Ihmisillä on pakkomielle kengistäni?
Yleisin lause, jota olen kuullut koko elämäni on "kivat kengät". Se on jo alkanut vaivaamaan, oikeastaan ihan helvetisti. Enkä voi olla miettimättä että koko elämäni on joku vitsi tai Truman show tyyppinen vedätys.
Lakkasin käyttämästä "kivoja kenkiä" jo teininä tämän takia. Nyt olen yli 30. Ostan vain mahdollisimman blaah ja tylsiä kenkiä. Yleensä cittarista tai prismasta tms, mustat tennarit, perussaappaat, mustat talvikengät. Ei ikinä koroja, värejä, glittereitä tms. Vältän tietoisesti "kivoja kenkiä" ja myös sitä että ihmiset erityisesti näkisi kenkäni. Koetan seistä vähän puskan takana, otan kengät pois, kotona säilytän kaikki kengät kaapissa eikä esillä.
Ja silti jatkuvasti ihmiset sanoo "kivat kengät, kivat kengät, kivat kengät, kivat kengät". Kun kuolen, se lukee varmaan mun hautakivessä.
Mitä tää kaikki tarkoittaa ja miten sen saa loppumaan.
Ja kyllä mä tiedän miten idiootilta tämä kuulostaa. Juuri siksi tästä ei voi ikinä puhua miehen, perheen tai ystävien kanssa. Tämä on outo, hidas kidutus, joka ajaa mut vähitellen hulluksi.
Eka lapsi on nyt 5kk. Näen toistuvaa painajaista, jossa sen ekat sanat on "kivat kengät".
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Kivat kengät edelleen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kommentoidaan myös kenkiä jatkuvasti, mutta jalan koko on 35-36 ja käytän aina laadukkaita, jopa näyttäviä kenkiä. Kenkäpareja on 45 ja kaikki käytössä (toki kausittain). Ap miksi et ostaisi juuri sellaisia kenkiä mistä tykkäät, ei tarvitse yrittää olla huomaamaton ja tylsä pari, vaan tuo ne esille jos niihin joka tapauksessa kiinnitetään huomiota! Käännä positiiviseksi tuo ongelma!
EI!!! Argh!!! Te ette nyt jotenkin käsitä tätä. Mä en halua kääntää tätä positiiviseksi ja hyväksyä tätä hiton kidutusta. Mä haluan tietää mistä se johtuu ja haluan että se loppuu. Ja jos jollain nyt on mielenterveysongelmia, niin niillä jotka mustikkametsässä kehuu vieraan saappaita. Niillä jotka kätellessä ei ensin sano omaa nimeä vaan "KIVAT KENGÄT". Jos mä vaan hyväksyn tän hiljaa ja alan kulkemaan korkkareissa niin sekin tuntuis ihan hullulta. Alanko sitte itse huutamaan koko ajan että "KATTOKAA MUN KENKIÄ, KIVAT KENGÄT, KIVAT KENGÄT".
Menee jo tunteisiin kun en saa tätä nyt näköjään selitettyä niin että ihmiset ymmärtää. Ei se kiva kengittely OLE NORMAALIA!Maailma heijastaa sitä mitä kannat sisälläsi eli maailma on heijastuma itsestäsi. Et voi muuttaa maailmaa tai muita ihmisiä, ainoa mihin voit vaikuttaa on omat asenteesi ja ajatuksesi ja tämä on totuus. Totuus ei siis löydy kaurapuurosta tai tässä tapauksessa kivoista kengistä, vaan sinusta itsestäsi. Minä luulen, siis luulen että tähän liittyy jotakin voimakasta symboliikkaa, joka liittyy siis sinuun ja elämääsi ja ainoa joka voi sen arvoituksen ratkaista olet sinä itse.
Mä luulen että sä et ihan tajua mun tilannetta. En halua että mua kiva kengitellään niin paljon.
Ei se mitään, mä olen aina tiennyt että tästä on vaikea puhua, on vaikea selittää. Miehen reaktio sen viimeistään kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kommentoidaan myös kenkiä jatkuvasti, mutta jalan koko on 35-36 ja käytän aina laadukkaita, jopa näyttäviä kenkiä. Kenkäpareja on 45 ja kaikki käytössä (toki kausittain). Ap miksi et ostaisi juuri sellaisia kenkiä mistä tykkäät, ei tarvitse yrittää olla huomaamaton ja tylsä pari, vaan tuo ne esille jos niihin joka tapauksessa kiinnitetään huomiota! Käännä positiiviseksi tuo ongelma!
EI!!! Argh!!! Te ette nyt jotenkin käsitä tätä. Mä en halua kääntää tätä positiiviseksi ja hyväksyä tätä hiton kidutusta. Mä haluan tietää mistä se johtuu ja haluan että se loppuu. Ja jos jollain nyt on mielenterveysongelmia, niin niillä jotka mustikkametsässä kehuu vieraan saappaita. Niillä jotka kätellessä ei ensin sano omaa nimeä vaan "KIVAT KENGÄT". Jos mä vaan hyväksyn tän hiljaa ja alan kulkemaan korkkareissa niin sekin tuntuis ihan hullulta. Alanko sitte itse huutamaan koko ajan että "KATTOKAA MUN KENKIÄ, KIVAT KENGÄT, KIVAT KENGÄT".
Menee jo tunteisiin kun en saa tätä nyt näköjään selitettyä niin että ihmiset ymmärtää. Ei se kiva kengittely OLE NORMAALIA!Maailma heijastaa sitä mitä kannat sisälläsi eli maailma on heijastuma itsestäsi. Et voi muuttaa maailmaa tai muita ihmisiä, ainoa mihin voit vaikuttaa on omat asenteesi ja ajatuksesi ja tämä on totuus. Totuus ei siis löydy kaurapuurosta tai tässä tapauksessa kivoista kengistä, vaan sinusta itsestäsi. Minä luulen, siis luulen että tähän liittyy jotakin voimakasta symboliikkaa, joka liittyy siis sinuun ja elämääsi ja ainoa joka voi sen arvoituksen ratkaista olet sinä itse.
Ja pakko vielä jatkaa, että tällainen keittiöpsykologia ei kyllä toimi yhtään. Mitä symboliikkaa on siinä, että ihmiset jankuttaa ärsyttävää fraasia kuin jossain huonossa taidekauhuleffassa?!
Totuus löytyy mun sisältä??? Totuus on se, että on käsittämätöntä, miten usein toi pieni lause toistuu ja toistuu. Se on kuin joku tunkisi sun postiluukusta joka päivä yhden rusinan. Kyllä suakin alkaa vuosien aikana jäytämään se asia, kuka niitä rusinoita sulle kantaa ja miksi! Löytyykö siinäkin totuus sun sisältä? Ei, kun sun pitää kytätä kunnes kerran saat kiinni sen rusinamulkun.
Samoin tässä on jotain taustalla ja mun pitää saada kiinni "kivat kengät" mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että sä et ihan tajua mun tilannetta. En halua että mua kiva kengitellään niin paljon.
Ei se mitään, mä olen aina tiennyt että tästä on vaikea puhua, on vaikea selittää. Miehen reaktio sen viimeistään kertoi.
Minusta tuntuu siltä, että ammattiauttaja voisi olla tilanteessasi se paras kuuntelija. On ihan mahdollista, että kyseessä on jonkinlainen kuulo- tai ajatusharha. Suhtautumisesi asiaan antaa myös aihetta huoleen. Olet hyvin kiihtynyt ja ahdistuneen oloinen. Toivottavasti et loukkaannu kommentistani, tarkoitukseni on hyvä.
Olin kerran päivystyksessä odottelemassa vuoroani, eikä mieli ollut kovinkaan korkealla. Ohitseni käveli sairaanhoitaja joka hymyili iloisesti ja sanoi vieressäni istuvalle naiselle, että kivat kengät. Sitten hän katsoi minua ja ei sanonut mitään mutta hänen hymynsä hyytyi. Ei siitäkään kiva mieli tullut. Mutta ei näyttänyt tulevan hyvä mieli tuolle kehuttavallekaan, sillä hän näytti menevän ihan noloksi.
Kivat kengät kirjoitti:
Kuka se on kirjoitti:
No kai sulla on ittelläs edes joku teoria tästä? Kuka kaiken takana ois? C.I.A? Mies? Joku vihamies, jonk kengät varastit lapsena?
Ei ole teoriaa, ei. Lähinnä tulee mieleen jo mainitsemani Trueman show. Tai se leffa, jossa avaruusolennot käyttää ihmisiä "kuorina" ja kulkee ympäriinsä kuin normaalit ihmiset ja tappaa jengiä. Siis tulee mieleen, en oikeasti usko niin :D
Ainoa ihminen, jolla edes jotenkin olisi motiivi kiduttaa mua läpi elämän, on siskoni, joka aika avoimesti vihaa mua. MUTTA on vihannut mua vasta noin 13 vuotta. Mun on mahdoton muistaa tarkkaan milloin tämä kiva kengittely alkoi, mutta varmuudella kauemmin kuin 13 vuotta sitten. Muistan hyvin että oon valittanut tästä jo yläasteella, kun joku ällö vanha ukko tuli pokailemaan bussiasemalla ja kysyi olenko malli ja haluaisinko että hän ottaa musta kuvia yms pervoa. Ja hän sanoi varmaan viis kertaa että kivat sääret ja kivat KENGÄT. Ja tästä muistan että puhuin kavereille ja siskollekin. Siitä on pakko olla yli 15 vuotta. Ehkä 17 vuotta. Ja en meinaa että toi oli eka kerta kun kenkiä on kivoteltu, mutta siitä sentään voi laskea about kuinka kauan tätä on vähintään kestänyt.
Nykyään ei enää voi puhua asiasta kavereille, kun se kuulostaa niin oudolta puhua tästä, kuinka sitä edelleen vaan tapahtuu.
Miksi sun sisko sitten vihaa sua?
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran päivystyksessä odottelemassa vuoroani, eikä mieli ollut kovinkaan korkealla. Ohitseni käveli sairaanhoitaja joka hymyili iloisesti ja sanoi vieressäni istuvalle naiselle, että kivat kengät. Sitten hän katsoi minua ja ei sanonut mitään mutta hänen hymynsä hyytyi. Ei siitäkään kiva mieli tullut. Mutta ei näyttänyt tulevan hyvä mieli tuolle kehuttavallekaan, sillä hän näytti menevän ihan noloksi.
:(
Jos sä kuulet niin kerran viikossa, se on sulle totta. Mistä se johtuu on toinen kysymys. Älä loukkaannu. Mutta ihan oikeasti lääkäri, psykiatri, psykologi auttaisi. Joku asia saa sun elämän pyörimään tämän ympärillä. Asia on psykologinen (trauma), arvelen.
Whaaaaaat??Huolensa kullakin:DKäynti psykiatrilla voisi auttaa....
Ei kukaan ammattiauttaja varmaan osaa kertoa miksi random ihmiset kiva kengittelee.. paitsi ehkä joku yksityisetsivä voisi seurata mua ja tarkkailla niitä ihmisiä ja löytäis syyn. Ei oikeesti, ei mulla ole rahaa ja tuskin Suomessa edes on sellasia. Mutta eipä tarvitsis itse näyttää hullulta ja alkaa tenttaamaan miksi joku sanoo "kivat kengät".
Ei se psykologi uskoisi myöskään mua. Kuten ei kukaan muukaan. Mä otan nauhalle jatkossa. Lol. Ei tästä tuu mitään.
Ei kukaan ammattiauttaja varmaan osaa kertoa miksi random ihmiset kiva kengittelee.. paitsi ehkä joku yksityisetsivä voisi seurata mua ja tarkkailla niitä ihmisiä ja löytäis syyn. Ei oikeesti, ei mulla ole rahaa ja tuskin Suomessa edes on sellasia. Mutta eipä tarvitsis itse näyttää hullulta ja alkaa tenttaamaan miksi joku sanoo "kivat kengät".
Tässä onkin pointtina se, että tuota kivakengittelyä ei välttämättä todellisuudessa tapahdu. Saatat olla psyykkisesti sairas.
Ottaisin kohteliaisuutena, jos joku joskus kehuisi kenkiäni kivoiksi. Mutta sellaista ei tapahdu 🙄
Jos olet parille kaverillesi joskus sanonut että ärsyynnyt siitä jos sulle sanotan että kivat kengät, niin siitä on tullut ns. lentävä lause ja he kiusaavat sinua aina sanomalla uudestaan tuon sulle.
Tässä on kyse siitä, että alkaa näkemään ympärillään sitä mihin keskittyy. Ihan kun raskaana ollessa yhtäkkiä joka päivä tulee vastaan raskaanaolevia, vaikka aiemmin niihin ei ole kiinnittänyt huomiota.
Ja hei, ala vaan kirjaamaan ylös ihmisiä ja tilanteita, jossa sulle on sanottu noin. Ja muistele sitä ekaa kertaa kun sulle on sanottu niin, miksi se oli silloin noin traumatisoivaa?
Mulle tuli paha mieli, kun kenkiäni ei koskaan kehuta. Vaikka käytän nättejä kenkiä, enkä häpeä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli paha mieli, kun kenkiäni ei koskaan kehuta. Vaikka käytän nättejä kenkiä, enkä häpeä niitä.
Parempi se on kuulla kehuja kokonaisuudesta, kuten näytät hyvältä tai terveeltä. Kehu jostain kengistä tai laukusta on vähän niinkuin että en nyt muuta keksinyt. Jos toisen tukka on esim. hirveän värinen tai kuiva, on mukava sanoa nopeasti, että onpas sulla kivat kengät 🤔
Miten jollekin voi käydä tuolla tavalla _usein_? Niin, että siitä tulee ongelma? Käytätkö tosi erikoisia/kalliita/upean näköisiä kenkiä? En muista kuin pari kertaa kun joku olisi sanonut mulle "kivat kengät", ja silloin ne on ollut jotkut ihan perus sen hetkisen muodin mukaiset.
Grazy frog kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi se on kuulla kehuja kokonaisuudesta, kuten näytät hyvältä tai terveeltä. Kehu jostain kengistä tai laukusta on vähän niinkuin että en nyt muuta keksinyt. Jos toisen tukka on esim. hirveän värinen tai kuiva, on mukava sanoa nopeasti, että onpas sulla kivat kengät 🤔
Tai ruman väriset vaatteet, auringossa rypistynyt naama, kamalan näköinen laukku, tekoteko-ripset, epäsopiva meikki, liikaa meikkiä yms.
Jotkut ovat muuten vain rumia henkisesti, niin silloin niitä ei kaunista mikään.
Kyllä se on sitten parempi sanoa, että kivat kengät.
Nyt kyllä kannattaa varata lääkäriin aika, ihan terveyskeskuksesta yleislääkäriltä vaikka, ohjaavat sieltä kyllä eteenpäin.
Sinun täytyy päästä juttelemaan asiasta, koska olet selvästi hyvin ahdistunut. Tee se vaikka pienen vauvasi takia, jos ei muut syyt tunnu tarpeeksi painavilta.
Rohkeutta!
Maailma heijastaa sitä mitä kannat sisälläsi eli maailma on heijastuma itsestäsi. Et voi muuttaa maailmaa tai muita ihmisiä, ainoa mihin voit vaikuttaa on omat asenteesi ja ajatuksesi ja tämä on totuus. Totuus ei siis löydy kaurapuurosta tai tässä tapauksessa kivoista kengistä, vaan sinusta itsestäsi. Minä luulen, siis luulen että tähän liittyy jotakin voimakasta symboliikkaa, joka liittyy siis sinuun ja elämääsi ja ainoa joka voi sen arvoituksen ratkaista olet sinä itse.