Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...

Vierailija
31.07.2019 |

.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..

Kommentit (364)

Vierailija
221/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummoni osti minulle _aina_ syntymäpäivälahjaksi sellaisia hirveitä pieniä posliinifiguureita, sellaisia mitä joskus vanhoilla ihmisillä on hyllyjen reunoilla koristeina. Kaikkea enkeleistä possuihin ja hevosista ihmisfiguureihin. Ne oli ihan kauheita, mutta ymmärsin ja ymmärrän että niissä oli kaunis ajatus taustalla, ja mummo itse tykkäsi niistä kovasti ja sisusti omaa kotiaan juuri kaikella tuollaisella pikkuroinalla. Luuli sitten varmaan että kaikkien muidenkin mielestä ne on kauniita, ja halusi vain ilahduttaa. Rakaudella oli varmasti jokanen figuuri juuri minulle valittu. Muutama on edelleen tallessa muistona rakkaasta mummosta, vaikka en minä niitä kyllä esille laita kun eivät vaan sovi omaan tyyliini. 

Tämä tapaus on minusta erilainen. Ei tässä ole kyse huonosti valitusta lahjasta jossa on kaunis ajatus ja hyvä tahto taustalla. On muka haluttu esittää mukavaa mummoa ja viedä tyttö koulutarvikeostoksille. Sitten jyrätäänkin lapsen oma tahto ja mielipiteet täysin. Kyse ei ole siitä että lapsi pitäisi hemmotella piloille ja ostaa kaikki mitä lapsi ikinä sattuukin haluamaan. Kyse on siitä ettei itsekäs mummo voi lapsen antaa valita edes jotain halpaa penaalia omaan käyttöönsä. Tuollaiselle ihmiselle lapsi on joku tahdoton miniversio itsestään ja on kivaa elää omia prinsessahaaveitaan ja kausjäänyttää lapsuuttaan ostelemalla tytölle söpöjä glitterperhosväkerryksiä, viis siitä että lapsi on jo ihan oma ihmisensä omalla maullaan ja mielipiteillään. Jos siitä lapsesta ja hänen elämästään oikeasti on kiinnostunut, kannattaa ehkä kuunnella myös lasta eikä korvat ja silmät kiinni projektoida niitä omia mieltymyksiään lapseen.

"projektoida"= järjestää hankkeeksi, hankkeistaa  vrt.

projisoida= rinnastaa, heijastaa, muodostaa projektio

Vierailija
222/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen se, ettei minun äitini juurikaan välittänyt mitä vaatteita päälläni oli. Vaatteet melko siistejä, mutta kuosit monesti sekaisin ja värit eivät sopineet. Sitten myöhemmin sain ostaa lähes mitä vaatteita vaan ja silloinkin olisin joskus tarvinnut ohjausta siihen mikä sopii keskenään. Olin siis tuolloin alakoulussa. Yleensä yritin kyllä katsoa itse mitkä sopivat keskenään ja löytää sopivat vaatteet, mutta asia jäi kyllä vähän liikaa itselle. Monessa perheessä, kun varmaan katsotaan niitä vaatteita yhdessä ja mietitään värejä ja mihin tarkoitukseen on vaate on paras. On vähän liian vaikeaa päättää ulkovaatteetkin siinä iässä itse. Myöhemmin olen huomannut, että koulussakin saattoi olla liikaa sama vaate päällä ja olisi pitänyt vaihtaa ( ei siis likainen, mutta pidin niitä samoja)  ja tähänkin olisi pitänyt jotenkin puuttua. Oikeastaan huolehdin itse jo kaikki vaatteeni sieltä ekaluokalta lähtien. Ymmärrän tietenkin sen, että lapsen pitää itse päättää vaatteistaan ja osata "pukea", mutta kyllä vanhemman kuuluu olla siinä  mukana. Itse ainakin haluaisin osallistua siihen vaateasiaan ja miettiä lapsen kanssa niitä juttuja, ettei se jäisi ihan lapsen vastuulle. Meille kyllä ihan tavallinen perhe, mutta aika välinpitämätöntä juuri näissä jutuissa. Likaisissa en siis ollut, mutta muuten välillä aika keskenään sopimattomissa vaatteissa.

Täällä mammat puolustelevat omaa välinpitämättömyyttään lapsistaan juuri tuolla, että lapsilla pitää olla vapaus itse tehdä ja päättää kaikesta. Ei viitsitä yhtään katsoa perään tai nähdä vaivaa. Lapset voivat näiden mammojen mielestä harrastaa seksiä, huumeita, alkoholia, tupakointia, kahvia ja pukeutua miten haluavat, kun eihän mammat viitsi nähdä vaivaa huolehtiakseen lapsistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummoni osti minulle _aina_ syntymäpäivälahjaksi sellaisia hirveitä pieniä posliinifiguureita, sellaisia mitä joskus vanhoilla ihmisillä on hyllyjen reunoilla koristeina. Kaikkea enkeleistä possuihin ja hevosista ihmisfiguureihin. Ne oli ihan kauheita, mutta ymmärsin ja ymmärrän että niissä oli kaunis ajatus taustalla, ja mummo itse tykkäsi niistä kovasti ja sisusti omaa kotiaan juuri kaikella tuollaisella pikkuroinalla. Luuli sitten varmaan että kaikkien muidenkin mielestä ne on kauniita, ja halusi vain ilahduttaa. Rakaudella oli varmasti jokanen figuuri juuri minulle valittu. Muutama on edelleen tallessa muistona rakkaasta mummosta, vaikka en minä niitä kyllä esille laita kun eivät vaan sovi omaan tyyliini. 

Tämä tapaus on minusta erilainen. Ei tässä ole kyse huonosti valitusta lahjasta jossa on kaunis ajatus ja hyvä tahto taustalla. On muka haluttu esittää mukavaa mummoa ja viedä tyttö koulutarvikeostoksille. Sitten jyrätäänkin lapsen oma tahto ja mielipiteet täysin. Kyse ei ole siitä että lapsi pitäisi hemmotella piloille ja ostaa kaikki mitä lapsi ikinä sattuukin haluamaan. Kyse on siitä ettei itsekäs mummo voi lapsen antaa valita edes jotain halpaa penaalia omaan käyttöönsä. Tuollaiselle ihmiselle lapsi on joku tahdoton miniversio itsestään ja on kivaa elää omia prinsessahaaveitaan ja kausjäänyttää lapsuuttaan ostelemalla tytölle söpöjä glitterperhosväkerryksiä, viis siitä että lapsi on jo ihan oma ihmisensä omalla maullaan ja mielipiteillään. Jos siitä lapsesta ja hänen elämästään oikeasti on kiinnostunut, kannattaa ehkä kuunnella myös lasta eikä korvat ja silmät kiinni projektoida niitä omia mieltymyksiään lapseen.

"projektoida"= järjestää hankkeeksi, hankkeistaa  vrt.

projisoida= rinnastaa, heijastaa, muodostaa projektio

Olen ruotsinkielinen mutta parhaani yritän. 

Kiitos korjauksesta, kymmenen pistettä ja kielipoliisimerkki.

Vierailija
224/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummi ei tajua lapsen olevan lähes teini, meillä on sama ongelma! 11v saa aina jotain prinsessaröyhelömekkoja ja barbeja, vaikka olen sanonut äidille tytön  käyttävän vain housuja ja että barbeilla ei ole leikkinyt eskarin jälkeen. Kahvilassa koetti  usuttaa tytön leikkipaikalle jossa oli tyyliin 1veelle tarkoitettu liukumäki ja muutama nukke :D 

Kuulostaa huolestuttavalta, että lapsi ei ole leikkinyt barbeilla eskarin jälkeen. Mun ikäluokka leikki vielä ala-asteella useamman vuoden barbeilla.

Pyörrytköhän jos kerron että jotkut ei leiki barbeilla KOSKAAN!!

Barbit ei ehkä ollut tässä se pointti, vaan lapsuuden loppuminen liian aikaisin.

No niinpä niin, ei lapsuus kuule siihen lopu että joku tietty lelu jää pois joten ihan turhaan olet huolissasi. 

Jos joku imbesilli puhuu täällä 11-vuotiaan olevan lähes teini, niin kyllä lapsuus liian aikaisin loppuu. 11-vuotiaalla on 2 vuotta teini-ikään. Sä annat varmaan 16-vuotiaankin vetää vapaasti alkoholia, koska onhan se lähes laillista.

Barbien ikäsuosituskin taitaa olla 3-vuotiaasta ylöspäin...

Taidat itse olla vähän ajassa jälkeen jäänyt. Mulla oli 11-vuotiaana D-kupin rinnat ja kolmatta vuotta säännölliset kuukautiset. Luuletko, että leikin barbeilla? En, pidin seksuaalivalistusta ikätovereille koulun pihassa.

Murrosikä alkaa nykyään juuri tuossa iässä, ja se on ihan normaalia. Murrosikä on ihan määritelmällisesti lapsuuden murros kohti aikuisuutta.

Tiedän kanssa pari tyyppiä, joilla on alkanut menkat 9-vuotiaana. Mutta ei se mitenkään yleistä tai normaalia ole.

Vierailija
225/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihannoitu starbucks mukipenaali maksaa noin 40e. Mummo on elämää nähnyt ja tietää, että se on turhan iso hinta penaalista, jollainen pitää tyttölapselle kuitenkin ostaa uusi taas ensi vuonna.

Samaan aikaan samat mammat rääkyvät toisessa ketjussa "tavarapaljoutta". Se johtuu paljolti siitä, että sille muksulle on sen inahtaessa aina joka vuosi ostettu uusi yksisarvinen-, frozen-, cocacola-, topmodel jne. penaali noin viisinkertaisella hinnalla, mikä tuollaisen muovikrääsän arvo todellisuudessa on. 

Jo vuoden päästä markkinamiehillä on taas uusi lapsille lanseerattu koukku, jonka nämä kiltisti omaksuvat ja vinkuvat uutta "lelua" vanhemmiltaan. 

Joskus kannattaisi vain kunnioittaa vanhempia ikäpolvia, koska heillä on enemmän iän ja ajan tuomaa näkemystä ja viisautta asioista. Tätä on  tosin turha odottaa tältä nykyiseltä vanhempien ikäluokalta. Sen verran epäkunniottavasti täällä suhtaudutaan omiin vanhempiin, jotka sentään ostavat lapsenlapsilleen jotain.

Vierailija
226/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitäähän se viidesluokkalaisen saada päättää mitä ostetaan, ei kelpaa parin sadan Samsung, pitää olla tonnin Iphone ja mummi nyt on hyvä ja ostaa sen koska mä haluun.

Vierailija
227/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuoret haluaa käyttää rahaa oikein. Ostetaan vain mieluista, kunnollista ja paljon kirppareilta jne.

Minunkin teineillä on ollut sama reppu aina siihen asti että hajoaa. Ja ostetaan harkiten, mieluista ja kunnollista.

Tää on sitä vastuullista kuluttamista jota jokaisen aikuisen pitäisi kunnioittaa ja lapsissa kannustaa.

Oma siskoni on tuollainen tuputtaja ja päsmäröijä. Jotenkin koukussa siihen krääsän haalimiseen, halvan suklaan ja eitoivotun tavaran kantamiseen.

Kerran pyysin että kävisi lapsen kanssa ostamassa viereisestä kenkäkaupasta lapselle kengät. Nuorempi lapsi oli kuumeessa, enkä itse päässyt. Ne kengät oli katsottu, sovitettu jo ja rahat annoin matkaan. Hän osti väkisin lapselle liian pienet muoviset kimallekengät ja kaatoi ne loput rahat karkkiin ja alelegoihin.

Vierailija
228/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihannoitu starbucks mukipenaali maksaa noin 40e. Mummo on elämää nähnyt ja tietää, että se on turhan iso hinta penaalista, jollainen pitää tyttölapselle kuitenkin ostaa uusi taas ensi vuonna.

Samaan aikaan samat mammat rääkyvät toisessa ketjussa "tavarapaljoutta". Se johtuu paljolti siitä, että sille muksulle on sen inahtaessa aina joka vuosi ostettu uusi yksisarvinen-, frozen-, cocacola-, topmodel jne. penaali noin viisinkertaisella hinnalla, mikä tuollaisen muovikrääsän arvo todellisuudessa on. 

Jo vuoden päästä markkinamiehillä on taas uusi lapsille lanseerattu koukku, jonka nämä kiltisti omaksuvat ja vinkuvat uutta "lelua" vanhemmiltaan. 

Joskus kannattaisi vain kunnioittaa vanhempia ikäpolvia, koska heillä on enemmän iän ja ajan tuomaa näkemystä ja viisautta asioista. Tätä on  tosin turha odottaa tältä nykyiseltä vanhempien ikäluokalta. Sen verran epäkunniottavasti täällä suhtaudutaan omiin vanhempiin, jotka sentään ostavat lapsenlapsilleen jotain.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kahvikuppi-penaali

4,90 onkin tosiaan melkein 40 euroa.

Vierailija
229/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, pitäähän se viidesluokkalaisen saada päättää mitä ostetaan, ei kelpaa parin sadan Samsung, pitää olla tonnin Iphone ja mummi nyt on hyvä ja ostaa sen koska mä haluun.

Tästähän nimenomaan EI ole kyse, jos olisit yhtään viitsinyt tätä ketjua lukea. Monissa vastauksissa on nimenomaan korostettu, että lapsen ei kuulukaan tehdä kaikkia valintoja, monille nyt vaan nuo lapsen koulutarvikkeet on niitä asioita joiden kanssa lapsi nimenomaan saa niitä valintoja opetella tekemään. Siis valita esimerkiksi oman penaalinsa ja muuta omaan päivittäiskäyttöönsä tulevaa tarvekamaa. Ja silloinkin toki tietyin reunaehdoin, esim. budjettiin sopimatonta ei tietenkään voi ostaa. Jos mummon mielestä lapsella ei saa tällaisenkaan asiaan olla mielipidettä, niin ehkä mummon ei kannattaisi viedä lasta ostoksille, voihan sitä keksiä muutakin aktiviteettia lapsenlapsensa kanssa kuin shoppailu.

Mutta jatka sinä vaan väärinymmärtämistä ja aasinsiltojen rakentelua.

Vierailija
230/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutuskriittisyys on kyllä ohuen ohut verho, joka jotenkin unohtuu näissä tilanteissa. Markkinamies taluttaa lasta, lapsi vanhempaa ja kas olemme taas kuluttamassa. 

Ja kuten arvata saattaa, joku vetää vielä herneet nenään siitä, että häntä syyllistetään uusien koulutarvikeiden hankkinnasta. Ja löytyy vielä niitäkin, jotka vakaasti uskovat starbuckspenaalin olevan hyvä sijoituskohde, että sen laadukkuus on jotain überhienoa ja nuori käyttää  tätä samaa penaalia vielä 30 vuoden päästä työelämässä. Itsepetoksen määrällä ei ole mitään rajaa.

Vierailija
231/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vielä paremmalla syyllä voi ihmetellä tätä porua. Antaa mummin ostaa penaali ja äiti ostaa siten tämän mukimallisen.  Mutta toki PERIAATTESTA kannattaa aina kehittää iso draama, vaikka asia olisi kovin mitätön.

Vierailija
232/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutuskriittisyys on kyllä ohuen ohut verho, joka jotenkin unohtuu näissä tilanteissa. Markkinamies taluttaa lasta, lapsi vanhempaa ja kas olemme taas kuluttamassa. 

Ja kuten arvata saattaa, joku vetää vielä herneet nenään siitä, että häntä syyllistetään uusien koulutarvikeiden hankkinnasta. Ja löytyy vielä niitäkin, jotka vakaasti uskovat starbuckspenaalin olevan hyvä sijoituskohde, että sen laadukkuus on jotain überhienoa ja nuori käyttää  tätä samaa penaalia vielä 30 vuoden päästä työelämässä. Itsepetoksen määrällä ei ole mitään rajaa.

Ei kukaan ajattele penaalin olevan hyvä sijoituskohde. Tuollainen muutaman euron penaali on kulutustavaraa. Ei se sen huonompi ole kuin muutkaan muutaman euron penaalit. 

Vierailija
233/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vielä paremmalla syyllä voi ihmetellä tätä porua. Antaa mummin ostaa penaali ja äiti ostaa siten tämän mukimallisen.  Mutta toki PERIAATTESTA kannattaa aina kehittää iso draama, vaikka asia olisi kovin mitätön.

MIKSI mummon pitää ihan periaatteesta päästä ylikävelemään eikä kertakaikkiaan voi tehdä niin kuin järkevää olisi?

Vierailija
234/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten se mummo joka helvetin kerta penkoo sen oman ostoksensa esiin ja nostaa metelin kun hänen lahjansa ei kelpaa. Sitä ei myöskään voi lahjoittaa minnekään koska siitä loukkaannutaan.

Been there done that.

Vierailija
235/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsia ei  hoidateta isovanhemmilla eikä isovanhemmilta pyydetä rahaa! Olisi tosi noloa pyytää rahaa omilta vanhemmilta tai appivanhemmilta. Lapset hoidetaan ihan itse ja omilla ansioilla tullaan toimeen. On aivan turha yleistää, että isovanhemmat antavat lapsiperheelle rahallista tukea, lastenhoitoapua tai muuta apua. Meillä myös osataan ostaa lapsille koulutarvikkeet, vaatteet, kengät sun muut tarvikkeet ihan itse! Muuten - minkä ihmeen takia lapsen pitäisi käydä mummonsa tai vaaarinsa kanssa kaupassa tai notkua jossain kauppakeskuksissa? Onko näillä isovanhemmilla alkava dementia ja eivätkö he osaa itse asioida kaupassa?

Vierailija kirjoitti:

Kuinka lapsellisia aikuiset ovat nykyään? Paljon melua jostain penaalista?  Ja voi kauhistus jos joku sanoo mun kultamussukalle ei. Sehän menee rikki ja pahasti sellaisesta.

Mutta rahallinen tuki, lastenhoitoapu yms yms. ovat tervetulleita. Kiitoksena tosin arvostelu ja haukkuminen palstoilla.

Niin että kukahan on se narsisti?

Vierailija
236/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se nimenomaan ole kulutuskriittisyyttä, että ostetaan jotain oikeasti mieluista silloin kun hankintoja on tehtävä, eikä jotain glitterkrääsää mummon mieliksi nurkkiin pyörimään? Kyllä me kulutetaan ihan tarpeeksi jo muutenkin ilman että niitä muutamankaan euron krääsiä kannattaisi pelkästään pölynkerääjiksi hankkia. Tässä puhutaan nyt kuitenkin kulutustavarasta, nuo sijoitusjutut revit ihan omasta päästäsi. 

Vierailija
237/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakaan asiassa ei ole draaman aineksia ja kyseessä loppujen lopuksi aika pikkujuttu ainakin rahalla mitatessa. Silti ihmetyttää, miksi sen mummon ihan PERIAATTEESTA pitää ostaa krääsää, jonka saaja ei sitä halua. Parempi olla ostamatta mitään silloin, se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ostaa tavaraa jota kukaan ei käytä. Ei meillä ainakaan ole tapana ostaa edes halpaa tavaraa ihan vain ostamisen ilosta, ja kyllä lapsillekin on yritetty opettaa että ostetaan vain tarpeeseen (eivät siis todellakaan saa kaikkea mitä ikinä keksivät pyytää). Onhan se nyt aika outo ajatusmaailma, että tieten tahtoen ja jonkun oudon periaatteen vuosi ostetaan jotain mitä ei kukaa halua. 

Vierailija
238/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tuo penaalihan on hieno! Voisin haluta samanlaisen :D

T. Lapsenmielinen 29-vuotias

Vierailija
239/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on moni 80-luvun teini kirjoittanut, ettei saanut itse ostaa vaatteitaan - olitteko uskovien perheestä vai miksi niin oli? Kun itse sain möyrytä sydämeni kyllyydestä Seppälän alennusmyynneissä, ketään ei kiinnostanut mitä päälleni puin. Kaikilla oli farkut! Ja samanikäinen kaveri ihan omasta halustaan osti vaan niitä pastellisävyisiä neuleitaan...

Olen 90-luvun alkupuolen teini, enkä saanut itse valita vaatteitani. Sain uusia vaatteita kaksi kertaa vuodessa: syksyllä, kun koulu alkoi sain parit housut ja muutaman t-paidan, ehkä neuleen, ja jouluna sain joululahjaksi kerraston ja neuleen tai kaksi. Asuin paikkakunnalla, jossa ainoa vaatekauppa oli joku halpahallityylinen paikka, josta sai tätivaatteita. Valikoima oli pieni. Joinakin vuosina vanhemmat suostuivat ajamaan noin tunnin matkan päässä sijaitsevaan Anttilaan, josta sitten ostettiin osa syksyn vaatteista. Melko tanttamaista se valikoima oli. Juhlavaatteet äiti ompeli minulle ja siskoilleni, oman makunsa mukaan. Inhosin niitä, mutta pakko oli käyttää. Olin myös pitkä ja pullea lapsi, joten jouduin siirtymään melko aikaisin ostamaan vaatteet tanttapuolelta. Äidilläni oli hyvin vahvoja mielipiteitä siitä millaisia vaatteita "noin kamalan lihavat" saivat käyttää, ja ne olivat aina pitkiä, löysiä ja kaapumaisia. Minun mielipiteitäni ei kuunneltu, ei ilkeyttä, vaan koska äiti oli vakuuttunut siitä, että hän tiesi kaiken paremmin kuin minä. Tämä oli ihan normaalia siihen aikaan.

Itse olen syntynyt vuonna 1979 ja äiti antoi minun itse valita vaatteet Anttilan katalogista. Toki sanoi aina painavan mielipiteensä ja olin niin aivopesty että ajattelin äidin varmasti tietävän paremmin vielä teininäkin. Minulla oli aina Anttilan korkeavyötäröisiä halpisfarkkuja, kaikilla muilla Leviksen 501. Kyse ei ollut hinnasta, vaan äidin mukaan "Levikset ei sovi naisen perseelle, ne kalvaa p*mppiä". Mukavasti tuollaisilla kommenteilla myös opetettiin että siinä naisen perseessä on jotain sopimatonta.

Kerran sain ostaa itse farkut. Kaikilla oli mustat pillifarkut silloin. Äiti vannotti, että katsot sitten että ne ei ole liian pienet ja vyötärö tulee tarpeeksi ylös. Ostin sitten noin neljä numeroa liian isot farkut kun olin niin huolissani että on varmasti sellaiset kuin äiti haluaa.

Olin päälle 20 kun äiti oli ostanut itselleen mustat housut jotka oli hänelle liian isot. Sovitin ja äiti selitti "Juuri tuolta kuuluu housujen näyttää naisen perseellä. Kysy vaikka isältäsi jos et usko." Ne oli sellaiset korkeavyötäröiset porkkanamalliset kehräsluun päälle päättyvät housut jotka ei näytä hyvältä kenelläkään. Olin vielä silloinkin niin alistettu että ajattelin että kai nämä sitten on ihan hyvät ja otin housut vastaan.

Minun äitini ei ole narsisti, onpahan vaan hemmetin dominoiva ihminen joka on Aina Oikeassa.

Eli joo, vielä 90-luvulla äidit saattoi päättää mitä teini pukee päälleen jos oli riittävän dominoiva äiti ja alistettu teini.

Toki minulla oli muutenkin tuollaista samanlaista oirelua: kerran sain valita itselleni polkupyörän. Teininä. Olin isän kanssa kaupassa. Siellä oli tosi hieno maastopyörä, jonka olisin tahtonut. Ei ollut edes kallis. Isä sanoi että saathan sä tuon jos tahdot mutta ei vaikuta kovin laadukkaalta. Päädyin sitten valitsemaan sellaisen kauhean mummopyörän missä oli leveä satula, koska äiti oli sanonut että kapea satula ei sovi naisen perseelle (oikeastihan ne mummosatulat on ihan kamalia, painaa hermoja ja varpaat puutuu). Se mummopyörä oli vielä kalliimpi kuin maastopyörä olisi ollut...

Vierailija
240/364 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja 5,99 olivat Citymarketissa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Eli ei tuo nyt hirveän kalliiksi tule vaikkei Kärkkäistä olisi lähellä. Ei tässä nyt varmasti rahasta ole kyse vaan jostain ihan muusta.