Mitä sairauksia teillä on, mistä ihmisillä tuntuu olevan väärät käsitykset tai eivät tiedä mitä se sairaus oikeasti on?
Tämmöinen ketju. En laita omaani aloitukseen, ettei ketju ala pyörimään aapeen lyttäämisen ympärillä. Laitan sen sitten kun on tullut muidenkin sairauksia tänne.
Kommentit (1655)
Assburger kirjoitti:
Lamisa kirjoitti:
Kukaan ei varmaan onneksi enää luule, että epilepsia tarttuisi, mutta monelle tullee epilepsiasta mieleen vain kaatuminen, kouristukset ja suusta tuleva vaahto. Epilepsia ilmenee kuitenkin monella myös poissaolokohtauksina, jossa tajunta hämärtyy niin, ettei ulkopuolinen edes huomaa mitään, tai jossa tehdään toistuvaa, tarkoituksetonta liikettä, kuten kävellään epämääräisesti, nyplätään vaatetta, maiskutellaan, kasvot voivat vääntyillä.
Myös monelle epilepsiaa itse sairastavalle epilepsian monimuotoisuus on tuntematon.
Ajattelevat, että kaikilla muillakin epileptikoilla on heidän taudinkuvansa.
En itse sairasta epilepsiaa, mutta useampi tuttuni ja 2 läheistäni kyllä.
Yleinen käsitys myös on, että epilepsiadiagnoosilla saa heti tai helposti eläkkeen.
Joo epilepsia. Eplepsia sinänsä ei ole sairaus vaan oire, keskushermoston reaktio tiettyyn ärsykkeeseen. Ko. ärsyke sitten voi olla melkeinpä mitä vaan: vahva humalatila, kasvain, synnynnäinen rakennepoikkeama, onnettomuuden seuraus, unisyklin muutos nukkuessa, huumeiden käyttö, sairaus jne. jne. jne. Kohtauksia on kaikenlaisia sekunnin mittaisista silmänräpyttelyistä kokonaisvaltaisiin kouristeluihin ja tajuttomuuteen ja ihan kaikkeen tältä väliltä, ja niitä voi tulla kerran elämässä tai useita kymmeniä kertoja päivässä. Ensimmäisen kohtauksen voi saada lapsena tai aikuisena, missä iässä vaan. Näin laajalta skaalalta meidät eet sitten niputetaan suurpiirteisesti yhdeksi tasalaatuiseksi massaksi. Jep...
Posttraumaattinen stressihäiriö ja kiintymyssuhdehäiriö. Ensin isä käytti hyväkseen. Siinä ei ole niinkään kyse seksistä vaan vallankäytöstä. Kun se jonka pitäisi olla luotettava tekee myös pahaa, syntyy kiintymyssuhdehäiriö.
Myöhemmissä suhteissa kun minua alistettiin, en osannut puolustautua, kun ns turvallisuustutka ei toiminut.
Keskittymiskyvyn puuttuessa jäin alisuorittajaksi ja koko ikäni olen saanut kuulla vähättelyä, kuinka turhaa on valitukseni, "itsehän sä niihin tilanteisiin hakeuduit" ym.
Jopa terveydenhuollossa ei ymmärretä että PTSD on vakava toimintakykyä rajoittava tila. Terapiahakemus hylättiin.
Aspie kirjoitti:
Ei sairaus vaan erilainen tapa ymmärtää maailmaa eli naisten asperger. Edes hoitoalan ammattilaiset eivät juuri osaa suhtautua tähän.
Miten tuo poikkeaa miesten aspergerista? Kiinnostaa, koska pojallani on diagnosoimaton asperger. Kiinnostaa tietää.
Endometrioosi. Ihmiset kuvittelee, että kun olen käynyt kohdun ja munasarjojen poistossa, niin sairaus olisi talttunut.
Tämähän voi levitä kaikkialle, hampaiden juurista alkaen. Ja ilman estrogeeniä en pärjää ja se on valitettavasti bensaa endolle.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi. Ihmiset kuvittelee, että kun olen käynyt kohdun ja munasarjojen poistossa, niin sairaus olisi talttunut.
Tämähän voi levitä kaikkialle, hampaiden juurista alkaen. Ja ilman estrogeeniä en pärjää ja se on valitettavasti bensaa endolle.
Jessus! 😮😥
Enpä tota tiennyt, voimia! Mulla ei oo kuin DB1, ei sentään ihan tollanen, vaikka vakava onkin!
Atooppinen iho ja aikuisiän akne kolmikymppisenä. Rahaa paloi kosmetologille ja kalliisiin ihonhoitotuotteisiin tuhansia euroja. Onneksi parani.
Sjögrenin syndrooma sekä krooninen selkäkipu. Joo, yleensä en näytä sairaalta, joten eihän minua voi mikään vaivata...
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen liikatoiminta, rinnastetaan vajaatoimintaan vaikka liikatoiminta rajumpi ja hoitamattomana voi kuolla. Sairauden ollessa vielä hallitsematon en mm. Pysty nukkumaan juuri lainkaan, ripuloin kaikki ruuat eli vessa oltava 20 sekunnin päässä, meinaan vähän väliä pyörtyä, sydän hakkaa rinnasta ulos, henkeä ahdistaa niin että luulee saavansa jonkun kohtauksen ynnä muita pahoja oireita. Valitettavasti toistuvien liikatoimintajaksojen vuoksi mulle on jäänyt sydänongelmia, hengenahdistusta, tolkuton väsymys, pissalla ramppaaminen ja ärtynyt suolisto vaikka välillä oonkin ns. terve.
Mulla oli toi liikatoiminta ja hoidettiin vajaatoiminnan puolelle.Vajaatoiminta on minun kohdallani miljardi kertaa pahempi,kuin liikatoiminta ikinä.Älä vaan koskaan suostu radiojodin käyttöön.Toki jollain voi toimia,mulla ei.Mulla tauti on lihottanut satakiloiseksi, liikatoiminnassa painoin n.50kg.Muistihäiriöitä, unihäiriöitä, huonot hampaat,huono luusto,silmäoireita,vatsaoireita,kipuja lihaksissa,luissa,nivelissä,sydänoireita.Hirvittäviä raivokohtauksia,tuosta keino-hormonista...ym.ym.ym.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen liikatoiminta, rinnastetaan vajaatoimintaan vaikka liikatoiminta rajumpi ja hoitamattomana voi kuolla. Sairauden ollessa vielä hallitsematon en mm. Pysty nukkumaan juuri lainkaan, ripuloin kaikki ruuat eli vessa oltava 20 sekunnin päässä, meinaan vähän väliä pyörtyä, sydän hakkaa rinnasta ulos, henkeä ahdistaa niin että luulee saavansa jonkun kohtauksen ynnä muita pahoja oireita. Valitettavasti toistuvien liikatoimintajaksojen vuoksi mulle on jäänyt sydänongelmia, hengenahdistusta, tolkuton väsymys, pissalla ramppaaminen ja ärtynyt suolisto vaikka välillä oonkin ns. terve.
Vajaatoimintaankin voi kuolla. Kilpirauhanenhan säätelee muuta hormonitoimintaa, ja jos säätely loppuu, ihmisen elinjärjestelmät sekoavat ja sammuvat.
Huvitti tuo väheksyntä vajareita kohtaan. Mullakin samat oireet kun liikatoiminnassa ripulia myöden. Oireethan saattaa olla samat.
Kilpirauhasen vajaatoiminta, ennen lääkitystä olin väsynyt ja nukuin helposti kellon ympäri, kiloja tuli ilmasta ja ihmettelin miten olen lihonut vaikken syönyt paljoa ja liikuin paljon, kerroin lääkärille että nukun liikaa, siksi sain lääkityksen, ja hermokipua, vaikea masennus testi käskee ottaa yhteyttä jonnekin, mutta viimeksi psykiatri sanoi voidaan lopettaa käynnit, pelkään että romahdan.
Saan paniikkihäiriöitä ne ovat kauheita iski viimeksi kaupassa, alkoi pyörryttämään ja ahdisti, sydän hakkasi, hikoilutti ja tärisytti, Paniikkihäiriö iskee myös kotona, silloin käperryn enkä jaksa mitään.
Olen läheisriippuvainen ja inhoan itseäni ja kaikkia ihmisiä! Nytkin sydän hakkaa korvissa ja tekisi mieli mennä nukkumaan vaikka kello ei ole kahdeksaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD. Olen akateeminen nainen tällä dg:llä. Ja sanon siksi akateeminen, että moni kuvittelee, ettei ko sairautta/ominaisuutta voi olla koulutetuilla ja että sen pitää aina automaattisesti paistaa läpi aina ja kaikkialla.
Töissä eka huudahdus on usein: "Ei sinusta kyllä huomaa yhtään!". No, jos kanssani on yhtään tekemisissä enemmän, kyllä huomaa. Kiipeilen puissa, liikehdin koko ajan, saan hysteerisiä naurukohtauksia, ja ennen kaikkea keskittyminen ja paikallaanolo vie kaikki voimani.
Lisäksi kuvitellaan, että diagnoosi on sellainen roskadiagnoosi, jonka saa tuosta vain. Minulla ainakin tutkimukset kestivät vuoden ja niihin sisältyi haastatteluja, joissa haastateltiin minua ja läheistäni, moniammattillisen tiimin konsultaatio ja pään magneettikuvaus.
Minä taas sain kyseisen diagnoosin tuosta vain. Läheisen haastattelua oli kerran, mutta vaikkei hän kauheasti mitään juuta tai jaata osannutkaan sanoa niin ei se estänyt diagnoosia. Päätä ei kuvattu, moniammatillisen tiimin konsultaatiota ei ollut.
Nyt kun luulen että diagnoosi ei pidäkään paikkaansa, siitä ei meinaa päästä millään eroon ja se pulpahtelee esiin vaikka en itse siitä mitään mainitse ja olen varaamassa ihan muista syistä jotain aikaa.
"Pulpahtelee esiin" käytännössä miten ja missä - työterveydessä, terveyskeskuksessa...?
Minulla diagnoosi sinänsä ei ollut vaikea saada eikä edellyttänyt muuta kuin haastatteluja/kyselyjä, mutta Omakannassa lukee diagnoosini yhteydessä edelleen lisäys "määräaikainen". Nyt on pari vuotta siitä, kun ensimmäistä kertaa psykiatriani luona kävin.
ADHD-diagnoosin saaneista jopa 90 %:lla arvioidaan olevan jokin mt-vaiva ADHD:n lisäksi. Siksi ei ole harvinaista, että ADHD-diagnoosi ei aina osu oikeaan. Minullakin on parikymmentä vuotta sitten diagnosoitu masennus, viimeisimpänä sitten ADHD ja edelleen ajoittain mietin, että pitäisiköhän ahdistuneisuushäiriön sittenkin olla ensisijainen diagnoosi. Ei ole aina helppoa arpoa, mikä johtuu mistäkin. Eihän diagnoosilla "muuta tee", kuin että se mahdollistaa avun saannin.
Lämpöallergia, ppd allergia, säilöntäaineallergia jne.
Aurinkoihottuma. Sit kun yli 40 v menee raapimaan ihoa: ei parane millään.
Uniapnea. Voi tsiisus, että tuntuu vaikea olevan ymmärtää mitä se tarkoittaa tai sisältää. Silloin ei liikuta lisähappipullon kanssa ympäriinsä vaan öisin CPAP-laite kierrättää paineella ilmaa suuhun, jotta nielu pysyy auki ja pystyy itse hengittämään normaalisti ilman että kurkku sulkeutuu yön aikana ja tulee hengityskatkoksia! Ihmiset tuntuvat välillä olevan täysin ignoramuksia ja vieläkin pahempia....
Vierailija kirjoitti:
Jos lihavalla on joku sairaus, ajattelen hänestä, että laihduttaisi ja sitten vasta kertoisi sairaudestaan.
Terveyskeskusten pitäisi hoitaa ihmisten terveyttä kaikin tavoin,
mutta eikun meillä hoidetaan vaan sairauksia.
Jaettaisiin kuntosalikortteja, uimahallilippuja, tuotenäytteitä hyvistä ruuista, mutku ei.
Ei saa mainostaa, pitää kilpailuttaa ym.
Sairaus se tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea. Voi tsiisus, että tuntuu vaikea olevan ymmärtää mitä se tarkoittaa tai sisältää. Silloin ei liikuta lisähappipullon kanssa ympäriinsä vaan öisin CPAP-laite kierrättää paineella ilmaa suuhun, jotta nielu pysyy auki ja pystyy itse hengittämään normaalisti ilman että kurkku sulkeutuu yön aikana ja tulee hengityskatkoksia! Ihmiset tuntuvat välillä olevan täysin ignoramuksia ja vieläkin pahempia....
Just tämä ja siihen päälle "ai sulla on sit vähän väymystä". Itselläni hengityskatkoksia oli yöllä 65 ja meni vuosi "oppia uudestaan kävelemään" ilman sitä tunnetta että oksettaa, pyöryttää, korppa hajoo. Lääkärissäkin yrittivät kovasti lässyttää, että masennusta se vaan on..
Nyt on olo kuin vuorikauriilla CPAPin ansiosta
Derealisaatiotilat, hyvin monet eivät tunne termiä ollenkaan, eivätkä ymmärrä vaikka selittäisi. En tiedä olisinko itsekään ymmärtänyt, ennenkuin jouduin tuossa tilassa kaksi vuotta kulkemaan. Järkyttävät usvavuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä ja siihen päälle "ai sulla on sit vähän väymystä". Itselläni hengityskatkoksia oli yöllä 65 ja meni vuosi "oppia uudestaan kävelemään" ilman sitä tunnetta että oksettaa, pyöryttää, korppa hajoo. Lääkärissäkin yrittivät kovasti lässyttää, että masennusta se vaan on..
Nyt on olo kuin vuorikauriilla CPAPin ansiosta
Itsellä ihan sama. Hengityskatkoksia kuitenkin yli 90 tunnissa eli lähes jatkuvasti hengitys poikki ja haukoin öisin luultavasti ilmaa kuin kala kuivalla maalla - eipä ihme monet siitä johtuvat vaivat ja johdannaissairaudet.... Oma CPAP-laite joka yö käytössä läpi koko yön enkä pois antaisi!
Vierailija kirjoitti:
Pähkinäallergia.
Ihmisille tulee yllätyksenä etten voi syödä kookosta (joo, se on kookosPÄHKINÄ) tai muskottia ei voi käyttää mausteena (muskottiPÄHKINÄÄ siis).
Moni on yllättynyt että pelkkä kontaminaatio riittää laukaisemaan oireet, esimerkiksi se, että samoilla ottimilla on koskettu ensin pähkinätuotteeseen ja siitten muuhun. Please, älkää siirrelkö buffeteissa jne. niitä ottimia laareista toiseen!
Olen ollut viisi kertaa tehohoidossa ja lähellä kuolla, lievempiä adrenaliinikynää vaatineita oireita en enää edes jaksa laskea.
MaaPÄHKINÄ ei ole pähkinä jne. Ei niin yksioikoista.
Pähkinäallergia.
Ihmisille tulee yllätyksenä etten voi syödä kookosta (joo, se on kookosPÄHKINÄ) tai muskottia ei voi käyttää mausteena (muskottiPÄHKINÄÄ siis).
Moni on yllättynyt että pelkkä kontaminaatio riittää laukaisemaan oireet, esimerkiksi se, että samoilla ottimilla on koskettu ensin pähkinätuotteeseen ja siitten muuhun. Please, älkää siirrelkö buffeteissa jne. niitä ottimia laareista toiseen!
Olen ollut viisi kertaa tehohoidossa ja lähellä kuolla, lievempiä adrenaliinikynää vaatineita oireita en enää edes jaksa laskea.