Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun pelkään työpaikallani kertoa olevani lesbo?

Vierailija
04.08.2019 |

Työskentelen julkisella sektorilla ja työkavereinani on sekä miehiä että naisia. Ilmapiiriltään työpaikka on vanhoillinen. Lähellä Keskustan ja Perussuomalaisten arvomaailmaa. Työpaikallani miesten kanssa juttelen yleisistä asioista kuten autoista, urheilusta ja teknisistä asioista, mutta naisten kanssa on vaikeampaa kun puhe kääntyy aina heidän lapsiinsa ja miehiinsä tai ainakin näiden äänekkäimpien puhetta johtavien naisten keskustelu. Nyt olen huomannut, että he ovat tavattoman kiinnostuneita minun taustastani ja ihmissuhteistani, joista en halua puhua. Tavan takaa he yrittävät johdatella puhetta tähän suuntaan, joten olen alkanut kartella heidän seuraansa. Tämä taas on aiheuttanut ihmettelyä ja supattelua.

Muutama ystäväni on joutunut vakavan työpaikkakiusaamisen kohteeksi kun heidän seksuaalinen suuntautumisensa tuli ilmi. Heidän urakehityksensä ja koulutuksiin pääsynsä
pysähtyi kuin seinään tämän jälkeen. Lisäksi he joutuivat eristämisen, mustamaalamisen ja jatkuvan kiusanteon kohteeksi, joka aiheutti sairastumisen ja työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen.

Pelkään joutuvani samanlaisen kohtelun kohteeksi.

Olen naisellinen ja pitkähiuksinen, joten ulkoapäin minua ei ehkä luulla lesboksi.

Pidän työstäni, eikä samanlaista työtä ole muualla tarjottavana.

Miten minun pitäisi toimia tässä tilanteessa?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko kertoa.

Minulla on ollut pari lesboa työkaveria, eivät ole ilmoittaneet asiaa mitenkään erityisesti (miksi pitäisi?), vaan ihan normikeskusteluissa asia on tullut ilmi. Eli työkaveri on esim. todennut, että ”oltiin vaimoni ja siskonlasten kanssa Lintsillä viikonloppuna, olipas hauska reissu, mutta kyllä väsytti.” That’s it.

Mutta jos työkaverisi ovat oikeasti pällejä, niin ole kertomatta. Ei se tosiaan mikään pakko ole.

Millälailla tämä eroaa mielestäsi siitä, että kertoo olevansa lesbo? Ihan vilpittömästi ihmettelen ja kysyn.

Vierailija
22/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks sun pitäis jotain kertoa? Ei multa ainakaan kukaan mitään kysellyt, kun olin sinkku vielä 22-vuotiaana, työpaikka oli arvoiltaan varmaan samanlainen. En mä ainakaan suostu seksuaalisuudestani, parisuhdeasioistani kertomaan kenellekään yhtään mitään, jos en halua ja hetero oon. Ihmisten pitäisi tehdä selvät rajat muihin ihmisiin nähden yksityiselämänsä suhteen tai muussa tapauksessa on luonteeltaan lapanen, joka haluaa vain miellyttää muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun lesboutesi kuulu työkavereille. Teet vain työsi hyvin.

Vierailija
24/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seksuaalisuus kuulu työpaikalle, jos et sitä itse halua siellä julistaa. Jos sulla on kumppani (tai avokki), niin puhut hänestä kumppanina (avokkina), jos on joku tarve hänet joskus mainita.

Vierailija
25/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulkevatko ihmiset siellä julistamassa heterouttaan?

Joo, teillä on Pride, mutta miksi ylpeillä henkilökohtaisella asialla työpaikalla?

Heteroutta harvemmin julistetaan, ainakaan naiset, mutta kun sen voi sillä tavalla luontevasti lipsauttaa tyyliin pitääkin soittaa miehelle, että tulee kaupan kautta tms.

Vierailija
26/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun seuraavan kerran nämä haaskalinnut alkavat ohjailla keskustelua sinun rakkaus- ja yksityiselämäsi suuntaan, niin voit kokeilla vastata jotain tämäntyylistä: "Kun nyt tuli asia puheeksi, niin minulla ei ole tapana puhua yksityisasioistani työpaikalla. Olen noudattanut samaa linjaa kaikissa työpaikoissani enkä halua tuoda omia läheisiäni keskustelujen aiheeksi." Osa todennäköisesti nokkaantuu tuosta mutta se kertoo vain heidän omasta tyhmyydestään. Voithan kokeilla myös heittää asian huumoriksi, tyyliin "no tota, niin monta tyyppiä kierroksessa yhtä aikaa että ei enää laskuissa pysy itsekään." Työpaikkasi naiset vaikuttavat kylläkin sen verran konservatiivisilta, että todennäköisesti ottaisivat tuon ihan tosissaan ja alkaisivat juoruta sinusta kahta kauheammin.

Näin sivuhuomautuksena voisin sanoa, että pahimmat naisten määrittelijät ovat nimenomaan toisia naisia, yleensä juuri näitä perheellisiä, eivätkä niinkään miehiä. Pitää olla heteroparisuhteessa ja äiti, jos haluaa olla Kunnon Nainen. Jos ei kuulu tähän kategoriaan, niin kukaan ei kunnioita rajojasi ja yksityisyyttäsi ja sinulta on lupa udella mitä tahansa. Vaikka olen nainen itsekin, niin en ihmettele yhtään, miksi monissa naisvaltaisissa yhteisöissä on niin tehoton työote, kun töihin tullaan lähinnä kehittelemään jotain saippuaoopperaa ja juoruilemaan.

Vierailija
27/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vaan oot?

Vai pitääkö pakolla hankkia megafoni ja kailottaa asiaa ympäriinsä?

Asi on sitten eri, jos aiot availla saksiasi työkavereille.

Anteeksi kuinka? Availla saksiasi? Aiotko itse aina availla saksiasi miespuolisille työkavereillesi puhuessasi miehestäsi (tai jos olet mies niin tarjota k*rpää naispuolisille puhuessasi vaimostasi/naisystävästäsi)??

Kyllä, kukkani valuttaa mettä koko ajan.

Kukahan se tässä pervo on? Tyrkytät mielikuvissasi itseäsi siis muille ja siksi oletat kaikkien kaipaavan samaa sinusta.

Vierailija
28/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi välttämättä kertoa? En minäkään julista olevani hetero. Seksuaalisuuteni on yksityisasiani.

Puhutko kuitenkin "miehestäsi" töissä? Niinpä.

En, koska sellaista ei ole. En puhu seksielämästäni yhtikäs mitään.

Minulla on muuten useita työkavereita, joista en tiedä ovatko parisuhteessa, koska eivät puhu mahdollisista kumppaneista mitään. Ei perhe-elämäänsäkään ole mikään pakko työpaikalla valottaa.

Vierailija
29/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun seuraavan kerran nämä haaskalinnut alkavat ohjailla keskustelua sinun rakkaus- ja yksityiselämäsi suuntaan, niin voit kokeilla vastata jotain tämäntyylistä: "Kun nyt tuli asia puheeksi, niin minulla ei ole tapana puhua yksityisasioistani työpaikalla. Olen noudattanut samaa linjaa kaikissa työpaikoissani enkä halua tuoda omia läheisiäni keskustelujen aiheeksi." Osa todennäköisesti nokkaantuu tuosta mutta se kertoo vain heidän omasta tyhmyydestään. Voithan kokeilla myös heittää asian huumoriksi, tyyliin "no tota, niin monta tyyppiä kierroksessa yhtä aikaa että ei enää laskuissa pysy itsekään." Työpaikkasi naiset vaikuttavat kylläkin sen verran konservatiivisilta, että todennäköisesti ottaisivat tuon ihan tosissaan ja alkaisivat juoruta sinusta kahta kauheammin.

Näin sivuhuomautuksena voisin sanoa, että pahimmat naisten määrittelijät ovat nimenomaan toisia naisia, yleensä juuri näitä perheellisiä, eivätkä niinkään miehiä. Pitää olla heteroparisuhteessa ja äiti, jos haluaa olla Kunnon Nainen. Jos ei kuulu tähän kategoriaan, niin kukaan ei kunnioita rajojasi ja yksityisyyttäsi ja sinulta on lupa udella mitä tahansa. Vaikka olen nainen itsekin, niin en ihmettele yhtään, miksi monissa naisvaltaisissa yhteisöissä on niin tehoton työote, kun töihin tullaan lähinnä kehittelemään jotain saippuaoopperaa ja juoruilemaan.

Et nyt oikein tajunnut pointtia.

Vierailija
30/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi välttämättä kertoa? En minäkään julista olevani hetero. Seksuaalisuuteni on yksityisasiani.

Ja ap:ko ei voi puhua että puoliso jos ei halua paljastaa tämän sukupuolta? Kun ilmeisesti kumppani ap:lta löytyy.

Vastaat ap vaan että olet parisuhteessa jos kysyvät ja muuten puhut puolisosta.

Miksi hänen tulisi puhua puolisosta, kun muut voivat sanoa mies tai vaimo? Etkö nyt oikein tajua v*tun vannmapelle, että aloituksessa ei mietitty, miten PEITTÄÄ lesboutensa?

Vierailija
31/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt on ihan pakko tuoda perhe-elämäänsä työpaikalle, niin ihan kelpo ilmaisu elämänkumppanistaan  puhuttaessa on puoliso. 

Sana "vaimo" tarkoittaa minusta aina naispuolista henkilöä.

Vierailija
32/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen perusnätti pitkähiuksinen lesbonainen"

Juu, miehen kirjoittama. Yksikään nainen ei kuvaile itseään noin kaavamaisesti, naisilla on ensinnäkin laajempi käsitevarasto ja toisekseen kyky itsekriittisyyteen. ES-Jonneilta kumpikin puuttuu.

Tämä voi toki ollakin, mutta aika stereotyyppinen käsitys sulla kyllä on sukupuolista, jos jokaisella naisella, maskuliinisilla lesboillakin, täytyy olla "laaja käsitevarasto" ennen kuin uskot kirjoittajan olevan nainen. Toisaalta, kerran eräässä transkeskustelussa kirjoittaja lopetti kirjoittamisen, koska kirjoitustyylistäni kuulemma paistoi niin selkeästi läpi, että olen "oikeasti mies" enkä transmies, kuten väitin :D

Vierailija
33/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljon työkavereita, jotka eivät puhu puolisoistaan mitään, luultavasti samasta syystä. Itse en vaan puhuisi asiasta mitään, en puolisoista tai parisuhteesta tai seksistä.

Normaalilla työpaikalla pitäisi mielestäni muutenkin tehdä töitä eikä juoruilla.

Tässä ei nyt mietitty sitä, minkälaista SINUSTA on normaalilla työpaikalla vaan jotain ihan muuta. Mutta siihenhän sä olet liian tyhmä vastaamaan.

Vierailija
34/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, koska sellaista ei ole. En puhu seksielämästäni yhtikäs mitään.

Minulla on muuten useita työkavereita, joista en tiedä ovatko parisuhteessa, koska eivät puhu mahdollisista kumppaneista mitään. Ei perhe-elämäänsäkään ole mikään pakko työpaikalla valottaa.

Mutta ap:n tapauksessa sitä tehdään ja ap leimautuu oudoksi, kun ei osallistu keskusteluun.

Vierailija
35/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole kertonut olevani aseksuaali ja silti parisuhteissa on puolisot luulleet joksikin nymfoksi.  Mitä se muille kuuluu mikä olet jos roolin vetää hyvin.

Vierailija
36/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla ihan kiva työpaikka, kun teillä on niin paljon yhteisiä keskusteluja ja aikaa vatvoa perhesuhteita.

Sinä itse siitä itsellesi ongelman teet, ei työkaverisi, vaikka vähän turhan uteliaita ovatkin. Harva hetero mainostaa kaiken aikaan seksuaalista suuntautumistaan, mutta nuo ovat ilmeisesti poikkeuksia.

Sinä voit aivan hyvin osallistua perhekeskusteluihin toteamalla, että sinulla ei nyt ole sellaista parisuhdetta, että perheen perustaminen ja lasten saaminen olisi ajankohtaista. Ei siellä varmaan kaikki  muutkaan julista kaiken aikaa perheasioitaan.

Aloituksessa mainitsemallasi kaverilla olisi ollut hyvä syy nostaa syytettä syrjinnästä, jos olisi voinut todistaa tuon kaiken johtuneen siitä, että seksuaalinen suuntautuminen oli tiedossa.

Sinun sijassasi katselisin kyllä parempaa työpaikkaa.

Vierailija
37/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko kertoa.

Minulla on ollut pari lesboa työkaveria, eivät ole ilmoittaneet asiaa mitenkään erityisesti (miksi pitäisi?), vaan ihan normikeskusteluissa asia on tullut ilmi. Eli työkaveri on esim. todennut, että ”oltiin vaimoni ja siskonlasten kanssa Lintsillä viikonloppuna, olipas hauska reissu, mutta kyllä väsytti.” That’s it.

Mutta jos työkaverisi ovat oikeasti pällejä, niin ole kertomatta. Ei se tosiaan mikään pakko ole.

Millälailla tämä eroaa mielestäsi siitä, että kertoo olevansa lesbo? Ihan vilpittömästi ihmettelen ja kysyn.

Siten, että ei tarvitse tehdä tai odottaa mitään erityistä tilannetta, jolloin asian paljastaa, tyyliin: ”haluan nyt kertoa teille tärkeän asian itsestäni ja parisuhteestani. Puolisoni on nainen.” Mikä varmasti herättäisi ihmiset utelemaan lisää ja kyselemään jatkokysymyksiä.

Sen sijaan asian voi tuoda esiin ihan normikeskustelun lomassa, kun esim. lounaalla jutellaan, mitä kukin teki viikonloppuna. Siinä tilanteessa olisi epäkohteliasta ruveta ihmettelemään asiaa kovaan ääneen: ”Ai vaimosi kanssa Lintsillä? Onks sulla siis VAIMO? Ootko koskaan seurustellut miehen kanssa?” Eli tilanne on nopeasti sivuutettu ja seuraava ottaa puheenvuoron.

Näin siis, jos haluaa olla salailematta, mutta ei myöskään tehdä parisuhteestaan sen kummempaa numeroa. Mutta kuten todettua, jos työkaverit ovat kiusaajia, niin varmaan kannattaa olla kertomatta ollenkaan.

Vierailija
38/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toisi asiaa esiin, mutta kun sadannen kerran joku mamma tivasi jokos kohta minullakin alkaa pikkujalkojen läpsytys kuulua totesin, että vähän vaikeaa, kun olen homo.

Vierailija
39/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieressä työkaveri kertoo miten olivat miehensä kanssa viikonloppuna mökillä ja toinen kertoo käyneensä Kimmonsa kanssa serkun häissä. Seuraavaksi kysyvät uudelta työntekijältä oletko sinkku vai löytyykö jo mies. Uusi tulokas kertoo joko puolison löytyvän ja yrittää häivyttää tämän sukupuolen tai kertoo seurustelevansa naisen kanssa. Kyllä heterot tuovat jokapäiväisessä rupattelussaan oman suuntautumisen aina julki eivätkä edes huomaa sitä. 

Mitä tulee termiin puoliso niin kyllä se automaattisesti tarkoittaa nykyään että samaa sukupuolta. 

Vierailija
40/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt oikein tajunnut pointtia.

Oletko ap? Jos, niin kerro mikä se pointti on? Sen käsityksen sain rivien välistä, ettet itse asiassa edes halua kertoa työpaikallasi olevasi lesbo työyhteisön vanhoillisesta ilmapiiristä johtuen. Ohessa siis yksi ehdotus siihen, miten vastata näihin vihjailuihin. Eikä kenelläkään muuten ole mitään velvollisuutta tilittää yksityisasioitaan työpaikalla, oli homo, lesbo, hetero, bi tai joku muu.

Mikäli taas et ole ap...no, tuo perustelematon one-liner nyt ei tuonut mitään uutta arvoa tähän keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme