Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkka maksettu väärin :(

Vierailija
31.07.2019 |

Olen sijaisena ja eilen tuli tilinauha. Palkka oli maksettu väärin ja ennakonpidätys toimitettu 60 % mukaan, vaikka olen toimittanut verokortin.

Olen huomauttanut asiasta esimiehelle, joka suhtautui asiaan kummallisen kevyesti, vähän naureskellen, että siellä on nyt kesäsijainen töissä ja mokannut muillekin. Että oikaistaan seuraavaan palkkaan.

Kun sitten totesin, että lain mukaan on 3 pvää aikaa korjata virhe ja korkoakin kuuluu maksaa, niin tällöin lupasi alkaa hoitaa asiaa. Otan tänään uudestaan yhteyttä.

Kertokaa jotain mitä en itse keksi. Palkan maksaja on jo otsikoissakin keikkunut hoiva-alan yritys.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat veronpalautuksessa takaisin. Toki harmillista jos ei rahaa ole ruokaan tuon mokan takia.

Vierailija
42/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet virheetön ja voit vaatia täydellisyyttä?

Palkanmaksu on aika simppeliä ja tehdän ohjelmallisesti, nuo prosentit varmaankin syötetään käsin ja mä ainakn katsoisin tarkkaan, jos jollain olisi noin suuri ennakonpidätys. Sanoisin, että jos rutiinimaisesti menee tuollainen virhe läpi, tai ei kyseenalaista sitä, niin ammattitaito on vähän niin ja näin. Itselläni on työ, jossa pitää tehdä pilkuntarkkaa hommaa. Kyllä mulla heti hälytyskellot soi, jos numeroina on 0,02 tilanteessa, jossa järkevämpi luku olisi 0,2. Nämä on asioita, jotka huomaa ennen kuin projekti menee eteenpäin. 

Sä oot niin väärässä, et varmasti helposti huomaa kumpi on oikein, kun listoja tarkistat 1931,28 tai 1931,08...

Dille! Montako prosenttia 0,20 on tonni yhdeksästäsadasta? Jos veroprosentti on 30, mutta peritään 60, huomaatko eron?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö noinkin isolle työnantajalle toimittaa verokortti itse?

Sähköisenähän ne nykyään kulkee, suoraan verottajalta.

Vierailija
44/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanmaksu on aika simppeliä ja tehdän ohjelmallisesti, nuo prosentit varmaankin syötetään käsin ja mä ainakn katsoisin tarkkaan, jos jollain olisi noin suuri ennakonpidätys. Sanoisin, että jos rutiinimaisesti menee tuollainen virhe läpi, tai ei kyseenalaista sitä, niin ammattitaito on vähän niin ja näin. Itselläni on työ, jossa pitää tehdä pilkuntarkkaa hommaa. Kyllä mulla heti hälytyskellot soi, jos numeroina on 0,02 tilanteessa, jossa järkevämpi luku olisi 0,2. Nämä on asioita, jotka huomaa ennen kuin projekti menee eteenpäin. 

Sä oot niin väärässä, et varmasti helposti huomaa kumpi on oikein, kun listoja tarkistat 1931,28 tai 1931,08...

Dille! Montako prosenttia 0,20 on tonni yhdeksästäsadasta? Jos veroprosentti on 30, mutta peritään 60, huomaatko eron?

Älä nimittele, korjsin vaan että noin pieni ero ei erotu kenenkään silmään, kun joku väitti huomaavansa 0,20 ja 0,02 eron.

Vierailija
45/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nimittele, korjsin vaan että noin pieni ero ei erotu kenenkään silmään, kun joku väitti huomaavansa 0,20 ja 0,02 eron.

Sinne palkkoihin syötetään paljon muitakin lukuja kuin veroprosentit...

Vierailija
46/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun tulee palkanlaskijoita väheksyviä kommentteja, vaikkei itse ole sitä työtä tehnyt kuitenkaan päivääkään. On tämä kyllä ihme palsta...

Vierailija
47/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jengiä täällä. Kerroin aloituksessa, että verokrt on toimitettu ajoissa.

Kauhean kevyesti te suhtaudutte palkkaan. Itse koen, että minulla on töissä velvollisuuksia ja myös joustan tarvittaessa. Työnantajan velvollisuus on maksaa palkka oikein ja ajallaan.

Itse maksan laskut eräpäivänä ja 60 % ennakonpidätys estää minua maksamasta, koska minulla ei ole varaa maksaa niitä. Ap

Olen samaa mieltä, mutta helppohan se on kevyesti suhtautua, kun ei ole omasta palkasta kyse tai jos mies elättää. Edellisessä työpaikassani joka kuukauden palkassa oli virheitä johtuen siitä että esimies ei osannut/välittänyt kirjata työtunteja oikein, työvuorot kun muuttui lähes päivittäin ja ylitöitä tuli päivittäin.  Ei jaksanut joka kerta oikoa niitä kun ne korjauksetkin meni joskus väärin. No kyseinen pomo on nyt saanut siirron muualle kun ei 20v jälkeenkään osannut niitä perusasioita mitä esimiehen pitäis osata. Virheet palkanmaksussa ja työvuorosuunnittelussa on kaikkein kalleimmat virheet, ne pitää osata tehdä oikein. Ne ovat kalliita sekä työnantajalle että työntekijälle. Silti tuohon ei satsata perehdytyksessä yhtään aikaa. Jos ei huomenissa ala kuulua palkastasi mitään, ottaisin yhteyttä suoraan palkanlaskentaan. Se pitää tulla oikein. Pidä puolesi.

Vierailija
48/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun tulee palkanlaskijoita väheksyviä kommentteja, vaikkei itse ole sitä työtä tehnyt kuitenkaan päivääkään. On tämä kyllä ihme palsta...

Niin eikö olekin ihmeellistä että työntekijä tietää paljonko palkkaa pitäisi tulla ja veroja siitä periä mutta ammattilainen palkanlaskija ei tiedä  :)

Vierailija
49/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eikö olekin ihmeellistä että työntekijä tietää paljonko palkkaa pitäisi tulla ja veroja siitä periä mutta ammattilainen palkanlaskija ei tiedä  :)

Miten niin ei tiedä? Luuletko, että palkanlaskijoita kiinnostaa pskaakaan jonkun tilinauha oikeasti? He tekevät siellä työtään ja nyt on jäänyt vahingossa toimitettu verokortti huomaamatta ja mennyt 60% veroa.

Vierailija
50/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö noinkin isolle työnantajalle toimittaa verokortti itse?

Sähköisenähän ne nykyään kulkee, suoraan verottajalta.

Ei kulje, jos verokortti tarvitaan kesken vuoden.

Vierailija
51/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan verokortti mennyt perille ollenkaan tai se on kadonnut. Saat netistä tilattua ja tulostettua uuden verokortin, jos sitä ei löydy palkanlaskennasta. Meillä palkanmaksaja huomaa ja ilmoittaa maksua tehdessään, jos verokorttia ei ole ja pyytää verokortin. Mikäli menee 60 pros. veroa, niin erotus maksetaan muutamassa päivässä.

Vierailija
52/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan verokortti mennyt perille ollenkaan tai se on kadonnut. Saat netistä tilattua ja tulostettua uuden verokortin, jos sitä ei löydy palkanlaskennasta. Meillä palkanmaksaja huomaa ja ilmoittaa maksua tehdessään, jos verokorttia ei ole ja pyytää verokortin. Mikäli menee 60 pros. veroa, niin erotus maksetaan muutamassa päivässä.

Jos verokortti on hävinnyt, niin pitää tilata uusi.

Vierailija
53/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kyseessä Attendo radan varresta??

Vierailija
54/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkan laskeminen ja maksaminen ei ole mitää rakettitiedessä, siinä ei saisi pahemmin tulla virheitä. Palkka on kuitenkin tärkeä asia työntekijälle ja työnantajan suurin velvollisuus.

Olin palkanlaskijana useita vuosia (kunnes vaihdoin toiseen työhön, joka todella on kuormittavaa, mitä palkanlaskenta taas ei ole, tämä ohiskommenttina erääseeen uupumus -ketjuun) ja olet oikeassa, palkanlaskenta ei ole mitään rakettitiedettä. Isoja virheitä ei tule, kun omat prosessit on kunnossa. Silmä kyllä näkee poikkeavuudet, kuten 60 % ennakonpidätyksen.

Ongelma on vain siinä, että moni palkanlaskija on suorastaan pahansuopa. Jos asiakas tai hänen työntekijänsä on tehnyt virheen tai myöhästynyt, perään ei soitella ja kysellä. Ehei, kun meillä on niin kiire! Jos me aletaan kaikille soittelemaan, niin mitä siitä tulisi! Jos ei aineistoa toimiteta ajoissa, niin ei ole meidän murhe!

Tuommoinen asenne on yllättävän monella palkanlaskijalla, ja sen takia en työssäni viihtynytkään. Minusta ei olisi ollut iso vaiva kysyä epäselvyyksistä asiakkaalta ja varmistaa, mitä hän on tarkoittanut, mutta tiimissä se oli kielletty. Jos oli mahdollista tulkita asiakasta väärin, tulkittiin. Teeskenneltiin kauhean kiireistä ja stressaantunutta, vaikka oikeasti meillä ei ollut kiireen kierää. Koskaan ei tarvinnut jäädä ylitöihin, ja kuun keskivaiheilla kahden viikon ajan ei ollut mitään tekemistä, netissä sai surffata vapaasti ja kerätä voimia taas asiakkaille vittuilemiseen.

Tämä on siis vain minun kokemukseni.

Vierailija
55/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea sitä ennakonpidätystä on ottaa palkasta, jos verokortti on unohdettu toimittaa ajoissa palkanlaskentaan, tai se on hävinnyt postissa matkalla. Palkat on myös kuitattava pankkiin hyvissä ajoin, joten jos verokorttia ei ole tullut, on otettava ennakonpidätystä 60% verottajan ohjeen mukaan.

Vierailija
56/56 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea sitä ennakonpidätystä on ottaa palkasta, jos verokortti on unohdettu toimittaa ajoissa palkanlaskentaan, tai se on hävinnyt postissa matkalla. Palkat on myös kuitattava pankkiin hyvissä ajoin, joten jos verokorttia ei ole tullut, on otettava ennakonpidätystä 60% verottajan ohjeen mukaan.

Kun henkilö avataan palkkaohjelmaan, palkanlaskija ei voi olla huomaamatta, jos verokortti puuttuu. Henkilötietolomakkeessa on kuitenkin yleensä työntekijän puhelinnumero. Nykyteknologialla on melko nopeaa ja helppoa soittaa henkilölle ja tiedustella verokortin perään. Työntekijä voi sitten vaikka lähettää puhelimella kuvan verokortista ensi alkuun, että tiedot saadaan tallennettua, ja alkuperäinen kortti postitse perässä.

Näin minä palkanlaskijana olen toiminut, eikä ole ylivoimaista. En halua kellekään sitä tilannetta, että pidätetään 60 % eikä rahat riitä elämiseen. En myöskään halua itse tehdä mitään korjausajoja jälkikäteen noin yksinkertaisen asian vuoksi, helpommalla pääsen kun teen kaiken kerralla kunnolla.

t. Palkanlaskija