Mitä teidän lapsuudessa leivottiin?
Kun olin pieni niin äiti leipoi pullaa (korvapuusteja, pitkoja) ja mustikkapiirakkaa. Isä oli ja on haka kuivakakuissa! Sit teeleipiä tai sämpylöitä, synttärikakut ja jouluna pipareita. Ja mummo teki parasta ruisleipää ikinä kunnes kädet meni :( Yhyy kun ei tule enää leivottua!
Kommentit (47)
Meillä leivottiin pullaa, mustikkapiirakkaa (sellaista grahamjauhopohjaista ja kermeviilipäällysteistä), mokkapaloja, erilaisia pikkuleipiä kuten kaneliässiä, kuivakakkuja kuten tiikerikakkua, riisi- ja porkkanapiirakoita, sämpylöitä jne.
Äiti leipoi ohrarieskaa ja hiivaleipää.
Pullapitkoja, korvapuusteja ja voipullia sekä joskus kuivakakkuja.
Marjapiirakoita.
M 71
Äiti ei tykänny leipomisesta, joulusin leivottiin, mut äiti usein halus tehdä kaiken itse.. Iskä oli kokki ja toi ruokaa töistä ja teki itse paljon ruokaa.. Mä en kamalasti leiponut, äiti kai ei kamalasti tykänny ku muutenki olin vähän pyöreä lapsi.. Mummi leipoa hyviä sämpylöitä ja tein lusikkapikkuleipiä joskus, on tosi hyviä. Ruokaa laitoin 12 vuotiaasta saakka itse.. Ex mies teki sämpylöitä yms, elänyt isossa perheessä jossa ite tehtiin leivät ja pullat..
Isä leipoi äitiä ja jos väliin menin niin minuakin.
Mummoni kanssa tein karjalanpiirakoita, muistan ikuisesti uunituoreen karjalanpiirakan tuoksun/maun joka sitten kävi voimaidossa pulahtamassa ennen pellille menoa.
Mummoni leipoi myös maailman parhaita haarukkapikkuleipiä, kahvin makuisella kuorrutteella olevia muffinseja ja eri marjoista piirakoita. Ja että sitä makaroonilaatikon makua, mikään ei ikinä ole niin herkkua ja täyteläistä. Tai currykastike..tai karjalanpaisti, imelletty perunalaatikko...
Juuu eksyin leipomisesta.
Meillä leivottiin harvoin, mutta jouluksi leivottiin usein kookoskakku tai taatelikakku, myös tähtitorttuja. Suunnilleen kerran vuodessa, kun me lapset kinusimme, leivoimme pikkupullia, joiden päälle tuli raesokeria.
Muistan vieläkin sen päivän, kun äitini teki pikkujouluihin tuttavalta saadulla reseptillä ihan uutta leivonnaista: mokkapaloja. Tämä oli 80-lukua. Ihastuin siihen heti, ja joskus teini-ikäisenä tein niitä itse silloin tällöin.
Sukujuhliin perheessämme tehtiin yleensä unelmakakku, joka on mokkatäytekakku.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tulee mielee. ananaskeikauskakku ja rupipiirakka, eli murotaikinapohjainen piirakka, jonka päällä oli hilloa, mikä uunissa muuttui sellaiseksi rupisen näköiseksi.
Täytekakuissa oli aina säilykepersikoita, säilykeananaksia, kiiviä ja banaania. Kukaan ei varmaan tee enää tällaisia sörsselikakkuja. 😁
Pullaa, sekä pikkupullia, että pitkoja
Keikauskakkuja
Tiikerikakkua
Raparperi-mansikkapiirkkaa
Pitsaa ( onko se nyt leipomista🤔)
Muffinsseja
Sämpylöitä
Sellaista ihanaa piirasta johon tuli jotain appelsiinia päälle, en ole onnistunut muistamaan nimeä
Käärretorttua
Viinimarjoista piirakkaa
Kookoskuulia
Synttäreille lisäksi täytekakkua ja mokkapaloja
Isäni vaimo leipoi
Ruisleipää
Pullia
Rahkapiirakkaa
Vierailija kirjoitti:
Täytekakuissa oli aina säilykepersikoita, säilykeananaksia, kiiviä ja banaania. Kukaan ei varmaan tee enää tällaisia sörsselikakkuja. 😁
Me tehtiin tuollasia joissa oli kiille niiden hedelmien päällä!
Äiti leipoi 70- ja 80-luvuilla pullaa, toscakakkua, marjapiirakoita, rahkapiirakkaa ja pikkuleipiä, jouluisin pipareita.
Vierailija kirjoitti:
Mustikkapiirakkaa lähinnä.
Joskus omenakaurapaistosta.
Vohveleita, kun 80-luvulla tuli vohvelirauta muotiin.
Ja täytekakku kaikkina synttäreinä ja juhlissa.Mitään kuivaa meillä ei leivottu (pullaa tai kuivakakkuja), kun niitä ei kukaan syönyt silloinKAAN.
Vm 68
Ja mä taas rakastin Tiikerikakkua, pullia ja keikauskakkuja silloinKIN.
N.79
Monenlaista pullaa, rahkapiirakoita, marjapiirakoita, raparperipiirakka. Kuivakakkuja, kääretorttua, joskus täytekakkukin. Kauralastuja, lusikkaleipiä, jouluksi tietysti piparit itse. Kuivakakkuja, esim. tiikerikakkua. Keikauskakku oli muotia. Sämpylöitä ja johonkin aikaan myös ruisleipää itse.
Kaikkia pullapohjasia piirakoita ja aina viikonloppuna hiivaleipää.
Voitaikinaleivoksia ja lohipiirakkaa voi nam
Mokkapaloja, korvapuusteja, mustikkapiirakkaa.
Äiti ei leiponut mut isä teki Hanna -tädin kakkuja
Mustikkapiirakkaa lähinnä.
Joskus omenakaurapaistosta.
Vohveleita, kun 80-luvulla tuli vohvelirauta muotiin.
Ja täytekakku kaikkina synttäreinä ja juhlissa.
Mitään kuivaa meillä ei leivottu (pullaa tai kuivakakkuja), kun niitä ei kukaan syönyt silloinKAAN.
Vm 68