Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (810)

Kukaan ei varmaan onneksi enää luule, että epilepsia tarttuisi, mutta monelle tullee epilepsiasta mieleen vain kaatuminen, kouristukset ja suusta tuleva vaahto. Epilepsia ilmenee kuitenkin monella myös poissaolokohtauksina, jossa tajunta hämärtyy niin, ettei ulkopuolinen edes huomaa mitään, tai jossa tehdään toistuvaa, tarkoituksetonta liikettä, kuten kävellään epämääräisesti, nyplätään vaatetta, maiskutellaan, kasvot voivat vääntyillä.

Vierailija

Minulla myös masennus. En viitsi siitä kenellekään puhua, vääriä käsityksiä on niin paljon. En halua keneltäkään a) sääliä tai b) „hyvää tarkoittavia“ neuvoja, miten minun kannattaisi alkaa ajattelemaan positiivisemmin. Otan lääkkeeni ja pystyn niiden avulla elämään ihan normaalia elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Bore out käräytti loppuun ja vei tajunnan, mutta edelleenkään ihmiset eivät ymmärrä miten tylsyyteen voi masentua tai miksi sen vuoksi joutuu irtisanoutumaan töistä. Tällä hetkellä pyrin kuntoutumaan ja kerään taas voimia pystyäkseni palaamaan takaisin työelämään.

Vierailija

IBD sekoitetaan usein IBS:ään (=ärtyvän suolen oireyhtymä). Nykyään kun kaikilla tuntuu olevan herkkä vatsa eli maitoa, viljoja yms. vältetään turvotuksen pelossa.

Itse joudun päivittäin käyttämään lääkettä pitääkseni oman suoleni remissiossa. Aktiivisena sairaus aiheuttaa mm. veriripulia n. 20 kertaa päivässä, vatsan järkettömän kipeitä turvotuskohtauksia (turpoo niin isoks, kun täysillä pullistaa mahaa) ja näistä seuraamuksena tietenkin puutostilat ja laihtuminen.

Vierailija

Ehlers-Danlossin syndrooma. Voin näyttää päällepäin normaalilta, mutta jos jalka hieman lipeää märällä kadulla, voi polvi mennä pois sijoiltaan ja on mennytkin. Sama juttu olkapään kanssa kun minua on vedetty kädestä esimerkiksi lapsena ja aikuisenakin. Joka kerta pitää käydä kuvattavana, ettei mikään luunsiru seikkaile irrallaan ja kudosten paraneminen kestää kauan.

Tämä EI parane millään kunto-ohjelmalla tai ruokavaliolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Bipolaarihäiriö. Moni kuvittelee, että maniassa ollaan täysin holtittomia ja petetään ja tuhlataan kaikki rahat. Todellisuudessa yöuneni menevät ja touhuan kotona enemmän kuin yleensä, eikä minulla ole ollut kuin kaksi tällaista viikon maniaa kymmenen vuoden aikana. Masennuskin on vähäoireinen, kiitos hyvän lääkityksen.

Mulla vähän vaikeampi mania, mutten tuhlaile, petä tai mitään muutakaan holtitonta. En vaan saa nukuttua ja saatan järjestellä kaapit 14 kertaa päivässä jos ei muuta tekemistä ole. Masennusjaksot eivät ole kans pahat koska on toimiva lääkitys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
IBD sekoitetaan usein IBS:ään (=ärtyvän suolen oireyhtymä). Nykyään kun kaikilla tuntuu olevan herkkä vatsa eli maitoa, viljoja yms. vältetään turvotuksen pelossa.

Itse joudun päivittäin käyttämään lääkettä pitääkseni oman suoleni remissiossa. Aktiivisena sairaus aiheuttaa mm. veriripulia n. 20 kertaa päivässä, vatsan järkettömän kipeitä turvotuskohtauksia (turpoo niin isoks, kun täysillä pullistaa mahaa) ja näistä seuraamuksena tietenkin puutostilat ja laihtuminen.

Ja olen oireineni keskitasoa ja osallahan sairaus voi johtaa myös niveltulehduksiin, reumaan, sisäelinten tulehduksiin ja erilaisiin ihosairauksiin. Lisäksi suoli, joka ei lääkkeillä parane voidaan kokonaan tai osittain joutua poistamaan, mikä voi tarkoittaa avannetta.

Vierailija

Ykköstyypin diabetes. Vieläkin on ihmisiä, jotka luulevat, että vanhemmat ovat syöttäneet lapsensa väärin ja siitä tullut diabetes.

Vierailija

Maitoallergia. Sekoitetaan intorentikkoihin joten minulle tyrkytetään laktoositonta maitoa vaikka en voi käyttää maitoa ollenkaan ilman että siitä seuraa vatsanpuruja, kipuja ja ilmavaivoja.

Vierailija

Ulostamisvaikeus. Terveyskeskuksen yleislääkärit eivät ilmeisesti tiedä tällaisesta vaivasta eivätkä suostu lähettämään jatkotutkimuksiin, koska kyseessä ei ole ummetus. Ei ole ilmeisesti heille koskaan tullut vastaan esim. synnyttäneitä joilla on laskeuma tai suolistosyöpää sairastavia, joihin molempiin voi kuulua ulostamisvaikeus. Päättivät sitten, että tämä on psyykkistä. On psyykkistä, ettei se p*ska tule kaikki ulos vaikka kuinka päkistäisi. Selvä.

Vierailija

Vaikea atooppinen ihottuma, joka on ollut vaikea ajoittain saada hoitotasapainoon, vaikka tekisi mitä. Kaikki ruokavaliohoidot kokeiltu, kaikki apteekin ja luontaistuotemyymälöiden rasvat kokeiltu (vain harvat sopivat), ihonhoitoon kulunut päivittäin järjettömästi aikaa. Nykyään ei jaksa enää kuin naurattaa "ootko kokeillut laittaa jotain rasvaa =)))" -kommentit, vaikka aluksi ne saivat verenpaineen nousemaan. Minulle myös annetaan usein lahjaksi hajustettua herkän/kuivan ihon kosmetiikkaa, vaikka olen kyllä sanonut, että hajusteet eivät sovi, eivätkä monet hajusteettomatkaan tuotteet. "Tässä luki että sopii kuivalle iholle =))))"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ulostamisvaikeus. Terveyskeskuksen yleislääkärit eivät ilmeisesti tiedä tällaisesta vaivasta eivätkä suostu lähettämään jatkotutkimuksiin, koska kyseessä ei ole ummetus. Ei ole ilmeisesti heille koskaan tullut vastaan esim. synnyttäneitä joilla on laskeuma tai suolistosyöpää sairastavia, joihin molempiin voi kuulua ulostamisvaikeus. Päättivät sitten, että tämä on psyykkistä. On psyykkistä, ettei se p*ska tule kaikki ulos vaikka kuinka päkistäisi. Selvä.

Käy gynekologilla. Kannattaa.

Nimim.leikattu

Vierailija

Kilpirauhasen toimintahäiriö. Vaikeaa päästä mihinkään tutkimukseen kun Auomen julkinen terveydenhuolto ei tunnusta sen enempää liika- kuin sen alitoimtaakaan vaan ongelmat luokitellaan "psyykkisiksi" oltaisiin hoitamassa alta pois masennuslääkkeillä. Lääkkeet olisi kuitenkin turhia sillä yhd´delläkään kontrollikäynillä ja tarkkailussa minulla ei ole todettu masennusta eikä siis tarvettaa masennuslääkkeille. Aion silti hakea niin kauan kilpirauhas tutkimuksiin kunnes ne hyväksytään Suomessa virallisiksi sairauksiksi.

Vierailija

Dissosiaatiohäiriö. Kuvittelevat usein skitsofreeniseksi enkä jaksa enää selittää eroa, niinpä en läheisillekään enää aiheesta puhu.

Vierailija

IBS , jonka ihmiset kuvittelevat olevan vain turvottelua ja pieremistä.
Jos syön vääriä asioita, kärsin lamaannuttavista vatsakiuvuista, vesiripulista ja imeytymishäiriöistä. Pahimpina kausina olen vessan vanki. Lääkäri olisi lätkäissyt oireiden perusteella Crohn-diagnoosin, mutta koepaloista ei saatu histologista vahvistusta. Tiedän ettei tämä silti ole yhtä vakavaa kuin IBD.

Vierailija

Tätä ei luokitella sairaudeksi, mutta mainitsen silti: tuoksuyliherkkyys. Joidenkin on todella vaikea ymmärtää, että hajusteet voivat aiheuttaa hyvinkin pahoja oireita. Pidetään vain luulotautisena tai nipottajana kun pyytää ihmisiä tulemaan kylään ilman hajusteita. "Laitan ihan vähän vain. Eihän se nyt voi olla haitaksi."

Vierailija

Suolan puute. Ihmisten vaikeaa ymmärtää, mutta en käytä ruuanlaitossa ollenkaa suolaa enkä koskaan syö mitään suolasta. En vain pidä suolasta. Kehoni ei kuitenkaan saa tarpeeksi suolaa jotta nestetasapaino pysyisi vakiona ja lääkärin mukaan pitäisi siksi opetella käyttämään ruuanlaitossa. En siltikään ole muuttanut elintapoja ja syön edelleenkin kaiken suolattomana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suolan puute. Ihmisten vaikeaa ymmärtää, mutta en käytä ruuanlaitossa ollenkaa suolaa enkä koskaan syö mitään suolasta. En vain pidä suolasta. Kehoni ei kuitenkaan saa tarpeeksi suolaa jotta nestetasapaino pysyisi vakiona ja lääkärin mukaan pitäisi siksi opetella käyttämään ruuanlaitossa. En siltikään ole muuttanut elintapoja ja syön edelleenkin kaiken suolattomana.

Tuo ei ole sairaus. Ja onhan se nyt typerää tahallaan aiheuttaa itselleen puutostila, joka voi johtaa vakavaan sairastumiseen. Suolaa saa helposti käyttämättä lainkaan suolaa ruuanlaitossa. Esim. lakritsissa on suolaa, vaikka se ei maistu suolaiselta. On jopa olemassa suolatabletteja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Bore out käräytti loppuun ja vei tajunnan, mutta edelleenkään ihmiset eivät ymmärrä miten tylsyyteen voi masentua tai miksi sen vuoksi joutuu irtisanoutumaan töistä. Tällä hetkellä pyrin kuntoutumaan ja kerään taas voimia pystyäkseni palaamaan takaisin työelämään.

Onko sellaista edes vai tarkoitatko nyt Burn outtia joka oli alkuvuosikymmenen muoti-ilmiö?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Keliakia. Kiitos muotigluteenittomien, keliakiaan suhtaudutaan joskus tosi välinpitämättömästi. Suurin osa ymmärtää, kun sanon että kyseessä on vakava sairaus, mutta osa vaan pyörittelee päätään.

Itse kuulun kategoriaan "muotigluteeniton" sillä keliakiatesti negatiivinen. Silti (kaikki) viljat aiheuttavat elämää häiritsevää närästystä, aknea, nivelkipuja, migreeniä, hiivatulehduksia (intiimialue, korvat, varpaat), masennusta, paniikkikohtauksia (pitkällä altistuksella) ja vitamiinipuutoksia (rauta, B). Sekä lääkäreiden, kanssaihmisten ja keliaakikkojen mielestä olen muotigluteeniton enkä saa esim. sairaalan osastojaksolla gluteenitonta ruokaa koska mitään diagnoosia ei ole (Tai on nuo kaikki yllämainitut erikseen). Kaikki pyörittelevät päätään.
Tähystyksessä oli suolinukka madaltunut ja tulehdus pohjukaissuolessa mutta koska ei ollut täyskato, ei keliakiaa. Lisäksi minulla kaikki viljat aiheuttavat oireet, myös ne gluteenittomatkin. Vaikeaa on, enkä voi puhua tästä kenellekään koska kukaan ei ota tosissaan. Kotona pärjää kunhan ei vain mene mihinkään syömään. Sukulaiset jopa loukkaantuvat kun en syö heidän pulliaan. Itsestäni tuntuu että jos olisi keliakia, olisi paljon helpompaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat