Miten saada tällainen riita ratkaistua? (asiaa kummiudesta)
Olen kaksivuotiaan pienen pojan kummi. Lapsen äiti on ollut vuosia hyvä ystäväni, ja siksi pyysi minua kummiksi lapselleen. Olen itse lapseton, vela, enkä ole kovin lapsirakas ihminen edes, mutta koska ystäväni niin minua pyysi ja tuntee tämän velataustani kuitenkin hyvin, niin suostuin kummiksi. Kolme kuukautta sitten kuitenkin ystäväni katkaissi välinsä minuun. Poisti kaikista someistaan minut ystävälistalta ja esti minut niissä, joten en pysty lähettämään hänelle enää viestejä niiden kautta. Tekstareihini hän ei ole vastannut. Hänen mies, lapsen isä, ei ole minulle kovin tuttu. Pyysin kaksi kuukautta sitten yhtä yhteistä ystäväämme sanomaan tälle kummipoikani äidille, että laittaisi minulle viestiä, mutta vieläkään ei ole mitään kuulunut ja olen yhä estettynä kaikissa someissa.
Ilmeisesti syy on se, että en ole ollut sellainen kummi kuin ystäväni halusi. Olen kyllä ostanut kummilahjat ja synttärilahjat ja laittanut nimipäiväkortin ym. muistamiset, mutta en osaa olla luontevasti kenenkään pienen lapsen kanssa (en ole koskaan osannut) ja jotenkin vierastan kaikkien lasten seuraa, joten en ole hoitanut tätä kummilastani koskaan. Heillä kylässä ollessa olen kyllä lapsen kanssa yrittänyt vähän leikkiä sen minkä osaan, mutta ymmärrän, että ei se paljoa ole. Nyt en enää sitten vain pysty tekemään mitään, kun minut on estetty ja minuun on katkaistu välit. Luulen, että syy on tuo kuvaamani, mutta se ystäväni ei koskaan minulle mitään syytä sanonut, kunhan esti vain eräänä päivänä 3 kk sitten sen jälkeen kun pyysi että voisinko hoitaa lasta ja kieltäydyin. Miten tällainen "riita" ratkaistaan? Kaduttaa koko kummiksi suostuminen. Ilman sitä oltaisiin varmasti vielä hyviä ystäviä.
Kommentit (108)
Tuota ei ratkaista mitenkään. Unohda kummilapsi ja varsinkin hänen äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tehnyt kaikkesi ja enemmän. Vanhempien vika, tyhmästi käyttäytyvät.
No totuus on, että en ole tehnyt kovin paljon kummina. En osaa olla lasten kanssa, joten en ole juurikaan ollut tämän kummilapseni kanssa. Totuus on myös, että en halua hoitaa ketään lasta, en kummipoikaani enkä ketään muutakaan. Ap
Et ole tehnyt mitään väärää. Ikävä tilanne mutta minkäs teet. En itse ikinä pyydä työelämässä olevia kavereitani lapsenvahdeiksi, kummeja tai ei. Jos itse tarjoutuvat niin se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totuus on, että en ole tehnyt kovin paljon kummina. En osaa olla lasten kanssa, joten en ole juurikaan ollut tämän kummilapseni kanssa. Totuus on myös, että en halua hoitaa ketään lasta, en kummipoikaani enkä ketään muutakaan. Ap
Minä en ole koskaan hoitanut kummipoikaani. Syy on että asuimme kaukana kun hän oli pieni ja minulla on/oli omatkin lapset. Valitettavasti tämän takia sellaista suhdetta ei muodostunut että hänelle olisi luontevaa lähteä jonnekin kanssani kahdestaan, mutta nyt yritän keksiä jltain esim. leffaan menoa. Ei ole vaikuttanut väleihin hänen äitinsä kanssa mitenkään. Minusta on epätyypillistä, että kaverikummit hoitavat pieniä lapsia.
Ei tuossa voi oikein mitään tehdä. Ystävä tiesi sun suhteen lapsiin kun kummiksi pyysi eikä välien katkaisu ole muutenkaan asiallinen tapa selvittää tilanteita. Et voi oikein mitään tehdä kun toinen ei suostu puhumaan. Lapselle voi laittaa edelleen kortteja, ei oo lapsen vika jos äiti on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan hoitanut kummipoikaani. Syy on että asuimme kaukana kun hän oli pieni ja minulla on/oli omatkin lapset. Valitettavasti tämän takia sellaista suhdetta ei muodostunut että hänelle olisi luontevaa lähteä jonnekin kanssani kahdestaan, mutta nyt yritän keksiä jltain esim. leffaan menoa. Ei ole vaikuttanut väleihin hänen äitinsä kanssa mitenkään. Minusta on epätyypillistä, että kaverikummit hoitavat pieniä lapsia.
Tämä ystäväni tosiaan tiesi etukäteen, että en ole kovin lapsirakas enkä osaa olla lasten kanssa ja että olen ihan syystä itse vela. Tai siis minun mielestä tiesi, olinhan sen itsestäni hänelle kertonut. Ehkä hän ei ollut sitä tajunnut vaan luulotteli, että olen joku lapsirakas? Ap
Ei kummius ole velvoite hoitaa lasta. Se ei oikeastaan ole juridinen velvoite mihinkään, mutta usein ajatellaan, että kummi olisi läsnä lapsen elämässä. Ei läsnäolon kuitenkaan tarvitse olla hoitamista. Lapsen vanhempana en myöskään jättäisi noin pientä lasta vastahakoisen ja avuttoman hoitajan käsiin. Veikkaan että lapsen äiti ei ole tajunnut, mitä vela sinun kohdallasi tarkoittaa.
Pikku lapsen äiti ei kylläkään liiku ihan täysillä valoilla. Hormonit ja vauvakupla aiheuttavat symbioosin lapsen kanssa. Jos joku ei halua hoitaa lasta tai ihastele sitä riittävästi, se voi äidistä tuntua samalta kuin tämä ihminen ei haluaisi olla äidin kanssa tekemisissä tai pitäisi äidistä. Symbioosi voi olla niin vahva. Tämä ei tietenkään ole ap:n vika tai vastuulla.
Ehdottaisin vielä puhumista ja tilanteen selittämistä. Voisitko kirjoittaa kirjeen?
Mikä riita? Ystävä on päättänyt sulkea sinut elämästään ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kummius ole velvoite hoitaa lasta. Se ei oikeastaan ole juridinen velvoite mihinkään, mutta usein ajatellaan, että kummi olisi läsnä lapsen elämässä. Ei läsnäolon kuitenkaan tarvitse olla hoitamista. Lapsen vanhempana en myöskään jättäisi noin pientä lasta vastahakoisen ja avuttoman hoitajan käsiin. Veikkaan että lapsen äiti ei ole tajunnut, mitä vela sinun kohdallasi tarkoittaa.
Pikku lapsen äiti ei kylläkään liiku ihan täysillä valoilla. Hormonit ja vauvakupla aiheuttavat symbioosin lapsen kanssa. Jos joku ei halua hoitaa lasta tai ihastele sitä riittävästi, se voi äidistä tuntua samalta kuin tämä ihminen ei haluaisi olla äidin kanssa tekemisissä tai pitäisi äidistä. Symbioosi voi olla niin vahva. Tämä ei tietenkään ole ap:n vika tai vastuulla.
Ehdottaisin vielä puhumista ja tilanteen selittämistä. Voisitko kirjoittaa kirjeen?
Siis se lapsi on jo yli kaksi ja minut on estetty 3 kk sitten. Ei kai enää ole mitään vauvakuplaa, se äitikin on jo palannut töihin. En tiedä haluanko kirjoittaa kirjettä enää, koska lähetin jo sanaa yhteisen ystävän kautta ja olisin messengerissäkin ym laittanut viesti, mutta minut on estetty niin en voi. Ei kai asia voi yksin minun vastuulla enää olla, kun on noin selväksi tehty, että minuun ei haluta enää yhtään mitään yhteyttä eikä saada viestejäni mitään kautta. Ystävyyskin tässä sitten meni tämän kummip*askan myötä.. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä riita? Ystävä on päättänyt sulkea sinut elämästään ja se siitä.
No niin on päättänyt, mutta ilmeisesti siksi, että suuttui minulle pahoin. Eli tavallaan riita, vaikka ei olla silleen riideltykään kun ei vastaa mihinkään. Ap
Ei stressiä. Minä olen muistanut kummipoikaa ristiäiset jälkeen konfirmaatiossa. Hyvissä väleissä silti. Ei kummius tarkoita osallistumista hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei stressiä. Minä olen muistanut kummipoikaa ristiäiset jälkeen konfirmaatiossa. Hyvissä väleissä silti. Ei kummius tarkoita osallistumista hoitoon.
Tämän lapsen äiti oli vuosia todella hyvä ystäväni. Minua surettaa eniten tämän ystävyyden menetys, ei se että en saa hoitaa jotain "kummivelvollisuuksia". Ap
Ei kummi ole hoitotäti tai -setä. Sinä olet tehnyt enemmän kuin iso osa kummeista.
Kummi ei ole ilmainen hoitaja. Voit puhua lapselle Jeesuksesta, jos se äitiä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kummi ei ole ilmainen hoitaja. Voit puhua lapselle Jeesuksesta, jos se äitiä helpottaa.
Olemme kaikki ns. tapauskovaisia, eli ihmisiä, jotka ei usko, mutta kuuluu (vielä) kirkkoon (koska ei ole jaksanut erota). Eli se kummiusjuttukin on siinä mielessä vähän niin ja näin. Ap
Unohda noi ihmiset, mitään et voi tehdä. Entinen ystäväsi saattaa joskus tulevaisuudessa olla sinuun yhteydessä, tai sitten ei. Move on!
Et sinä voi tuota ratkaista mitenkään niin kauan kuin toinen pitää välit poikki. Erikoista ja lapsellista laittaa välit poikki tuollaisesta.
Erikoista on minusta sekin, että hän ylipäätään pyysi sinua hoitamaan lasta, eli että hän olisi luottanut noin pienen lapsen hoitoosi, vaikka olet kertonut ja hän on nähnyt, että vierastat lapsia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Osa syyttää vanhempia siitä, että haluavat kummeilta vain lahjoja. Sitten kun vanhemmat mieluummin haluaisivat, että kummi oppisi tuntemaan kummilapsensa ja olisi muutenkin hänen elämässään läsnä niin sitäkään ei saa odottaa. Itse olin todella pettynyt, kun oaa huolella valituista kummeista ei välitäkään nähdä lastamme ikinä. Lahjat kyllä tulee, mutta niitä on jotenkin surullista saada/antaa lapselle tällaisessa tilanteessa. "Tämä on nyt siltä (näkymättömältä) Tiina-kummilta. Hän toivottaa sinulle hyvää syntymäpäivää." :( Ja joo, on koetettu pyytää ihan kylässä poikkeamaan tai käyty itse kylässä lapsen kanssa, mutta kyllästyttiin täysin yksipuoliseen yhteydenpitoon.