Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?

Vierailija
30.07.2019 |

Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.

Kommentit (1655)

Vierailija
1181/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värisokeus. Sen jos mainitsee, lähes poikkeuksetta jokainen luullut että näen kaiken mustavalkoisena. Ei se niin ole. Näen kaikki värit mutta tiettyjen värien kaikkia sävyjä en välttämättä erota. Noin joka viidennellä ihmisellä on jonkin asteen värisokeus/väri heikkous, silti väärin ymmärretty.

Itse en erota sinistä ja vihreää toisistaan, myös esim. punaisen kanssa ongelmia, näen punaisena vaikka olisikin oranssi tms. Jos sävyt eroavat paljon toisistaan, niin sitten pystyn sanomaan kumpi se on. Mutta mustavalkoisena en minäkään maailmaa näe.

Vierailija
1182/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikko, ei ole vain vanhojen sairaus. Nuorellakin voi olla niin paha, ettei mikään muu auta kuin tekonivel. Eikä ole myöskään pelkästään lihavien sairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kerrottiinkin jo, ettei ihmiset ymmärrä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa.

Itselläni on trehaloosi-intoleranssi, eli erästä sienien sokerin pilkkovaa entsyymiä ei erity ruuansulatuselimistössä.

Sieniä syödessä minulle tulee vastaavat oireet kuin laktoosi-intoleranssissa, mutta ainakin kymmenkertaiset ja saattavat kestää parikin vuorokautta. Olen ollut asian kanssa jopa sairaslomalla.

Ja kohtaushan ei tosiaan mene ohi histamiinilla, koska ei ole allergiaa.

Kohtalotoveri!! Minulla on molemmat, laktoosi ja trahaloosi-intoleranssi. 

Ihmiset eivät vaan käsitä. Kun sanon etten voi syödä sieniä, niin aletaan tuputtamaan jotain hienoja herkkutatteja jotka maistuvat hyvälle kun luulevat että olen nirso.

Sama minulla - isoanoppi edelleen selittää kaikille sukulaisille, etten vain tykkää sienistä ja loukkaantuu joka kerta, kun kieltäydyn sienisalaatista.

Tämä sieniallergia on niin harvinainen sairaus että itsekin kuulin siitä ensimmäisen kerran vasta tästä ketjusta. Ehkäpä iäkkäät sukulaisetkin samoin ovat ensimmäistä kertaa kohdanneet kyseisen vaivan.

Vähän sivusta, Mikä oikein on isoanoppi? Onko se anopin äiti vai anopin anoppi vai kenties joku muu henkilö?

Vierailija
1184/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsamigreeni eli migreeni, joka oireilee ensisijaisesti vatsan kautta. Ennen kohtausta iskee jäätävä ripuli, sen jälkeen alkaa pahoinvointi, huimaus, väsymys ja sydämentykytykset. Joskus myös kasvot tai raajat puutuvat ja puhe puuroutuu.

Vehnäallergia. Ei siis keliakia vaan olen allerginen vehnän proteiineille. Kaikki gluteeniton ei ole automaattisesti vehnätöntä.

Mikä gluteeniton tuote ei ole vehnätöntä? En ole koskaan kuullutkaan ja minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Gluteeniton ruoka ei sisällä vehnää, kauraa, spelttiä, ohraa, ruista eikä näiden proteiinia.

Vierailija
1185/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kerrottiinkin jo, ettei ihmiset ymmärrä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa.

Itselläni on trehaloosi-intoleranssi, eli erästä sienien sokerin pilkkovaa entsyymiä ei erity ruuansulatuselimistössä.

Sieniä syödessä minulle tulee vastaavat oireet kuin laktoosi-intoleranssissa, mutta ainakin kymmenkertaiset ja saattavat kestää parikin vuorokautta. Olen ollut asian kanssa jopa sairaslomalla.

Ihmiset eivät vaan käsitä. Kun sanon etten voi syödä sieniä, niin aletaan tuputtamaan jotain hienoja herkkutatteja jotka maistuvat hyvälle kun luulevat että olen nirso.

Sama minulla - isoanoppi edelleen selittää kaikille sukulaisille, etten vain tykkää sienistä ja loukkaantuu joka kerta, kun kieltäydyn sienisalaatista.

Tämä sieniallergia on niin harvinainen sairaus että itsekin kuulin siitä ensimmäisen kerran vasta tästä ketjusta. Ehkäpä iäkkäät sukulaisetkin samoin ovat ensimmäistä kertaa kohdanneet kyseisen vaivan.

Vähän sivusta, Mikä oikein on isoanoppi? Onko se anopin äiti vai anopin anoppi vai kenties joku muu henkilö?

Allergia ja intoleranssi ovat edelleen eri asia, kuten trehaloosi-intolerantikko kertoikin. Näitä ei kannata missään nimessä sekoittaa tai voi pahimmillaan tappaa jonkun allergikon.

Allerginen henkilö saa allergiaa aiheuttavasta aineesta allergisen reaktion, kuten ihottumaa tai hengenahdistusta, pahimmillaan hengitystiet tukkivan anafylaktisen shokin.

Intolerantikon suolisto puolestaan ei eritä entsyymiä, joka pilkkoo tietyn sokerin, jolle ihmisellä on intoleranssi (esim. laktoosi=maitosokeri). Tämä aiheuttaa vatsavaivoja, kuten kipua, ripulia ja oksentelua.

Tästä syystä esimerkiksi maitoallergikko ei voi käyttää laktoosittomia tuotteita, joista vain maitosokeri on poistettu.

Vierailija
1186/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vatsamigreeni eli migreeni, joka oireilee ensisijaisesti vatsan kautta. Ennen kohtausta iskee jäätävä ripuli, sen jälkeen alkaa pahoinvointi, huimaus, väsymys ja sydämentykytykset. Joskus myös kasvot tai raajat puutuvat ja puhe puuroutuu.

Vehnäallergia. Ei siis keliakia vaan olen allerginen vehnän proteiineille. Kaikki gluteeniton ei ole automaattisesti vehnätöntä.

Mikä gluteeniton tuote ei ole vehnätöntä? En ole koskaan kuullutkaan ja minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Gluteeniton ruoka ei sisällä vehnää, kauraa, spelttiä, ohraa, ruista eikä näiden proteiinia.

Joissakin on vehnätärkkelystä. Se lienee gluteeniton tärkkelys, mutta toki rankkoja oireita saava vehnäallergikko välttänee?

Vierailija
1187/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossapa tietoa https://friaglutenfree.com/fi/faq/tuoteselosteessa-lukee-gluteeniton-ve…

Vierailija
1188/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvosokeus

Tämä harvinainen ja vähän tunnettu vaiva ei ole sairaus vaan oire. Lisäksi oireen nimi on harhaanjohtava koska kyseessä ei ole sokeus, näen aivan hyvin ihmisten kasvot. Ne ei vain jää mieleeni. On mahdotonta tunnistaa ihmisiä kasvojen perusteella. Tästä aiheutuu se, että tunnistan ihmisiä vaattesta ja hiuksista ja jos esim kadulla tulee tuttu vastaan, mutta hänellä onkin pipo hiusten peittona ja uusi takki päällä, niin en tervehdi häntä koska hän näyttää täysin vieraalta. Myös sellaisten tv-sarjojen ja elokuvien seuraaminen on hankalaa jossa henkilöitä ei pysty erottamaan toisistaan hiusten ja vaatteiden perusteella, esim jos kaikilla on armeijavaatteet ja lyhyet hiukset. Tykkään Sinkkuelämää sarjasta koska siinä henkilöillä on erilaiset hiukset :)

Olen 42v nainen, ja kuulin termin kasvosokeus ensimmäisen kerran vasta viime vuonna! Sitä ennen pidin itseäni vain niin tyhmänä etten tunnista ihmisiä kun kaikki muut tunnistavat :(

Hyvä puoli tässä oireessa on se, että entisenä koulukiusattuna en pahoita mieltäni kohdatessani kaupungilla entisiä kiusaajiani, sillä en tunnista heitä :D

Mulla on kanssa tää jonkin asteisena, en tunnista esim. naapureita tai entisiä opiskelukavereita jos näen ne vaikka kaupassa tai muuten "väärässä" ympäristössä, tai justiin pipo päässä tai uuden hiustyylin kanssa. Ja esim. kun joku selostaa elokuvasta jossa esiintyy sejase näyttelijä, en saa päähän tyypin naamaa, tai toisinpäin, katson leffaa jossa on joku maailman tunnetuin näyttelijä mutta en vaan saa päähäni että kuka. Tai just jos on paljon samannäköisiä hahmoja.

Ei sinänsä haittaa elämääni, mutta joskus mietin pitääkö naapurit ja muut puolitutut mua vain mulkerona kun en älyä tervehtiä muualla kuin kotipihalla. Prinsessa Victorialla on sama homma, mutta sillä onkin aina joku avustaja kertomassa että tuolla on sitten Tanskan pääministeri.

Mulla on myös kasvosokeus! Teidän mainitsemien oireiden lisäksi kaksi kasvoista eri näköistä mutta muuten samannäköistä ihmistä näyttää samalta. Esim lukiossa mun rinnakkaisluokalla oli kaksi poikaa joilla oli tummat, pitkät hiukset. Tajusin vasta vanhojentansseissa, että kyseessä on kaksi eri ihmistä

Vierailija
1189/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosista toipuminen. Jonkin sortin skitsofrenia mulla on. En ole tarkempaa diagnoosia kysellyt enkä halua oma kantaa lukea.

Mutta vielä kolmen vuoden jälkeenkin väsyn helposti, tosi pienestä rasituksesta sekä ihmisten kanssa olosta. Toki nautin niistä, mutta minulla voi kestää pari päivää toipua pienestäkin rasituksesta. Lisäksi masennus vaivaa edelleen lääkityksistä huolimatta. Olen myös aloitekyvytön useimmiten.

Vierailija
1190/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin on vehnätärkkelystä. Se lienee gluteeniton tärkkelys, mutta toki rankkoja oireita saava vehnäallergikko välttänee?

Gluteenittomissa tuotteissa ei ole vehnätärkkelystä, niissä ei ole vehnää eikä sen ainesosia.

Vierailija
1191/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sieniallergia. Joidenkin ihmisten elimistö ei pilko sienissä luonnostaan olevaa sokeria. Minulle ei sovi sienet, ne aiheuttavat kovaa vatsakipua ja ripulia. Vatsakipu kestää pitkään. En ole allerginen, allergia on eri asia.

Vierailija
1192/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomissa tuotteissa ei ole vehnätärkkelystä, niissä ei ole vehnää eikä sen ainesosia.

Kyllä on mm. Soijakastikkeessa ja googlata esim. Gluteeniton täytekakkupohja tai vastaava.

Vierailija
1193/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jälkimmäinen vastaa vielä: Eivät kaikki ymmärrä laktoosi-intoleranssiakaan. Minulle on sanottu että ulkomaista maitoa voi juoda vaikka siinä on laktoosia, koska ei ole käytetty aiv rehua tai homogenoitu tms. On jopa tyrkytetty tankkimaitoa kun se ei kuulemma aiheuta mahavaivoja.

Jos ihmisellä on täydellinen laktaasin puute ohutsuolesta,niin se ei korjaannu eikä parane millään maidolla, eikä mitään maitoa voi juoda. Itse en ole voinut juoda edes äidinmaitoa vauvana.

Tästä sieni-intoleranssista en ole koskaan kuullutkaan, joten en kommentoi sitä mutta eikös laktoosiongelmaan saa apteekista tabletin joka sisältää laktoosia pilkkovaa ainetta? Sellaisen syömisen jälkeen laktoosia pitäisi pystyä syömään ilman oireita.

Tämä tyyppi tuli ilmeisesti ketjuun todistaakseen, millaisia vääriä käsityksiä sitä onkaan...

Ne laktoosinpilkkojapillerit ovat vitsi. Sopivat lieville laktoosi-intoleranteille, joilla on jonkin verran entsyymejä, mutta tekee mieli syödä jäätelöä pieremättä. Tabletteja saa ottaa hemmetin monta ja teho on silti -no joo.

Täydellinen laktaasin puute on hieman eri asia sitten.

-eri, lievällä laktoosi-intoleranssilla-

¨miksi pitää suuttua kysyjälle siitä, että hän rehellisesti ja avoimesti kysyy asian, josta itsellään ei ole tietoa

Vierailija
1194/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akne. Olen kohta 30v mutta akne vaan pysyy. Parin vuoden välein syön Roaccutan-kuurin ja antibioottia siihen väliin. Ärsyttää kun ihmiset kertovat että akneen on olemassa nykyään hyvät lääkkeet, niin on, mutta minulla ne eivät ole poistaneet ongelmaani pysyvästi mitä se suurimmalla osalle kerrasta tekee.

Ja se kuinka kivulias akne ja mätäpaiseet ovat. Minulla on myös arpia, ja ihmiset kehottavat vain olemaan koskematta tulehtuneisiin paukamiin, enhän minä niihin koske, mutta esimerkiksi nukkuessa naama hankautuu tyynyyn tai hartiat hankautuu repun kantohihnoihin ym.

Kokeile jättää pellavarouhe ja muu proteiinipitoinen kuten soijatuotteet, maitotuotteet, banaanit ja viljat.

Kasvis, peruna, riisi, kala, kana ym. Marjat jaa hedelmät jotta c vitamiinit ym. Akne voi johtua elimistön tulehdus tilasta, allergiasta, keliakista, johon auttaa ainoastaan äärimmäisen tarkka ruokavalio. Ja paljon vettä ja kalaöljyjä.

Vierailija
1195/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bipolaarihäiriö. Moni kuvittelee, että maniassa ollaan täysin holtittomia ja petetään ja tuhlataan kaikki rahat. Todellisuudessa yöuneni menevät ja touhuan kotona enemmän kuin yleensä, eikä minulla ole ollut kuin kaksi tällaista viikon maniaa kymmenen vuoden aikana. Masennuskin on vähäoireinen, kiitos hyvän lääkityksen.

muuten sama mutta kovasti masennus painotteinen :/ josko nyt lääkitys alkaisi auttaa siihen. Mulla "vain" hypomaniaa eikä mitään älyttömyyksiä oo tullu tehtyä. Töitä vain tosiaan hullunlailla ja opiskelua ja sitten siitä uupumuksen kautta masennukseen.

Vierailija
1196/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on mm. Soijakastikkeessa ja googlata esim. Gluteeniton täytekakkupohja tai vastaava.

Korjaus: vehnänalkioöljyö, vehnä kuitua, vehnäorasta, vehnänorasjauhetta tuotteissa voi olla gluteenittomista tuotteissa ei vehnätärkkelystä.

Vierailija
1197/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OCD. Kuvitellaan, että tykkään siivota ja pestä käsiä.

Mun ongelma ei ole pakkotoiminnot vaan ajatukset. Joskus päähäni eksyy ihan hirveitä asioita ja mielikuvia, että olen esim. tehnyt jotain todella pahaa. Tiedän jossain sisimmässäni, että näin ei ole mutta se ei auta.

Ihmiset ei tiedä mikä helvetti OCD voi olla. On kamalaa, kun ei voi luottaa mihinkään, mitä itse ajattelee. Koko ajan pää kysyy "Mitä jos sittenkin... Oletko nyt ihan varma...ehkä kuitenkin....?"

Se ei ole tosiaan sitä, että joku tykkää vähän värikoordinoida mustekyniään.

Tämä.

Vierailija
1198/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä CRPS 2, ja kokemukset juuri samat. 18v sairastamista takana ja ei viitsi kenellekään kertoa, kun aina tiedetään kun itselläkin on ollut niska kipeänä. On vaan vähän eri kun itsellä hyvänä päivänä tuntuu vain siltä, että kädet olisivat oikeasti tulessa ja minulle lääkkeet vielä toimivat hyvin...

Vierailija
1199/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on skitsofrenia, joka todettu verrattain myöhään aikuisiällä eli vähän alle 40-vuotias olin diagnoosin saadessani. Kaikki eivät tiedä sairaudestani, mutta olen joillekin siitä kertonut ja saanut ihmetteleviä ilmeitä ja kommentteja. Olen työelämässä tällä hetkellä, jonne pääsin kovien ponnistelujen kautta.

Vierailija
1200/1655 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sairaus ei ole pahimmasta päästä, eli verenpainetauti. Olen 45v hyvässä fyysisessä kunnossa eikä ylipainoa ole. En tupakoi ja alkoholia käytän kohtuudella. Perinnölliset tekiät tässä vaikuttavat paljon ja olen pari vuotta ollut verenpainelääkityksellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän