Vauvakuume ja miehelle opinnot kesken
Olen 28-vuotias, vakituisessa työsuhteessa oleva insinööri. Vauvakuume on kasvanut melkein järjettömäksi, mutta mieheni (avopuoliso) ei halua vielä lasta, sillä hänellä on opinnot kesken vielä reilun vuoden. Hänen mielestään opintojen tulisi olla kasassa ja elämän mallillaan, ennen kuin edes miettii perheenlisäystä. Tämä on tietysti hienoa, mutta mielestän tässä kohtaa vähän hölmöä kun taloutemme on ihan mukavasti tasapainossa. Esimerkiksi minun TESin mukaan saisin ensimmäiset kolme kuukautta palkkaa täysimääräisenä, ja sitten Kelan laskurin mukaan noin 105 eur/arkipäivä vanhempainpäivärahoja. Tulisimme siis vallanmainiosti toimeen! Mies on myös hyvin työllistävällä tekniikan alalla ja työskentelee osa-aikaisena opintojen rinnalla. Myös valmistumisen jälkeen voisi optimistisesti ajatella että töitä löytyy.
Tiedän, etten voi miestä pakottaa lapsen hankintaan ja toisaalta myös sen, että lapsen saamisessa voi kestää. Olisiko vertaistukea, tai muuten ajatuksia siitä kuinka suhtautua jos lapsihaaveet ovat eri tahdissa kumppanin kanssa? Kiire nyt ei vielä ole, mutta kyllä se kolmekymmentä siellä jo kolkuttelee..
Kommentit (147)
Vaimoni valmistui (sairaanhoitajaksi) minua aikaisemmin, eikä siihen aikaan 90-luvun lamassa ollut töistä tietoa, joten päätettiin hankkia lapsia siinä joutoaikana. Opiskelevana pariskuntana oli totuttu niukkaan elämään, joten lapsi ei sitä mitenkään niukemmaksi muuttanut. Meillä oli kaksi lasta ennen kuin valmistuin insinööriksi. Nuorena sitä uskoo itseensä ja uskaltaa. Jos olisi istuttu kädet munissa peläten kolmekymppisiksi asti, niin tuskin olisi hankittu lainkaan lapsia.
t. 3xISÄ
No name kirjoitti:
Saimme paljon kritiikkiä siitä että teimme lapset "yhteiskunnan tuilla". No, jos olisin käynyt töissä, olisi äitiyspäivärahani maksanut yhteiskunnalle kuukaudessa sen, mitä sain minimiäitiyspäivärahaa 10 kuukaudessa. Yhteiskunta sen työssäkäyvänkin äidin äitiyspäivärahan maksaa... Asumistuki ja äitiyspäiväraha oli kuussa neljäsosan siitä, mitä olisin saanut anaiotuloihin perustuvaa äitiyspäivärahaa. Väitän, että valintamme tuli myös yhteiakunnalle edulliseksi...
Tuollainen on oikeasti todella naurettavaa. Paljon halvemmaksi se tulee yhteiskunnalle kun lapset hankitaan opiskelujen lomassa, verrattuna siihen että ollaan työelämässä ja jäädään perhevapaille.
Valtiovallan tulisi avokätisesti tukea opiskelijoiden perhejuttuja, jotta syntyvyys saataisiin nousuun.
Nykyään kun osa viettää lapsuutta nelikymppiseksi asti ja lisääntymineen tulee näin skipatuksi.
Vierailija kirjoitti:
No name kirjoitti:
Saimme paljon kritiikkiä siitä että teimme lapset "yhteiskunnan tuilla". No, jos olisin käynyt töissä, olisi äitiyspäivärahani maksanut yhteiskunnalle kuukaudessa sen, mitä sain minimiäitiyspäivärahaa 10 kuukaudessa. Yhteiskunta sen työssäkäyvänkin äidin äitiyspäivärahan maksaa... Asumistuki ja äitiyspäiväraha oli kuussa neljäsosan siitä, mitä olisin saanut anaiotuloihin perustuvaa äitiyspäivärahaa. Väitän, että valintamme tuli myös yhteiakunnalle edulliseksi...
Tuollainen on oikeasti todella naurettavaa. Paljon halvemmaksi se tulee yhteiskunnalle kun lapset hankitaan opiskelujen lomassa, verrattuna siihen että ollaan työelämässä ja jäädään perhevapaille.
Valtiovallan tulisi avokätisesti tukea opiskelijoiden perhejuttuja, jotta syntyvyys saataisiin nousuun.
Nykyään kun osa viettää lapsuutta nelikymppiseksi asti ja lisääntymineen tulee näin skipatuksi.
Totta. Lapsen saaminen työelämässä maksaa työnantajalle että yjteiskunnalle. Opiskeluaikana se on”melkein ilmaista”.
Mielestäni vauva sopii paremmin opiskeluarkeen kuin työarkeen. Varsinkin, kun raha-asiat ovat kunnossa.
Moni perheenäiti ja -isä opiskelee uuden ammatin, jos entinen ei työllistä tai kiinnosta. Itse jäin työttömäksi äitiysloman aikaan firman kaaduttua ja ala ei enää työllistänyt, oli runsaasti tarjontaa tekijöistä. Ei ollut mikään ongelma opiskella, vaikka en saanut edes opintotukea, vaan minäkin tein osa-aikaista työtä samalla. Neuvolakäynnit yms. oli kyllä helpompaa järjestää opiskelijana kuin vasta sitten, kun olin säännöllisessä pävätyössä, silloin meni säätämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää missään nimessä tehkö enään tähän maailmaa yhtään lasta. Tämä maailma tulee olemaan kauhea paikka seuraavien 30vuoden aikana. Hirviät kärsimykset ja tuhot.
Sanoo Vihervasemistolainen.
Hyvä vain ettei Vihervasemisto lisääntyiskään.
Kas, persupuklut saatiin heitettyä sitten jollain sairaalla logiikalla tähänkin ketjuun.
En kyllä valitettavasi ole persu.En ole äänestänyt koskaan ja enkä tule äänestämäänkään.
Jos alkaa odotella, että tilanne on kaikinpuolin täydellinen, niin voi olla että sellaista tilannetta ei tulekaan... Itse sain esikoisen kesken maisteriopintojen. Miehellä samoin opinnot kesken silloin vielä. Nuoria oltiin. Opintoihin tuli vuoden tauko, mutta kaikki sujui hyvin ja pääsin kiinni työelämään heti valmistumisen jälkeen. Taloudellisesti oli aika tiukkaa alkuvuodet, mutta elämä oli silti mielekästä ja mukavaa! Lapsi tarvitsee rakkautta ja perustarpeet täytettyä. Tämä ei miljonääriä vaadi :)
Minusta riippuu siitä aika pitkälti kuinka tärkeä asia ylipäätään lapsen saaminen ja äidiksituleminen sinulle on. Hakuatko lapsen ehdottomasti, tavalla tai toisella, vai riittääkö sinulle myös lapseton elämä jos lapsen saanti osoittautuu vaikeaksi? Ota huomioon, että raskaaksi tukemisessa voi ilman mitään lapsettomuuteen liittyvääkin kestää noin vuosi. (tämän jälkeenhän lapsettomuuden määritelmä täyttyy)
Skenaario 1:
Eli ihan hyvin voit olla vuoden päästä tilanteessa, jossa et ole raskautunut vaikka olette yrittäneet aktiivisesti koko ajan. Tämän jälkeen yleensä lapsia haluava pariskunta hakeutuu tutkimuksiin, joissa voi kestää muutamia kuukausia. Jos lapsettomuudelle löytyy syy, rahatilanteesta riippuen sitä voi alkaa hoitaa joko kunnallisella tai yksityisellä. Kunnallisen kautta jonot ovat yleensä vähintään luokkaa 3 kk. Aina ensimmäiset hoidot eivät tuota tulosta. Tässä vaiheessa jos asiat menisi näin kuin kuvailen, eletään alkuvuotta 2021. Jos raskaus hoidoilla saadaan aikaiseksi suht helpolla , lapsi syntyisi mahdollisesti loppuvuonna 2021 tai alkuvuodesta 2022. Tässä vaiheessa miehesi on kerennyt valmistua jo ajat sitten ja olla työelämässä.
Skenaario 2:
pamahdat paksuksi ekasta yrityksestä ja lapsi syntyy kesällä 2020. Tässä tilanteessa lapsi syntyisi miehen opintojen loppusuoralla, mutta koska joka tapauksessa äiti on se, joka lasta enempi hoitaa alussa, en näe ongelmaa tässäkään.
Yleisesti ottaen toteutuva kuvio on jotain näiden kahden väliltä. Joka tapauksessa normaali raskaus kestää 40 vkoa ja siinä ajassa kyllä normaalit elämänhallintataidot omaavat aikuiset ihmiset saavat asiansa järjestettyä niin, että lapsi ei ole katastrofi.
No totta kai! Olet nainen ja elät liihulaahumaailmassa, jossa kaikki on ihan kivasti! Sääliksi käy miehiä, kun joutuvat naisen kanssa rupeamaan.
Vierailija kirjoitti:
No totta kai! Olet nainen ja elät liihulaahumaailmassa, jossa kaikki on ihan kivasti! Sääliksi käy miehiä, kun joutuvat naisen kanssa rupeamaan.
No, onneksi teidän miesparien ei tarvitse miettiä esimerkiksi sellaisia asioita kuin hedelmällisyys. Kiva teille.
Itsekästä ajattelua! Lisää ihmisiä tähän ylikansoitettuun maailmaan. Sitäkö haluat?
Minä minä kirjoitti:
Itsekästä ajattelua! Lisää ihmisiä tähän ylikansoitettuun maailmaan. Sitäkö haluat?
Maailman mittakaavassa suomalaisten lisääntyminen tai lisääntymättömyys on aivan yksi lysti. Itseasiassa, kun länsimaalaiset sivistysvaltiot harvenevat väkiluvultaan, yhä suurempi osa maailman ihmisistä tulee olemaan kehitysmaista joissa ei edelleenkään kukaan tajua mistään mitään vaan lisääntyy edelleen minkä kerkeää. Tämä johtaa siihen, että kohta ei ole enää länsimaalaisia siellä selvittelemässä heidän itse aiheuttamiaan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minä minä kirjoitti:
Maailman mittakaavassa suomalaisten lisääntyminen tai lisääntymättömyys on aivan yksi lysti. Itseasiassa, kun länsimaalaiset sivistysvaltiot harvenevat väkiluvultaan, yhä suurempi osa maailman ihmisistä tulee olemaan kehitysmaista joissa ei edelleenkään kukaan tajua mistään mitään vaan lisääntyy edelleen minkä kerkeää. Tämä johtaa siihen, että kohta ei ole enää länsimaalaisia siellä selvittelemässä heidän itse aiheuttamiaan ongelmia.
Onneksi kaikki eivät ajattele noin!
Itsekästä lisääntyä, koska maailma on jo ylikansoitettu.
Miehesi on fiksu! Kuka haluaa lapsia tähän ylikansoitettuun maailmaan?
Minä Minä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä kirjoitti:
Onneksi kaikki eivät ajattele noin!
Itsekästä lisääntyä, koska maailma on jo ylikansoitettu.
Kyllä, ylikansoitettu kehitysmaiden toimesta. Samaan aikaan kun he siellä sikiävät minkä kerkeävät, länsimaissa ihmiset koittavat kehittää esim. lääketiedettä ja tekniikkaa jotta muun muassa näitä kehitysmaita voitaisiin auttaa. Mitä he siellä tekevät länsimaiden eteen? Sotivat siitä kenellä on oikea ja kenellä väärä Jumala. Miksi ylikansoittumisongelmaa ei hoideta siellä missä sitä ilmenee? Miksi suomalaisten pitäisi jättää lisääntymättä siksi että joku savimajan keisari voi sitten rauhassa kylvää siementään?
Minkälaiset mahdollisuudet miehellä ois työllistyä valmistumisen jälkeen firmaan, jossa on nyt osa-aikaisena? Asutteko vuokralla vai omistusasunnossa? Minusta olisi järkevää yrittää saada lapsi juuri tässä vaiheessa: et olisi sidottu omiin töihisi miehen valmistuessa, vaan voisitte tarvittaessa muuttaa väliaikaisesti miehen töiden perässä ja palata takaisin sitten, kun mies saisi töitä riittävän läheltä sun työpaikkaa. Toki tämä ei välttämättä ole tarpeellista tai hyödyllistä, jos teillä on omistusasunto tai mies on melko varmasti muutenkin saamassa asuinpaikkakunnaltanne töitä.
Sitä en kyllä ymmärrä, mitä lapsen saaminen tässä vaiheessa haittaisi. Sinulla on vakityö, teillä on jo valmiiksi hyvä toimeentulo ja lapsen syntymä tuskin vaikuttaisi miehen työllistymiseen mitenkään. Jos rintaruokinta onnistuu, niin vauvasta ei ole edes hirveästi kuluja ensimmäisenä ikävuotenaan.
Ovatko ihmiset oikeasti näin orjia biologiansa suhteen? luulin että ns. "vauvakuume" on vaan joku urbaanilegenda.
Outoa näin miehen perspektiivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi teidän miesparien ei tarvitse miettiä esimerkiksi sellaisia asioita kuin hedelmällisyys. Kiva teille.
Olen nainen, senkin pöljä. Toistaiseksi meidän maassa yliopisto-opinnotkin rahoitetaan jostain muusta kuin sinun lompakosta. Mutta ai niin, sinun paupisi on se suuri aarre joka meille voi syntyä, joten tottahan toki rahat järjestyy vaikka kuusta. Tai sitten ei. Tai sitten olet yksi pisara meressä ja sinun pitäisi tietää se ja mennä itseesi.
Kas, persupuklut saatiin heitettyä sitten jollain sairaalla logiikalla tähänkin ketjuun.