Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Taisin olla 17v kun Kittilän mummon joulupaketissa oli minulle pyörillä narunpäässä vedettävä kissa.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitipuoleni, joka on lapsilleni ihan mummo, vei viime kesänä lapset Linnanmäelle ja muutenkin kiertelivät Helsinkiä, emme siis asu siellä. Soitti sitten jälkeenpäin tyrmistyneenä että juoko x oikeasti kahvia ?! XD 12-vuotiaasta siis kyse.
Äitipuolesi oli täysin oikeassa, se on karmeaa että 12-vuotias juo kahvia, koska se on terveydelle erittäin haitallista alle 15-vuotiaille.
Pienikin määrä kofeiinia haitallinen lapsille ja nuorille
https://www.terve.fi/artikkelit/pienikin-maara-kofeiinia-haitallinen-la…
Kahvillakin on "ikäraja" – ei suositella annettavaksi alle 15-vuotiaille
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/minka-ikaiselle-lapselle-saa…
Onneksi minä sain elää lapsuuteni ennen näitten eviroitten ja muitten viiraajien "neuvoja"
Sanos muuta! Mummon luona juotiin alle kouluikäisenä 'pullamössöä' - maitokahvin seassa sokeria ja pullanviipaleita. Niin oli kofeiinia, mutta terve normaali aikuinen, nyt jo 60 vuotta lähestyvä meikäläisestä on tullut. Kohtuus kaikessa on hyvä toimiva ohjenuora edelleen - ihme hysteriaa kaikesta nykyään saadaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tossa nyt on ongelma? Mummilla ja tytöllä oli kuitenkin kivaa kahdestaan ja saitte ilmaista tavaraa. Osta sinä se mieluisampi penaali sitten, vielähän sitä ehtii.
Kenen mielestä tuollainen mitätöinti on kivaa?
Sen kenen sitä mitätöintiä harjoittaa. Se on kivaa hänestä sen 30 sec. kun hän viestiään kieliposkessa hakkaa. Tämän jälkeen kivuus haihtuu, ja mitätöijä jatkaa surkeaa surkeaa paskaripuli elämäänsä aivan hirveän itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moukkamaista valittaa kiittämättömänä tällä palstalla toisen hankinnoista. Jatkossa kannattaa hoitaa hankinnat itse, mummin voi ottaa seuralaiseksi ostoksille ilman että olisi maksajan roolissa
Ei ole. Moukkamaista on tarjoutua lapsen kanssa ostoksille, mitätöidä lapsen mielipide ja tyrkyttää omaansa, ihan vaan sen takia, että pääsisi käyttämään valtaa.
Vaihdevuodet - hyi helvetti!!! kirjoitti:
"Mä kyllä haluaisin vaihdevuodet aikaisin. Loppuisi kuukautiset ja jaksaisi niitä hikoiluja ym oireita paremmin nuorempana. Sitten pystyisi vielä nauttimaan eläkepäivistäkin."
Sairasta! Toivooko joku OIKEASTI näitä he##etin vaihdevuosia? Vaihdevuodet pitäisi kieltää perustuslailla, koska ne tuhoavat naisen elämänilon ja -laadun sataprosenttisesti! Nainen on tarpeeton ja aikuiset lapset eivät tarvitse vanhaa äitiään enää mihinkään. Toinen jalka on ns. haudassa ja vaihdevuodet ovat yhtä helvettiä! 100 % mieluummin valitsisin kuukautiset ja olisin energinen nuori kuin saamaton ja vanha ikäloppu. Vaihdevuosissa ei todellakaan ole mitään hyvää! Vaihdevuosi-ikäinen nainen on raihnainen ja ruma ikäloppu ja elämä on ohi. Nainen on vanha ja hyödytön, kun hän ei kykene enää tulemaan raskaaksi (ilman keinotekoisia hormonihoitoja) ja synnyttämään lasta!
Vaihdevuosissa ahdistaa, masentaa, lihoo, hikoaa, palelee, väsyttää, uuvuttaa ja fyysinen ja henkinen kunto romahtaa. Kaupan päälle vanhenevalle naiselle tulee moninaisia oireita kuten ylipaino, hitaus, jaksamattomuus, hengästyminen, kariesta, ientulehduksia ja reikiä hampaisiin, kömpelyys, unettomuus, nivelvaivat, kankeat ja kipeät polvet ja lonkat, aamuöinen heräily ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Osalla on todella pahat hikoiluoireet, jotka pahimmillaan estävät yöunen ja nukkumisen, työnteon ja normaalin arjen. Yli 50-vuotiaitten seksielämä on olematonta ja suuri osa vaihdevuosi-ikäisistä naisista elääkin selibaatissa.
Kun vaihdevuosi-ikäinen nainen alkaa rupsahtaa, niin todennäköisesti hänen miehensä alkaa katsella ja kiinnostua nuoremmista, 20-40-vuotiaista naisista, jotka ovat hedelmällisessä iässä. Karua faktaa, mutta niin totta! Mies hakee eron ja ottaa nuoremman vaimon. He##etin vaihdevuosia ei kenenkään kannata kadehtia. Yli 50-vuotiaana voi tehdä ristikoita, lukea ET-lehteä (Ennen Tuonelaa) ja kadehtia nuoruutta!
Joku latasi tänne koko painajaispajatsonsa - ei ne vaihdevuodet nyt sentään ihan tuollaista ole, ainakaan meikäläisellä :). Ja saa niihin erilaisia hoitojakin hankittua tarpeen mukaan. Älä siis turhaan pelottele nuoria täällä turhan vuoksi!
Vaihdevuodet - hyi helvetti!!! kirjoitti:
"Mä kyllä haluaisin vaihdevuodet aikaisin. Loppuisi kuukautiset ja jaksaisi niitä hikoiluja ym oireita paremmin nuorempana. Sitten pystyisi vielä nauttimaan eläkepäivistäkin."
Sairasta! Toivooko joku OIKEASTI näitä he##etin vaihdevuosia? Vaihdevuodet pitäisi kieltää perustuslailla, koska ne tuhoavat naisen elämänilon ja -laadun sataprosenttisesti! Nainen on tarpeeton ja aikuiset lapset eivät tarvitse vanhaa äitiään enää mihinkään. Toinen jalka on ns. haudassa ja vaihdevuodet ovat yhtä helvettiä! 100 % mieluummin valitsisin kuukautiset ja olisin energinen nuori kuin saamaton ja vanha ikäloppu. Vaihdevuosissa ei todellakaan ole mitään hyvää! Vaihdevuosi-ikäinen nainen on raihnainen ja ruma ikäloppu ja elämä on ohi. Nainen on vanha ja hyödytön, kun hän ei kykene enää tulemaan raskaaksi (ilman keinotekoisia hormonihoitoja) ja synnyttämään lasta!
Vaihdevuosissa ahdistaa, masentaa, lihoo, hikoaa, palelee, väsyttää, uuvuttaa ja fyysinen ja henkinen kunto romahtaa. Kaupan päälle vanhenevalle naiselle tulee moninaisia oireita kuten ylipaino, hitaus, jaksamattomuus, hengästyminen, kariesta, ientulehduksia ja reikiä hampaisiin, kömpelyys, unettomuus, nivelvaivat, kankeat ja kipeät polvet ja lonkat, aamuöinen heräily ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Osalla on todella pahat hikoiluoireet, jotka pahimmillaan estävät yöunen ja nukkumisen, työnteon ja normaalin arjen. Yli 50-vuotiaitten seksielämä on olematonta ja suuri osa vaihdevuosi-ikäisistä naisista elääkin selibaatissa.
Kun vaihdevuosi-ikäinen nainen alkaa rupsahtaa, niin todennäköisesti hänen miehensä alkaa katsella ja kiinnostua nuoremmista, 20-40-vuotiaista naisista, jotka ovat hedelmällisessä iässä. Karua faktaa, mutta niin totta! Mies hakee eron ja ottaa nuoremman vaimon. He##etin vaihdevuosia ei kenenkään kannata kadehtia. Yli 50-vuotiaana voi tehdä ristikoita, lukea ET-lehteä (Ennen Tuonelaa) ja kadehtia nuoruutta!
ahdistaa, masentaa, lihoo, hikoaa, palelee, väsyttää, uuvuttaa ja fyysinen ja henkinen kunto romahtaa. Kaupan päälle vanhenevalle naiselle tulee moninaisia oireita kuten ylipaino, hitaus, jaksamattomuus, hengästyminen, kariesta, ientulehduksia ja reikiä hampaisiin, kömpelyys, unettomuus, nivelvaivat, kankeat ja kipeät polvet ja lonkat, aamuöinen heräily ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Osalla on todella pahat hikoiluoireet, jotka pahimmillaan estävät yöunen ja nukkumisen, työnteon ja normaalin arjen. Yli 50-vuotiaitten seksielämä on olematonta ja suuri osa vaihdevuosi-ikäisistä naisista elääkin selibaatissa.
No mulla on kaikki muut paitsi aamuyöheräily ja virtsatietulehdukset. Enkä paljon hikoa.
Olen 34 vuotta vanha!
Turha ihminen olen ja tarpeeton, koska en halua lapsia. Lisäksi minulla on masennus.
Jos menkoista pääsisin eroon olisi tyytyväinen jo siitä riesasta eroon päästyä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no jos ei tajua, eikä anna osta mitä lapsi haluaa, niin ostakoon sitten mitä mummi haluaa. Mene sinä sitten lapsesi kanssa kauppaan ja osta ne jutut mitä lapsi oikeasti halusi, helppoa ja kukaan ei loukkaannu.
Väärin. Tuossa kuviossa oikeutetusti loukkaantuneita ovat lapsi ja äitikin.
Mistä se mummo on tehty, kun ei eriäviä mielipiteitä kestä? Luulisi että joukon vanhimmalla olisi viisautta huomioida muiden mielipide. Lapsetkin siihen tosin kykenevät.
Vierailija kirjoitti:
Taisin olla 17v kun Kittilän mummon joulupaketissa oli minulle pyörillä narunpäässä vedettävä kissa.
Nykyään tuo mummo varmaankin kinuaisi videota siitä, että vedät tuota kissaa. On katsos sitten todistettu, että oli tarpeellinen ja hyvä lahja, kun noin hienosti siellä lapsenlapsi vetää kissaa perässään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei oo totta. Onks se ny maailmanloppu että mummo ostaa vääränlaisen penaalin?!!! Kyllä on aika kermaperse first world problems täällä palstalla, ja viissataa muuta hullua äitiä komppaa. Ei voi ymmärtää.
Sellaista se itsekeskeisen tollon elämä on. Ei voi ymmärtää, että lapsen mielen pahoittaminen aikuisen toimesta ei ole oikein.
Lapsen kehitykselle on itse asiassa hyväksi, että niitä pettymyksiä ja mielensä pahoittamisia tulee ja niitä oppii sietämään. Niitä kun tulee väistämättä jatkossakin. Tämä vääränlainen penaali on kuitenkin melko pieni pettymys. Lapselle voi selittää, että ei mummo pahaa tarkoittanut opastaessaan valinnoissa (niin kuin ei todennäköisesti tarkoittanutkaan, jos ei ole pahantahtoinen tai persoonallisuushäiriöinen). Mummoa taas voi kiittää avusta ja samalla sanoa, että jatkossa olisi ehkä hyvä kuunnella tarkemmin lapsen mielipidettä, että tavarat ja vaatteet tulevat varmasti käyttöön. Tuskinpa mummokaan haluaa niitä kaapin pohjalle säilytettäväksi tai kirppariin. Jos sama meno edelleen jatkuu, niin sitten on puututtava siihen tiukemmin mummon mielensä pahoittamisen uhalla, jos tilanteen kanssa ei pysty elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v on nuori nainen. Menkat pyörii, tissit olleet jo monta vuotta. Ei häntä mikään leikki enää kiinnosta ja se on ok.
Minä leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla ja muilla sellaisilla, mutta murrosikä alkoi 10-11-vuotiaana.
Minä kävin 14-vuotiaana kaverin kanssa illalla kaupungilla pörräämässä muotifarkuissa ja meikit naamassa. Sen jälkeen tultiin meille ja leikittiin yömyöhään barbeilla :D
T. Vm 1979
Itse 14 -vuotiaana join, poltin, harrastin seksiä ja kokeilin huumeita, olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Kaikki nuoret ovat erilaisia.
Huumeet poislukien niin minäkin. Tosin olin 80-luvun teini. Sen lisäksi olin huippuoppilas, joka harrasti intohimoisesti musiikkia ja kuvataiteita.
pettymyksiä tulee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei oo totta. Onks se ny maailmanloppu että mummo ostaa vääränlaisen penaalin?!!! Kyllä on aika kermaperse first world problems täällä palstalla, ja viissataa muuta hullua äitiä komppaa. Ei voi ymmärtää.
Sellaista se itsekeskeisen tollon elämä on. Ei voi ymmärtää, että lapsen mielen pahoittaminen aikuisen toimesta ei ole oikein.
Lapsen kehitykselle on itse asiassa hyväksi, että niitä pettymyksiä ja mielensä pahoittamisia tulee ja niitä oppii sietämään. Niitä kun tulee väistämättä jatkossakin. Tämä vääränlainen penaali on kuitenkin melko pieni pettymys. Lapselle voi selittää, että ei mummo pahaa tarkoittanut opastaessaan valinnoissa (niin kuin ei todennäköisesti tarkoittanutkaan, jos ei ole pahantahtoinen tai persoonallisuushäiriöinen). Mummoa taas voi kiittää avusta ja samalla sanoa, että jatkossa olisi ehkä hyvä kuunnella tarkemmin lapsen mielipidettä, että tavarat ja vaatteet tulevat varmasti käyttöön. Tuskinpa mummokaan haluaa niitä kaapin pohjalle säilytettäväksi tai kirppariin. Jos sama meno edelleen jatkuu, niin sitten on puututtava siihen tiukemmin mummon mielensä pahoittamisen uhalla, jos tilanteen kanssa ei pysty elämään.
Miksi täällä varjellaan mummon tunteita? Kyllä tuon ikäisellä ihmisellä on jo elämänkokemusta siinä määrin, ettei tuollaisia päivänselviä asioita tarvitse hänelle alkaa selittämään.
Mummo käyttäytyy huonosti ja ap on huolissaan siitä ettei mummon mieli pahoitu.
Sehän on näistä se kypsin ja eniten elämää nähnyt.
Lapsi toki pahoittaa tässä tilanteessa ihan aiheesta mielensä. Toki moni aikuinenkin voisi sen tehdä kun pettyy ja tulee mitätöidyksi.
Mummo on 62 vuotias. Kyllä tuon ikäinen tietää miten tulee käyttäytyä. Se mitä hän tekee, on täysin harkittua.
Elämä on vaarallista! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitipuoleni, joka on lapsilleni ihan mummo, vei viime kesänä lapset Linnanmäelle ja muutenkin kiertelivät Helsinkiä, emme siis asu siellä. Soitti sitten jälkeenpäin tyrmistyneenä että juoko x oikeasti kahvia ?! XD 12-vuotiaasta siis kyse.
Äitipuolesi oli täysin oikeassa, se on karmeaa että 12-vuotias juo kahvia, koska se on terveydelle erittäin haitallista alle 15-vuotiaille.
Pienikin määrä kofeiinia haitallinen lapsille ja nuorille
Kahvillakin on "ikäraja" – ei suositella annettavaksi alle 15-vuotiaille
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/minka-ikaiselle-lapselle-saa…
Onneksi minä sain elää lapsuuteni ennen näitten eviroitten ja muitten viiraajien "neuvoja"
Sanos muuta! Mummon luona juotiin alle kouluikäisenä 'pullamössöä' - maitokahvin seassa sokeria ja pullanviipaleita. Niin oli kofeiinia, mutta terve normaali aikuinen, nyt jo 60 vuotta lähestyvä meikäläisestä on tullut. Kohtuus kaikessa on hyvä toimiva ohjenuora edelleen - ihme hysteriaa kaikesta nykyään saadaan aikaan.
Topparuokaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa, jos kouluikäiset ei enää leiki.
Omani leikki 6 luokan loppuun asti. Seiskan syksyllä lopetti. (mutta pari luokkakaveria leikki tuolloin vielä hevosia koulun pihalla koko vuoden. Omani ei kehdannut enää pariin vuoteen myöntää leikkivänsä)
No ei ne kutosluokkalaiset missään frozen-iässä silti enää ole, vaikka leikkivätkin. Meillä poika täyttää 13 ja leikkii silloin tällöin. Pelit hänellä tärkeämpiä. Leikkiähän sekin on tavallaan. Tytär 11 v. ei enää leiki, vaan lukee ja piirtää mieluummin.
Itse ostan lapsenlapsille aina mitä tarvitsevat, ja itse saavat valita haluamansa. Jos 11 v. haluaisi paljastavia vaatteita ym. tuon ikäiselle sopimatonta, niin ehdottomasti kieltäytyisin ostamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että lapsen pitää opettaa 62-vuotiaalle äidilleen käytöstapoja? Kyllä tuossa iässä tiedetään mitä tehdään.
Minusta vaihdevuodet(kin) ja niiden jälkeinen aika on kyllä ihmisen parasta aikaa. Tuolla aikaisemmassa kirjoituksessa joku maalasi kauhukuvan vaihdevuosista, mutta itse tunnen olevani henkisesti ja fyysisesti ihan priimaa, eikä vaihdevuodet ole runnelleet pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että lapsen pitää opettaa 62-vuotiaalle äidilleen käytöstapoja? Kyllä tuossa iässä tiedetään mitä tehdään.
Onhan tuo muutenkin alentuva asenne. Aiemmin, joku kirjoitti tänne viestin, jonka mukaan äidille piti lässyttää kuin vähä-älyiselle.
Se nainen on kuitenkin nähnyt elämää ja hänellä on pisin kokemus erilaisista sukupolvien välisestä kohtaamisesta.
Jos hän siitä huolimatta toimii loukkaavasti lapsenlastaan kohtaan, on se ihan hänen oma syy.
Narsistiset, kapeakatseiset martyyrit ovat sitä myös mummoina. Ei ihminen muutu mukavaksi kun vanhenee.
Miksi tuollaisista pitäisi olla lapsen kustannuksella huolissaan, ettei vain heidän mieli pahoitu?
Milloin he ovat toisten mielen pahoittamisista piitanneet?