Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (364)
Rehellinen kirjoitus vaihdevuosista. Mieluummin kuukautiset kuin hankalat vaihdevuosioireet. Kuinka moni 20-30-vuotias tietää, millaisista vaihdevuosioireista oma äiti kärsii tai on kärsinyt? Oireista kertominen ei ole pelottelua. Mielialaoireet, kärttyisyys, masennus, kuumat aallot, yöhikoilu, painonnousu, nivel- ja lihaskivut, unihäiriöt, sydämen tykytys, itkuherkkyys, päänsärky, muistin huononeminen ja seksuaalinen haluttomuus ovat inhottavia oireita.
Kärttyisyys, mielenterveysongelmat (alakuloisuus, ahdistuneisuus, masennus, uupumus), hikoilu ja uniongelmat hankaloittavat elämää. Jos yöllä ei saa unta, ei päivällä jaksa tehdä mitään. Tahattomasti lapsettomalla naisella voi olla suuri suru, kun ei ole saanut lasta ja nyt se on myöhäistä. Työelämässä ikärasismi on arkea. Jos 20-vuotias, 30-vuotias tai yli 40-vuotias nainen hakee työpaikkaa, niin yli 40-vuotias ei pääse edes työhaastatteluun asti. Yli 50-vuotiaan naisen on lähes mahdotonta saada uutta työpaikkaa. Työnantajat eivät halua palkata ikääntyviä työnhakijoita.
Työpaikoilla vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat usein ns. hankalan ihmisen maineessa. Valitettavasti naiset ovat tehneet ja tekevät jopa itsemurhia rankkojen vaihdevuosioireitten takia. Elämä ei tunnu enää mielekkäältä. Kaikki eivät halua käyttää keinotekoisia hormonihoitoja, jotka lisäävät rintasyöpäriskiä.
Vaihdevuodet - hyi helvetti!!! kirjoitti:
"Mä kyllä haluaisin vaihdevuodet aikaisin. Loppuisi kuukautiset ja jaksaisi niitä hikoiluja ym oireita paremmin nuorempana. Sitten pystyisi vielä nauttimaan eläkepäivistäkin."
Sairasta! Toivooko joku OIKEASTI näitä he##etin vaihdevuosia? Vaihdevuodet pitäisi kieltää perustuslailla, koska ne tuhoavat naisen elämänilon ja -laadun sataprosenttisesti! Nainen on tarpeeton ja aikuiset lapset eivät tarvitse vanhaa äitiään enää mihinkään. Toinen jalka on ns. haudassa ja vaihdevuodet ovat yhtä helvettiä! 100 % mieluummin valitsisin kuukautiset ja olisin energinen nuori kuin saamaton ja vanha ikäloppu. Vaihdevuosissa ei todellakaan ole mitään hyvää! Vaihdevuosi-ikäinen nainen on raihnainen ja ruma ikäloppu ja elämä on ohi. Nainen on vanha ja hyödytön, kun hän ei kykene enää tulemaan raskaaksi (ilman keinotekoisia hormonihoitoja) ja synnyttämään lasta!
Vaihdevuosissa ahdistaa, masentaa, lihoo, hikoaa, palelee, väsyttää, uuvuttaa ja fyysinen ja henkinen kunto romahtaa. Kaupan päälle vanhenevalle naiselle tulee moninaisia oireita kuten ylipaino, hitaus, jaksamattomuus, hengästyminen, kariesta, ientulehduksia ja reikiä hampaisiin, kömpelyys, unettomuus, nivelvaivat, kankeat ja kipeät polvet ja lonkat, aamuöinen heräily ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Osalla on todella pahat hikoiluoireet, jotka pahimmillaan estävät yöunen ja nukkumisen, työnteon ja normaalin arjen. Yli 50-vuotiaitten seksielämä on olematonta ja suuri osa vaihdevuosi-ikäisistä naisista elääkin selibaatissa.
Kun vaihdevuosi-ikäinen nainen alkaa rupsahtaa, niin todennäköisesti hänen miehensä alkaa katsella ja kiinnostua nuoremmista, 20-40-vuotiaista naisista, jotka ovat hedelmällisessä iässä. Karua faktaa, mutta niin totta! Mies hakee eron ja ottaa nuoremman vaimon. He##etin vaihdevuosia ei kenenkään kannata kadehtia. Yli 50-vuotiaana voi tehdä ristikoita, lukea ET-lehteä (Ennen Tuonelaa) ja kadehtia nuoruutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Argh! On loukkaavaa epäillä tätä provoksi. Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Ymmärrän tasan, mistä on kyse ja se on hemmetin ärsyttävää! Koska olen mies, ei minulle juuri isovanhemmat ostaneet mitään vaatteita, mutta kaikkea muuta joutavaa rojua tuli siitäkin edestä. Seuraavassa esimerkkejä:
1) Dubloja 10-vuotiaana
2) Leikkipyssy 15-vuotiaana
3) Satukirja ja liituja 14-vuotiaana
jne. Lista on loputon.
Samoin minua yritettiin pakottaa tiettyyn maatyöläismuottiin, vaikka olin jo pienenä nörtti, jota kiinnosti koneet ja tekniikka. Ala, jolta nykyään leipäni tienaan.
Koneet ja tekniikka ovat hyvin tärkeitä maanviljelijälle, mikäli maatyöläisellä tarkoitit heitä. Vai tarkoittiko koneet ja tekniikka tietokoneita, ei työkoneiden ajo- ja korjaustaitoa?
Kone ja tekniikka tarkoittaa tietokoneita ja sitten mm. sähkövoimalaitostekniikkaa, joka on oma alani. Ei kuitenkaan mitään autojenkorjaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitipuoleni, joka on lapsilleni ihan mummo, vei viime kesänä lapset Linnanmäelle ja muutenkin kiertelivät Helsinkiä, emme siis asu siellä. Soitti sitten jälkeenpäin tyrmistyneenä että juoko x oikeasti kahvia ?! XD 12-vuotiaasta siis kyse.
Kofeiiniä ei kyllä nykyään suositella alle 15-vuotiaille. Itselläni on myös 12-vuotias, eikä hän tai kukaan kaverinsa juo kahvia. Tietty sitten jonnet erikseen, jotka vetävät energiajuomia jo ala-asteella.
En minäkään missään nimessä antaisi 12v:n juoda kahvia 😱 enkä kyllä energiajuomiakaan sen puoleen. Korkeintaan maistaa. Ehtii sitä koukuttaa itsensä kofeiinin sitten aikuisenakin...
Energiajuomista olen samaa mieltä, eikä meidän 12vuotias niitä halua juoda edes. Mutta kahvin juonnin sallin hänelle. Ajattelin että se kuuluu kasvamiseen, haluaa olla kuin aikuiset. Kahviin ei jäänyt koukkuun, intoa kesti pari viikkoa, kunnes kyllästyi kun ei aikuiset sitä kauhistelleet ja ihmetelleet ensimmäistä kertaa lukuunottamatta. No jos haluaa juoda kahvia, se on pieni paha. Saa kokeilla isona oloa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä miten nämä anopit ja miniät aina pahoittavat mielensä milloin mistäkin. Miehelle jos sanoisi, että älä osta sitä vaan tuota, koska ei ole enää pikkulapsi, niin mies sanoisi että kiitti tiedosta. Naiset taas kehittävät aivan turhaa draamaa mitättömistä asioista.
Henkinen väkivalta lasta kohtaan on mielestäsi mitätön asia?
Vierailija kirjoitti:
Narsistiset, kapeakatseiset martyyrit ovat sitä myös mummoina. Ei ihminen muutu mukavaksi kun vanhenee.
Miksi tuollaisista pitäisi olla lapsen kustannuksella huolissaan, ettei vain heidän mieli pahoitu?
Milloin he ovat toisten mielen pahoittamisista piitanneet?
Tuo viimeinen lause on niin totta. Sen kun aikoinaan tajusin, niin elämä on sen jälkeen ollut paljon parempaa!
Viisas mummo ymmärtäisi kyllä, että nuorella on nuoren maku. Eikä ole mielestäni mitään syytä miksi samasta hintaluokasta ei valittaisi sitä penaalia jonka lapsi itse haluaa.
Ihmiset jotka väkisin ostavat lahjoja oman makunsa mukaan ovat kyllä aika tahdittomia. On meillekin tullut mummolta ihania savilautasia seinän koristeeksi ja teinille kivoja kukkaneuletakkeja. Kun taas muu suku kysyy että mikä olisi mieluista. Lahja on tarkoitettu ilahduttamaan lahjan saajaa kuitenkin.
