Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdevääntö: kumpi toimi väärin?

Vierailija
02.08.2019 |

Mieheni kysyi minua mökille. Hän tykkää tissutella, kuten tällä kesälomalla lähes joka päivä. Esim. Pullo viiniä menee illassa. Juotuaan saattaa puhe vähän sammaltaa, mutta muuten pysyy omana rauhallisena itsenään, ehkä vähän helpommin esim. loukkaantuu normi sanomisista kuin selvin päin.
Itselläni on lääkitys, jonka takia en voi isommin juoda. Kysyin mieheltä, miten hän aikoo juoda mökillä, että mahtaako haluta juoda enemmänkin vai maltillisemmin. Koska en itse voi kovasti humaltua, olisin vähän outsider siinä vierellä sitten, jos mies ottaisi "selkeät humalat". No tämä oli mieheni mielestä kontrollointia jota hän ei kuuntele, eikä kuulemma aio laseja laskea. Yritin selittää, etten häntä kontrolloinut, vaan mietin, lähdenkö itse mukaan. Ei auttanut. Saan kuulemma jäädä kotiin, kun alan häntä näin "pompottamaan".

Olen ollut vähän huolissani miehen tissuttelusta aiemmin ja kertonut huolestani hänelle. Aihe on punainen vaate.

Olinko kontrolloiva akka vaiko mieheni käytös tylyä? Olisi ollut hienoa kuulla vaikka vastauksena että "otan kyllä alkoholia, mutten enempiä, etenkin kun sinäkään et nyt voi ottaa" tms. Olisko ollut liikaa mieheltä odotettu?

Voi kuulostaa pieneltä asialta muttei ole sitä. Mielipiteitä?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Sinulla on juoppo mies ja itse olet kontrolloiva akka. Jos ette osaa hakea apua, tilanne kehittyy. Miehesi juo entistä enemmän. Syynä kontrolloiva akka. Sädekehä akan pään päällä kirkastuu. Hänhän on niin hyvä ihminen juopon miehen rinnalla. Mene itse al anon -ryhmään. Alkoholistien läheisille tarkoitettu ryhmä. Siellä opit, miten hoidat itseäsi. Miehesi juomiseen et pysty vaikuttamaan mitenkään.

Just näin. Sitten on se toinen vaihtoehto, eli sinä jätät miehen juomaan ja lähdet kohti uusia seikkailuja. Silloinkin mies juo entistä enemmän,  syynä on se akka, joka lähti ja jätti. Se nainen, jonka syytä juominen on,  olet tässä tapauksessa sinä.

Tee ajoissa oma valintasi, eli oletko sinä se nalkuttaja vai se, joka elää omaa mukavaa elämäänsä ilman alkoholistia. Pidä kuitenkin varasi, että seuraavakin ole samanlainen.

Vierailija
62/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, ap, että ette asu yhdessä. Se on tässä hyvä tilanne. Voit jatkaa omaa elämääsi ilman suuria muutoksia.

Varmasti haluaisit uskoa, että ei ongelma nyt niin paha ole, ei juo koko aikaa, on selviäkin päiviä, ei rähjää kännissä ja hoitaa velvollisuutensa. Mutta riittääkö se sinulle? Yleensä alkoholin suurkuluttajat, ei-vielä-varsinaiset alkoholistit, pitävät todella tarkkaan huolta siitä, että hoitavat velvollisuutensa - ettei kukaan "pääse sanomaan" ja jos joku kyseenalaistaa juomisen määrän tai tiheyden, hän on nalkuttaja ja kontrolloida.

Mielestäni miehen käytös viittaa siihen, että hänellä on suuri riski luisua alkoholismiin. Kyse ei ole pelkästään määristä, vaan siitä, mitä osaa alkoholi näyttelee miehen elämässä, siitä miten tärkeässä roolissa se on. Miltä tilanne sinusta AP vaikuttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juominen on jatkunut läpi vuoden, ei jokailtaisena, mutta useana iltana viikossa. Sen verran, että itseäni on alkanut kyllästyttää se viinin lorina lasiin ja tupakalla istuskelu tunti toisen jälkeen kun on vapaailta. Keski-iässä yksi illanistujaissessio pidemmällä kaavalla ja pienessä humalassa riittäisi mulle. Mutta mies nappaa vähintään kevyen humalan kahtena-kolmena iltana viikossa kesäloma-ajan ulkopuolellakin. Nyt lomalla tosiaan on juonut useampana iltana, kuin ei ole juonut. Olisiko tällainen teille liikaa, vai olenko ankea tiukkapipo?

Kostean illan jälkeen ei ole välttämättä ajokunnossa vielä keskipäivälläkään. Hoitaa kyllä kaikki velvollisuutensa ylireippaasti. Mutta vapaahetket ovat märkiä.

Ap

Et ole tiukkapipo mutta miehesi on alkoholisti tai vähintään liikakäyttäjä.

Vierailija
64/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rauhallisesti ja neutraalisti kysyminen ole kontrollointia vaan kysymistä. Koska ethän yrittänyt estää häntä vaan kerätä vain tietoa oman päätöksesi pohjalle. Jos jo juomisesta puhuminen on punainen vaate, joka saa toisen hermostumaan, on kyseessä joku asia/ongelma, jota toinen haluaa salailla. 

Vierailija
65/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietättekö nyt koko loman yhdessä? Miehen pinnaa voi kiristää ihan läsmäolosi, toinen näkee, kuinka paljon alkoholia meneekään. Minulla on ollut syömishäiriö ja muistan kuinka raskasta alkoi olla, kun seurustelukumppanin kanssa alkoi olla tiivistä yhteiseloa. Saatoin ahmia vessassa yrittäen pitää karkkipussin rapinat minimissä. Mistä tiedät, paljonko mies oikeasti juo?

Vierailija
66/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on mies joka hoitaa velvollisuutensa, ja ei juo usein lärvejä.Itsekin sanoit, että ei juo usein siihen kuntoon, että olisi todella häiritsevästi kännissä.

Anna miehesi chillailla ja rentoutua kesälomillaan/mökkireissuillaan niin kuin hän haluaa, salli hänelle tämä pieni nautinto, äläkä pilaa hienolta kuulostavaa suhdettanne mäkättämällä asiasta.

Täydellistä avioparia ei ole ja omasi kuulostaa sieltä paremmasta päästä olevalta, et voi muokata miestäsi juuri semmoiseksi kuin haluat joka asiassa, joten tyydy siihen mitä sinulla jo on.

Mäkättämällä asiasta pilaat vain suhteenne pikkuasian vuoksi, nyt järki käteen ennen kuin on lusikat jaossa. Olen nähnyt tämän niin tuhat kertaa, jos nyt miehesi lopettaisi vaikka juomisen kokonaan seuraavaksi olisi mäkätyksenä kun ei juttele tunteistaan/jättää sukat lattialle/käyttää rahaa tyhmästi/kaljuuntuu/kävelee hassusti/ jättää WC:n lauteet ylös. Naiset etsii kokoajan jotain mistä mäkättää ja mitä muuttaa seuraavaksi. Valitkaa taistelunne, ja opetelkaa tyytymään.

Vierailija
67/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin jaksat alkkiksen kanssa, mä en jaksais.

Vierailija
68/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Guggrenheim kirjoitti:

Sinulla on mies joka hoitaa velvollisuutensa, ja ei juo usein lärvejä.Itsekin sanoit, että ei juo usein siihen kuntoon, että olisi todella häiritsevästi kännissä.

Anna miehesi chillailla ja rentoutua kesälomillaan/mökkireissuillaan niin kuin hän haluaa, salli hänelle tämä pieni nautinto, äläkä pilaa hienolta kuulostavaa suhdettanne mäkättämällä asiasta.

Täydellistä avioparia ei ole ja omasi kuulostaa sieltä paremmasta päästä olevalta, et voi muokata miestäsi juuri semmoiseksi kuin haluat joka asiassa, joten tyydy siihen mitä sinulla jo on.

Mäkättämällä asiasta pilaat vain suhteenne pikkuasian vuoksi, nyt järki käteen ennen kuin on lusikat jaossa. Olen nähnyt tämän niin tuhat kertaa, jos nyt miehesi lopettaisi vaikka juomisen kokonaan seuraavaksi olisi mäkätyksenä kun ei juttele tunteistaan/jättää sukat lattialle/käyttää rahaa tyhmästi/kaljuuntuu/kävelee hassusti/ jättää WC:n lauteet ylös. Naiset etsii kokoajan jotain mistä mäkättää ja mitä muuttaa seuraavaksi. Valitkaa taistelunne, ja opetelkaa tyytymään.

Naisia on ihan tarpeeksi opetettu tyytymään, useat miehethän ne kämppänsä juovat ja menettävät elämänhallinnan ilman parisuhdetta. Naisella menee usein paljon paremmin ja elinikä pitenee, kun on sinkkuna.

Vierailija
69/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 pistettä, riskit selvästi kasvaneet. "Alkoholin käyttöösi liittyy riskejä, jotka voivat vaarantaa terveyttäsi. Sinun kannattaa aloittaa alkoholinkäytön tarkkailu.". Tein kyselyn mieheni ominaisuudessa, vastasin hänen yleisen kulutuksen mukaan, nyt kesälomalla on mennyt enemmän. Ja sanotaanko, etten nyt ainakaan liioitellut vastauksissa.

Ap

Ruksasitko käytön salailun läheisiltä? Jos ette asu yhdessä, niin luultavasti et myöskään tiedä, kuinka paljon mies juo todellisuudessa, kun ette vietä aikaa yhdessä 24/7. Vaikka mies hoitaisi näennäisesti velvoitteensa, tuollaiseen arkeen on nimittäin äärettömän helppo piilottaa "yhdet" tai "kahdet" niin, ettei lähipiiri asiaa huomaa. Tämän takia alkoholinkäytön rajoittaminen tilanteessa, jossa olette yhdessä tiiviisti, on hänelle vaikea.

Ja mistä tiedän? Koska omassa "tissutteluni" oli juuri tuollaista. En oikeasti koskaan tykännyt olla kunnolla kännissä, vaan tavoite oli pieni hiprakka. Sitä onnistui ylläpitämään parhaiten parilla viinilasillisella tai oluella illassa. En noilla määrillä ylittänyt edes naisten vanhaa riskikäytön rajaa pitkään aikaan, joten en tietenkään voinut olla alkoholiriippuvainen. Mutta kun ne "hiprakkaan" tarvittavat määrät kasvoivat, niin mukaan tuli myös oman juomisen todellisen määrän salailu lähipiiriltä. Edelleenkin puhuttiin määristä, jotka eivät tavallista elämää mielestäni suuresti haitanneet. Mutta miestäni juominen nyt kuitenkin häiritsi, ja erityisen pelottava oli oma reaktioni "interventioon". Piti tunnustaa, että olen alkoholisti, vaikken perinteinen juoppo olekkaan. Onneksi tämän tajusin ennenkuin pilasin elämäni.

Vierailija
70/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on alkoholiongelma. Mies suuttui siksi herkästi.

Alkoholi on ykkönen ja tulee olemaan ykkönen jatkossakin. Varaudu siihen, että alkoholi/sen käyttö tulee aiheuttamaan riitoja jatkossakin. Jos mies ei hakeudu hoitoon ja selviä kuiville.

Kokemuksesta puhun.

Vierailija
71/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää vielä, että joka ilta ei hällä viinipulloa mene, ehkä pari kaljaa vain. Ihan joka ilta ei ota mitään, toisina iltoina viinipullo ei taas riitä. Kokonaismäärää vaikea arvioida.

Ei ole kyllä normaalia, jos puhe aikuisella miehellä sammaltaa yhdestä viinipullosta, etenkin kun on tottunut alkoholinkäyttöön. Taitaapa olla vajassa pullopiilo. 

Silti en nyt välttämättä pidä sitä niin pahana, jos haluaa kerran vuodessa viikon ryypätä mökillä, jos kotona homma on kuitenkin hallinnassa.

Vierailija
72/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sammaltaminen välttämättä örinää tarkota, mutta seitinohuen silti puheesta kuulee, varsinkin kun on läheinen kyseessä. T.kohtalotoveri

Vierailija
73/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullo viiniä illassa, ilta toisensa perään, ei ole "tissuttelua" vaan kännäämistä. Tietenkään mies ei enää varsinaisesti näytä olevan "kännissä", koska maistissa oleminen on normaali olotila. Kännisopertajat on mielestäni ällöttäviä. Ei tarvitse olla väkivaltainen ollakseen epämiellyttävä.

Ei sun tarvitse sinne lähteä. Mitä iloa siitä sinulle olisi? Juokoon yksinään.

Kuten sanottu, mies on alkoholisti. Valitettavasti.

Se on ehkä naisille kännäämistä, mutta miehen kroppa ja usein kokokin tekee sen, että annos ei ole vertailukelpoinen sukupuolien välillä. Toki jos sen pullon vetää huikalla, niin kyllähän se sitten nousee jo huppuun.

Vierailija
74/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sopuisan lämpimät välit juuri ennen tätä alkokeskustelua. Siksi mies minua mukaan mökille kysyikin. Kysyttyäni miehen ajatusta juomisensa määrästä, koska voisin kokea oloni ehkä ulkopuoliseksi miehen ollessa selvemmin hiprakkainen koko alkuilla ja illan, hän lopulta keskeytti puhelun eikä enää vastannut. Tänä aamuna myönnyin soittamaan taas, koska asia surettaa ja painaa, hän haukkui minut "prinsessaksi, joka haluaa _koko ajan kaikessa_ käyttää valtaa". Haukkui minut sängyssä, sanoi että kaikki pitäisi kuulemma pyöriä minun napani ympärillä. Rehellisyyden nimissä en löydä arjestamme kuviota, että minä käskyttelisin ja kaikki tehtäisiin häneltä kysymättä. Kumma, kun aiemmin hän on moittinut minua päätöksentekokyvyttömyydestä. Eli rakastava yhteishenki muuttui kuin taikaiskusta siihen, että olenkin kaikessa huono ja ilkeä kontrolloija.

Ap

Vierailija
75/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sopuisan lämpimät välit juuri ennen tätä alkokeskustelua. Siksi mies minua mukaan mökille kysyikin. Kysyttyäni miehen ajatusta juomisensa määrästä, koska voisin kokea oloni ehkä ulkopuoliseksi miehen ollessa selvemmin hiprakkainen koko alkuilla ja illan, hän lopulta keskeytti puhelun eikä enää vastannut. Tänä aamuna myönnyin soittamaan taas, koska asia surettaa ja painaa, hän haukkui minut "prinsessaksi, joka haluaa _koko ajan kaikessa_ käyttää valtaa". Haukkui minut sängyssä, sanoi että kaikki pitäisi kuulemma pyöriä minun napani ympärillä. Rehellisyyden nimissä en löydä arjestamme kuviota, että minä käskyttelisin ja kaikki tehtäisiin häneltä kysymättä. Kumma, kun aiemmin hän on moittinut minua päätöksentekokyvyttömyydestä. Eli rakastava yhteishenki muuttui kuin taikaiskusta siihen, että olenkin kaikessa huono ja ilkeä kontrolloija.

Ap

Oletko varma, että miehellä ei alko-ongelman lisäksi ole jotain persoonallisuushäiriötä?

Vierailija
76/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että mieheltä paloi käämit viinan vuoksi. Sitä on saatava, se jyskyttää jossain takaraivossa. Alkoholin käyttöön taipuvaisen ihmissuhteita palaa helposti pilalle alkoholin vuoksi. Alkoholia on saatava, edes se pari kaljaa päivässä, jos ei viinipulloa. Usko minua, olen nähnyt läheisten alkoholiongelmia, seurannut läheltä ja surrut. Muuten ihania ihmisiä, mutta alkoholin käyttö rajoittaa elämää. Kukaan ei voi pelastaa toista, se täytyy alkoholistin itse tehdä. Älä ole liian vihainen kuitenkaan, alkoholismi on sairaus. Toivotaan, että ajan kanssa hakeutuisi hoitoon ja/tai oppii alkottoman elämän...

Vierailija
77/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että 14 annosta viikossa ylittyy ainakin, nyt lomalla etenkin. Ei omien sanojensa mukaan edes humallu, ja totta on, ettei sekoile tms. muutu juurikaan vaikka olisi juonut esim. sen viinipullollisen ja snapsit päälle. Toleranssia on. Tämä on harmaata aluetta, koska on säntillinen, ihana ja "kunnon ihminen". Mutta rentoutuu alkon avulla. Ja minä en tiedä, onko huoleni liioiteltua. Silti sanotaan, että jos läheisen huoli herää, usein se on syystä.

Ei ole aiemmissa suhteissa ollut tarvetta huoleen, nyt kuitenkin huomaan katselevani iltaisia lasillisia jo hieman huolissani. Kun puhun huolestani, se on kontrollointia, ja saan kuulemma mennä menojani.

Ap

Vanhempani ovat juuri tuollaisia, jotka rentoutuvat alkon avulla viikonloppuisin ja ilman ei voi olla. He tosin eivät juo työviikolla (sain kuvan, että miehesi juo viikonloppujen lisäksi usein viikollakin pari kaljaa iltaisin). He ovat ihania ihmisiä, mutta pidän heitä suurkulutuksen ja alhoholiongelman rajatapauksina. Itse en omassa suhteessani alkaisi tuollaista katselemaan. Vanhemmillani on ollut sama kaava juomisessa koko lapsuuteni ja aikuisuuteni ja heidän mielestään ongelmaa ei ole. Sinun pitää päättää, jaksatko katsella tuota juomista lopun elämääsi, koska miehesi tuskin tulee sitä vähentämään, kun ei näe siinä ongelmaa.

Vierailija
78/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla ja mökillä, voi olla vähän hankala sanoa etukäteen meneekö kaksi olutta vai neljä.

Ei moni tykkäisi jos alettaisiin kysellä, että meinaatko syödä koko suklaalevyn siellä mökillä. Tai montako makkaraa ajattelit huitaista. Meinaatko katsoa telkkarista kuinka monta sarjaa ja kuinka kauan aiot istua saunassa.

Loma on lomaa ja kyllähän aikuinen juomisensa tietää. Ihan tuosta aloitukestasi en nyt saanut selvää, että tissutteleeko mies joka ilta pullollisen viiniä muulloin kuin lomalla. Tai käyttääkö ylipäänsä alkoholia.

Vierailija
79/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipullo illassa ei ole enää mitään tissuttelua vaan ryyppäämistä.

Eihän kaikille alkoholi ole niin iso ongelma kuin toisille. Isäni on alkoholisti, mutta sillälailla hillitysti, ei täysin estoton, ei täysin viinan vietävissä. Hoitaa työnsä eikä aja humalassa tai krapulassa. Mutta aina kun on laskelmoitu tilaisuus niin pää täyteen, alkomittari on myös lähes päivittäisessä käydessä. Lapsiperheessä siis lapsuuden perheessäni se oli tietenkin ongelma. Enää aikuisena ei minua haittaa (vaikka kyllä harmittaa) eikä juomiseen puuttuminen ole prioriteettilistallani ykkösenä. Tuskin ikinä luopuu rakkaastaan alkoholista. Minun lasteni seurassa hän ei juo, se riittää. Äiti otti hänestä eron, teki ihan oikein.

Ap, miehelläsi on alkoholiongelma.

Vierailija
80/107 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että 14 annosta viikossa ylittyy ainakin, nyt lomalla etenkin. Ei omien sanojensa mukaan edes humallu, ja totta on, ettei sekoile tms. muutu juurikaan vaikka olisi juonut esim. sen viinipullollisen ja snapsit päälle. Toleranssia on. Tämä on harmaata aluetta, koska on säntillinen, ihana ja "kunnon ihminen". Mutta rentoutuu alkon avulla. Ja minä en tiedä, onko huoleni liioiteltua. Silti sanotaan, että jos läheisen huoli herää, usein se on syystä.

Ei ole aiemmissa suhteissa ollut tarvetta huoleen, nyt kuitenkin huomaan katselevani iltaisia lasillisia jo hieman huolissani. Kun puhun huolestani, se on kontrollointia, ja saan kuulemma mennä menojani.

Ap

Niin ne rattijuopotkin on sitä mieltä että " en edes ole humalassa ja ihan normaalisti pystyn ajamaan autoa".

Miehellesi alkoholi on ongelma. Suuttuminen sen vahvistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän