Parisuhdevääntö: kumpi toimi väärin?
Mieheni kysyi minua mökille. Hän tykkää tissutella, kuten tällä kesälomalla lähes joka päivä. Esim. Pullo viiniä menee illassa. Juotuaan saattaa puhe vähän sammaltaa, mutta muuten pysyy omana rauhallisena itsenään, ehkä vähän helpommin esim. loukkaantuu normi sanomisista kuin selvin päin.
Itselläni on lääkitys, jonka takia en voi isommin juoda. Kysyin mieheltä, miten hän aikoo juoda mökillä, että mahtaako haluta juoda enemmänkin vai maltillisemmin. Koska en itse voi kovasti humaltua, olisin vähän outsider siinä vierellä sitten, jos mies ottaisi "selkeät humalat". No tämä oli mieheni mielestä kontrollointia jota hän ei kuuntele, eikä kuulemma aio laseja laskea. Yritin selittää, etten häntä kontrolloinut, vaan mietin, lähdenkö itse mukaan. Ei auttanut. Saan kuulemma jäädä kotiin, kun alan häntä näin "pompottamaan".
Olen ollut vähän huolissani miehen tissuttelusta aiemmin ja kertonut huolestani hänelle. Aihe on punainen vaate.
Olinko kontrolloiva akka vaiko mieheni käytös tylyä? Olisi ollut hienoa kuulla vaikka vastauksena että "otan kyllä alkoholia, mutten enempiä, etenkin kun sinäkään et nyt voi ottaa" tms. Olisko ollut liikaa mieheltä odotettu?
Voi kuulostaa pieneltä asialta muttei ole sitä. Mielipiteitä?
Kommentit (107)
Tuo ei ole mitään tissuttelua, vaan ihan juomalla juomista. Kaksi lasia viiniä on tissuttelua.
Minulle oli pitkän päälle liikaa että kumppani oli kerran viikossa kunnolla humalassa. Vaikka oli ihan rauhallinen, en halunnut viettää elämääni kerran viikossa humalaisen ihmisen seurassa ja seuraavaa päivää krapulaisen seurassa. Aina viikonloput pilalla. Itse join tuskin koskaan, kun en siitä mitään iloa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sopuisan lämpimät välit juuri ennen tätä alkokeskustelua. Siksi mies minua mukaan mökille kysyikin. Kysyttyäni miehen ajatusta juomisensa määrästä, koska voisin kokea oloni ehkä ulkopuoliseksi miehen ollessa selvemmin hiprakkainen koko alkuilla ja illan, hän lopulta keskeytti puhelun eikä enää vastannut. Tänä aamuna myönnyin soittamaan taas, koska asia surettaa ja painaa, hän haukkui minut "prinsessaksi, joka haluaa _koko ajan kaikessa_ käyttää valtaa". Haukkui minut sängyssä, sanoi että kaikki pitäisi kuulemma pyöriä minun napani ympärillä. Rehellisyyden nimissä en löydä arjestamme kuviota, että minä käskyttelisin ja kaikki tehtäisiin häneltä kysymättä. Kumma, kun aiemmin hän on moittinut minua päätöksentekokyvyttömyydestä. Eli rakastava yhteishenki muuttui kuin taikaiskusta siihen, että olenkin kaikessa huono ja ilkeä kontrolloija.
ApOletko varma, että miehellä ei alko-ongelman lisäksi ole jotain persoonallisuushäiriötä?
Totta. Yrittää maalata toisesta vallanhimoisen, jotta tämä hiljenisi ja persoonallisuushäiriöinen pääsee itse käyttämään valtaa. Aika tyypillinen kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli pitkän päälle liikaa että kumppani oli kerran viikossa kunnolla humalassa. Vaikka oli ihan rauhallinen, en halunnut viettää elämääni kerran viikossa humalaisen ihmisen seurassa ja seuraavaa päivää krapulaisen seurassa. Aina viikonloput pilalla. Itse join tuskin koskaan, kun en siitä mitään iloa saa.
Minullekin olisi liikaa. Humalaisella on kuitenkin ihan eri jutut ja olemus kuin selvällä. Ja jos juova osapuoli ei itse muista kaikkea mitä on sanonut tai tehnyt, vaikka ne olisi hyviäkin asioita, voi sekin alkaa ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sopuisan lämpimät välit juuri ennen tätä alkokeskustelua. Siksi mies minua mukaan mökille kysyikin. Kysyttyäni miehen ajatusta juomisensa määrästä, koska voisin kokea oloni ehkä ulkopuoliseksi miehen ollessa selvemmin hiprakkainen koko alkuilla ja illan, hän lopulta keskeytti puhelun eikä enää vastannut. Tänä aamuna myönnyin soittamaan taas, koska asia surettaa ja painaa, hän haukkui minut "prinsessaksi, joka haluaa _koko ajan kaikessa_ käyttää valtaa". Haukkui minut sängyssä, sanoi että kaikki pitäisi kuulemma pyöriä minun napani ympärillä. Rehellisyyden nimissä en löydä arjestamme kuviota, että minä käskyttelisin ja kaikki tehtäisiin häneltä kysymättä. Kumma, kun aiemmin hän on moittinut minua päätöksentekokyvyttömyydestä. Eli rakastava yhteishenki muuttui kuin taikaiskusta siihen, että olenkin kaikessa huono ja ilkeä kontrolloija.
Ap
Eli tunnelma muuttui tosta noin vaan hyvästä kylmäksi, kun otit alkoholinkäytön neutraalisti puheeksi? Ethän ees painostanut mihkään (vaikka oisit voinut). Toikin jo todistaa, että alko tulee sinua ennen. Sori. Äijä ehkä itse uskoo että kaikki sun syytä ja hänellä ei mitään ongelmaa ja ongelma niillä jotka on huolissaan... koska jos tunnustais itelleen, joutuis tekemään asialle jotain, oikeesti vähentään juomista. Ja hän ei pysty, se pelottaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEli tunnelma muuttui tosta noin vaan hyvästä kylmäksi, kun otit alkoholinkäytön neutraalisti puheeksi? Ethän ees painostanut mihkään (vaikka oisit voinut). Toikin jo todistaa, että alko tulee sinua ennen. Sori. Äijä ehkä itse uskoo että kaikki sun syytä ja hänellä ei mitään ongelmaa ja ongelma niillä jotka on huolissaan... koska jos tunnustais itelleen, joutuis tekemään asialle jotain, oikeesti vähentään juomista. Ja hän ei pysty, se pelottaa liikaa.
TÄMÄ!
En jaksa lukea koko ketjua mutta kommentoin vaan, että itse en jaksais kattella tissuttelevaa puolisoa useampana iltana viikossa. On eri asia tsillata pe TAI la iltana yhdessä, kokata ja juoda esim. Pullo viiniä puoliksi, kuin juhlistaa arki iltojakin vähän väliä alkoholla! Ankeeta.
Ellei ole provo, niin sääliksi käy ap.
Mieti nyt AP kunnolla, onko tuo nyt todella niin iso vika/murhe , kaiken muun hyvän ohella. Muista lukea rehellisesti kaikki hyvät puolet vertailuun ja mieti pystyisitkö vaan elämään tämän asian kanssa.
Palstan katkerat ja yksinjääneet naiset yrittävät maalailla kuvaa , että miehelläsi olisi valtava alkoholiongelma ja hän on joku juoppolalli, he vain tahtovat sinun jättävän miehesi jotta olisit yksinäinen niin kuin he.
Pieni tissuttelu sillointöllöin ei oikeasti ole mikään ongelma jos ei siitä tule keskipiste kaikessa, älä tee kärpäsestä härkästä.
Eli tee itse omat päätöksesi äläkä anna näiden suurentelevien akkojen pilata ihanaa rakkauttanne, ja tulevaisuuttanne. Muutama kalja viikolla ja viiniä viikonloppuisin ei ihan aikuistenoikeasti mikään ongelma, nyt nutturat löysälle ja järki käteen. Kaikkea ei voi toisessa muuttaa, voipi olla , että seuraava miehesi ei juo koskaan, mutta pettää/pelaa rahansa uhkapeleissä/käyttää huumeita/hakkaa sinua nyrkillä/vihaa eläimiä/vihaa vanhempiasi/vihaa lapsia / on omistautunut täysin harrastukselleen/ei anna sinulle huomiota jne jne.
Kukaan ei ole täydellinen, sallikaa toistenne heikkoudet älkääkä yrittäkö muuttaa toisesta jotain mielikuvitusolentoa, joka on täydellinen. Kukaan ei ole eikä tule täydelliseski.
mehikasvi kirjoitti:
Mieti nyt AP kunnolla, onko tuo nyt todella niin iso vika/murhe , kaiken muun hyvän ohella. Muista lukea rehellisesti kaikki hyvät puolet vertailuun ja mieti pystyisitkö vaan elämään tämän asian kanssa.
Palstan katkerat ja yksinjääneet naiset yrittävät maalailla kuvaa , että miehelläsi olisi valtava alkoholiongelma ja hän on joku juoppolalli, he vain tahtovat sinun jättävän miehesi jotta olisit yksinäinen niin kuin he.
Pieni tissuttelu sillointöllöin ei oikeasti ole mikään ongelma jos ei siitä tule keskipiste kaikessa, älä tee kärpäsestä härkästä.
Eli tee itse omat päätöksesi äläkä anna näiden suurentelevien akkojen pilata ihanaa rakkauttanne, ja tulevaisuuttanne. Muutama kalja viikolla ja viiniä viikonloppuisin ei ihan aikuistenoikeasti mikään ongelma, nyt nutturat löysälle ja järki käteen. Kaikkea ei voi toisessa muuttaa, voipi olla , että seuraava miehesi ei juo koskaan, mutta pettää/pelaa rahansa uhkapeleissä/käyttää huumeita/hakkaa sinua nyrkillä/vihaa eläimiä/vihaa vanhempiasi/vihaa lapsia / on omistautunut täysin harrastukselleen/ei anna sinulle huomiota jne jne.
Kukaan ei ole täydellinen, sallikaa toistenne heikkoudet älkääkä yrittäkö muuttaa toisesta jotain mielikuvitusolentoa, joka on täydellinen. Kukaan ei ole eikä tule täydelliseski.
Jos olisi PIENI tissuttelu SILLOIN TÄLLÖIN kuten kirjoitat , niin ok. Mutta selväksi on tullut, ettei kyse on enemmästä ja ympäri vuoden jatkuvasta juomisesta, joten kirjoituksesi ei päde tähän tapauksern.
Täällä nyt on termiä tissuttelu laajennettu melkoisesti. Tissuttelijan ääni ei sammaltele tai hän ole muutenkaan humalassa, vaan hän pystyy ajamaan autoa heti tai viimeistään tunnin päästä.
mehikasvi kirjoitti:
Ihme oletuksia kommentoijien parisuhdestatuksesta. Luuletko, että kaikki miehet käyttävät alkoholia kuten sinä? Ylipäätänsä sinulla on aika huono kuva suomalaisista miehistä, jos kaikkea pitää mieheltä sietää vaan sen takia, että "miehesi ei sentään hakkaa sinua ja pelaa rahojasi". :D
Jos parisuhteessa toisen käsitys rentoutumisesta on humaltuminen ja toisen jotain muuta, on tuota suhdetta vaikea saada toimimaan kumpaakin tyydyttävällä tavalla. Jos on joka lauantaina humalassa ja sunnuntaina vähintään väsynyt viime illasta, niin se yhteinen vapaa-aika menee sitten joka viikko siinä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt on termiä tissuttelu laajennettu melkoisesti. Tissuttelijan ääni ei sammaltele tai hän ole muutenkaan humalassa, vaan hän pystyy ajamaan autoa heti tai viimeistään tunnin päästä.
Höpsis, tissuttelu on pitkäaikaista tirpomista ilman suurempia aikeita humaltua. Alkoholia on silti veressä sen verran, että toivoisin ettei ensimmäinenkään "tissuttelija" heti eikä tunnin päästä astuisi auton rattiin!
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, kirjoitin "keski-iässä yksi illanistujaissessio pidemmällä kaavalla ja pienessä humalassa riittäisi mulle", tuosta unohtui sana VIIKOSSA. Ei koko keski-iän aikana😂
Kännäysillat keski-ikäisten kesken joka viikko kuulostaa sekin tosi paljolta! Onkohan lähipiirisi muutenkin liian viinaan menevää? Olisiko aika etsiä muunlaisia piirejä? Ja siis itsekin olen tissuttelija ja useimpina päivinä otan ainakin lasin viiniä illalla, mutta en jaksaisi kosteita illanviettoja joka viikko!
Käsitin tuon niin, että tuo määrä juomista = "kiitti mulle riitti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, tissuttelu on pitkäaikaista tirpomista ilman suurempia aikeita humaltua. Alkoholia on silti veressä sen verran, että toivoisin ettei ensimmäinenkään "tissuttelija" heti eikä tunnin päästä astuisi auton rattiin!
Kyllä se menee selkeästi juopottelun puolelle, jos mittariin paukkuu edes hetkellisesti yli promille. Tissuttelu termillä tällöin pyritään devalvoimaan todellisen juomisen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi PIENI tissuttelu SILLOIN TÄLLÖIN kuten kirjoitat , niin ok. Mutta selväksi on tullut, ettei kyse on enemmästä ja ympäri vuoden jatkuvasta juomisesta, joten kirjoituksesi ei päde tähän tapauksern.
Eipä nyt puututa semantiikkaan, minulle on ihan sama millä termillä haluat ihan normaalia alkoholinkäyttöä kutsua.
Suomalainen aikuinen mies saa käyttää alkoholia, ja jopa ihan humaltuakkin jos niin tahtoo, eikä tästä pitäisi täysjärkisen ihmisen hermostua. Kyllä se nyt vain on niin, että kesälomalla pitää saada ottaa vaikka ihan jopa huikauhistus KÄNNIT. Ihan kuin kyseessä olisi joku isokin vika ja ongelma jos "miehen puhe sammaltaa" no niin sammaltaa ja niin pitääkin jos halutaan alkoholista rentoutua, sitä kutsuttakoon pikkumaistiksi sitten jos tissuttelu aiheuttaa peppiskipuja.
Täällä nutturapäät yrittää saada AP:n kuseen ihan normaalista ja miehen oikeuksiin kuuluvasta pikkuasiasta (puhe joskus sammaltaa) ihme nipo nipoja, ottakaa itsekin pari sidukkaa ja sammaltakaa yhdessä. Ikään kuin olisi palstan naisille yllätys, että suomessa voi mies juoda viinia ja pari olutta IHAN VIIKOLLAKIN. Kyse ei ole mistään ongelmasta, vaan ihan normaalista ja tavallisesta alkoholin käytöstä.
Jos juon joka lauantai ja keskiviikko 1 saunaoluen kutsutaanko tätä "ymäpärivuotiseksi juomiseksi" , koska on tapahtunut joka viikko? Ihme sanoihin tarttumista...
Hei haloo nyt järki käteen, kohta tulee syksy ja duunit alkaa silloin taas otetaan vähemmän ja skarpataan työasioita. Nyt saakoon laulu soida ja on ilakoinnin aika kun luonto kukkii ja sää hivelee mieltä. Kyllä jos tarkastellaan ihan historiaakin niin oluen juonti, sahti sekä juhlahumussa väkevämmät ovat kuuluneet skandinaavisiin perinteisiin, ja kyllä on ihan huikauhistus humalluttukin.
Mehikasvi kirjoitti:
Jos juon joka lauantai ja keskiviikko 1 saunaoluen kutsutaanko tätä "ymäpärivuotiseksi juomiseksi" , koska on tapahtunut joka viikko? Ihme sanoihin tarttumista...
Hei haloo nyt järki käteen, kohta tulee syksy ja duunit alkaa silloin taas otetaan vähemmän ja skarpataan työasioita. Nyt saakoon laulu soida ja on ilakoinnin aika kun luonto kukkii ja sää hivelee mieltä. Kyllä jos tarkastellaan ihan historiaakin niin oluen juonti, sahti sekä juhlahumussa väkevämmät ovat kuuluneet skandinaavisiin perinteisiin, ja kyllä on ihan huikauhistus humalluttukin.
Äläpä vääristeke keskustelua, ei täällä ole kukaan kutsunut yhden saunaoluen juomista kaksi kertaa viikossa ryyppäämiseksi eikä tuollaisesta juomisesta ollut AP:n tapauksessa kyse.
Sinulla on toki oikeus juoda niin paljon kuin haluat. Puolisolla taas on oikeus muodostaa asiasta oma mielipiteensä ja lähteä kävelemään, jos ei menoa jaksa katsella ja haluaa viettää viikonloppunsa toisella tavalla. Jos ottaa itse paljon kuppia niin kannattaa valita semmoinen kumppani, joka myös viihtyy se kaljatuoppi kädessä.
Itse olen katsonut koko lapsuuteni, miten vanhemmat "rentoutui " kaikki vapaat ja lomat joulunpyhiä unohtamatta enkä todellakaan halua käyttää myös aikuisuuttani katselemalla samaa menoa tai tuottaa samanlaisia muistoja lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsonut koko lapsuuteni, miten vanhemmat "rentoutui " kaikki vapaat ja lomat joulunpyhiä unohtamatta enkä todellakaan halua käyttää myös aikuisuuttani katselemalla samaa menoa tai tuottaa samanlaisia muistoja lapsilleni.
Niin, kaikki varamsti tuottaa samanlaisia muistoja alkoholipäissänsä kuin sinun vanhempasi, tottakai.
Omat muistoni oli ihan päinvastaisia.
Takakireästä äidistäni muuttui iloitteleva ja rempseä hölösuu , ja syötiin hyvin ja mökillä sanottiin. Radiosta pauhasi musiikki iltaan asti ja kaikki oli hilpeällä tuulella. Sai syödä karkkia ja katsoa TV:tä myöhään oli "eri säännöt" lapsillakin.
Aamulla sitten kiusattiin vanhempia , kerrankin äiti heitti kuperkeikkoja kännissä ja siitä vasta naurut saatiin aamulla :D.
Taitaapa olla niin, ettei kaikille alkoholi sovi, ja silloin ei tietenkään pidä sitä ottaa, mutta pienestä kesäkännäilystä on ihan turha ruveta tekemään ongelmia...
Eipä se puuttuminen paljon autakaan. Jos vanhempi ei ole lopettanut tai vähentänyt juomista omien lasten takia tai puolison ottaessa eron, tuskin tulee sitä tekemään aikuisen lapsen pyynnöstäkään.
Itsekin olen ottanut sen linjan, että vanhempani nyt vaan ovat tällaisia, koska heissä on paljon hyviä puolia ja haluan kuitenkin pitää heihin välit. Omassa elämässä olen kuitenkin tehnyt erilaisia ratkaisujs alkoholin suhteen, vaikka en absolutisti olekaan.