Sukupolvien kuilu on niin suuri että ei se yhteinen shoppailu oikein onnistu. Muistan kun itse Dingo- fanina pyytelin mummolta sifonkihuiveja ja Neumann- hanskaa ja 1910 syntynyt mummo oli ihan kauhuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on tyhmä äiti.
Se on myös periytynyt.
pettymyksiä tulee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei oo totta. Onks se ny maailmanloppu että mummo ostaa vääränlaisen penaalin?!!! Kyllä on aika kermaperse first world problems täällä palstalla, ja viissataa muuta hullua äitiä komppaa. Ei voi ymmärtää.
Sellaista se itsekeskeisen tollon elämä on. Ei voi ymmärtää, että lapsen mielen pahoittaminen aikuisen toimesta ei ole oikein.
Lapsen kehitykselle on itse asiassa hyväksi, että niitä pettymyksiä ja mielensä pahoittamisia tulee ja niitä oppii sietämään. Niitä kun tulee väistämättä jatkossakin. Tämä vääränlainen penaali on kuitenkin melko pieni pettymys. Lapselle voi selittää, että ei mummo pahaa tarkoittanut opastaessaan valinnoissa (niin kuin ei todennäköisesti tarkoittanutkaan, jos ei ole pahantahtoinen tai persoonallisuushäiriöinen). Mummoa taas voi kiittää avusta ja samalla sanoa, että jatkossa olisi ehkä hyvä kuunnella tarkemmin lapsen mielipidettä, että tavarat ja vaatteet tulevat varmasti käyttöön. Tuskinpa mummokaan haluaa niitä kaapin pohjalle säilytettäväksi tai kirppariin. Jos sama meno edelleen jatkuu, niin sitten on puututtava siihen tiukemmin mummon mielensä pahoittamisen uhalla, jos tilanteen kanssa ei pysty elämään.
Voi kuule kyllä niitä pettymyksiä tulee ihan tarpeeksi eteen ilman mummon myötävaikuttamistakin. Penaali on lapsen koulunkäyntiin liittyvä perustarvike, päivittäistavara jota juuri lapsi käyttää joka ikinen koulupäivä ja jota vanhemman saati mummin ei tarvitse juuri koskaan edes nähdä kuin vilaukselta. On aivan normaalia, että lapsi saa alkaa tehdä omaan elämäänsä liittyviä valintoja tällaisista asioista, kuin vaikka penaalista ja koulurepusta (kohtuuden rajoissa toki, liian kalliit tai sopimattomat asiat voi toki kieltää, selityksen kera). Koulu on lapsen työtä ja kaikkein tärkein asia tuossa iässä koska siellä pärjääminen vaikuttaa koko loppuelämään. Jos siitä kivasta ja oman mielen mukaisesta penaalista saa vähän iloa ja piristystä koulupäivään, niin hieno homma. Mummolla taas ei ollut kertakaikkiaan minkäänlaista syytä tai oikeutusta alkaa tuossa asiassa päsmäröimään. Itse halusi lähteä penaaliostoksille lapsen kanssa, mutta ilmeisesti lapsi ei sitten ollutkaan se tärkein vaan mummon omat mieltymykset.
Opettaa lapsen sanomaan ystävällisesti jos ei tykkää niinku tässä kun mummoliini ostaa omien mieltymysten mukaan. Tai sinä äitinä kerrot että on hankalaa ostaa joten jos haluat niin anna raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitipuoleni, joka on lapsilleni ihan mummo, vei viime kesänä lapset Linnanmäelle ja muutenkin kiertelivät Helsinkiä, emme siis asu siellä. Soitti sitten jälkeenpäin tyrmistyneenä että juoko x oikeasti kahvia ?! XD 12-vuotiaasta siis kyse.
Kofeiiniä ei kyllä nykyään suositella alle 15-vuotiaille. Itselläni on myös 12-vuotias, eikä hän tai kukaan kaverinsa juo kahvia. Tietty sitten jonnet erikseen, jotka vetävät energiajuomia jo ala-asteella.
