Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun pelkään työpaikallani kertoa olevani lesbo?

Vierailija
04.08.2019 |

Työskentelen julkisella sektorilla ja työkavereinani on sekä miehiä että naisia. Ilmapiiriltään työpaikka on vanhoillinen. Lähellä Keskustan ja Perussuomalaisten arvomaailmaa. Työpaikallani miesten kanssa juttelen yleisistä asioista kuten autoista, urheilusta ja teknisistä asioista, mutta naisten kanssa on vaikeampaa kun puhe kääntyy aina heidän lapsiinsa ja miehiinsä tai ainakin näiden äänekkäimpien puhetta johtavien naisten keskustelu. Nyt olen huomannut, että he ovat tavattoman kiinnostuneita minun taustastani ja ihmissuhteistani, joista en halua puhua. Tavan takaa he yrittävät johdatella puhetta tähän suuntaan, joten olen alkanut kartella heidän seuraansa. Tämä taas on aiheuttanut ihmettelyä ja supattelua.

Muutama ystäväni on joutunut vakavan työpaikkakiusaamisen kohteeksi kun heidän seksuaalinen suuntautumisensa tuli ilmi. Heidän urakehityksensä ja koulutuksiin pääsynsä
pysähtyi kuin seinään tämän jälkeen. Lisäksi he joutuivat eristämisen, mustamaalamisen ja jatkuvan kiusanteon kohteeksi, joka aiheutti sairastumisen ja työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen.

Pelkään joutuvani samanlaisen kohtelun kohteeksi.

Olen naisellinen ja pitkähiuksinen, joten ulkoapäin minua ei ehkä luulla lesboksi.

Pidän työstäni, eikä samanlaista työtä ole muualla tarjottavana.

Miten minun pitäisi toimia tässä tilanteessa?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lesbo, mutta en ole kertonut siitä töissä. Sinkkuna se onkin ihan helppoa. Poikaystäväuteluihin vastaan, että olen sinkku enkä selittele sen enempää. Minäkin asun aika vanhoillisella seudulla. Meillä on työpaikan kahvipöydässä haukuttu seksuaalivähemmistöt, suvait se vaiset ja kaikki "viherpiipertäjät", joten ei tee mieli edes kertoa. Jos joku tiedetään homoksi, siitä puhutaan selän takana ja tehdään kauhea numero. Jossain isommalla paikkakunnalla olisi varmasti helpompi kertoa. Luultavasti kertoisin muun keskustelun yhteydessä, että kävimme vaimon kanssa kaupassa eilen. 

Vierailija
82/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala nertoa niille keksittyjä tarinoita jostain iiihanasta tyypistä jonka just tapasit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut vieläkin ajattelee, että lesboudesta kertominen yhtäkuin "Kuulkaa kaikki!! Haluan täten ilmoittaa, että olen homoseksuaali nainen, eli lesbo ja harrastan seksiä naisten kanssa!!" eli kauhean haloon ja numeron tekeminen itsestään. Kukaan ei varmasti tee noin.

Yleensä se on ihan vaan, että kun työkaveri kysyy, mitä teit viikonloppuna, niin nainen kertoo käyneensä kylpylässä vaimon kanssa, eikä tarvitse kierrellä ja kaarrella ja keksiä selityksiä ja tekosyitä, vaan voi vaan olla oma itsensä. Eli voi toimia ihan samalla lailla kuin heterotkin.

Hirveä työpaikka jos sitä tarvitsee pelätä.

Vierailija
84/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro. Ja luultavasti tietävät sen muutenkin.

Vierailija
85/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut vieläkin ajattelee, että lesboudesta kertominen yhtäkuin "Kuulkaa kaikki!! Haluan täten ilmoittaa, että olen homoseksuaali nainen, eli lesbo ja harrastan seksiä naisten kanssa!!" eli kauhean haloon ja numeron tekeminen itsestään. Kukaan ei varmasti tee noin.

Yleensä se on ihan vaan, että kun työkaveri kysyy, mitä teit viikonloppuna, niin nainen kertoo käyneensä kylpylässä vaimon kanssa, eikä tarvitse kierrellä ja kaarrella ja keksiä selityksiä ja tekosyitä, vaan voi vaan olla oma itsensä. Eli voi toimia ihan samalla lailla kuin heterotkin.

Hirveä työpaikka jos sitä tarvitsee pelätä.

Minun homo-/lesbotutkani piippaa aina silloin kun joku puhuu aina puolisosta eikä koskaan miehestä tai vaimosta. Tähän mennessä tutka on työkavereiden suhteen toiminut oikein.

Vierailija
86/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oudon homofobinen ketju. Heterot jatkuvasti tuovat esiin oman puolison sukupuolen esiin, vaikka sanoilla, me Tiinan kanssa käytiin purjehtimassa, oltiin miehen kanssa mökillä jne. Sitten homoseksuaalin jolla on puoliso pitäisi ketjusta päätellen kierellä ja kaarella ettei vaan tuputtaisi homouttaan mainitsemalla vahingossakaan jotain joka antaisi ilmi kumppanin sukupuolen. Tavallaan joudut salaamaan osan identiteettiä jonka heterot voivat tuodat esiin noin vain. 

Vierailija
87/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse niille totuutta kertoa, mutta jotain sun täytyy kertoa koska muutoin ne ei lopeta kyselemistä. Keksi toimiva valhe. Katso vaikkapa lista seksuaalisista suuntautumisista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_seksuaalisista_suuntautumisista

Valitse tuolta yksi ja ala kertoa rakkauselämästäsi sen mukaisesti, hienoja tarinoita lemmenseikkailuista mitä sulle tapahtui viikonloppuna. Ehkä ne sitten lakkaa kyselemästä tyhmiä.

Itse kertoisin ehkä näin: "Olen autoseksuaalinen eli rakastan ainoastaan itseäni, minulla ei ole seksuaalista mielenkiintoa muita ihmisiä kohtaan. Viime viikonloppuna kävin treffeillä itseni kanssa kylpyammeessa, minulla oli viiniä ja kynttilänvaloa, oli hurjan mukavaa. Ehkä ensi viikonloppuna käyn treffeillä taas. Tahdotko että kerron lisää ensi viikolla?"

88/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen perusnätti pitkähiuksinen lesbonainen"

Juu, miehen kirjoittama. Yksikään nainen ei kuvaile itseään noin kaavamaisesti, naisilla on ensinnäkin laajempi käsitevarasto ja toisekseen kyky itsekriittisyyteen. ES-Jonneilta kumpikin puuttuu.

No ihan hyvin voisin itsekin kuvailla itseäni perusnätiksi ja pitkähiuksiseksi tässä yhteydessä - kun joillain on niin stereotyyppinen kuva seksuaalivähemmistöihin kuuluvista. Olen itse bi, ja seurustelen miehen kanssa. 

AP:lle, ei sun tarvi vältellä heitä, jos et halua sanoa olevasi lesbo ja he utelee, sanot vain:"Pidän henkilökohtaiset asiani mielummin yksityisinä työympäristössä." tms.

Jotkut on kyllä oikeasti järkyttävän tuomitsevia ja ahdaskatseisia. Niinkun joku tuolla kommentoi, että teillä on Pride - tarviiko sillä seksuaalisuudella YLPEILLÄ; siis MITÄ? Ei kai se ole ylpeilyä, jos joku erikseen kysyy ja sanoo että naisystäväni, vaimoni tms. Varmaan kommentoija itsekin puhuu miehestään/naisestaan/vaimostaan/poikaystävästään - onko se sitten heteroudella ylpeilyä? :D 

Vierailija
89/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi kertoa töissä omista asioistaan??? Sanot vaikka että et ole löytänyt sopivaa kumppania? Tai kaikki aika menee noiden utelilijoiden kyselyihin vastailun, että ei tässä ole ehtinyt puolisoa tai jälkikasvua hommaamaan.

Vierailija
90/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vaan oot?

Vai pitääkö pakolla hankkia megafoni ja kailottaa asiaa ympäriinsä?

Asi on sitten eri, jos aiot availla saksiasi työkavereille.

Luitko edes aloitusta?

Megafoni sulla on päässäs.

Aloittaja kertoi, että naispuolisia työkavereita kiinnostavat aloittajan ihmissuhteet kovasti. Jos hän esim. seurustelee, ei kai sen asian kertominen kysyttäessä mitään kailottamista ja julistamista olisi.

Tai sekään, jos kahvitauolla muiden kertoessa, missä kävivät miehensä kanssa kesälomalla, kertoisi itse, missä kävi vaimonsa kanssa.

Vierailija
91/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N27 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se ole ylpeilyä, jos joku erikseen kysyy ja sanoo että naisystäväni, vaimoni tms. Varmaan kommentoija itsekin puhuu miehestään/naisestaan/vaimostaan/poikaystävästään - onko se sitten heteroudella ylpeilyä? :D 

Ei vaan normaaliudesta iloitsemista ja riemuitsemista.

Vierailija
92/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi heterot ei ikinä tee tästä mitään numeroa? Vain lesbot haluavat julistaa seksuaalista suuntautumistaan (ja muunsukupuoliset tulevat hyvänä kakkosena), muille se on ihan sama, mitä porukka tekee vapaa-ajallaan. Ihan kun seksuaalisuus määrittäisi osaamisen ja tekemisen.

Vierailija
93/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin ”puoliso” tai ”kumppani” kuulostaa samansukupuoliselta. Useamman heterosuhteessa olevan pitäisi viljellä niitä sanoja. En tosin itsekään viljele, vaan puhun miehestäni nimellä tai avomiehenäni tms, yleensä nimellä. Asun Ruotsissa, yleensä siis sanon ”(min) Markus” tai ”min kille” tai sitten ”min sambo”, joka nyt sattuu olemaan neutraali ilmaus ja niin yleisesti käytetty, etten ainakaan minä aavista vain sen perusteella kenenkään kumppanin sukupuolta. Vrt. avokki.

Tunnen yhden ainoan miehen, joka käyttää naispuolisesta kumppanistaan tuota ”min partner” -ilmausta.

Töissä(kin) olen kyllä puhunut joskus ex-tyttöystävästäni ja tällöin on pronominista tullut ilmi, että eksäni on nainen, vaikka en ole mitenkään korostanut sitä. Olen kyllä myös aiheen tullessa esiin puhunut transsukupuolisten ja homoseksuaalien puolesta ottaen esiin sen, että eksäni on transnainen. Työporukassa on ihmisiä, joiden on vaikea taustansa takia ymmärtää/hyväksyä näitä asioita.

(Harvoin kirjoitan näin tunnistettavaa tekstiä tänne, mutta moi vain mahdollisille tutuille.)

Vierailija
94/95 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vastaa: kiitos kommenteistanne! Luin niitä mielenkiinnolla muuttohommien tauolla. Kun kuvailin itseäni perusnätiksi pitkähiuksiseksi lesbonaiseksi, tarkoitin, että minusta ei välttämättä näe, että olen lesbo. Mutta ehkä kuvailu voi myös olla osoitus, että mulla on puoliksi miesten aivot 😀

Vierailija
95/95 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sanaa kumppani tai puoliso, jos et halua kertoa? Ei minulle ainakaan ole mikään ongelma kenenkään lesbous, olen itsekin biseksuaali. T. persuja äänestävä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi