Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdevääntö: kumpi toimi väärin?

Vierailija
02.08.2019 |

Mieheni kysyi minua mökille. Hän tykkää tissutella, kuten tällä kesälomalla lähes joka päivä. Esim. Pullo viiniä menee illassa. Juotuaan saattaa puhe vähän sammaltaa, mutta muuten pysyy omana rauhallisena itsenään, ehkä vähän helpommin esim. loukkaantuu normi sanomisista kuin selvin päin.
Itselläni on lääkitys, jonka takia en voi isommin juoda. Kysyin mieheltä, miten hän aikoo juoda mökillä, että mahtaako haluta juoda enemmänkin vai maltillisemmin. Koska en itse voi kovasti humaltua, olisin vähän outsider siinä vierellä sitten, jos mies ottaisi "selkeät humalat". No tämä oli mieheni mielestä kontrollointia jota hän ei kuuntele, eikä kuulemma aio laseja laskea. Yritin selittää, etten häntä kontrolloinut, vaan mietin, lähdenkö itse mukaan. Ei auttanut. Saan kuulemma jäädä kotiin, kun alan häntä näin "pompottamaan".

Olen ollut vähän huolissani miehen tissuttelusta aiemmin ja kertonut huolestani hänelle. Aihe on punainen vaate.

Olinko kontrolloiva akka vaiko mieheni käytös tylyä? Olisi ollut hienoa kuulla vaikka vastauksena että "otan kyllä alkoholia, mutten enempiä, etenkin kun sinäkään et nyt voi ottaa" tms. Olisko ollut liikaa mieheltä odotettu?

Voi kuulostaa pieneltä asialta muttei ole sitä. Mielipiteitä?

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö ei ole koskaan parisuhteessa vain toisen asia, eikä varsinkaan jos on lapsia. Kannattaisi valita se puoliso sen mukaan, mikä on itselle sopiva käyttömäärä. Vähän juovan ei kannata valita sitä runsaasti juovaa, koska se nyt aivan varmasti alkaa hiertämään välejä. Ei myöskään sen runsaasti juovan kannata ottaa puolisokseen sitä kerran vuodessa lasin viiniä juovaa.

Vierailija
102/107 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehikasvi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen katsonut koko lapsuuteni, miten vanhemmat "rentoutui " kaikki vapaat ja lomat joulunpyhiä unohtamatta enkä todellakaan halua käyttää myös aikuisuuttani katselemalla samaa menoa tai tuottaa samanlaisia muistoja lapsilleni.

Niin, kaikki varamsti tuottaa samanlaisia muistoja alkoholipäissänsä kuin sinun vanhempasi, tottakai.

Omat muistoni oli ihan päinvastaisia.

Takakireästä äidistäni muuttui iloitteleva ja rempseä hölösuu , ja syötiin hyvin ja mökillä sanottiin. Radiosta pauhasi musiikki iltaan asti ja kaikki oli hilpeällä tuulella. Sai syödä karkkia ja katsoa TV:tä myöhään oli "eri säännöt" lapsillakin.

Aamulla sitten kiusattiin vanhempia , kerrankin äiti heitti kuperkeikkoja kännissä ja siitä vasta naurut saatiin aamulla :D.

Taitaapa olla niin, ettei kaikille alkoholi sovi, ja silloin ei tietenkään pidä sitä ottaa, mutta pienestä kesäkännäilystä on ihan turha ruveta tekemään ongelmia...

Minun vanhempani ovat mukavia, eivätkä koskaan riidelleet tai olleet pahapäisiä humalassa. Juurikin hilpeitä ja puheliaita. Silti se jatkuva alkoholinkäyttö lapsena häiritsi minua. Jos sitä ei tykkää katsoa, niin kyllä aikuisella on oikeus valita seuransa sen mukaan. Eihän tuossa AP:n tapauksessakaan ole kyse siitä, että mies vetää kännit muutaman kertaa kesässä, vaan että tuo juominen ja humalassaolo on jokaviikkoinen tapahtuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon Mehikasvi ja muut litkijät, on se muuten kumma nämä iänikuiset fraasit "pari kaljaa", tai "saunaolut" tai "lasillinen tai pari", joita "on kumma kun ei saisi ihminen ottaa", jotka näemmä kattaakin pullolliset viiniä, terävät napandeerukset yms yms yms. Aika venyviä käsitteitä. Ja "silloin tällöin" on helposti neljänä-viitenä iltana viikossa.

En itsekään sano syöneeni "muutaman karkin", jos joskus vedän pussillisen kerralla. Vaan tiedostan itse ja sanon syöneeni pussillisen kerralla. Jos huomaan juhlistaneeni arkea liikaa herkuilla, vähennän. Jos sokerikoukku tuntuu vaikealta, haen tukea. Toki varmaan moni herkuttelijakin haluaa ummistaa silmändä käyttäytymiseltään, mutta alkoholikoukkuisilla tuntuu silmälaput olevan tiukemmassa.

Ootteko huomanneet saman?

Vierailija
104/107 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon Mehikasvi ja muut litkijät, on se muuten kumma nämä iänikuiset fraasit "pari kaljaa", tai "saunaolut" tai "lasillinen tai pari", joita "on kumma kun ei saisi ihminen ottaa", jotka näemmä kattaakin pullolliset viiniä, terävät napandeerukset yms yms yms. Aika venyviä käsitteitä. Ja "silloin tällöin" on helposti neljänä-viitenä iltana viikossa.

En itsekään sano syöneeni "muutaman karkin", jos joskus vedän pussillisen kerralla. Vaan tiedostan itse ja sanon syöneeni pussillisen kerralla. Jos huomaan juhlistaneeni arkea liikaa herkuilla, vähennän. Jos sokerikoukku tuntuu vaikealta, haen tukea. Toki varmaan moni herkuttelijakin haluaa ummistaa silmändä käyttäytymiseltään, mutta alkoholikoukkuisilla tuntuu silmälaput olevan tiukemmassa.

Juuri näin itsepetos toimii. Jos ottaa saunaoluen, ottaa saunaoluen. Mutta turhan monelle se on pelkkä kiertoilmaisu.

Vierailija
105/107 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttajien mielestä alkoholi ei ole ikinä ongelma, vaikka terveystarkastuksen ja neuvolan alkoholikyselyynkin pitää valehdella, että ei "narahda". :D

Vierailija
106/107 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu RIIPPUVUUDESTA. Kaikkiin harvalla on riippuvuutta, sillä jolla on, voi tuota samaa vähättelyä olla. Riippuvuus on itsensä kieltävä sairaus, joka ilmenee juuri noin. Edetessään piilotteluna,kaiken kieltämisenä ja täydellisenä hulluutena. Jos riippuvuuteen ei liittyisi tuota ominaisuutta, ihmiset havaitsivat ongelman ja varmaan tekisivät asialle ajoissa jotain. Mutta juuri se on riippuvuuden ydin.

Vierailija
107/107 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin teko ois myöntää omat heikkoutensa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä