Lapseni, kohta 11v ei tee mitään kotitöitä
Pienenä teki kun oli kotihoidossa mutta oppi isältään asenteen että ne ovat minun hommia
Mikä neuvoksi?
Kommentit (88)
Mikset pakota miestä hoitamaan omaa osaansa tai miksi ylipäätään katselet semmoista vätystä ja teit lapsenkin sellaisen kanssa...?
Lopeta sinäkin kotitöiden tekeminen. Kun ei kerran muutkaan tee, miksi sinun pitäisi. Ei ruokaa, ei puhtaita pyykkejä. Sit riittävän pitkän lakkoilun jälkeen lasta ja miestäkin saattaa alkaa kiinnostaa kotityöt.
Ei 11-vuotiaan tarvitse tehdä kotitöitä!Roskiksen vieminen ja oman huoneen siivoaminen riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko/kuukausirahan määrä sidotaan tehtyihin kotitöihin. Jos vaikka viikossa saa 5e niin siihen pitää täyttää ja tyhjentää astianpesukone pari kertaa, siivota oma huone, viedä roskat kolmesti jne. Jos määrät ei täyty niin lasket raha määrää.
Ei hänellä ole mitään viikko tai kuukausirahaa, ei ole koskaan ollut.
Annatte rahaa kun vaan pyytää?
Todella harvoin pyytää rahaa mihinkään.
Tuotko sipsit, herkut, karkit ja limsat kaupasta aina kun pyytää? Saako aina sellaiset muodinmukaiset vaatteet mitä haluaa?
Meillä saman ikäinen tyttö hoitaa pikkusiskoa 3v tarvittaessa muutamia tunteja, laittaa pyykit kuivamaan, imuroi ja auttaa ruoan teossa. Saa sitten rahaa jos lähtee jonnekkin, muutaman kympin tai enemmän.
Isä vaihtoon? kirjoitti:
Mikset pakota miestä hoitamaan omaa osaansa tai miksi ylipäätään katselet semmoista vätystä ja teit lapsenkin sellaisen kanssa...?
Meillä asutaan vähän eri lailla kuin muut. Tajusin kirjoittaessani että vaikka lapsi ei tiskaa, siivoa, laita ruokaa, niin hän tekee puuhommia, auttaa talon lämmityksessä, kantaa mökillä vettä, auttaa ruohonleikkauksessa, lumenluonnissa, välillä kerää marjoja eli ei hän vain oleile. Ap
Mulla on 23-vuotias siskopuoli, eikä hänen vanhempansa koskaan pyytäneet häntä tekemään kotitöitä
Meillä saa yhden pisteen sekä roskien viennistä että tiskikoneen tyhjäyksestä. Aluksi palkinnot a pistemäärät oli melko pieniä, jäätelöt kaikille tms. Nyt palkinto on isohko ja pistemäärä samoin. Tämän isohkon palkinnon pisteitä on kerrytetty useampi kuukausi eikä vielä olla ihan maalissa.
Periaatteessa palkkiot on sellaisia että jossakin kohtaa sen voisi saada ilman pisteitäkin mutta käytäntö on osoittanut että lapset haluaa kerryttää pisteitä. Hiukan kilpailevat siitä kuka kerää enemmän ja toisinaan patistavat toistansa, "sulla on noin vähän pisteitä, tee tuo tai tuo juttu nyt". Lapsista on myös hauskaa että heillä on enemmän pisteitä kuin minulla vaikkakin toisaalta tietävät että en itse merkitse kaikkia pisteitä listaan.
Listalla on siis noi tiskikoneen tyhjäys, roskien vienti, pöydän kattaminen, imurointi (oman huoneen siivoamisesta/imuroinnista ei kuitenkaan saa pisteitä) yms. Joskus sovitaan erikseen listan ulkopuoleltakin saako pisteitä vai ei.