Palkka maksettu väärin :(
Olen sijaisena ja eilen tuli tilinauha. Palkka oli maksettu väärin ja ennakonpidätys toimitettu 60 % mukaan, vaikka olen toimittanut verokortin.
Olen huomauttanut asiasta esimiehelle, joka suhtautui asiaan kummallisen kevyesti, vähän naureskellen, että siellä on nyt kesäsijainen töissä ja mokannut muillekin. Että oikaistaan seuraavaan palkkaan.
Kun sitten totesin, että lain mukaan on 3 pvää aikaa korjata virhe ja korkoakin kuuluu maksaa, niin tällöin lupasi alkaa hoitaa asiaa. Otan tänään uudestaan yhteyttä.
Kertokaa jotain mitä en itse keksi. Palkan maksaja on jo otsikoissakin keikkunut hoiva-alan yritys.
Kommentit (56)
Ylimieliseltä kuulostaa kyllä tuo "ei saa antaa tilin mennä niin tyhjäksi" ja "kuukauden palkan verran pitää olla säästössä". Pienipalkka-aloilla tämä ei kovin helposti onnistu. Eikä itsellänikään, vaikka pääsen nippanappa keskituloiseksi. Olisin tosi pulassa, jos palkka maksettaisiin virheellisesti ja todellakin nostaisin siitä metakan. Hyvä ap, että olet pitänyt puoliasi!!
Mikä oli motiivisi tähän aloitukseen? Virhe tapahtui ja se korjataan. Mitä muuta tässä nyt enää on tehtävissä? Sinulle tulisi parempi mieli, jos mammalahko syöksyisi hyeenalauman lailla tuon yrityksen kimppuun ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla ja tämän jälkeen sinä eläisit onnellisena elämäsi loppuun asti?
Paha paha työnantaja silkkaa pahuuttaa kiusaa kilttiä ja ahkeraa työntekijää. Ole hyvä ja hyvää päivän jatkoa!
Vierailija kirjoitti:
Itse olet virheetön ja voit vaatia täydellisyyttä?
Palkan laskeminen ja maksaminen ei ole mitää rakettitiedessä, siinä ei saisi pahemmin tulla virheitä. Palkka on kuitenkin tärkeä asia työntekijälle ja työnantajan suurin velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli motiivisi tähän aloitukseen? Virhe tapahtui ja se korjataan. Mitä muuta tässä nyt enää on tehtävissä? Sinulle tulisi parempi mieli, jos mammalahko syöksyisi hyeenalauman lailla tuon yrityksen kimppuun ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla ja tämän jälkeen sinä eläisit onnellisena elämäsi loppuun asti?
Paha paha työnantaja silkkaa pahuuttaa kiusaa kilttiä ja ahkeraa työntekijää. Ole hyvä ja hyvää päivän jatkoa!
Mitä vi**ua? Mikä on sinun motiivisi puolustella työntekijää jolta jää palkkaa maksamatta? Oma veikkaukseni on että tuossa firmassa on kassa tyhjä. Asiat on todella huonoti siinä vaiheessa kun jätetään palkkoja maksamatta. Kannattaa alkaa kiireesti hakemaan töitä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme jengiä täällä. Kerroin aloituksessa, että verokrt on toimitettu ajoissa.
Kauhean kevyesti te suhtaudutte palkkaan. Itse koen, että minulla on töissä velvollisuuksia ja myös joustan tarvittaessa. Työnantajan velvollisuus on maksaa palkka oikein ja ajallaan.
Itse maksan laskut eräpäivänä ja 60 % ennakonpidätys estää minua maksamasta, koska minulla ei ole varaa maksaa niitä. Ap
Mitä sinulle tarkoittaa "ajoissa"?
Meillä verokirja pitää toimittaa 3vk ennen palkanmaksupäivää. Jos toimittaa viikkoa ennen, varmasti menee veroa 60%.
Ja sinä et kerro sitä olennaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylimieliseltä kuulostaa kyllä tuo "ei saa antaa tilin mennä niin tyhjäksi" ja "kuukauden palkan verran pitää olla säästössä". Pienipalkka-aloilla tämä ei kovin helposti onnistu. Eikä itsellänikään, vaikka pääsen nippanappa keskituloiseksi. Olisin tosi pulassa, jos palkka maksettaisiin virheellisesti ja todellakin nostaisin siitä metakan. Hyvä ap, että olet pitänyt puoliasi!!
Se on ihan sama mitä joku oman egonsa nostattaja lässyyttä ylimielisyydestä, mutta menoja on yksinkertaisesti liikaa, jos mitään ei saa jäämään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanmaksu on aika simppeliä ja tehdän ohjelmallisesti, nuo prosentit varmaankin syötetään käsin ja mä ainakn katsoisin tarkkaan, jos jollain olisi noin suuri ennakonpidätys. Sanoisin, että jos rutiinimaisesti menee tuollainen virhe läpi, tai ei kyseenalaista sitä, niin ammattitaito on vähän niin ja näin. Itselläni on työ, jossa pitää tehdä pilkuntarkkaa hommaa. Kyllä mulla heti hälytyskellot soi, jos numeroina on 0,02 tilanteessa, jossa järkevämpi luku olisi 0,2. Nämä on asioita, jotka huomaa ennen kuin projekti menee eteenpäin.
Palkasta peritään veroa 60%, jos verokirjaa ei ole toimitettu riittävän ajoissa. Se on ihan normi juttu ja verottajan ohje (määräys).
Ja toisekseen, verokirja pitää olla toimitettuna riittävän ajoissa, usein palkat pitää olla laskettuna jo useampaa päivää ennen maksupäivää, kun pankit käsiitelevät rahaliikennettä eri tavoin.
Kaiken maailman pöljäkkeitä besserwissereitä täälläkin on.
Palkanmaksutiedosto menee maksajan pankkiin eräsiirtona palkanmaksua edeltävänä päivänä ja palkat ovat työntekijöiden tilillä seuraavana päivänä riippumatta palkansaajan pankkiryhmästä.
Mulla on työantajan suhteen yksi EHDOTON sääntö ja se on, että palkka tulee ajallaan ja oikein laskettuna. Pari kertaa on ollut työelämäni aikana asian suhteen häikkää, mutta onneksi asia on saatu aina korjattua ajallaan.
Kyllä vaan AP, kyseessä on vakava asia, josta on työnantajalle Suomessa rankat sanktiot jos asioita ei hoideta. Virheitä kuitenkin sattuu ja jos asia korjataan määräajan puitteissa niin sittenhän kaikki on kunnossa. Asiaa vähätteleville tuskin maksetaan palkaa mistään ja elanto tulee enemmänkin tuolta sosiaalitoimen puolelta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi**ua? Mikä on sinun motiivisi puolustella työntekijää jolta jää palkkaa maksamatta? Oma veikkaukseni on että tuossa firmassa on kassa tyhjä. Asiat on todella huonoti siinä vaiheessa kun jätetään palkkoja maksamatta. Kannattaa alkaa kiireesti hakemaan töitä muualta.
Jäikö aloittajan kohdalla palkka maksamatta ja virhe korjaamatta?
Ja miksiköhän on perustettu esim. palkkarturva? Ihan siksi, että tälläisia asioita tapahtuu. Eikä siinä paljon empatia ja sympatia säteile, jos jollain jää laskut maksamatta vaan siitä on ihan itse selvittävä. Ja näin on kautta aikojen ollut, eikä tämä ole eka yritys jolla on ongelmia, mutta silti väitteiden mukaan yli 77% elää ylivarojensa.
Ne joiden mielestä "tälläistä tapahtuu" eivät ole koskaan tainneet saada palkkaa tai olla töissä. Missään nimessä ei ole hyväksyttävää että palkka joko
-on maksettu väärin
-maksetaan myöhässä
Verokortti pitää olla tuotuna ennenkuin palkat on maksettu. Jotkut yönantajat kuitenkin valehtelevat ja vääristelevät totuuksia. Omat oikeudet on tiedettävä. Itse jouduin aikanaan jo 16- vuotiaana tappelemaan kuukauden kesätyön palkasta huijarin kanssa kun hän luuli että voi huijata.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu ihan jokaiselta! Kun menot on suhteessa tuloihin, ei ole ongelmaa rahojen kanssa. Kuukauden palkan verran pitää olla puskurina ja siihen kykenee kuka tahansa, joka tajuaa, että pienistä tuloista ei makseta isoja kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työantajan suhteen yksi EHDOTON sääntö ja se on, että palkka tulee ajallaan ja oikein laskettuna. Pari kertaa on ollut työelämäni aikana asian suhteen häikkää, mutta onneksi asia on saatu aina korjattua ajallaan.
Kyllä vaan AP, kyseessä on vakava asia, josta on työnantajalle Suomessa rankat sanktiot jos asioita ei hoideta. Virheitä kuitenkin sattuu ja jos asia korjataan määräajan puitteissa niin sittenhän kaikki on kunnossa. Asiaa vähätteleville tuskin maksetaan palkaa mistään ja elanto tulee enemmänkin tuolta sosiaalitoimen puolelta..
Vähättelen asiaa, koska se on luvattu hoitaa!
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä "tälläistä tapahtuu" eivät ole koskaan tainneet saada palkkaa tai olla töissä. Missään nimessä ei ole hyväksyttävää että palkka joko
-on maksettu väärin
-maksetaan myöhässä
Verokortti pitää olla tuotuna ennenkuin palkat on maksettu. Jotkut yönantajat kuitenkin valehtelevat ja vääristelevät totuuksia. Omat oikeudet on tiedettävä. Itse jouduin aikanaan jo 16- vuotiaana tappelemaan kuukauden kesätyön palkasta huijarin kanssa kun hän luuli että voi huijata.
A-loit-ta-jan koh-dal-la on lu-vatt-u, et-tä a-si-a hoi-tuu. Joten mitä meuhkaamissa tässä enää on?
Toki tuollainen asia harmittaa, koska on laskenut saavansa enemmän rahaa tiettynä päivänä ja nyt ei saakaan. Kyllä se itseänikin harmittaisi. Ap on nyt kuitenkin jo ilmoittanut asiasta ja asia tullaan hoitamaan kuntoon pikimmiten. Joten tämä aloitus on ihan turha.
Vierailija kirjoitti:
-on maksettu väärin
-maksetaan myöhässä
Kuka on väittänyt, että asia pitää hyväksyä? Ap on hoitanut asian työpaikkalla ja se korjataaan.
Ihania kommentteja, kiitos.
En kai avannut tarpeeksi, mutta tuo työnantajan naureskelu sijaiselle, joka oli mokannut ja kuittaus korjataan myöhemmin oli mielestäni epäasiallinen. Vasta sitten, kun sanoin koroista ja korjausvelvollisuudesta 3 pvän sisällä alkoi työnantajakin ryhdistäytymään.
Ja asiahan selviää vasta tänään, kun soitan työnantajalle uudestaan. Minä nyt purin mielipahaani tässä. Anteeksi siitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihania kommentteja, kiitos.
En kai avannut tarpeeksi, mutta tuo työnantajan naureskelu sijaiselle, joka oli mokannut ja kuittaus korjataan myöhemmin oli mielestäni epäasiallinen. Vasta sitten, kun sanoin koroista ja korjausvelvollisuudesta 3 pvän sisällä alkoi työnantajakin ryhdistäytymään.
Ja asiahan selviää vasta tänään, kun soitan työnantajalle uudestaan. Minä nyt purin mielipahaani tässä. Anteeksi siitä. Ap
Turhaan pyytelet anteeksi. Kyseessä on vakava asia. Monilla on esimerkiksi automaattiveloituksia joiden pitäisi mennä tililtä heti palkanmaksupäivänä, ja vaikkapa lainanlyhennyserän viivästyminen aiheuttaa todellisia hankaluuksia.
On täällä tehty turhempiakin aloituksia ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanmaksu on aika simppeliä ja tehdän ohjelmallisesti, nuo prosentit varmaankin syötetään käsin ja mä ainakn katsoisin tarkkaan, jos jollain olisi noin suuri ennakonpidätys. Sanoisin, että jos rutiinimaisesti menee tuollainen virhe läpi, tai ei kyseenalaista sitä, niin ammattitaito on vähän niin ja näin. Itselläni on työ, jossa pitää tehdä pilkuntarkkaa hommaa. Kyllä mulla heti hälytyskellot soi, jos numeroina on 0,02 tilanteessa, jossa järkevämpi luku olisi 0,2. Nämä on asioita, jotka huomaa ennen kuin projekti menee eteenpäin.
Sä oot niin väärässä, et varmasti helposti huomaa kumpi on oikein, kun listoja tarkistat 1931,28 tai 1931,08...
Palkka oli maksettu väärin eli vääränä valuuttana vai miten? Olisit halunnut sen käteisenä?
Tarkoitat varmaan, että palkka oli laskettu väärin ja sinulle maksettava summa oli väärä.