Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko suositukset gyn. rutiininitarkastuksista muuttuneet viimein? Ilmeisesti yks.lääkäriasemat

Vierailija
31.07.2019 |

eivät saa enää mainostaa noita rutiinitarkastuksia tai suositella niitä, koska eivät perustu mihinkään suosituksiin. Terveysportistakin on hävinnyt se, että suositellaan tietyin ajoin? Siis rutiinitarkastuksia? Itse kävin nuorena useammin, mutta nyt olen harventanut rutiinikäyntejä ja aion käydä vain kolmen vuoden välein tms. Jos tulee oireita, niin silloin on tärkeämpää käydä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on riittäneet ne tavanomaiset papat. En ole eläessäni käynyt gynellä "rutiintarkastuksessa" kuin  yhden ainoan kerran, sen jälkeen kun äiti kuoli gynekologiseen syöpään. Hänen sairautensa oli niin ärhäkkää laatua, että mikään ajoissa tehty tarkastus ja hoito ei olisi pelastanut.

Vierailija
2/5 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut suositus rutiinitarkastuksista. Se on ihan myytti, joka onnistuttu myymään hyväosaisille naisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin kierukka yksityisellä ja toivotettiin takaisin kierukan vaihtoon viiden vuoden kuluttua.

Vierailija
4/5 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ole aiheen asiantuntija, mutta hieman seurannut keskustelua. Nykyään papakoetta suositellaan otettavaksi 3-5 vuoden välein rutiinisti, useammin jos muutoksia. Tuntuu, että aiemmin haluttiin ottaa parin vuoden välein?

Joku ulkomaalainen tutkimus on tehty siitä, että vuosittaiset gynekologin tekemät tarkastukset eivät ehkä autakaan löytämään syöpiä (saattoi olla vain osa gynekologisista syövistä mitä tässä tutkittiin), ja sen myötä on noussut keskustelua suosituksesta. Veikkaisin, että juuri nyt ei haluta oikein sanoa mitään suositusta, kun asia on käymistilassa.

Minun nuoruudessani 90-luvulla tytöille oikein painotettiin e-pillereiden hakemista ja miten siihen kuuluu aina gynekologisen tutkimus. Ja että jos ei siihen ole valmis niin ei ole valmis seksiinkään. 🙄 Sittemmin jossain kohdin siirryttiin siihen, että terveyskeskuksesta saa e-pillerireseptin sen pohjalta, että terveydenhoitaja haastattelee ja mittaa verenpaineen. Siinä nuoruuden opetuksessa ei sitten tainnut olla mitään perää. 🤔

Vierailija
5/5 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papalle kutsu tulee viiden vuoden välein ja se riittää. Mitä siinä rutiinitutkimuksessa tutkitaan?

Joku mainitsi e-pillerit. Mä en saanut pillereitä ilman papakoetta vuonna 1998. Tarvittiin gynen tutkimus ja juttelua. Meni varmaan kolme varttia.

Vuonna 2002 sain ehkäisylaastarin terveydenhoitajalta noin vaan. Ihan pyytämällä. Aikaa kului 10 min. siinä jutellessa.

Olisi mukava, jos olisi joku verikoe mistä näkee syövän.

Tyyliin hemoglobiini. Pistetään sormenpäähän ja minuutin päästä näkyy tulos.

Jaha, rouvalla näyttää syöpä olevan, mennään jatkotutkimuksiin.

Terveet jatkavat elämäänsä ja tulevat vuoden päästä testattavaksi.