Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (364)
Itse mietin sitä miten jotkut voivat sanoa toisille suoraan ettei tarvitse esim ostaa niitä vääriä vaatteita. Meillä tämä ei todellakaan olisi käynyt vaan isovanhemmat todellakin loukkaantuivat ihan pienestäkin. Tosin vaatteita he eivät paljon ostaneet, mutta muuta tavaraa. Olisi ollut suuri loukkaus edes paljastaa, ettei lahja ole mieluinen ja niinpä opin jo lapsena todellakin näyttelemään hyvin. Tällainen toiminta oli parempi kuin totuuden sanominen ja tiedän, että olisivat suuttuneet joten jos sieltä joskus rahaa tahdoin saada oli parempi olla hyvissä väleissä. Myöskään vanhempani eivät olleet sellaisia, joille sopi niistä vaatteista valittaa ja meilläkin melko köyhä perhe joten tiesin aina, että jos jotain ostetaan niin sitä myös pidetään. Yleensä sain kyllä itse valita, mutta tarkkaan piti miettiä, että vaate oli sitten sopiva. Minäkään en todellakaan kannustaisi lasta sellaiseen, että vaatteista voi valittaa ja aina pitää saada joku tietty. Tietenkin on tärkeää kuunnella, että lapsi saa haluamansa vaatteet, mutta kohtuus tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on sinulla pienet ongelmat. Voithan itse ostaa paremmat penaalit ja vaattet. Eihän äitisi varmaan tarkista mitä lapsesi kouluun ottaa mukaan. Voihan lapsesi sanoa, että on monta penaalia ja vaihdellen ottaa niitä mukaan kouluun, jos äitisi sattuu näkemään. Se on pieni valkoinen valhe, mutta kaikki ovat tyytyväisiä.
Taas yksi jolta mennyt ongelman ydin täysin ohi.
Aivan. hauras teini on jyräytynyt siekailematta taloudellista valtaa käyttävän, narsistisen isovanhemman alle. Olisikohan nyt syytä hakeutua terapiapalvelujen pariin, että nuori voi eheytyä voimakastahtoisemmaksi nuoreksi naiseksi, joka ei ole ostettavissa vitosen penaaleilla?
Vierailija kirjoitti:
Minun äitipuoleni, joka on lapsilleni ihan mummo, vei viime kesänä lapset Linnanmäelle ja muutenkin kiertelivät Helsinkiä, emme siis asu siellä. Soitti sitten jälkeenpäin tyrmistyneenä että juoko x oikeasti kahvia ?! XD 12-vuotiaasta siis kyse.
En minäkään tarjoaisi kofeiinia tuon ikäiselle. Nykyisin suositus on välttää coca colaakin lapsilla. Milloin 12v lakkasi olemasta fyysisesti lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tossa nyt on ongelma? Mummilla ja tytöllä oli kuitenkin kivaa kahdestaan ja saitte ilmaista tavaraa. Osta sinä se mieluisampi penaali sitten, vielähän sitä ehtii.
Siis oikeastiko joku vielä nykypäivänä ajattelee näin, "saitte ilmaista tavaraa". Vaikka ne tavarat jäävät käyttämättöminä nurkkiin pyörimään. Jee, ilmaista tavaraa!
Totta, mutta ne voi myydä kirpparilla eteenpäin
Kirpparilla myymisen vaivan voisi välttää sillä, että ostaisi heti sopivan.
En käsitä, miten joku kehtaa ostaa toisen kodin täyteen tavaraa, jota kukaan ei halua. Jos lapsi haluaa kahvimukipenaalin, niin miksi sitä ei voi ostaa? Miksi ostaa väkisin sellainen penaali, mitä lapsi ei halua?
Joillakin on vaan niin kova tarve kontrolloida ihmisiä.
Ihan tuttua itsellekin. Olen jo kohta 4kymppinen ja lapset teinejä.
Minulla on esim. omaan makuuni sopiva huivi, kivan näköinen ja oikean mallinen, jota käytän. Lapsillakin on omat lempparipipot ym.
Äitini ihan pyytämättä väsää huiveja ja pipoja ja saa raivokohtauksia kun niitä ei käytetä.
Joo ei kiitos mitään kutittavia akryyli-inhotuksia.
Joululahjoja toi joskus esim. kännykkälaatikoissa.
No 7v oli innoissaan ja luuli saavansa kännykän. Jotain hyödytöntä muoviroskaa (mäkkärin lelut jne.) oli laatikoissa... Ja taas raivarit kun lapset on niin huonosti kasvatettuja.
No, itse olen lapsena saanut kokea paljon pahempaakin, tuo haahka on saanut pysyä jo kauan kaukana meistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on sinulla pienet ongelmat. Voithan itse ostaa paremmat penaalit ja vaattet. Eihän äitisi varmaan tarkista mitä lapsesi kouluun ottaa mukaan. Voihan lapsesi sanoa, että on monta penaalia ja vaihdellen ottaa niitä mukaan kouluun, jos äitisi sattuu näkemään. Se on pieni valkoinen valhe, mutta kaikki ovat tyytyväisiä.
Ja jota ei hiilijalanjälki ja menetetty raha sekä vaivannäkö liiemmin kiinnosta.
Itse loukkaantuisin ennemmin salailusta ja hukkaan heitetystä rahasta. Ihme valheellista kasvatustapaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Minun mummoni osti minulle _aina_ syntymäpäivälahjaksi sellaisia hirveitä pieniä posliinifiguureita, sellaisia mitä joskus vanhoilla ihmisillä on hyllyjen reunoilla koristeina. Kaikkea enkeleistä possuihin ja hevosista ihmisfiguureihin. Ne oli ihan kauheita, mutta ymmärsin ja ymmärrän että niissä oli kaunis ajatus taustalla, ja mummo itse tykkäsi niistä kovasti ja sisusti omaa kotiaan juuri kaikella tuollaisella pikkuroinalla. Luuli sitten varmaan että kaikkien muidenkin mielestä ne on kauniita, ja halusi vain ilahduttaa. Rakaudella oli varmasti jokanen figuuri juuri minulle valittu. Muutama on edelleen tallessa muistona rakkaasta mummosta, vaikka en minä niitä kyllä esille laita kun eivät vaan sovi omaan tyyliini.
Tämä tapaus on minusta erilainen. Ei tässä ole kyse huonosti valitusta lahjasta jossa on kaunis ajatus ja hyvä tahto taustalla. On muka haluttu esittää mukavaa mummoa ja viedä tyttö koulutarvikeostoksille. Sitten jyrätäänkin lapsen oma tahto ja mielipiteet täysin. Kyse ei ole siitä että lapsi pitäisi hemmotella piloille ja ostaa kaikki mitä lapsi ikinä sattuukin haluamaan. Kyse on siitä ettei itsekäs mummo voi lapsen antaa valita edes jotain halpaa penaalia omaan käyttöönsä. Tuollaiselle ihmiselle lapsi on joku tahdoton miniversio itsestään ja on kivaa elää omia prinsessahaaveitaan ja kausjäänyttää lapsuuttaan ostelemalla tytölle söpöjä glitterperhosväkerryksiä, viis siitä että lapsi on jo ihan oma ihmisensä omalla maullaan ja mielipiteillään. Jos siitä lapsesta ja hänen elämästään oikeasti on kiinnostunut, kannattaa ehkä kuunnella myös lasta eikä korvat ja silmät kiinni projektoida niitä omia mieltymyksiään lapseen.
Erittäin asiallinen viesti! Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihannoitu starbucks mukipenaali maksaa noin 40e. Mummo on elämää nähnyt ja tietää, että se on turhan iso hinta penaalista, jollainen pitää tyttölapselle kuitenkin ostaa uusi taas ensi vuonna.
Samaan aikaan samat mammat rääkyvät toisessa ketjussa "tavarapaljoutta". Se johtuu paljolti siitä, että sille muksulle on sen inahtaessa aina joka vuosi ostettu uusi yksisarvinen-, frozen-, cocacola-, topmodel jne. penaali noin viisinkertaisella hinnalla, mikä tuollaisen muovikrääsän arvo todellisuudessa on.
Jo vuoden päästä markkinamiehillä on taas uusi lapsille lanseerattu koukku, jonka nämä kiltisti omaksuvat ja vinkuvat uutta "lelua" vanhemmiltaan.
Joskus kannattaisi vain kunnioittaa vanhempia ikäpolvia, koska heillä on enemmän iän ja ajan tuomaa näkemystä ja viisautta asioista. Tätä on tosin turha odottaa tältä nykyiseltä vanhempien ikäluokalta. Sen verran epäkunniottavasti täällä suhtaudutaan omiin vanhempiin, jotka sentään ostavat lapsenlapsilleen jotain.
Voi helkutin kuustoista.
Se kahvimukipenaali maksaa 6e Cittarissa.
Miksi vanhempia pitäisi kunnioittaa jos he eivät ole koskaan lapsiaan kunnioittaneet?
Lapsetkin kasvavat aikuisiksi ja heillä on oma elämänsä johon päällepäsmäreillä ei ole asiaa.
Mitäs elämänviisautta nyt tarvittiin, kun kumottiin lapsen toive kahvimukipenaalista?
Mä en käsitä näitä juttuja. Miksei lapsi saisi itse päättää vaatteistaan ja tarvikkeistaan. En osta edes 4v :lle vaatetta josta tiedän ettei tykkää. Oma on valintansa, miksi minun pitäisi pukea joku oman tahtoni mukaan.
Lapset on meillä aina valinneet mitä ja kuinka paljon pukevat ja syövät, tarjolla olevien vaihtoehtojen ja rahan puitteissa. Ihan normaalit ja säänmukaiset vaatteet nillä näyttää aina olevan ja hyvin on kasvaneet vaikkei aina ole ruokalautanen tyhjentynyt. Kylmä saa lapsen pukemaan lapaset ja nälkä syömään toisella aterialla jos ei ekalla niin maistunut.
Nyt 14v rakastaa puuroa ja parsakaalia kun en niitä koskaan pienempänä painostanut syömään, ja ostanut itse vaatteensa jo monta vuotta. Ihmisiä lapset on oman tahtonsa kera, miksi niiden valintoihin pitää niin kriittisesti katsoa
Tavallaan ymmärrän tuon, että mummoa harmittaa kun lapsella on niin erilainen maku kuin hänellä. Mutta ei tuossa tilanteessa pitäisi silti jyrätä. Muistan itse omilta teinivuosiltani yhdet housut, joista en pitänyt ollenkaan, mutta äiti väkisellä halusi ne ostaa kun ne oli niin halvat. Sanoin hänelle jo kaupassa, että en kyllä käytä niitä, mutta hän osti ne silti. Enkä koskaan niitä käyttänyt. (Ja me oltiin pienituloinen perhe, pienellä tultiin toimeen.) Tuosta on jäänyt niin vahva muistijälki etten oman lapsen kohdalla ole koskaan vaateasioissa jyrännyt ja väkisellä ostanut epämieluista. Aina ne lapsen valinnat ei ole oman mielen mukaan, mutta jos ne ovat olleet lapselle mieluisia ja järkevän hintaisia, niin tietenkin olen ostanut.
Juttelisin kyllä mummon kanssa ja kertoisin että rahat menevät hukkaan, jos väkisellä ostaa jotain mitä tyttö ei sitten kuitenkaan käytä.
Pers.häiriö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tossa nyt on ongelma? Mummilla ja tytöllä oli kuitenkin kivaa kahdestaan ja saitte ilmaista tavaraa. Osta sinä se mieluisampi penaali sitten, vielähän sitä ehtii.
Siis oikeastiko joku vielä nykypäivänä ajattelee näin, "saitte ilmaista tavaraa". Vaikka ne tavarat jäävät käyttämättöminä nurkkiin pyörimään. Jee, ilmaista tavaraa!
Totta, mutta ne voi myydä kirpparilla eteenpäin
Kirpparilla myymisen vaivan voisi välttää sillä, että ostaisi heti sopivan.
En käsitä, miten joku kehtaa ostaa toisen kodin täyteen tavaraa, jota kukaan ei halua. Jos lapsi haluaa kahvimukipenaalin, niin miksi sitä ei voi ostaa? Miksi ostaa väkisin sellainen penaali, mitä lapsi ei halua?Joillakin on vaan niin kova tarve kontrolloida ihmisiä.
Ihan tuttua itsellekin. Olen jo kohta 4kymppinen ja lapset teinejä.
Minulla on esim. omaan makuuni sopiva huivi, kivan näköinen ja oikean mallinen, jota käytän. Lapsillakin on omat lempparipipot ym.
Äitini ihan pyytämättä väsää huiveja ja pipoja ja saa raivokohtauksia kun niitä ei käytetä.
Joo ei kiitos mitään kutittavia akryyli-inhotuksia.
Joululahjoja toi joskus esim. kännykkälaatikoissa.
No 7v oli innoissaan ja luuli saavansa kännykän. Jotain hyödytöntä muoviroskaa (mäkkärin lelut jne.) oli laatikoissa... Ja taas raivarit kun lapset on niin huonosti kasvatettuja.
No, itse olen lapsena saanut kokea paljon pahempaakin, tuo haahka on saanut pysyä jo kauan kaukana meistä.
Meillä anoppi innokas käsityöihminen, sitä painajaismaista tyyppiä. Tekee milloin mitäkin, esim pari isoa mattoa. Loukkaantuu verisesti, kun nämä hänen luomuksensa eivät tule käyttöön. Ei etukäteen tietenkään kysy onko matolle tarvetta ja jos on, minkä värinen olisi meille mieleen. On se niin kauheaa, kun täydellisen sisustussilmän omaava tapaus ei saa sisustaa aikuisen lapsensa kotia! Verhot kutoi ikkunaan, pyytämättä, ja jonkun kummallisen seinävaatteen, ruman ja ruskean. Ei ”kelvannut”. Ollaan nyt kielletty tuomasta mitään sisustustavaraa. Mennyt vähitellen perille, kun tarpeeksi monta kertaa on saanut luomustensa ja löytöjensä kanssa lähteä kotiin. Sanomattakin selvää, että tämä henkilö ei oikein välitä muiden mielipiteistä. On näitä ”suorapuheisia” ihmisiä, joilla vielä niin vahva harha, että luulevat oman mielipiteensä olevan joku universaali totuus 😂
Mun lapset on vasta 4 ja 6, mutta kyllä he saavat osallistua esim omien vaatteiden valintaan. En osta vaatetta, joka on jo kaupassa lapselle vastenmielinen. Ostan paitoja joissa on leikkejä, dinosaurus tai ryhmä hau:ta, koska lapset niistä tykkäävät. Toki viimeinen sana on minulla, ja olen tuottanut lapselle pettymyksen ostamalla esim Nokia kumpparit enkä jotain sarjakuvahahmon kuvalla varustettua huonolaatuista vastaavaa tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä av:ta. Lapsen mummo on jo leimattu narsistiksi vaikka tämä tahtoi vain ostaa lapsenlapselle mielestään pikkutytölle sopivan penaalin. Ja ap on leimattu hyväksikäyttäjäksi joka maksattaa kaiken vanhalla äidillään vaikka reissu oli mummon idea.
Näin joissakin kommenteissa, ei kaikissa. Sinun kommenttisi oli av:ta tyypillisimmillään, yleistetään ja leimataan kaikki parin kommentin perusteella. :)
Vierailija kirjoitti:
Tyytyväinen on vain mummo, kaikki muut joutuvat hyssyttämään hänen takiaan. Miksi näin pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyytyväinen on vain mummo, kaikki muut joutuvat hyssyttämään hänen takiaan. Miksi näin pitäisi tehdä?
Koska mummo on vanha, niin hänen mieltään ei saa pahoittaa. Hänellä taas iän tuoma oikeus mitätöidä kaikkien muiden tunteet. Tai jotain vastaavaa. Tai sit mummolla on vaan niin paljon enemmän elämänkokemusta, että tietää lapsen haluavan oikeasti sen glitterfrozen-penaalin eikä kahvikuppipenaalia.
Kerron toisenlaisen tarinan tähän väliin:
Mummini on aina ollut kova käsityöihminen. 2000-luvun alussa minulla oli goottivaihe, ja hän osaltaan mahdollisti tyylini ompelemalla minulle mustia pitsi- ja samettiunelmia. Jollekin tämä olisi ollut ehkä liikaa, mutta hän ei pitänyt sitä kovin radikaalina tätini Dingo- ja punkkarivaiheen jälkeen. Kovasti hänen käsitöilleen on tilausta yhä nykyäänkin, mitä nyt jaksaa tehdä. Erittäin virkeä kahdeksankymppinen, pää leikkaa mukavasti kun kokee itsensä tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitipuoleni, joka on lapsilleni ihan mummo, vei viime kesänä lapset Linnanmäelle ja muutenkin kiertelivät Helsinkiä, emme siis asu siellä. Soitti sitten jälkeenpäin tyrmistyneenä että juoko x oikeasti kahvia ?! XD 12-vuotiaasta siis kyse.
En minäkään tarjoaisi kofeiinia tuon ikäiselle. Nykyisin suositus on välttää coca colaakin lapsilla. Milloin 12v lakkasi olemasta fyysisesti lapsi
Tämän ketjun perusteella silloin kun sillä lapsella alkoi kuukautiset 8 vuotiaana.
Vaihdevuodet - hyi helvetti!!! kirjoitti:
"Mä kyllä haluaisin vaihdevuodet aikaisin. Loppuisi kuukautiset ja jaksaisi niitä hikoiluja ym oireita paremmin nuorempana. Sitten pystyisi vielä nauttimaan eläkepäivistäkin."
Sairasta! Toivooko joku OIKEASTI näitä he##etin vaihdevuosia? Vaihdevuodet pitäisi kieltää perustuslailla, koska ne tuhoavat naisen elämänilon ja -laadun sataprosenttisesti! Nainen on tarpeeton ja aikuiset lapset eivät tarvitse vanhaa äitiään enää mihinkään. Toinen jalka on ns. haudassa ja vaihdevuodet ovat yhtä helvettiä! 100 % mieluummin valitsisin kuukautiset ja olisin energinen nuori kuin saamaton ja vanha ikäloppu. Vaihdevuosissa ei todellakaan ole mitään hyvää! Vaihdevuosi-ikäinen nainen on raihnainen ja ruma ikäloppu ja elämä on ohi. Nainen on vanha ja hyödytön, kun hän ei kykene enää tulemaan raskaaksi (ilman keinotekoisia hormonihoitoja) ja synnyttämään lasta!
Vaihdevuosissa ahdistaa, masentaa, lihoo, hikoaa, palelee, väsyttää, uuvuttaa ja fyysinen ja henkinen kunto romahtaa. Kaupan päälle vanhenevalle naiselle tulee moninaisia oireita kuten ylipaino, hitaus, jaksamattomuus, hengästyminen, kariesta, ientulehduksia ja reikiä hampaisiin, kömpelyys, unettomuus, nivelvaivat, kankeat ja kipeät polvet ja lonkat, aamuöinen heräily ja jatkuvat virtsatietulehdukset. Osalla on todella pahat hikoiluoireet, jotka pahimmillaan estävät yöunen ja nukkumisen, työnteon ja normaalin arjen. Yli 50-vuotiaitten seksielämä on olematonta ja suuri osa vaihdevuosi-ikäisistä naisista elääkin selibaatissa.
Kun vaihdevuosi-ikäinen nainen alkaa rupsahtaa, niin todennäköisesti hänen miehensä alkaa katsella ja kiinnostua nuoremmista, 20-40-vuotiaista naisista, jotka ovat hedelmällisessä iässä. Karua faktaa, mutta niin totta! Mies hakee eron ja ottaa nuoremman vaimon. He##etin vaihdevuosia ei kenenkään kannata kadehtia. Yli 50-vuotiaana voi tehdä ristikoita, lukea ET-lehteä (Ennen Tuonelaa) ja kadehtia nuoruutta!
Ei niitä kukaan halua :D. Mutta kun joka tapauksessa sieltä tulee, niin mieluummin aikaisin kun kunto olisi vielä hyvä. Et yhtään ymmärtänyt pointtia.
Kuulostaa mun äidiltä. Välttämättä halus lähteä vähä tytön kans shoppailemaan ja tyttö soitti mulle jostakin vessasta, että soita nyt sille ja äkkiä ja määrää mitä pitäis ostaa, ku ei se usko eikä kuuntele.
Tyttö tykkää yksinkertaisista vaatteista, ei isoja kuvia tai röyhelöitä eikä kovin räikeitä ja mun äiti tyrkytti sille jotaki kirkkaan pinkkiä paljettiemoji-paitaa sun muuta ja teilas tytön haluamat vaatteet ihan täysin. Mummonsa oli jo ostanut jonkin pinkin tyllihameen, että ku tämä on niin nätti. Lopulta tyttö sai ne kouluvaatteet, kun soitin, että "ai niin unohtu sanoa tyttärelle, että ostaa jotku siistit farkut ja jonku hillityn hupparin ja sähän varmaan vahdit, että oikeesti hommaa ne". Kun samat ideat tuli tytöltä mummo teilas ne täysin, että no ei tuommoiset oo pikkutyttöjen vaatteita ja pitää olla väriä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ootappa pari vuotta ja kakarasi haluaa kouluun mikroshortseissa ja napapaidassa ja mieti sitten että pitääkö kakaran jokaiseen tahtoon suostua. Ehkä vielä jättikokoiset tatuoinnit naamaan tai jotain.
Nyt kyllä liioittelet leveällä siveltimellä. Ja miksi "kakara"-nimittely?