5-vuotiaasta olen kahvia juonut, nam. Ei ole koskaan tullut mitään neurologisia sivujuonteita tai ärsyttänyt vatsaa. Kohtuus kaikessa. Ja kun ostaa laatu-kahvia, niin kylläpä kelpaa. Oma lapseni ei ole tykästynyt kahviin, olemme kaikki niin erilaisia. Joillekin maistuu, joillekin ei.
ei kahvia lapsille ei energia juomia ja limujakin säästätellen jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa, jos kouluikäiset ei enää leiki.
Omani leikki 6 luokan loppuun asti. Seiskan syksyllä lopetti. (mutta pari luokkakaveria leikki tuolloin vielä hevosia koulun pihalla koko vuoden. Omani ei kehdannut enää pariin vuoteen myöntää leikkivänsä)
Eihän tässä nyt puhuttu ollenkaan leikkimisestä? Ja leikkimistä on monenlaista, ehkä ne barbileikit ja kaikki mielikuvitusleikit ei enää vitosluokkalaisia usein kiinnosta, muttei se tarkoita että "voi ei ää lapsuus on loppu".
Minun mummoni osti minulle _aina_ syntymäpäivälahjaksi sellaisia hirveitä pieniä posliinifiguureita, sellaisia mitä joskus vanhoilla ihmisillä on hyllyjen reunoilla koristeina. Kaikkea enkeleistä possuihin ja hevosista ihmisfiguureihin. Ne oli ihan kauheita, mutta ymmärsin ja ymmärrän että niissä oli kaunis ajatus taustalla, ja mummo itse tykkäsi niistä kovasti ja sisusti omaa kotiaan juuri kaikella tuollaisella pikkuroinalla. Luuli sitten varmaan että kaikkien muidenkin mielestä ne on kauniita, ja halusi vain ilahduttaa. Rakaudella oli varmasti jokanen figuuri juuri minulle valittu. Muutama on edelleen tallessa muistona rakkaasta mummosta, vaikka en minä niitä kyllä esille laita kun eivät vaan sovi omaan tyyliini.
Tämä tapaus on minusta erilainen. Ei tässä ole kyse huonosti valitusta lahjasta jossa on kaunis ajatus ja hyvä tahto taustalla. On muka haluttu esittää mukavaa mummoa ja viedä tyttö koulutarvikeostoksille. Sitten jyrätäänkin lapsen oma tahto ja mielipiteet täysin. Kyse ei ole siitä että lapsi pitäisi hemmotella piloille ja ostaa kaikki mitä lapsi ikinä sattuukin haluamaan. Kyse on siitä ettei itsekäs mummo voi lapsen antaa valita edes jotain halpaa penaalia omaan käyttöönsä. Tuollaiselle ihmiselle lapsi on joku tahdoton miniversio itsestään ja on kivaa elää omia prinsessahaaveitaan ja kausjäänyttää lapsuuttaan ostelemalla tytölle söpöjä glitterperhosväkerryksiä, viis siitä että lapsi on jo ihan oma ihmisensä omalla maullaan ja mielipiteillään. Jos siitä lapsesta ja hänen elämästään oikeasti on kiinnostunut, kannattaa ehkä kuunnella myös lasta eikä korvat ja silmät kiinni projektoida niitä omia mieltymyksiään lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi ei tajua lapsen olevan lähes teini, meillä on sama ongelma! 11v saa aina jotain prinsessaröyhelömekkoja ja barbeja, vaikka olen sanonut äidille tytön käyttävän vain housuja ja että barbeilla ei ole leikkinyt eskarin jälkeen. Kahvilassa koetti usuttaa tytön leikkipaikalle jossa oli tyyliin 1veelle tarkoitettu liukumäki ja muutama nukke :D
Järkyttävä sukupolvien ketju käniseviä akkoja siis. Tulevaisuudessa sinä olet se vanhushöpsö joka ei osaa ostaa tyttäresi pennulle oikeita asioita.
Niin. First world problems. Väärä penaali, penaalin vähimmän terävälle kynälle.
Osaisi ostaa jos kuuntelisi sitä lasta. Lapsen yli jyräävä mummo ei ole mikään vaaraton höpsö, vaan törkeä.
Eiköhän näillä nykylapsilla on helikopterivanhemmat jo valmiina täyttämään ja palvelemaan ipanan jokaista oikkua. Tulokset ovat jo nyt näkyvillä katukuvassa (nuorisojengit pitävät kaupunginosaa varpaillaan uhkaavalla ja väkivaltaisella käytöksellään), työpaikoilla (nykynuoret tulevat töihin miten sattuu tai jättävät tulematta. Ja vaikka käynny on se paras kaveri, ei vaivauduta ilmoittamaan poissaoloista) jne. jne.
Jos haluaa pilkulleen lapselleen tietyt tavarat (materialismin määrää ei voi siis mitata) niin parempi vaan kaivella kuvettaan ja tärvätä oma vapaa-aika sen ihkupennun kanssa kaupoissa kiertelyyn. Mummo voi sillä välin vetää lattea kahvilassa.
Tässä on varmaan sukupuolierojakin. Oma poika veti koko ala-asteen ja yläasteen parilla kynäpenaalilla. Ostin välillä uudenkin, mutta perusviesti tuntui olevan, ettei kynäpenaali ole kauhean olennaista.
Kuinka lapsellisia aikuiset ovat nykyään? Paljon melua jostain penaalista? Ja voi kauhistus jos joku sanoo mun kultamussukalle ei. Sehän menee rikki ja pahasti sellaisesta.
Mutta rahallinen tuki, lastenhoitoapu yms yms. ovat tervetulleita. Kiitoksena tosin arvostelu ja haukkuminen palstoilla.
Niin että kukahan on se narsisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään missään nimessä antaisi 12v:n juoda kahvia 😱 enkä kyllä energiajuomiakaan sen puoleen. Korkeintaan maistaa. Ehtii sitä koukuttaa itsensä kofeiinin sitten aikuisenakin...
Energiajuomista olen samaa mieltä, eikä meidän 12vuotias niitä halua juoda edes. Mutta kahvin juonnin sallin hänelle. Ajattelin että se kuuluu kasvamiseen, haluaa olla kuin aikuiset. Kahviin ei jäänyt koukkuun, intoa kesti pari viikkoa, kunnes kyllästyi kun ei aikuiset sitä kauhistelleet ja ihmetelleet ensimmäistä kertaa lukuunottamatta. No jos haluaa juoda kahvia, se on pieni paha. Saa kokeilla isona oloa ihan rauhassa.
Ihan yhtä haitallista se on kofeiiini on energiajuomissa ja kahvissa. Pitää olla todella lasten hyvinvoinnista piittaamaton äiti, että antaa lasten juoda kahvia.
Tuli mieleen se, ettei minun äitini juurikaan välittänyt mitä vaatteita päälläni oli. Vaatteet melko siistejä, mutta kuosit monesti sekaisin ja värit eivät sopineet. Sitten myöhemmin sain ostaa lähes mitä vaatteita vaan ja silloinkin olisin joskus tarvinnut ohjausta siihen mikä sopii keskenään. Olin siis tuolloin alakoulussa. Yleensä yritin kyllä katsoa itse mitkä sopivat keskenään ja löytää sopivat vaatteet, mutta asia jäi kyllä vähän liikaa itselle. Monessa perheessä, kun varmaan katsotaan niitä vaatteita yhdessä ja mietitään värejä ja mihin tarkoitukseen on vaate on paras. On vähän liian vaikeaa päättää ulkovaatteetkin siinä iässä itse. Myöhemmin olen huomannut, että koulussakin saattoi olla liikaa sama vaate päällä ja olisi pitänyt vaihtaa ( ei siis likainen, mutta pidin niitä samoja) ja tähänkin olisi pitänyt jotenkin puuttua. Oikeastaan huolehdin itse jo kaikki vaatteeni sieltä ekaluokalta lähtien. Ymmärrän tietenkin sen, että lapsen pitää itse päättää vaatteistaan ja osata "pukea", mutta kyllä vanhemman kuuluu olla siinä mukana. Itse ainakin haluaisin osallistua siihen vaateasiaan ja miettiä lapsen kanssa niitä juttuja, ettei se jäisi ihan lapsen vastuulle. Meille kyllä ihan tavallinen perhe, mutta aika välinpitämätöntä juuri näissä jutuissa. Likaisissa en siis ollut, mutta muuten välillä aika keskenään sopimattomissa vaatteissa.