Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
1161/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriö, joka ei ole anoreksia tai bulimia, vaan epämääräisempi tapaus.

Sitä ei voi "vain lopettaa".

Ahmimista ei tapahdu jatkuvasti, tähän kuuluu myös kaudet, jolloin en syö juuri mitään. Paastoan helposti 24h putkeen pelkän veden voimin, viimeksi kolme päivää sitten. Kyse ei siis ole tahdonvoimasta. Epäilen henk.koht. että liittyy myös pakko-oireiseen häiriööni, mutta tästä ei ole varmuutta. Välillä vaan tulee sellainen olo, että kaikki kuvottaa tai ahdistaa, enkä pysty syömään yhtään mitään. 

Syömishäiriöt eivät ylipäätään ole valinta tai itseaiheutettuja. Omani puhkesi lapsuudessa ja alkoi tunnesyömisellä, johon kirjaimellisesti opetettiin: ei koskaan hellyyttä tai lohdutusta, vaan makeita herkkuja pahaan mieleen. Jos herkut eivät auttaneet, sitten suututtiin ja pidettiin mykkäkoulua jopa useampi päivä putkeen. 

Tietynlainen syömishäiriöoireilu voi hyvinkin paljon muistuttaa pakko-oireista häiriötä (ns. rituaalinomainen syöminen) minulle toisaalta valkeni syömisestä & pakko-oireista (ja monesta muustakin) varsin paljon aspergerdiagnoosin myötä. Yhtäältä helpotti tajuta, että en minä aliravitsemukseen kuole mutta toisaalta ahdisti tajuta, ettei minusta miksikään sujuvan sosiaaliseksi lounaslinjastoihmiseksi ole.

Vierailija
1162/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kerrottiinkin jo, ettei ihmiset ymmärrä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa.

Itselläni on trehaloosi-intoleranssi, eli erästä sienien sokerin pilkkovaa entsyymiä ei erity ruuansulatuselimistössä.

Sieniä syödessä minulle tulee vastaavat oireet kuin laktoosi-intoleranssissa, mutta ainakin kymmenkertaiset ja saattavat kestää parikin vuorokautta. Olen ollut asian kanssa jopa sairaslomalla.

Ja kohtaushan ei tosiaan mene ohi histamiinilla, koska ei ole allergiaa.

Kohtalotoveri!! Minulla on molemmat, laktoosi ja trahaloosi-intoleranssi. 

Ihmiset eivät vaan käsitä. Kun sanon etten voi syödä sieniä, niin aletaan tuputtamaan jotain hienoja herkkutatteja jotka maistuvat hyvälle kun luulevat että olen nirso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kerrottiinkin jo, ettei ihmiset ymmärrä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa.

Itselläni on trehaloosi-intoleranssi, eli erästä sienien sokerin pilkkovaa entsyymiä ei erity ruuansulatuselimistössä.

Sieniä syödessä minulle tulee vastaavat oireet kuin laktoosi-intoleranssissa, mutta ainakin kymmenkertaiset ja saattavat kestää parikin vuorokautta. Olen ollut asian kanssa jopa sairaslomalla.

Ihmiset eivät vaan käsitä. Kun sanon etten voi syödä sieniä, niin aletaan tuputtamaan jotain hienoja herkkutatteja jotka maistuvat hyvälle kun luulevat että olen nirso.

jälkimmäinen vastaa vielä: Eivät kaikki ymmärrä laktoosi-intoleranssiakaan. Minulle on sanottu että ulkomaista maitoa voi juoda vaikka siinä on laktoosia, koska ei ole käytetty aiv rehua tai homogenoitu tms. On jopa tyrkytetty tankkimaitoa kun se ei kuulemma aiheuta mahavaivoja.

Jos ihmisellä on täydellinen laktaasin puute ohutsuolesta,niin se ei korjaannu eikä parane millään maidolla, eikä mitään maitoa voi juoda. Itse en ole voinut juoda edes äidinmaitoa vauvana.

Vierailija
1164/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psoriasis. Harvinainen muoto joka alkaa varhain lapsuudessa. Hyvin lievää ihottumaa. Kesäauringolla pärjää pitkälle. Nyt keski-iässä on alkanut tulla niveloireita.

Hauska on se että kun se kuitenkin tarjotaan kalaa. Se ei auta ja sitäpaitsi mulla on kala-allergia.

Itsellä samaa. Kiinnostaisi reumojen ja psorin yhteys. Joku teki sukututkimuksen ja oli haastatellut ihmisiä (kyseessä oli pieni tutkimus-isoisäni isoisän jälkeläisistä), niin joka perheessä oli joku reuma tvast.

Mullakin isällä oli verisuonireuma, sisaruksilla sydänvika (reumapohjainen), nivelreuma.  Yhellä tädillä hirveä psori.

Vierailija
1165/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värisokeus. Sen jos mainitsee, lähes poikkeuksetta jokainen luullut että näen kaiken mustavalkoisena. Ei se niin ole. Näen kaikki värit mutta tiettyjen värien kaikkia sävyjä en välttämättä erota. Noin joka viidennellä ihmisellä on jonkin asteen värisokeus/väri heikkous, silti väärin ymmärretty.

Edesmenneellä sarjakuvataiteilija Albert Uderzolla (Asterix) värisokeus ilmeisesti tarkoitti kirjaimellisesti sitä että hän näki kaiken mustavalkoisena, kerrotaan että oli esimerkiksi värittänyt hevosen vahingossa vihreäksi.

Vierailija
1166/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jälkimmäinen vastaa vielä: Eivät kaikki ymmärrä laktoosi-intoleranssiakaan. Minulle on sanottu että ulkomaista maitoa voi juoda vaikka siinä on laktoosia, koska ei ole käytetty aiv rehua tai homogenoitu tms. On jopa tyrkytetty tankkimaitoa kun se ei kuulemma aiheuta mahavaivoja.

Jos ihmisellä on täydellinen laktaasin puute ohutsuolesta,niin se ei korjaannu eikä parane millään maidolla, eikä mitään maitoa voi juoda. Itse en ole voinut juoda edes äidinmaitoa vauvana.

Tästä sieni-intoleranssista en ole koskaan kuullutkaan, joten en kommentoi sitä mutta eikös laktoosiongelmaan saa apteekista tabletin joka sisältää laktoosia pilkkovaa ainetta? Sellaisen syömisen jälkeen laktoosia pitäisi pystyä syömään ilman oireita.

Vierailija
1167/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsamigreeni eli migreeni, joka oireilee ensisijaisesti vatsan kautta. Ennen kohtausta iskee jäätävä ripuli, sen jälkeen alkaa pahoinvointi, huimaus, väsymys ja sydämentykytykset. Joskus myös kasvot tai raajat puutuvat ja puhe puuroutuu.

Vehnäallergia. Ei siis keliakia vaan olen allerginen vehnän proteiineille. Kaikki gluteeniton ei ole automaattisesti vehnätöntä.

Vierailija
1168/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä sieni-intoleranssista en ole koskaan kuullutkaan, joten en kommentoi sitä mutta eikös laktoosiongelmaan saa apteekista tabletin joka sisältää laktoosia pilkkovaa ainetta? Sellaisen syömisen jälkeen laktoosia pitäisi pystyä syömään ilman oireita.

Tämä tyyppi tuli ilmeisesti ketjuun todistaakseen, millaisia vääriä käsityksiä sitä onkaan...

Ne laktoosinpilkkojapillerit ovat vitsi. Sopivat lieville laktoosi-intoleranteille, joilla on jonkin verran entsyymejä, mutta tekee mieli syödä jäätelöä pieremättä. Tabletteja saa ottaa hemmetin monta ja teho on silti -no joo.

Täydellinen laktaasin puute on hieman eri asia sitten.

-eri, lievällä laktoosi-intoleranssilla-

Vierailija
1169/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tyyppi tuli ilmeisesti ketjuun todistaakseen, millaisia vääriä käsityksiä sitä onkaan...

Ne laktoosinpilkkojapillerit ovat vitsi. Sopivat lieville laktoosi-intoleranteille, joilla on jonkin verran entsyymejä, mutta tekee mieli syödä jäätelöä pieremättä. Tabletteja saa ottaa hemmetin monta ja teho on silti -no joo.

Täydellinen laktaasin puute on hieman eri asia sitten.

-eri, lievällä laktoosi-intoleranssilla-

Kyllä, juuri näin. Minulla on niitä kapseleita varalla, että jos vahinko käy niin voin nappaista niitä kourallisen niin ei tarvitse seuraavaa yötä kurata ja oksentaa vessassa.  Ne otetaan- jos otetaan- ennen ruokailua ja ruokailun aikana, ei jälkikäteen. Voi kuitenkin ottaa myös jälkikäteen mutta auttavat huomattavasti hitaammin. 

t sieni ja maito

Vierailija
1170/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS, jos sitä sairaudeksi edes lasketaan (jossain vaiheessa sitä ei ainakaan sanottu sairaudeksi vaan toiminnalliseksi häiriöksi..). Porukka luulee, et se on kiusallisia pieruja, turvotusta ja epämukavuutta. Onhan se sitäkin, mutta myös ihan sairasta kipua, jatkuvaa vessassa ramppaamista tai sit et mikään ei liiku. Aina saa olla tarkkana, et mitä suuhun laittaa. Lisäksi ne turvotukset ei oo sellaisia, et söinpähän koko sipsipussin ja ai vitsi ku turvottaa. Ei ole. Välillä vaikka söisi yhden pienen hedelmän olo on kuin ilmapallolla. Ihan uskomatonta miten se turvotus tulee, vaikka annos olisi pieni ja ainesosia harkinnut tarkasti. Ja ne kivut välillä tulee itku pöntölläkin, koska se itse ulostamisen sattuu. Yleensä kipu helpottaa sen jälkeen, mut silti se on ihan hirveetä tuskanhikisenä p@sko* tyylii sisuskalutkin tai sit et vääntää ilman, että mitää tulee ulos. Julkisissa vessoissa sen on vielä älyttömän noloa siihen päälle. Ainiin, julkisella paikalla saa aina tähystellä missä on lähin vessa, jos tulee tarve.

Eli pliis ens kerral ku joku sanoo sulle, et hänellä on IBS niin älä oleta et sen maha vaa vähän kuplii ja ajoittain turpoaa. On hyvin mahdollista, että sen ihmisen koko elämä pyörii sen ärtyneen suolen ympärillä. Tai no siis yleisestikin ei oleteta asioita toisten sairauksista yms vaan tuetaan toisia ja ollaan ymmärtäväisempiä. Jokainen on yksilö.

Vierailija
1171/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla olen huomannut, että ihmisillä on todella omituisia käsityksiä autismista/Aspergerista/neurokirjolaisuudesta. Kaikista näistä sanoista on tullut leimakirves ja lyömäase, jota jopa paritetaan narskun kanssa.

Ärsyttävä jankkaaja=autisti

Kuka tahansa eri mieltä oleva=assi

Sosiaalisesti lahjaton rasittava huomionkipeä ihminen=assi ja narsku, ilman muuta.

Oikeastihan homma menee niin, että meitä autisteja on todella moneen lähtöön ja kun tunnet yhden assin, tunnet yhden assin, kuten sanonta menee. Olemme keskenämme erilaisempia kuin nentit keskenään. Itselläni on Aspergerin oireyhtymä, ja tämän homman kirous on se, että olet todellakin hyvin yksin, koska ketään joka tuntuisi samanlaiselta ei löydy edes Autismiliiton tapaamisista. Toki on ihmisiä joista pidän ja toisia, joita rakastan, ja monia, jotka ovat hyvää seuraa. Mutta en koskaan kuulu joukkoon vaan olen aina se outolintu. Tavallaan se on kyllä kivaakin, ei sillä.

Toisekseen jokainen rasittava jankkaaja EI ole autisti. Toki meikäläiset saattavat pitää pitkiä monologeja kiinnostavista aiheista, mutta sellainen muu jatkuva puhuminen tai jankkaaminen ei ole kovin yleistä. Syy: sosiaalinen uupumus. Sen monologin jälkeen sitä tarvitsee omaa aikaa, ja paljon. Eli jos teillä on joku tuttu, joka ei ole koskaan hiljaa ja jatkuvasti vaatii huomiota tylsillä jutuillaan, voitte olla lähes sataprosenttisen varmoja, että autisti se ei ainakaan ole.

Kolmannekseen, me voimme aivan hyvin oppia sosiaaliset taidot ja hyvän käytöksen. Se, että se ei tule täysin luonnostaan, ei poista oppimiskykyä. Yksi syy siihen, että lieviä AS-tapauksia diagnosoidaan nykyään enemmän on siinä, että ennen lapsille opetettiin systemaattisesti käytöstavat, joita koko yhteiskunta noudatti. Tästä on Temple Grandinkin puhunut. Nykyään kun ei ole niin justiinsa, eikä lapsia opeteta niin hyvin, meikäläisillä on vaikeampaa. Esim. minun oli vaikea aikanaan saada diagnoosia, koska jokseenkin tiukan kotikasvatuksen ja keskimääräistä korkeamman älykkyyden takia käyn normaalista koska vaan. Itse asiassa käyn sosiaalisesta, hyväkäytöksisestä ja iloisesta normaalista ihan koska vaan. Vähän aikaa. Se vaan uuvuttaa minua ja on 100 % teeskentelyä.

On muuten ihan todella pelottavaa tajuta, että sosiaalisista taidoistaan kuulut neurotypaaliset eivät oikeasti tajua, jolloin joku vaan näyttelee. Eivät edes psykiatrit. Ne eivät tajua, että hymyilen, koska olen "laskenut" että tässä kohtaa kuuluu tehdä niin.

Ai niin, ja kun ambulanssi menee torvet soiden ohi ja minä nostan kädet korville, se ei ole teeskentelyä. Minuun oikeasti sattuu. Ääniherkillä pahat äänet saavat aivojen kipualueet aktivoitumaan.

Anyway, kun ihan ammattilaisilla on vaikeuksia erottaa autistit muuten vaan mulkuista, toivoisin että palstadiagnosointi jäisi hieman vähemmälle. Osa ihmisistä on ihan vaan rasittavia kusipäitä ilman diagnoosia.

Valtaosa oikeastaan.

Vierailija
1172/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes 1.

Joka kerta sukulaisten luona kahvilla toteavat, että ei ole nyt mitään sokeritonta suupalaa.

Sokeri ei ole minulle myrkkyä. Kehoni ei tuota sokerinvarastointi hormonia vaan pistän hormoonia läskiin neulalla. Voin syödä niinkuin kaikki muutkin.

Kyllähän kaikki tuon tietävät. Toiset meistä myös tietävät, ettei se insuliinin pistäminenkään niin terveellistä ole, ja ehkä yrittänevät vihjailla ettei sinun ehkä niin määrättömästi kannattaisi syödä sokeria... Kun se ylipaino on teillä d1-potilailla niin suuri ongelma juuri pistetyn insuliinin takia. Jonka määrään voisit kätevästi vaikuttaa järkevämmillä ravitsemusvalinnoilla.

Ne teidän amputaatiot tulee nimittäin meille hirveän kalliiksi. Ja johtuvat vain ja ainoastaan siitä, että päästätte sokerit käymään liian korkealla, mikä vaurioittaa kudoksia.

Ei liikaa sokeria ruokavaliossa, ei sokeripiikkejä, ei älytöntä inskan pistämistä ja sitä kautta lihomista.

Ykköstyypin diabetes ei johdu elintavoista, eikä ruokavaliolla voi säädellä sitä. Ykköstyypissä insuliinia tuottavat solut ovat kokonaan tuhoutuneet. Ilman insuliinia ykköstyypin potilas kuolee. Todistit juuri ketjun pointin.

Sinä todistit, että et osaa lukea. En väittänyt, että D1 olisi seurausta elämäntavoista. MUTTA jatkuvat, toistuvat, isot insuliinipiikit ovat erittäin epäterveellisiä ihan jokaiselle, ja koska ruiskeena annettaessa annostelu on aina vähän epävarmaa, diabeetikolle vielä epäterveellisempiä kuin muille. Elimistö sentään osaa itse säädellä, minkä verran mikäkin sokerimäärä edellyttää insuliinia, vs. se, että itse lasket montako grammaa hiilaria nyt oli ja montako viivaat pistät.

Puhumattakaan siitä, että korkealla käyvä verensokeri se vasta epäterveellinen on, ja koska keinotekoisella insuliinilla ei koskaan pystytä niitä hiukan liian korkealla käyviä täysin eliminoimaan, olisi järkevää edes hieman katsoa mitä suuhunsa pistää. Ettei tulisi niitä kudosvaurioita. Joita on joka helvetin ikisellä ykköstyybin diabeetikolla viimeistään 30 v diagnoosista.

Juuri siksi, että käsketään syödä kuten ennenkin ja pistää vaan inskaa.

Kun voisi vaan jättää ne verensokerit nostamatta tappiin viisi kertaa päivässä järkevällä syömisellä ja pärjätä vähemmällä pistämisellä.

Vierailija
1173/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi. Leikattu ekaa kertaa 12-vuotiaana, sen jälkeen kuusi kertaa, toinen munasarja poistettu ja nyt toista kertaa aloitettu ns. vaihdevuosilääkitys, jolla kuukautiset lopetetaan kokonaan. Endoa poistettu mm. suolistosta.

"Mullakin on kipeät menkat".

Vierailija
1174/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Home- ja kemikaaliyliherkkyys. Kyse EI ole nipottamisesta eikä siitä, ettei vain pitäisi tuoksuista. Ja tarpeeksi pahasti herkistynyt saa ihan oikeasti oireita 99 %:ssa rakennuksista, koska jo pienet homepitoisuudet ja kemikaalipäästöt oireiluttavat.

Kyse ei myöskään ole allergiasta vaan myrkytystilasta, joten siedättäminen ei onnistu ja on vain pahasta. Sairastunut on saanut elimistöönsä liikaa hometoksiineja (monet homeet tuottavat hermomyrkkyjä) ja/tai kemikaaleja, jolloin hän ei siedä niitä enää yhtään, elimistö on siis myrkytystilassa. Kärpässienen syönyttäkään ei hoideta antamalla lisää kärpässientä...

Miksi tällekin nyt pitää alapeukuttaa? Siksikö kun homealtistuneita ei oteta vakavasti ja yleisestikin heitä myös "maalitetaan", kun ei vain voi myöntää totuutta?

Homeelle altistuminen  saattaa johtaa kyllä monenlaisiin terveysongelmiin, jotka tulee ottaa tosissaan, mutta mikään tuossa kirjoituksessa ei oikein mukaile tavallista tieteeseen perustuvaa homealtistumista. 

Ensinnäkin sana "toksiini" on kehnosti käännetty, lähinnä new age- ja muissa uskomushoidoissa käytetty termi, joten tietolähde tähän teoriaan vaikuttaa jo aika selkeältä. Myöskin tuo toinen avainsana "kemikaali" mainittiin, vaikka oikeasti kaikki aineet ovat kemikaaleja, kuten esim. vesi.

Kärpässienivertaus myöskin ontuu aika pahasti. Suuremmat määrät saattavat aiheuttaa maksavaurion tai jopa kuoleman. Jos ihminen haukkaa pienen palan kärpässienestä se aiheuttaa myrkytysreaktion, joka johtaa oksenteluun ja ripuliin, jolla kroppa pyrkii saamaan tuon tavaran mahd. pian ulos. Se osa, joka myrkystä on imeytynyt suodattuu maksan ja munuaisten kautta ja poistuu virtsan mukana.

Sama mekanismi, kun jos joku vaikka on juonut itsensä oksennuskuntoon, sehän on alkoholimyrkytys. Tästä toivuttuaan potilas on ihan ennallaan, eikä siitä tulee mitään "jatkuvaa tilaa". Jos nämä homeiden "toksiinit" aiheuttavat myrkytyksen, niin eikö sitä voi mennä hetkeksi vaikka telttaan asumaan, jolloin myrkyt poistuu kehosta, ja sitten onkin niin kuin kaikki muut? Jos kyseessä ei kerran ole allergia, niin eikö tämä silloin toimisi, koska tuolloinhan ollaan ns. samalla viivalla, kun kaikki muutkin? Olen mäkin joskus tyhmänä teininä hankkinut itselleni alkoholimyrkytyksen, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta siihen, kuinka helposti nyt sellaisen saisin.

Se, että kehitellään jotain omia teorioita ja termejä eri vaivoista tekee aika pahan karhunpalveluksen niille, keillä kyseisiä vaivoja on, koska tällaisten new age-uskomusten takia heitä ei nyt oteta missään tosissaan.

Vierailija
1175/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriö, joka ei ole anoreksia tai bulimia, vaan epämääräisempi tapaus.

Sitä ei voi "vain lopettaa".

Ahmimista ei tapahdu jatkuvasti, tähän kuuluu myös kaudet, jolloin en syö juuri mitään. Paastoan helposti 24h putkeen pelkän veden voimin, viimeksi kolme päivää sitten. Kyse ei siis ole tahdonvoimasta. Epäilen henk.koht. että liittyy myös pakko-oireiseen häiriööni, mutta tästä ei ole varmuutta. Välillä vaan tulee sellainen olo, että kaikki kuvottaa tai ahdistaa, enkä pysty syömään yhtään mitään. 

Syömishäiriöt eivät ylipäätään ole valinta tai itseaiheutettuja. Omani puhkesi lapsuudessa ja alkoi tunnesyömisellä, johon kirjaimellisesti opetettiin: ei koskaan hellyyttä tai lohdutusta, vaan makeita herkkuja pahaan mieleen. Jos herkut eivät auttaneet, sitten suututtiin ja pidettiin mykkäkoulua jopa useampi päivä putkeen. 

Tietynlainen syömishäiriöoireilu voi hyvinkin paljon muistuttaa pakko-oireista häiriötä (ns. rituaalinomainen syöminen) minulle toisaalta valkeni syömisestä & pakko-oireista (ja monesta muustakin) varsin paljon aspergerdiagnoosin myötä. Yhtäältä helpotti tajuta, että en minä aliravitsemukseen kuole mutta toisaalta ahdisti tajuta, ettei minusta miksikään sujuvan sosiaaliseksi lounaslinjastoihmiseksi ole.

Totta. Mulla puhkesi syömishäiriö pahimman ocd-kauden aikana. Ja voin sanoa, että ainut millä ocd-oireet saa pidettyä kurissa on vastustaa kompulsioita. Ei saa siis tehdä mitä pakonomaisesti tekee, eli syömishäiriöisellä ruuan rajoittaminen, oksentelu, kalorien laskeminen. Pitää vaan pakottaa itsensä toimimaan normaalisti, vaikka se tuntuu "väärältå" juuri sillä hetkellä.

Vierailija
1176/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psoriasis. Harvinainen muoto joka alkaa varhain lapsuudessa. Hyvin lievää ihottumaa. Kesäauringolla pärjää pitkälle. Nyt keski-iässä on alkanut tulla niveloireita.

Hauska on se että kun se kuitenkin tarjotaan kalaa. Se ei auta ja sitäpaitsi mulla on kala-allergia.

Itsellä samaa. Kiinnostaisi reumojen ja psorin yhteys. Joku teki sukututkimuksen ja oli haastatellut ihmisiä (kyseessä oli pieni tutkimus-isoisäni isoisän jälkeläisistä), niin joka perheessä oli joku reuma tvast.

Mullakin isällä oli verisuonireuma, sisaruksilla sydänvika (reumapohjainen), nivelreuma.  Yhellä tädillä hirveä psori.

Niillä on yhteys. Mun reumalääkäri kysyi onko meillä psoria suvussa. Ihmettelin kysymystä, mutta joo, kyllä sitä on.

Vierailija
1177/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Home- ja kemikaaliyliherkkyys. Kyse EI ole nipottamisesta eikä siitä, ettei vain pitäisi tuoksuista. Ja tarpeeksi pahasti herkistynyt saa ihan oikeasti oireita 99 %:ssa rakennuksista, koska jo pienet homepitoisuudet ja kemikaalipäästöt oireiluttavat.

Kyse ei myöskään ole allergiasta vaan myrkytystilasta, joten siedättäminen ei onnistu ja on vain pahasta. Sairastunut on saanut elimistöönsä liikaa hometoksiineja (monet homeet tuottavat hermomyrkkyjä) ja/tai kemikaaleja, jolloin hän ei siedä niitä enää yhtään, elimistö on siis myrkytystilassa. Kärpässienen syönyttäkään ei hoideta antamalla lisää kärpässientä...

Miksi tällekin nyt pitää alapeukuttaa? Siksikö kun homealtistuneita ei oteta vakavasti ja yleisestikin heitä myös "maalitetaan", kun ei vain voi myöntää totuutta?

Homeelle altistuminen  saattaa johtaa kyllä monenlaisiin terveysongelmiin, jotka tulee ottaa tosissaan, mutta mikään tuossa kirjoituksessa ei oikein mukaile tavallista tieteeseen perustuvaa homealtistumista. 

Ensinnäkin sana "toksiini" on kehnosti käännetty, lähinnä new age- ja muissa uskomushoidoissa käytetty termi, joten tietolähde tähän teoriaan vaikuttaa jo aika selkeältä. Myöskin tuo toinen avainsana "kemikaali" mainittiin, vaikka oikeasti kaikki aineet ovat kemikaaleja, kuten esim. vesi.

Kärpässienivertaus myöskin ontuu aika pahasti. Suuremmat määrät saattavat aiheuttaa maksavaurion tai jopa kuoleman. Jos ihminen haukkaa pienen palan kärpässienestä se aiheuttaa myrkytysreaktion, joka johtaa oksenteluun ja ripuliin, jolla kroppa pyrkii saamaan tuon tavaran mahd. pian ulos. Se osa, joka myrkystä on imeytynyt suodattuu maksan ja munuaisten kautta ja poistuu virtsan mukana.

Sama mekanismi, kun jos joku vaikka on juonut itsensä oksennuskuntoon, sehän on alkoholimyrkytys. Tästä toivuttuaan potilas on ihan ennallaan, eikä siitä tulee mitään "jatkuvaa tilaa". Jos nämä homeiden "toksiinit" aiheuttavat myrkytyksen, niin eikö sitä voi mennä hetkeksi vaikka telttaan asumaan, jolloin myrkyt poistuu kehosta, ja sitten onkin niin kuin kaikki muut? Jos kyseessä ei kerran ole allergia, niin eikö tämä silloin toimisi, koska tuolloinhan ollaan ns. samalla viivalla, kun kaikki muutkin? Olen mäkin joskus tyhmänä teininä hankkinut itselleni alkoholimyrkytyksen, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta siihen, kuinka helposti nyt sellaisen saisin.

Se, että kehitellään jotain omia teorioita ja termejä eri vaivoista tekee aika pahan karhunpalveluksen niille, keillä kyseisiä vaivoja on, koska tällaisten new age-uskomusten takia heitä ei nyt oteta missään tosissaan.

Tässäpä sulle luettavaa. Ja se miksi asiasta ei löydy paljon tietoa on se, että sitä ei olla tutkittu. Lääketieteessä noin 99% on tuntematonta. Ollaan aivan lapsenkengissä. Minulle home aiheutti CIRS:n eli chronic inflammatory response syndromen. En voinut edes syödä juuri mitään, kun kaikki aiheutti pahan allergisen ja neurologisen reaktion. Keho ylivirittyi luomaan inflammaatioreaktion kaikesta mahdollisesta. Ja tätäkään tautia ei Suomessa "tunneta". Vaikka homealtistus oli ohi, pääsin neurologisesta ym inflammaatiosta sekä allergiaoireista eroon vasta vahvoilla glukokortikoidipistoksilla. Homealtistuksen aikana mulle kerkesi puhjeta siis epilepsia, vaskuliitti, muistihäiriö, kasa allergioita, astma, mcas, Crohnin tauti ja mitä vielä. Kiva kun meitä haukutaan new age-hörhöiksi. T. Eri

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4982651/#!po=11.5385

Vierailija
1178/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä sulle luettavaa. Ja se miksi asiasta ei löydy paljon tietoa on se, että sitä ei olla tutkittu. Lääketieteessä noin 99% on tuntematonta. Ollaan aivan lapsenkengissä. Minulle home aiheutti CIRS:n eli chronic inflammatory response syndromen. En voinut edes syödä juuri mitään, kun kaikki aiheutti pahan allergisen ja neurologisen reaktion. Keho ylivirittyi luomaan inflammaatioreaktion kaikesta mahdollisesta. Ja tätäkään tautia ei Suomessa "tunneta". Vaikka homealtistus oli ohi, pääsin neurologisesta ym inflammaatiosta sekä allergiaoireista eroon vasta vahvoilla glukokortikoidipistoksilla. Homealtistuksen aikana mulle kerkesi puhjeta siis epilepsia, vaskuliitti, muistihäiriö, kasa allergioita, astma, mcas, Crohnin tauti ja mitä vielä. Kiva kun meitä haukutaan new age-hörhöiksi. T. Eri

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4982651/#!po=11.5385

Niin, eli kyseessä ei ole myrkytys, eli olemme täysin samaa mieltä.

Suosittelen lukemaan toisen viestin ihan ajatuksella, ennen kuin lähtee ns. vanhasta tottumuksesta väittämään vastaan. Allergia, tai tulehdusreaktio on siis ihan järkevän kuuloinen juttu, tuo toisen kirjoittama myrkytys/toksiini mikälie juttu oli taas jotain muuta.

Vierailija
1179/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tietyssä määrin voi syödä esimerkiksi jäätelön tabletin kera, mutta ei päivän jokaista ateriaa. Jäätävä mahakipu ja ripuli tulee silti, vaikka piereskely jää pois.

Vierailija
1180/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla - isoanoppi edelleen selittää kaikille sukulaisille, etten vain tykkää sienistä ja loukkaantuu joka kerta, kun kieltäydyn sienisalaatista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan