Kaksisuuntainen mielialahäiriö kokemuksia? Mitä olet sekoillut maniassa?
Minulla on siis kaksisuuntainen mielialahäiriö itselläni ja maniat tooodella vauhdikkaita lääkityksestä huolimatta. Esim 2kk aikana tein velkaa yli 20 000, käytin huumeita ja join joka viikko noin 3pv viikosta. Ajelin öisin kun en jaksanut nukkua. Nukuin yössä noin 3h. Katosin kotoa viikoiksi, vaikka olen perheellinen. Sekoilin miesten kanssa siitä huolimatta, että olen avioliitossa. Menetin melkein myös työpaikkani. Sain vahvimman mahdollisen lääkityksen ja hoitosuhteen, mutta se ei vielä ole auttanut. Oireiluni myös paheni lastensaannin jälkeen.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Moni käy parasta aikaa hakemassa alkosta viikonlopuisen maniapullonsa.
Tai Salesta laatikon ananaslonkeroa
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin että mitä terveiden ihmisten päässä liikkuu, kun lähtevät mukaan siihen touhuun.
Ehkä hekään eivät ole sitten aivan terveitä, vaan jollain tavalla ongelmaisia.
Sain melkein häädön kun potkin ihmisten ulko-ovia ja riehuin muutenkin todella holtittomasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää mitä bipo ajattelee sen manian ollessa päällä. Siis että eikö missään kohtaa ite pysähdy miettimään, että mitäs ihmettä mun päässä nyt tapahtuu, kun pitää shoppailla holtittomasti, nu$$ia kaiken kans mikä liikkuu, ryypätä ja touhottaa, valvoa yöt ja koheltaa menemään? Tietääkö bipo itse että jaahas, maniavaihe tulossa, vai eikö sitä vaan tajua?
Jotkut tajuaa ja hakee lisälääkitystä. Joillekin se on niin mahtava fiilis, ettei halua ottaa lääkkeitä vaan antaa mennä.
Ja vielä rehentelevät julkisesti sillä.
Vierailija kirjoitti:
olen mm lukenut yhteen pötköön täällä olevan horoskooppiketjun ja tehnyt muistiinpanoja. en nukkunut lainkaan tuona aikana vaan olin ihan liekeissä jostain horoskoopeista.
Heh😃. On välillä kyllä aika pahoja hurahduksia tullut itsellenikin, mutta liitän ne enemmän ADHD piirteisiini.
Joku kysyi, että eikö maniaan menoa huomaa itse ja sitä voi pysäyttää. Kyllä sen huomaa, mutta ei kai kukaan halua parasta mahdollista fiilistä itseltään poistaa. Ei ehdi, eikä halua, kun on niin älykäs ja kerrankin asiat hoituu......
Minulla loppuu kausi loppuu ärtymyksen kautta, yhtäkkiä huomaan, että tarvitsen unta ja väsymys palaa. Naks. Yksi aamu näin vain sitten käy.
Hyvä ketju, nostan. Löysin tämän kun halusin lukea keskustelua aiheesta. Omalla isälläni on tämä, nyt on hypomania meneillään. Ensimmäistä kertaa elämässään löi minulle luurin korvaan, kun en lähtenyt tukemaan vaan ikävän realistisesti opponoin hänen lennokasta markkinointi-ideaansa.
Hän on aiemmin maniavaiheessa esim. perustanut yrityksiä. Lähipiirissä on jo vitsinä, että jos ei firmaa vielä ole perusteilla, ei ole huolta. No nyt alkaa vähän olla. Ollaan taas niin tärkeällä asialla ja haetaan yhteyttä tärkeisiin tahoihin. On niin tärkeää ja hienoa, että harva ymmärtää...
Aivan sairaita juttuja. En ole käsittänyt, miten hulluja ihmisiä on yhteiskunnassa, jotka vaikuttavat pintapuolisesti elävän normaalia elämää. Töissäkin tällaisiin seinähulluihin näköjään voisi törmätä kun kaikki ei ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Pahimmissa maniassa joka kesti 3 kuukautta niin noin 43 vuotias mies tarjosi aina viinaa hänen luonaan ja hyväksi käytti mua s*ksuaalisesti kun olin alle 30 vuotias. Ahdistaa vieläkin vaikka tapauksesta on jo 4 vuotta ja en ole törmännyt kuin pari kertaa kyseiseen ihmiseen. Paljon muutakin on tapahtunut ja välit katkenneet moneen läheiseen. Käytännössä elämäni on ihan helvettiä tämän kaksisuuntaisen takia. Viime kesäkuussa yritin its*murhaa taas jonkun sekoilu jakson jälkeen. Eiköhän tämä elämä tästä kohta pääty.
Harrastin ryhmäseksiä ilman kondomia. Olin muuttamassa Japaniin. Tilasin netistä tatuointikoneen ja koristelin jalkani.Päätin haluta vauvan ja koetin repiä kierukan itse ulos.Otin kanoja (asun rivitalossa).
KIva sitten jälkeepäin koettaa korjailla rahallisia ja kehollisia tuhoja.
Ihan pimeää käytöstä. Tunnen olevani entistä enemmän oikeutettu närkästymiseeni kun lääkärini kysyy minulta miten kaksisuuntaiseni on voinut. Ei ikinä ole ollut mitään sekoilua mitä täälläkin lukee ja järjestyksen häiritsemistä. Miten sitä diagnoosia saakin antaa kelle tahansa ja mistä syystä vain miettimättä minkä leiman se tekee?
Ihan mielenkiintoista huomata, että sairas ihminen saa kuitenkin terveitä mukaan sekoilemaan kanssaan. Jotkut eivät näköjään tarvitse maniaa sellaisten älyvapaiden juttujen tekemiseen ollenkaan.
Aiheuttaako kaikki 2suuntaisen lääkkeet lihomista?
Menetin neitsyyteni, iskin miehiä baarista, panin kymmenien miesten kanssa, itsevarmuus oli huipussaan ja tunsin että musta on mihin vaan, tuhlasin kaikki säästöni, nukuin vain pari tuntia yössä ja energiaa riitti että kävin monta kertaa päivässä lenkillä, ryyppäsin vaikka normaalisti en juo ollenkaan, kokeilin useaa eri huumetta, ostin 13 talvitakkia kun olen normaali mulla ei ole minkäänlaista itsevarmuutta enkä edes uskalla puhua ihmisille enkä varsinkaan miehille. Olen hiljainen yksin viihtyvä kotihiiri. Kaksi maniaa ollut ja viimeisimmästä melkein 10 vuotta. Useita lääkkeitä kokeiltiin ennen kun löytyi tämä nykyinen joka on hyvä.
Olen lääkityksellä ja työkykyinen (liiankin työkykyinen ajoittain) ja vointi on näin ikääntyneenä jo tasoittunut. Siitä huolimatta olen juuri nyt lähdössä purjehtimaan Tyynenmeren yli. En ole siis aiemmin koskaan purjehtinut, veneilystä tiedän sen verran, että tulen helposti merisairaaksi. En nyt viitsi peruakaan tätä reissua, jonka tulin hypomaniassa varanneeksi ja maksaneeksi, kun siihen meni vuoden bruttopalkkani verran rahaa 😂 Sanotaanko näin, että positiivisena puolena on se, että elämä on p a l j o n mielenkiintoisempaa kuin monilla muilla ikäisilläni tantoilla 🤣
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkityksellä ja työkykyinen (liiankin työkykyinen ajoittain) ja vointi on näin ikääntyneenä jo tasoittunut. Siitä huolimatta olen juuri nyt lähdössä purjehtimaan Tyynenmeren yli. En ole siis aiemmin koskaan purjehtinut, veneilystä tiedän sen verran, että tulen helposti merisairaaksi. En nyt viitsi peruakaan tätä reissua, jonka tulin hypomaniassa varanneeksi ja maksaneeksi, kun siihen meni vuoden bruttopalkkani verran rahaa 😂 Sanotaanko näin, että positiivisena puolena on se, että elämä on p a l j o n mielenkiintoisempaa kuin monilla muilla ikäisilläni tantoilla 🤣
Lääkityksesi ei vaikuta olevan ihan kuosissa..
Olen kehunut itseäni 24/7 LinkedIn:ssä ja teetättänyt itsestäni jutun myös keltaiseen lehdistöön.
Vierailija kirjoitti:
Hypomaniassa urheilin ihan törkeästi. Pumppu meinasi öisin leikkaa kiinni kun se ei saanut levätä tarpeeksi. Olin siis ylikunnossa.
Kuinkahan moni timmi tyyppi ja urheilija on tässä tilassa? Siis bibo, maaninen. Siihen vielä syömishäiriöitä ja vääristynyt kehokuva, pakkomielteitä. Tuttua juttua.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin että mitä terveiden ihmisten päässä liikkuu, kun lähtevät mukaan siihen touhuun.
Sivusta seuranneena näyttää siltä, että kaikki ei vaan tunnista maniaa maniaksi vaan ajattelee, että siinäpä tarmokas väsymätön ja aikaansaava tyyppi, mitä nyt vähän ehkä sählää ja sotkee omat ja muiden asiat ja on muutenkin ns. erikoinen persoona. Huonolla tuurilla vielä pönkittävät sitten maanikon järjenjuoksua ja agitoivat tätä lisää menemällä sen juttuihin mukaan. Osa näyttää huomaavan kupletin juonen siinä vaiheessa, kun maanikon vauhti senkun kiihtyy, itse väsyy eikä pysy enää tyypin tahdissa mukana. Aika överiksi siinä kyllä pääsee moni asia ja kaikkea kummallista pääsee näkemään ja kokemaan.
Moni käy parasta aikaa hakemassa alkosta viikonlopuisen maniapullonsa.