Vierailija
Poiminta

Olen 28-vuotias, vakituisessa työsuhteessa oleva insinööri. Vauvakuume on kasvanut melkein järjettömäksi, mutta mieheni (avopuoliso) ei halua vielä lasta, sillä hänellä on opinnot kesken vielä reilun vuoden. Hänen mielestään opintojen tulisi olla kasassa ja elämän mallillaan, ennen kuin edes miettii perheenlisäystä. Tämä on tietysti hienoa, mutta mielestän tässä kohtaa vähän hölmöä kun taloutemme on ihan mukavasti tasapainossa. Esimerkiksi minun TESin mukaan saisin ensimmäiset kolme kuukautta palkkaa täysimääräisenä, ja sitten Kelan laskurin mukaan noin 105 eur/arkipäivä vanhempainpäivärahoja. Tulisimme siis vallanmainiosti toimeen! Mies on myös hyvin työllistävällä tekniikan alalla ja työskentelee osa-aikaisena opintojen rinnalla. Myös valmistumisen jälkeen voisi optimistisesti ajatella että töitä löytyy.

Tiedän, etten voi miestä pakottaa lapsen hankintaan ja toisaalta myös sen, että lapsen saamisessa voi kestää. Olisiko vertaistukea, tai muuten ajatuksia siitä kuinka suhtautua jos lapsihaaveet ovat eri tahdissa kumppanin kanssa? Kiire nyt ei vielä ole, mutta kyllä se kolmekymmentä siellä jo kolkuttelee..

Sivut

Kommentit (147)

Vierailija

Kokemuksesta voin sanoa, että tuollainen mies ei niitä lapsia halua myöhemminkään. Aina löytyy se järkisyy siirtää sitä lapsen hankintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Älä nyt jumalauta ala hosumaan. Vähintäänkin koulut pakettiin ennen mitään lisääntymishommia. Miehesi on fiksu, sinä näemmä et. Osta itsellesi joku nukke jota voit silitellä.

Vierailija

Etköhän sä sen vuoden nyt voi vielä odottaa. Jos silloinkin mies vielä kieltäytyy, niin ei se tule sitä lasta haluamaan ollenkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etköhän sä sen vuoden nyt voi vielä odottaa. Jos silloinkin mies vielä kieltäytyy, niin ei se tule sitä lasta haluamaan ollenkaan.

Tämä on se kamalin skenaario: odotan noin 1,5 vuotta että hän valmistuu, täytän 30, huomaan että hän ei oikeasti haluakaan lapsia ja sitten ollaankin lähtöruudussa. 

No onneksi ei sentään näin pahaksi luulisi menevän, olemme keskustelleet tulevaisuuden haaveista ja tavoitteista. Näihin kuuluu vahvasti lapsi, mies on myös lapsirakas ja tottunut olemaan lasten kanssa. Olisi todellinen yllätys, jos hän täysin muuttaisi mielipiteen lasten suhteen. 

Onko se tuo vauvakuume sana, joka saa ihmiset niin jyrkäksi kommenteissaan? En minä nyt väkisin ala lasta hankkimaan, mutta hyvässä vakiduunissa, mukavassa omistusasunnossa ja kolmenkympin lähestyessä lapsihaaveet ovat kyllä voimistuneet. Se kun on selvää, että ei lasta välttämättä heti saa ja yrittämistä nyt "turha" pitkälle viivyttää. Minulla koulut paketissa, mies AMK-insinööri, joka täydentää diplomi-insinööriksi ja työskentelee osa-aikaisena firmassa, jossa ollut aiemmin töissä täyttä päivää. 

Vierailija

Me saatiin kaksi lasta miehen opiskellessa toista ammattiaan. Säästöjä oli mutta kuulostaa että raha-asiat teillä paremmalla tolalla. Itse olin ehtinyt olla työelämässä opintojen jälkeen n. 3 vuotta ennen äitiysloman alkua. Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ostettiin myös oma asunto sekä auto. Elettiin tavallista elämää ja katsottiin mihin rahamme laitettiin. En koe että jäätiin mistään paitsi. Miehellä oli myös paljon aikaa perheelle kun päivät olivat erilaisia, välillä lyhyitä. Mies työllistyi heti valmistumisen jälkeen ja itse olen vielä pienten lasten kanssa kotona. En kadu miten asiat meni vaikka aluksi tuntui että opiskelut ja perheen perustaminen ei sovi yhteen. Toki ilman säästöjä en olisi itse pystynyt olemaan näin kauan kotona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä on se kamalin skenaario: odotan noin 1,5 vuotta että hän valmistuu, täytän 30, huomaan että hän ei oikeasti haluakaan lapsia ja sitten ollaankin lähtöruudussa. 

No onneksi ei sentään näin pahaksi luulisi menevän, olemme keskustelleet tulevaisuuden haaveista ja tavoitteista. Näihin kuuluu vahvasti lapsi, mies on myös lapsirakas ja tottunut olemaan lasten kanssa. Olisi todellinen yllätys, jos hän täysin muuttaisi mielipiteen lasten suhteen. 

Onko se tuo vauvakuume sana, joka saa ihmiset niin jyrkäksi kommenteissaan? En minä nyt väkisin ala lasta hankkimaan, mutta hyvässä vakiduunissa, mukavassa omistusasunnossa ja kolmenkympin lähestyessä lapsihaaveet ovat kyllä voimistuneet. Se kun on selvää, että ei lasta välttämättä heti saa ja yrittämistä nyt "turha" pitkälle viivyttää. Minulla koulut paketissa, mies AMK-insinööri, joka täydentää diplomi-insinööriksi ja työskentelee osa-aikaisena firmassa, jossa ollut aiemmin töissä täyttä päivää. 

Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että ei niitä lapsia niin vain tehdä. oletko ajatellut jos te ette saakkaan lapsia?

Vierailija

Meillä oli toisinpäin, että opinnot olivat mulla vielä kesken ja mies töissä. Hyvin on mennyt, ensimmäinen lapsi on jo 2,5v ja toinen nyt tulossa. Olen tehnyt omaan tahtiin opintoja samalla eteenpäin. Vielä paremmin sen teillä pitäisi onnistua, kun mies pystyy todennäköisesti jatkamaan opintojaan ihan samalla tavalla vauvasta riippumatta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Fiksu mies. Vauvakuume on pirun huono syy tehdä lapsi.

Jaa. Mulla tuli vauvakuume 20-vuotiaana. Tein lapsen ja lapsi on nyt teini. Opiskelut jäi mulla kesken, mies oli kyllä töissä. Nyt olen itsekin ollut töissä 10 vuotta.

Kadunko lapsetekoa? No en todellakaan. Onko lapseltani jäänyt jotain tärkeää saamatta, vaikka ei omakotitaloa ollutkaan? No ei todellakaan. Ja sitä paitsi, mulla on elämää jäljellä vielä paljon, kun olen alta 40, kun lapsi täysi-ikäinen. Lähden luultavasti opiskelemaan lisää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että ei niitä lapsia niin vain tehdä. oletko ajatellut jos te ette saakkaan lapsia?

Ehkä se ei viesteistäni käynyt selväksi, mutta tämähän on yksi mikä juuri mietityttää. Jos vain viivyttelemme erilaisten "typerien" syiden takia (kun opinnot valmiit / kun se ja se työpaikka / kun palkka alkaa vitosella / kun omaisuutta sen ja sen verta / maailma kierretty kolmesti...) niin tuskin lapsen saaminen helpottuu. Jos emme lapsia saisi yrityksestä ja mahdollisista hoidoista huolimatta, sitten tulisi miettiä muita vaihtoehtoja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mulla tuli vauvakuume 20-vuotiaana. Tein lapsen ja lapsi on nyt teini. Opiskelut jäi mulla kesken, mies oli kyllä töissä. Nyt olen itsekin ollut töissä 10 vuotta.

Kadunko lapsetekoa? No en todellakaan. Onko lapseltani jäänyt jotain tärkeää saamatta, vaikka ei omakotitaloa ollutkaan? No ei todellakaan. Ja sitä paitsi, mulla on elämää jäljellä vielä paljon, kun olen alta 40, kun lapsi täysi-ikäinen. Lähden luultavasti opiskelemaan lisää.

Yleensä tuossa ei käy hyvin. olet poikkeus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Me saatiin kaksi lasta miehen opiskellessa toista ammattiaan. Säästöjä oli mutta kuulostaa että raha-asiat teillä paremmalla tolalla. Itse olin ehtinyt olla työelämässä opintojen jälkeen n. 3 vuotta ennen äitiysloman alkua. Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ostettiin myös oma asunto sekä auto. Elettiin tavallista elämää ja katsottiin mihin rahamme laitettiin. En koe että jäätiin mistään paitsi. Miehellä oli myös paljon aikaa perheelle kun päivät olivat erilaisia, välillä lyhyitä. Mies työllistyi heti valmistumisen jälkeen ja itse olen vielä pienten lasten kanssa kotona. En kadu miten asiat meni vaikka aluksi tuntui että opiskelut ja perheen perustaminen ei sovi yhteen. Toki ilman säästöjä en olisi itse pystynyt olemaan näin kauan kotona.

Kiitos, tämä kuulostaa järkevältä ja aivan normaalilta. Tarkoitan siis hyvällä, tuo voisi mielestäni sopia meidänkin elämäntilanteeseen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Yleensä tuossa ei käy hyvin. olet poikkeus.

Pöh. Yksi kaverini teki lapsen 18-vuotiaana ja hänkin on aivan normaali työssäkäyvä äiti. Lapsikin muuttanut jo pois kotoa 5 vuotta sitten ja valmistui juuri opettajaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mies valmistuu runsaassa vuodessa.

Eli vauvan voi laittaa alulle muutaman kuukauden päästä. Kai sää sen verran jaksat odottaa?

Kyllä, eikö se runsas vuosikaan mikään mahdottomuus ole. Avaukseni selkeästi epäonnistui siinä, mitä alunperin hain. Kokemuksia ja ajatuksia siitä, jos lapsihaaveet menevät eri tahtiin kumppanin kanssa tai kuinka toisen osapuolen keskeneräiset opinnot ja vauvakuume sopivat yhteen. En niinkään kommentteja omasta typeryydestäni 28-vuotiaana naisena, joka haaveilee opintojen päätyttyä ja vakituisessa työsuhteessa perheenlisäyksestä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No, apllä on kyllä kaikki muutkin palikat kasassa, paitsi innokas mies.

Vierailija

Näytä miehelle ikäriskitilastot. Googlaa "ikäriski". Sillä on väliä, että aloittaako yrittämisen 28- vai 30- vuotiaana. Ehkä biologinen kellosi varoittaa, että on aika yrittää ennen kuin hedelmällisyytesi laskee dramaattisesti? Kerro miehelle vähän naisen biologiasta.

Ei ne miehen siittiötkään ole enää priimaa esim. yli 40 vuotiaana, kun sitä nuoremmat siittävät terveempiä lapsia. Nainen vain jää helposti kokonaan lapsettomaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että tuollainen mies ei niitä lapsia halua myöhemminkään. Aina löytyy se järkisyy siirtää sitä lapsen hankintaan.

Tämä. Anna aikaraja, jolloin maha on pystössä ja ellei ole, niin mies vaihtoon. Mies jankkaa tuota loppuun saakka

Vierailija

Mites ne hoitovapaat? Luulisi että opiskelijana olisi helpompi pitää niitä kuin vastavalmistuneena ja juuri uudessa työssä aloittaneena.  

Vierailija

Ehkä mies pelkää, ettei valmistumisen jälkeen kelpaa työnantajille jos on pienen vauvan isä. Ja siksi haluaa odottaa työn saamista ennen lapsen hankkimista.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat