Parisuhdevääntö: kumpi toimi väärin?
Mieheni kysyi minua mökille. Hän tykkää tissutella, kuten tällä kesälomalla lähes joka päivä. Esim. Pullo viiniä menee illassa. Juotuaan saattaa puhe vähän sammaltaa, mutta muuten pysyy omana rauhallisena itsenään, ehkä vähän helpommin esim. loukkaantuu normi sanomisista kuin selvin päin.
Itselläni on lääkitys, jonka takia en voi isommin juoda. Kysyin mieheltä, miten hän aikoo juoda mökillä, että mahtaako haluta juoda enemmänkin vai maltillisemmin. Koska en itse voi kovasti humaltua, olisin vähän outsider siinä vierellä sitten, jos mies ottaisi "selkeät humalat". No tämä oli mieheni mielestä kontrollointia jota hän ei kuuntele, eikä kuulemma aio laseja laskea. Yritin selittää, etten häntä kontrolloinut, vaan mietin, lähdenkö itse mukaan. Ei auttanut. Saan kuulemma jäädä kotiin, kun alan häntä näin "pompottamaan".
Olen ollut vähän huolissani miehen tissuttelusta aiemmin ja kertonut huolestani hänelle. Aihe on punainen vaate.
Olinko kontrolloiva akka vaiko mieheni käytös tylyä? Olisi ollut hienoa kuulla vaikka vastauksena että "otan kyllä alkoholia, mutten enempiä, etenkin kun sinäkään et nyt voi ottaa" tms. Olisko ollut liikaa mieheltä odotettu?
Voi kuulostaa pieneltä asialta muttei ole sitä. Mielipiteitä?
Kommentit (107)
Miehen reaktio asiaan kertoo, että hän on alkoholisti. Tiedät varmaan ap itsekin, että jos vaatisit häntä olemaan esim. kuukauden ilman, niin hän valitsisi alkoholin, ei sinua.
Joku itsekin viinaan menevä tulee varmasti kommentoimaan tätä että on ihan oikein ettei suostu "mielivaltaisiin vaatimuksiin", mutta kyseessä ei ole mielivaltainen vaatimus, kun on selvää että mies ottaa alkoholia lähes joka päivä, usein runsaasti, valitsee mökkiseuraksi mieluummin viinan kuin kumppaninsa ja suhtaytuu aggressiivisesti siihen, että häneltä kysytään, paljonko oli ajatellut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä toimit väärin. "Olisin halunnut kuulla vastauksena..." Älä kysy kysymyksiä joihin et halua rehellistä vastausta.
En itsekään lähtisi puolison kanssa yhtään minnekään, jos lomalla täytyisi alkaa laskemaan laseja jo ennen reissuunlähtöä. Ahdistavaa ja todellakin kontrolloivaa.
Tuon "Olisin halunnut kuulla vastauksena..." jutun ehdottomasti nostasin (jälki)keskusteluun mukaan sen miehen kanssa. Tajuaa heti mieskin mitä haet, ja minun mielestäni ei siis ole mitään kontrollointia. Niinku joku muukin jo laittoi: alkoholin käyttö ei ole parisuhteessa ainakaan saman katon alla yksityisasia.
Juominen on jatkunut läpi vuoden, ei jokailtaisena, mutta useana iltana viikossa. Sen verran, että itseäni on alkanut kyllästyttää se viinin lorina lasiin ja tupakalla istuskelu tunti toisen jälkeen kun on vapaailta. Keski-iässä yksi illanistujaissessio pidemmällä kaavalla ja pienessä humalassa riittäisi mulle. Mutta mies nappaa vähintään kevyen humalan kahtena-kolmena iltana viikossa kesäloma-ajan ulkopuolellakin. Nyt lomalla tosiaan on juonut useampana iltana, kuin ei ole juonut. Olisiko tällainen teille liikaa, vai olenko ankea tiukkapipo?
Kostean illan jälkeen ei ole välttämättä ajokunnossa vielä keskipäivälläkään. Hoitaa kyllä kaikki velvollisuutensa ylireippaasti. Mutta vapaahetket ovat märkiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä toimit väärin. "Olisin halunnut kuulla vastauksena..." Älä kysy kysymyksiä joihin et halua rehellistä vastausta.
En itsekään lähtisi puolison kanssa yhtään minnekään, jos lomalla täytyisi alkaa laskemaan laseja jo ennen reissuunlähtöä. Ahdistavaa ja todellakin kontrolloivaa.
Tuon "Olisin halunnut kuulla vastauksena..." jutun ehdottomasti nostasin (jälki)keskusteluun mukaan sen miehen kanssa. Tajuaa heti mieskin mitä haet, ja minun mielestäni ei siis ole mitään kontrollointia. Niinku joku muukin jo laittoi: alkoholin käyttö ei ole parisuhteessa ainakaan saman katon alla yksityisasia.
Niin ja tämän siis kirjoitin ihan miehenä, en ole kukkahattutäti. Itsellekin maistuu aika reippaasti (tai siis usein) eikä hirveästi tule laseja aina laskettua, joskan ei "kännissäkään" oltua. Onneks oma puoliso tämän hyväksyy.
Vierailija kirjoitti:
Juominen on jatkunut läpi vuoden, ei jokailtaisena, mutta useana iltana viikossa. Sen verran, että itseäni on alkanut kyllästyttää se viinin lorina lasiin ja tupakalla istuskelu tunti toisen jälkeen kun on vapaailta. Keski-iässä yksi illanistujaissessio pidemmällä kaavalla ja pienessä humalassa riittäisi mulle. Mutta mies nappaa vähintään kevyen humalan kahtena-kolmena iltana viikossa kesäloma-ajan ulkopuolellakin. Nyt lomalla tosiaan on juonut useampana iltana, kuin ei ole juonut. Olisiko tällainen teille liikaa, vai olenko ankea tiukkapipo?
Kostean illan jälkeen ei ole välttämättä ajokunnossa vielä keskipäivälläkään. Hoitaa kyllä kaikki velvollisuutensa ylireippaasti. Mutta vapaahetket ovat märkiä.
Ap
Ongelmallinen paikka. Alkoholiongelmainen.
-Bond
Juova osapuoli aina mielellään kuvittelee, ettei hänen juomisestaan ole toiselle osapuolelle mitään haittaa, jos hän ei räyhää ja lyö. Mutta ei se niin mene. Humalainen on huonoa seuraa, itsekäs, eikä voi tehdä mitään yhdessä eikä mennä minnekään. Sitten nukutaan tokkurasss ties minne asti ja kuorsataan niin ettei kukaan muu pysty nukkumaan. Ollaan ärtyneitä, tai leperrellään typeriä. Jos on lapsia ne jää toisen osapuolen vastuulle. Kotitöistä puhumattakaan.
Alkoholistit, myös "alkoholin suurkuluttajat", on itsekkäitä pskiaisia.
Mies on alkoholisti (eikä pullo viiniä ja parit snapsit päälle ole tissuttelua vaan ihan dokaamista se on). Ja ap selvästi kärsii miehensä alkoholismista.
Olen itse seurustellut alkoholistin kanssa, joka kivenkovaan aina väitti että juo aina kohtuudella eikä alko ole mikään ongelma. Mutta suuttui minulle aina jos otin puheeksi juomisen ja suuttui kerran jopa siitä, että hänen mielestään ilmeeni kertoi että yritän kontrolloida häntä vaikka en edes sanonut silloin mitään. No suhde onneksi päättyi, eihän tuollaisesta elämästä mitään tule jos ei itse ole alkoholisti myös.
Voi ei, kirjoitin "keski-iässä yksi illanistujaissessio pidemmällä kaavalla ja pienessä humalassa riittäisi mulle", tuosta unohtui sana VIIKOSSA. Ei koko keski-iän aikana😂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, kirjoitin "keski-iässä yksi illanistujaissessio pidemmällä kaavalla ja pienessä humalassa riittäisi mulle", tuosta unohtui sana VIIKOSSA. Ei koko keski-iän aikana😂
Ap
Sattuuhan sitä provoillessa. 😂
Ap minusta sinä vähättelet sitä miten paljon miehen juominen sinua haittaa. Jos olet ihan rehellinen, siis niin raadollisen rehellinen kuin itselleen voi olla, niin sano asteikolla 1-10 (jossa 10 pahin), että kuinka paljon kärsit miehen juomisesta?
Luin vain otsikon, mutta nainen on oikeassa ja mies on itsekäs sika.
No onhan silla miehella joko alkoholiongelma, tai puutteelliset parisuhdetaidot kun ei osaa keskustella normaalista asiasta suuttumatta.
Sama kun kysyisin onko se joku sauna reissu, en ole itse kova saunoja enka jaksa jos se on koko illan paaohjelma. Tai onko se juomareissu, ei kiinnosta kun en juo. Onko se joku remppareissu, kun pitaa laittaa listoja ja maalata makuuhuone. Ei kiinnosta kun haluan lomailla.
En ymmartaisi tai hyvaksyisi jos mies alkaa motkottaa ja valittaa kun kysyn paljonko se suunnilleen ajatteli juoda. Jos ei siihen osaa vastata aikuinen ihminen kiukuttelematta niin joku ongelma silla ehdottomasti on.
Alkoholistin kanssa elo on rankkaa, niin se vaan menee. Toivon ap:lle parempaa jatkoa, en osaa sanoa miten tilannetta voisi parantaa. Surullista :(
Vierailija kirjoitti:
Ap minusta sinä vähättelet sitä miten paljon miehen juominen sinua haittaa. Jos olet ihan rehellinen, siis niin raadollisen rehellinen kuin itselleen voi olla, niin sano asteikolla 1-10 (jossa 10 pahin), että kuinka paljon kärsit miehen juomisesta?
Kärsin miehen juomisesta 4/10.
Kärsin miehen asenteesta tähän asiaan ja meidän suhteeseen 10/10
Ilmeisesti juominen on rakkaampaa kuin minä, joka vain "kontrolloin ja pompotan", kun asiaa edes sivuan, ja hän ei "tarvitse elämäänsä ketään kontrolloimaan". Jos vaikka myöntäisi, että työstettävää hänellä tässä asiassa on, olisin ilman muuta rakastaen tukena. Enkä mitään absolutismia todellakaan aja!
Ap
No mies on ainakin tehnyt kantansa selväksi. Jos ap yhtään kyseenalaistaa kännäämistä niin saa mennä. Eli selkeästi mies on kertonut kumpi on tärkeämpi alkoholi vai ap.
Nyt apn tarttee vaan miettiä riittääkö hänelle tuo että on kakkonen suhteessa. Ja kestääkö miehen juomisen aiheuttamat ongelmat.
Saahan se mies juoda, ihan niin paljon ja usein kuin haluaa ja kokee tarpeelliseksi. Mutta ei sinun tarvitse jäädä sitä katselemaan. Alkoholistin rajoitusyritykset on ihan turhia.
Kumpikin teistä on vapaa tekemään elämällään mitä haluaa ja viettämään sen siinä seurassa ja sellaisen tekemisen parissa, joka itsestä hyvältä tuntuu.
Ap, jos tuo tuntuu sinusta riittävän hyvältä, jää suhteeseen. Jos ei, lähde. Sitä ennen kerro hänelleyksinkertaisesti, mitä ajattelet ja tunnet. Mies sitten toimii niinkuin toimii.
Pohjimmiltaan hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin miehen juomisesta 4/10.
Kärsin miehen asenteesta tähän asiaan ja meidän suhteeseen 10/10
Ilmeisesti juominen on rakkaampaa kuin minä, joka vain "kontrolloin ja pompotan", kun asiaa edes sivuan, ja hän ei "tarvitse elämäänsä ketään kontrolloimaan". Jos vaikka myöntäisi, että työstettävää hänellä tässä asiassa on, olisin ilman muuta rakastaen tukena. Enkä mitään absolutismia todellakaan aja!
Ap
Olisin viestiesi perusteella veikannut, että kärsit juomisesta 8,5/10.
Mitään muutostahan tilanteessa ja miehessä ei tapahdu ennen kuin mies itse haluaa vähentää juomistaan. Nyt hänellä on ilmeisesti lähinnä motivaatiota juoda vain enemmän. Alkoholisti rakastaa aina enemmän viinaa kuin läheisiään. Sitä se riippuvuus on.
Tsemppiä sinulle ap, tilanne on sinulle tosi ikävä. Toivottavasti löydät voimia muuttaa oman elämäsi ja oman tilanteesi kuitenkin sellaiseksi, jossa sinulla on mielenrauha ja onnellinen olo. Oli se sitten parisuhteessa tai yksin eläen.
Näihin kysymyksiin vastaa aina kukkahattutädit.