Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun pelkään työpaikallani kertoa olevani lesbo?

Vierailija
04.08.2019 |

Työskentelen julkisella sektorilla ja työkavereinani on sekä miehiä että naisia. Ilmapiiriltään työpaikka on vanhoillinen. Lähellä Keskustan ja Perussuomalaisten arvomaailmaa. Työpaikallani miesten kanssa juttelen yleisistä asioista kuten autoista, urheilusta ja teknisistä asioista, mutta naisten kanssa on vaikeampaa kun puhe kääntyy aina heidän lapsiinsa ja miehiinsä tai ainakin näiden äänekkäimpien puhetta johtavien naisten keskustelu. Nyt olen huomannut, että he ovat tavattoman kiinnostuneita minun taustastani ja ihmissuhteistani, joista en halua puhua. Tavan takaa he yrittävät johdatella puhetta tähän suuntaan, joten olen alkanut kartella heidän seuraansa. Tämä taas on aiheuttanut ihmettelyä ja supattelua.

Muutama ystäväni on joutunut vakavan työpaikkakiusaamisen kohteeksi kun heidän seksuaalinen suuntautumisensa tuli ilmi. Heidän urakehityksensä ja koulutuksiin pääsynsä
pysähtyi kuin seinään tämän jälkeen. Lisäksi he joutuivat eristämisen, mustamaalamisen ja jatkuvan kiusanteon kohteeksi, joka aiheutti sairastumisen ja työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen.

Pelkään joutuvani samanlaisen kohtelun kohteeksi.

Olen naisellinen ja pitkähiuksinen, joten ulkoapäin minua ei ehkä luulla lesboksi.

Pidän työstäni, eikä samanlaista työtä ole muualla tarjottavana.

Miten minun pitäisi toimia tässä tilanteessa?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi välttämättä kertoa? En minäkään julista olevani hetero. Seksuaalisuuteni on yksityisasiani.

Puhutko kuitenkin "miehestäsi" töissä? Niinpä.

Tuon voi kiertää puhumalla puolisosta.

Minä puhun puolisosta, vaikka elän heterosuhteessa, joten sen sanan käytöstä ei oikeastaan voi päätellä mitään suuntaan tai toiseen.

Vierailija
62/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi välttämättä kertoa? En minäkään julista olevani hetero. Seksuaalisuuteni on yksityisasiani.

Ja ap:ko ei voi puhua että puoliso jos ei halua paljastaa tämän sukupuolta? Kun ilmeisesti kumppani ap:lta löytyy.

Vastaat ap vaan että olet parisuhteessa jos kysyvät ja muuten puhut puolisosta.

Miksi hänen tulisi puhua puolisosta, kun muut voivat sanoa mies tai vaimo? Etkö nyt oikein tajua v*tun vannmapelle, että aloituksessa ei mietitty, miten PEITTÄÄ lesboutensa?

No mikä ap:n ongelma sitten on jos sitä lesboutta ei tarvitse peittää ja sen haluaa tuoda julki? Sen kun sitten sanoo vaan.

Ja puolisosta puhuminenko tarkoittaa automaattisesti että ei ole hetero?

Lisään vielä että luontevimmin tilanteesta pääsee pois niin että vastaa kysymykseen. Mikä näistä tavoista herättää mielestäsi enemmän ihmetystä?

Tapa 1. "Löytyykös Liisalta miestä?" Ap vastaa: "Joo olen parisuhteessa" ja tuon jälkeen ei ota enää katsekontaktia ja naputtelee vaikka sitä tietokonetta. Kysyjä ehkä vielä jatkaa "onko lapsia?" Ap: "ei" ja jatkaa sitä työntekoaan nostamatta edes katsetta. Keskustelu tyrehtyy usein itsestään ja kyselijän uteliaisuus on tyydytetty ja thats it. Kaikki on tyytyväisiä ja välit tuökaveriin säilyy.

Tapa 2: "Löytyykös Liisalta miestä?" Ap: hiljaisuutta... ei siis puhu mitään.

=aiheuttaa ihmettelyä ja supattelua. Todennäköisesti saa oudon maineen työpaikalla.

Tapa 3: "Löytyykös Liisalta miestä?" Ap: "En puhu yksityisasioistani mitään" Kysyjä ehkä loukkaantuu ja välit jää mahdollisesti kireiksi eikä työpaikalla ole kiva ilmapiiri.

Tapa 4. "Löytyykös Liisalta miestä?" Ap: Ei, minulla on vaimo/tyttöystävä" Joko asia on täysin neutraali tai sitten tapahtuu ap:n pelkäämä skenaario siitä että urakehitys pysähtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä tehdään töitä. Ei puhuta seksuaalisesta suuntautumisesta. Parisuhde kyselyihin voi vastata ettei ole sopivaa kumppania löytynyt ja hakukaan ei ole päällä ja viihdyt yksin.

Täh, LOL 😂 Entäs jos aloittajalla onkin naiskumppani tai peräti vaimo?

No ei hän siellä ole minkään valan alla velvollinen kertomaan totuutta parisuhdekuvioistaan. Voi valehdella, jos haluaa, koska eihän tuo henkilökohtainen asia muille kuulu. Eri asia tietysti, jos haluaa osallistua keskusteluun perheellisenä. Silloin puhuisin vain puolisosta.

Vierailija
64/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä arvelen heti puolison olevan samaa sukupuolta, jos joku toistuvasti puhuu vain ”puolisosta”. Meidän työporukassa kaikki puhuvat miehistä, vaimoista tai sitten etunimillä.

Vierailija
65/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ap katosi?

Vierailija
66/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap:ko ei voi puhua että puoliso jos ei halua paljastaa tämän sukupuolta? Kun ilmeisesti kumppani ap:lta löytyy.

Vastaat ap vaan että olet parisuhteessa jos kysyvät ja muuten puhut puolisosta.

Miksi hänen tulisi puhua puolisosta, kun muut voivat sanoa mies tai vaimo? Etkö nyt oikein tajua v*tun vannmapelle, että aloituksessa ei mietitty, miten PEITTÄÄ lesboutensa?

No ei APlla ole muita vaihtoehtoja kuin joko tuoda asia esille tai sitten pitää asia salassa. Ei niitö työkavereita valitettavasti voi sieltä tuöpaikalta vaihtaa uusiin, vaikka kuinka juntteja olisivatkin. Ei täällä kukaan ole KÄSKENYT APta tekemään yhtään mitään, joten rauhoitu.

Vierailija
67/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä arvelen heti puolison olevan samaa sukupuolta, jos joku toistuvasti puhuu vain ”puolisosta”. Meidän työporukassa kaikki puhuvat miehistä, vaimoista tai sitten etunimillä.

No siinäpä arvelet, et kuitenkaan tiedä. Minä tosiaan puhun puolisosta heterosuhteessa, joten minun kohdallani arvauksesi osuisi väärään.

Vierailija
68/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokisin yksityiselämän utelut myös rasittavana ja tungettelevina. Ja olen hetero. Sanoisin, että mulla ei ole tapana kysellä muiden yksityissioista, koska mielestäni ihmisellä pitää olla oikeus päättää kenelle jakaa tietoa itsestään, missä tilanteessa ja kuinka paljon. Ja odotan, että minua myös kohdeltaisiin samoin. Varsinkin työpaikalla.

Vierailija
69/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapa 4. "Löytyykös Liisalta miestä?" Ap: Ei, minulla on vaimo/tyttöystävä" Joko asia on täysin neutraali tai sitten tapahtuu ap:n pelkäämä skenaario siitä että urakehitys pysähtyy.

Missä nykyaikana muka näin tapahtuu? Ja Suomessahan on perustuslain tasoinen syrjintäsuoja.

Vierailija
70/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toisi asiaa esiin, mutta kun sadannen kerran joku mamma tivasi jokos kohta minullakin alkaa pikkujalkojen läpsytys kuulua totesin, että vähän vaikeaa, kun olen homo.

Ei helvetti. Luulin, että luonnollinen poistuma on jo korjannut nämä ihmiset, jotka luulevat, että lapsentekoaikeiden kysely työkavereilta tai tutuilta on ok.

Vierailija
71/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä, missä takahikiällä ap asut vai oliko tää aloitus joltain vuodelta 1800?

Pää pystyyn ja itsevarmuutta kehiin. Jos HALUAT kertoa asiasta niin kerrot. Jos sinua aletaan asiasta kiusata niin onhan tahoja jonka puoleen kääntyä; esimies, työsuojeluvaltuutettu, poliisi yms. Jos ET HALUA asiasta kertoa niin vaihoehtojasi on esim.olla vain kuin et kuulisikaan näitä nuuskivia kyselyitä ja aina vaihdat puheenaihetta, todeta että haluan pitää henkilökohtaiset asiani työn ulkopuolella tai valehdella asiasta. Ihan mitä SINÄ ITSE haluat.

Vierailija
72/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nykyaikana muka näin tapahtuu? Ja Suomessahan on perustuslain tasoinen syrjintäsuoja.

Missä tapahtuu? No siellä ap:n työpaikalla hänen kertomansa perusteella.

Luitko aloitusta?

Vierailija
73/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelet hiukan tyhmästi. Itse luet sanaan sellaista mitä siihen ei sisälly. Ei mediakaan sanaa käytä noin.

Vierailija
74/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole tarvetta puhua kumppanistaan työpaikalla. Olen tuollainen joka ei hölise omista asioistaan enkä myöskään kysele toisten asioita.

Vierailija
75/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toisi asiaa esiin, mutta kun sadannen kerran joku mamma tivasi jokos kohta minullakin alkaa pikkujalkojen läpsytys kuulua totesin, että vähän vaikeaa, kun olen homo.

Tuollaisten suut onkin syytä tukkia tavalla tai toisella.

Homous ei sinänsä estä lastensaantia.

Karmeampaa jälkeä nuo sydämettömät utelijat aiheuttavat ihmisille, jotka eivät pysty saamaan biologisia lapsia, vaikka haluaisivatkin.

Suomalainen tollo ei edes pysty kuvittelemaan sitä vaihtoehtoa.

Sehän ei  kaikista valistuskirjoituksista ja televisio-ohjelmista huolimatta mahdu ahtaaseen päähän, ettei ole sopivaa kysellä ihmisten intiimejä asioita.

Vierailija
76/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole tarvetta puhua kumppanistaan työpaikalla. Olen tuollainen joka ei hölise omista asioistaan enkä myöskään kysele toisten asioita.

Mutta entä jos se aiheutaisi itsepintaiset, varmana tietona levitetyt lesbohuhut? Et kertaakaan, koskaan, korjaisi käsitystä, ettet ole lesbo, vaikka jokainen työkaverisi olettaisi näin? Jos sinulta kysyttäisiin suoraan, milloin esittelet tyttöystäväsi et vastaisi mitään? Tätä se nimittäin homoseksuaaleille usein on.

Vierailija
77/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti. Luulin, että luonnollinen poistuma on jo korjannut nämä ihmiset, jotka luulevat, että lapsentekoaikeiden kysely työkavereilta tai tutuilta on ok.

Nykyisin tämä on jopa lisääntynyt, koska näköjään lapset on joissain kulttuureissa elämän ainoa sisältö.

Vierailija
78/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkevatko ihmiset siellä julistamassa heterouttaan?

Joo, teillä on Pride, mutta miksi ylpeillä henkilökohtaisella asialla työpaikalla?

Heteroutta harvemmin julistetaan, ainakaan naiset, mutta kun sen voi sillä tavalla luontevasti lipsauttaa tyyliin pitääkin soittaa miehelle, että tulee kaupan kautta tms.

Tuo voi tarkoittaa vaikka että hänellä on transmies odottamassa kotona

No niin voikin, mutten ymmärrä pointtiasi. Jos sanoja on nainen, kyseessä on todennäköisesti heterosuhde, jos kumppani on mies.

Vierailija
79/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos se aiheutaisi itsepintaiset, varmana tietona levitetyt lesbohuhut? Et kertaakaan, koskaan, korjaisi käsitystä, ettet ole lesbo, vaikka jokainen työkaverisi olettaisi näin? Jos sinulta kysyttäisiin suoraan, milloin esittelet tyttöystäväsi et vastaisi mitään? Tätä se nimittäin homoseksuaaleille usein on.

No eikö pyyntö esitellä tyttöystävä viittaisi siihen, että suhtautuminen asiaan on työpaikalla neutraalia tai positiivista? Voin hyvin uskoa, että APn työpaikalla voi olla vanhoollista porukkaa. Toisaalta, monille työkaverin seksuaalinen suuntaantuminen on ihan neutraali asia. Itse en ainakaan kuuntelisi työpaikalla keneenkään toisen työkaverin seksuaalisen suuntautumisen pilkkaamista sekunttiakaan, vaan puuttuisin asiaan heti.

Vierailija
80/95 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen perusnätti pitkähiuksinen lesbonainen"

Juu, miehen kirjoittama. Yksikään nainen ei kuvaile itseään noin kaavamaisesti, naisilla on ensinnäkin laajempi käsitevarasto ja toisekseen kyky itsekriittisyyteen. ES-Jonneilta kumpikin puuttuu.

Sinulta tuo itsekriittisyys kuitenkin puuttuu, koska annat ymmärtää että jokaisella naisella on laajempi käsitevarasto kuin jokaisella miehellä. Tuolla logiikalla jokainen nainen on mieleltään myös sairaanpi kuin jokanen mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme