Alan ymmärtää miksi lomilla ihmisillä palaa hermot puolisoon saati erot lisääntyvät - olen yksi heistä joka pohtii vakavissaan erillisiä asuntoja
Huomenna lähtisi lento lomakohteeseen ja mitä tekee mies - istuu koneella pelaamassa, vaikka pitäisi pestä pyykkiä, siivota, pakata ja tehdä melkoisen paljon lähdön eteen asioita. Kävi mielessä että kävisin vetämässä johdon irti seinästä, sen sijaan vain seurailen seurausten kypsymistä taustalta samalla kun pakkaan OMIA ja lapsen tavaroita.
Aiemmin lomalla kuvittelin että menemme aikuisten kesken jonnekin. Mies lupaili hotelliyötä yhdestä kaupungista tai menoa porijazzeille, kumpikaan ei toteutunut. Porijazzit menivät ohi, mutta hotelliyö vaihtui kahteen olueen kaupungilla. Tuntuu että millään omilla haluamisillani saati millään olisi mitään väliä, mutta olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain. Kyse ei ole tukiverkkojen puutteesta vaan miehen viitseliäisyydestä. Minua ei sitten kiinnosta lukea kommentteja siitä miten ette ole saaneet yhteistä aikaa viiteentoista vuoteen kun 19-vuotiaalle ei ole lapsenvahtia ja 15-vuotiasta ei voi jättää tunniksi yksin kotiin, koska meidän ongelmamme johtuvat yksistään siitä että toiveitani ei huomioida tai mikään ei vain järjesty.
Kommentit (313)
YksÄ-Vaan kirjoitti:
Ihmiset (mukaanlukien miehet) tekevät asioita joiden tekemiseen heillä on motivaatiota. Jos se puoliso ei tee haluamiasi asioita, kyse on vain ja ainoastaan siitä että hänellä ei ole syystä tai toisesta siihen motivaatiota. Jos se kumppanisi ei tunnu innostuvan lainkaan mistään yhteisestä tekemisestä niin se ei välttämättä tarkoita että hän ei rakastaisi sinua vaan että hän ei saa siitä tekemisestä jota sinä odotat oikein mitään itselleen. Älä siis kiukuttele vaan mieti ihan oikeasti mistä se puolisosi pitää tai innostuu ja katsokaa miten voisitten yhdistää molempien intressit. Liian usein naiset odottavat että miesten pitää lavastaa heille täydellinen yhteinen aika ja vain se todistaa miehen rakkauden. Mutta kyllä sen naisen pitäisi aivan samalla tavalla todistaa se rakkaus miehelle niin että se yhteinen aika ja yhteinen tekeminen olisi samalla tavalla myös miehelle mielekästä ja motivoivaa. Vaikka inhoaisit jääkiekkoa niin mies voi oikeasti pitää tärkeänä että sinä istut siinä vieressä sen pari tuntia ja hän saa jakaa sen oman kiinostuksensa sinun kanssasi. Ja näyttää sinulle mikä häntä kiinnostaa ja innostaa.
Tässä on nyt kyse siitä säälittävästä tilanteesta, että useilla miehillä ei näytä olevan motivaatiota tehdä mitään yhteistä itse haluamansa perheen hyvinvoinnin eteen. Jos ei vaimon, niin tsemppaisivat edes niiden lasten vuoksi.
Itse tekisin niin että antaisin ihan rauhassa jättää pakkaamisen viime tippaan, ja siinä vaiheessa kun kone halkoo taivaita ilman meitä saisi mies kuulla kunniansa! Elämä ei ole yhtä kuin suunnitelmat, monesti olen huomannut että on jännittävämpää seurata katastrofin syntymistä kuin että juuri ja juuri saa suunnitelmat menemään kuin on halunnut, mutta niin että ikävä maku on jäänyt nalkuttamisesta. Me ihmiset olemme siitä jänniä että kaikki olemme erilaisia ja reagoimme asioihin omalla tavallamme - toinen pakkaa kolme viikkoa etuajassa ja toinen samana aamuna.
Olen aikaisin pakkaaja, mies lähtee housut kintuissa. Nykyään en vahingossakaan muistuttele pakkaamisesta ja huutele kellonaikoja vartin välein - mies on sittemmin oppinut itse huolehtimaan näistä. Ei tarttee olla äiti miehelleen kun ei käyttäydy kuin äiti.
Naisena voisit tehdä naisten hommia ja lopettaa sen nalkuttamisen. Mies sen elämäsi maksaa.
Kylläpä on iso ja vaikea asia joku matkatavaroiden pakkaaminen eräille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myöskin näin. Homma on pikkuhiljaa vain ajautunut siihen että minä, äiti, olen kaiken multitaskaaja. Jos lähdetään reissuun niin mies kyllä mielellään suunnittelee ja hoitaa varaukset ym., mutta minä olen se joka järjestää arjen niin että reissu onnistuu.
Esimerkki. Ennen lomaa pakolliset hankinnat lapsille (uudet kesävaatteet pienten tilalle), loma-anomus kouluun ja ilmoitus päiväkotiin, pyykinpesut ennen ja jälkeen reissun, pakkaaminen itselle ja lapsille. Mietin ja pakkaan itselleni käsimatkatavaroihin välipalat, varavaatteet. Reissun aikana huomaan että se olen minä joka 100% hoitaa kuopuksen vessatukset (kuulemma koska olen nainen ja kuopus tyttö), lapset tukeutuu minuun esimerkiksi ravintolassa, autan pienemmän ruokailun, istun sen pienemmän kanssa lastenaltaassa ja vahdin isompaa joskin onneksi uimataitoista miehen ottaessa aurinkoa. Olen lasten käytettävissä 100% ja edelleen koko reissun kannan mukanani aurinkorasvat, nenäliinat, varavaatteet, vesipullot. Koska mulla on kuulemma käsilaukku.
Reissun jälkeen toki puran laukut ja pesen vaatteet. Ja huomaan enemmän tienaavana maksaneeni reissusta 80%. Miehen mielestä hänen suunnittelupanoksensa on siinä, kun on tosiaan varannut ne matkat ja selannut netistä ne kiinnostavat retkikohteet. Minähän en moista ole edes ehtinyt kun aika mennyt lapsia hoitaessa.Viimeksi pari vuotta sitten istuin lentokoneessa mennen tullen yksin kahden lapsen kanssa miehen istuessa pari riviä taaksepäin yksin viinilasin kanssa kirjaa lukien. Käsipuolessani ja manducassa oli 2v koko reissun, yhtään ruokaa en syönyt keskeytyksettä enkä kertaakaan ottanut aurinkoa kirjaa lukien. Minä paikkasin laastareilla pipit ja nukutin päiväunille.
Mies oli rentoutunut ja ihmetteli miksi kiukkusin väsymystäni reissun päälle. Pyysin monta kertaa esim altaalla olemaan pienemmän kanssa mutta mies ei kuulemma tykkää uida.Ja mikä hirveintä, tajusin vasta nyt mistä väsymykseni johtuu. Kun olen kuvitellut että mulla on osallistuva mies kun se siivoaa eikä ryyppää. Arkena minä hoidan kuopuksen pk-hoitoajat, esikoisen Wilman ja siitä aiheutuvat menot ja järjestelyt (liikuntavaatteet yms). Vuorotyöläisenä hoidan neuvolat, hammaslääkärit, vasut ja vanhempainvartit. Vapaamatkustaja ja rusinat pullasta-tyyppihän se mies on. Vaikka vaihtaakin kaksi kertaa vuodessa auton renkaat ja ei pelkää imuria. Ja minä pyydän toistuvasti ottamaan vastuuta, ei ota kun mielestään osallistuu siinä missä minäkin.
Todennäköisesti lapset tukeutuu minuun ”äiti, äiti!”, koska hekin on huomanneet miehen vain hengailevan itsekseen. Lukemattomia kertoja esikoinen on soittanut minulle töihin vaikka mies on kotona, kysyäkseen voiko mennä kaverille tai kaveri tulla meille. Isi kuulemma sanonut että kysy äidiltä. Ei siis ota kantaa mihinkään.Mies on muuten kaikin puolin kunnollinen, mutta en viitsi kolmatta lasta kantaa mukanani. Joskus se rakkauskaan ei riitä, todellakin on taas tänäkin kesänä käynyt mielessä että yksin pääsisin helpommalla. Renkaan vaihdot voin ostaa, eipä tarvisi jatkuvia pettymyksiä kestää enää.
Pyydä miehesi lukemaan kirjoittamasi teksti ja kysy, onko siinä mitään tuttua!
Miksi kaikki pitää jättää viimeiselle päivälle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä pakkammisessa on että täytyy viikkoa enne tehdä? Itse kun pakkaan menee korkeintaan 5min. Jos jotain unohtuu voi ostaa paikan päältä. Naiset saa maailman yksinkertaisimmatkin asiat vaikuttamaan siltä kuin ne olisi jotain ydinfysiikkaa.
Jeesus mikä kommentti, juuri tätä pleikan edessä viihtyvää lahnaosastoa, huhhuh!
Onko täällä joku sanonut, että se pitäisi tehdä viikkoa ennen? Mutta harvalla on koko perheelle erillistä vara-arsenaalia, joka kulkee nimellä "lomavaatteet", jotka vain 5 min ennen lähtöä lykätään laukkuun.
Ei, sen sijaan kannattaa pari päivää aiemmin alkaa katsoa, että lapsille on varattu tarpeeksi kohteeseen sopivaa ehjää vaatetta esim. viikon reissua varten eikä pakkaamishetkellä puolet vaatekaapista ole pyykkikorissa. Saattaapa siinä pakatessa huomata, että jotain puuttuu ja sen ehtii vielä käydä hankkimassa. Mieslapsen on tätä tietysti vähän vaikea hahmottaa, koska on kiva elää hetkessä oman karvaisen navan ja iphonen kanssa.
Ainiin eikun voidaanhan me nelihenkisen perheen matkabudjetti käyttää paikallisen vaatekaupan kassaan, kun oli mukavampi selata facebookia ja iltalehteä sadannen kerran samana päivänä eikä viititty ennakoida.
No kylläpäs sinua nyt raivostuttaa. Vaatteet ovat käyttötavaraa ja jos reissusta ostaa uusia vaatteita ne kyllä kulkevat mukana palatessa. Ehkä ei kannata lähteä reissuun jos on noin pa.
Oi ja voi, olipa hyvä yritys vetää köyhyyskortti tähän. Kommenttisi perusteella voi toki päätellä maailmankatsomuksestasi paljon. Jos kotona on tarpeeksi sopivia vaatteita, niin kyllä kannattaa mieluummin jättää ne pesemättömänä kotiin ja ostaa reissusta uusia. Kyse ei ole vain rahasta, mutta tätä osa-aluetta on varmaan sinulle turha tarkemmin selittää.
Osaltaan kyse on tietysti myös rahasta, ainakin minulle. Miksi ihmeessä ostaisin jotain, jolle mulla ei ole tarvetta. Ymmärrän kyllä näkemyksesi, sillä et ole ainoa, joka haluaa näyttää että ei tässä olla köyhiä ja kipeitä vaan voidaan ostaa mitä huvittaa. Usein näillä henkilöillä on visa tapissa ja ovat korviaan myöten veloissa, kun on pakko näyttää maailmalle miten hyvin menee. Tuppaa menemään niin, että ne joilla ei oikeasti ole pulaa rahasta, eivät myöskään leveile sillä. Ennakoivat, suunnittelevat, säästävät tavoitteellisesti. Ei tarkoita pihistelyä, mutta mahdollisesti tätäkin osa-aluetta joidenkin voi olla vaikea hahmottaa.
No pese sitten sitä pyykkiä ei sekään mitään helvetin tähtitiedettä ole :D Minkä ihmeen vuoksi tuollaiseen pitää se mies pakottaa kun pyykikoneen päälle laittamiseen menee minuutti.
Muutenkin todella naurettavaa täällä haukkua miestä vastuuttomaksi ja mieslapseksi kun oma käytös on kuin minkäkin keskenkasvuisen prinsessan, joka on unelmahäiden mainoskatkolla nöänyt tjärneborgin mainoksen ja nyt odottaa, että se prinssi uljas järjestää kaiken valmiiksi ja lukee ajatukset. Eikö vastuullisempaa olisi vaikka säästää nuokin rahat ja opettaa lapsille ettei ole mitään järkeä tunkea viimeisiä rahoja johonkin, josta ei ole iloa, joka aiheuttaa stressiä eikä ole kovin hyväksi ympäristöllekään.
Vierailija kirjoitti:
YksÄ-Vaan kirjoitti:
Ihmiset (mukaanlukien miehet) tekevät asioita joiden tekemiseen heillä on motivaatiota. Jos se puoliso ei tee haluamiasi asioita, kyse on vain ja ainoastaan siitä että hänellä ei ole syystä tai toisesta siihen motivaatiota. Jos se kumppanisi ei tunnu innostuvan lainkaan mistään yhteisestä tekemisestä niin se ei välttämättä tarkoita että hän ei rakastaisi sinua vaan että hän ei saa siitä tekemisestä jota sinä odotat oikein mitään itselleen. Älä siis kiukuttele vaan mieti ihan oikeasti mistä se puolisosi pitää tai innostuu ja katsokaa miten voisitten yhdistää molempien intressit. Liian usein naiset odottavat että miesten pitää lavastaa heille täydellinen yhteinen aika ja vain se todistaa miehen rakkauden. Mutta kyllä sen naisen pitäisi aivan samalla tavalla todistaa se rakkaus miehelle niin että se yhteinen aika ja yhteinen tekeminen olisi samalla tavalla myös miehelle mielekästä ja motivoivaa. Vaikka inhoaisit jääkiekkoa niin mies voi oikeasti pitää tärkeänä että sinä istut siinä vieressä sen pari tuntia ja hän saa jakaa sen oman kiinostuksensa sinun kanssasi. Ja näyttää sinulle mikä häntä kiinnostaa ja innostaa.
Tässä on nyt kyse siitä säälittävästä tilanteesta, että useilla miehillä ei näytä olevan motivaatiota tehdä mitään yhteistä itse haluamansa perheen hyvinvoinnin eteen. Jos ei vaimon, niin tsemppaisivat edes niiden lasten vuoksi.
Johonkin se motivaatio on mennyt ja siihen menemiseen on myös joku syy. Vai haluatteko te naiset tosissanne uskoa että miehet ovat aina ihan vain luonnostaan täysin patalaiskoja olentoja joita ei kiinnosta mikään?
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YksÄ-Vaan kirjoitti:
Johonkin se motivaatio on mennyt ja siihen menemiseen on myös joku syy. Vai haluatteko te naiset tosissanne uskoa että miehet ovat aina ihan vain luonnostaan täysin patalaiskoja olentoja joita ei kiinnosta mikään?
Eihän tämä ole mikään sukupuolikysymys! Ylipäätään aikuisen ihmisen täytyy itse kaivaa se motivaationsa tehdä jotakin puolisonsa ja lastensa hyväksi eikä lössähtää ajattelemaan vain itseään ja tietokonettaan!
Olin samanlainen kun sun mies edellisessä suhteessa. Tiedostin asian ja tiedostin myös mistä se johtuu. Kyseisistä syistä myös halusin erota. Mieti minkä takia se tietokone menee sun edelles? Onko sulla mahdollisesti petrattavaa siinä suhteessa ja mikäli ei ole, onko miehen tunteet viilentyny sua kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap makaa itse av-palstalla. Ja kokoaa vielä huonekalujakin lähtöä edellisenä päivänä.
Lisäksi tämäkin ketju on taas täynnä "ihan kaikki miehet"-ölinää.
Mitäs te muut palstavalaat olette tänään saaneet aikaiseksi? Maanneet palstalla?
Laitoin lapsille aamupalaa, kävin pienemmän kanssa kaupungilla asioilla, tein ruuat, pesin pyykkiä 2 koneellista, ripustin pyykit, nukutin pienemmän päiväunille=hetki omaa aikaa isomman ulkoillessa pihalla, iltalenkki, pikku imurointia, lattioiden pesua ym siivousta, iltapalat, lasten hammaspesut ja nukkumaanlaitto.
Lasten isä (ollaan erottu lähes 3v sitten) pommittaa viesteillä kun häntä ottaa päähän ettei sossu kustanna koko hänen elämäänsä ja kuinka vaivalloista on ottaa lapset yhdeksi yöksi kylään että saan illan itselleni ja ystävälleni... Onneksi ei ole enää saman katon alla marisemassa ja makaamassa.
Ei kuulosta kovin rankalta oikean työnteon rinnalla. Montako vuotta olet maannut kotona, ja mitä ajattelit tehdä yhteiskunnan hyväksi? Jos pyykkien ripustaminen on mielestäsi mainitsemisen arvoinen asia, niin mikä onkaan koulutuksesi? Sairaanhoitaja vai lähäri?
Lasten koulun ja päivähoidon alkaessa menen toivottavasti osa-aikatyöhön.
Metalliartesaani, joka inhoaa kotitöitä mutta niitä on paljon mukavampi tehdä kun yksikään aikuinen ei ole enää passattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella ennen avioliittoa ja mahdollisia lapsia ilmeisesti pitää vähintäänkin asua vuosia samassa asunnossa, jottei tulisi ikäviä yllätyksiä. Muuten kaikki sudenkuopat ja eroavaisuudet ei tule esiin.
Lasten isän kanssa seurusteltiin 8v ennen ekaa lasta, näistä 5v samassa asunnossa. Silti 13v kuluttua tuli ero lapsimiehestä. Joka kyllä alkuvuodet teki osansa kotitöistä eikä hautautunut tietokoneen/puhelimen seuraan tai viilettänyt menoissaan pitäen minua itsestäänselvyytenä, mutta niin ne asiat voi muuttua..
Eikö ylpeys antanut ennen periksi myöntää että valitsit väärin? Valitse paremmin tai ole iöman, sinun elämä.
Kaksi parikymppistä valitsi toisensa. Toinen kasvoi aikuiseksi, toinen ei.
Pian 3 vuotta ilman avopuolisoa ja elämä hymyilee :)
Lomalla pitääkin lomailla ja mies tykkää sen tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka teidän petheessä tienaa eniten? Kuka vaihtaa öljyt autoon sun muuta autoon liittyvää kuten renkaan vaihdot? Kuka pesee matot? Ikkunat? Tekee ruoan ja imuroi? Lumityöt ja syksyllä haravoi pihan? Ruohonleikkuu? Tietokoneeseen tulee häikkää? Huonekalujen siirtely? Remppojen teko ainakin nk pienet rempat? Kuka maalaa kodissa seiniä.kattoja jne?
antaa miehen pelata ja jos ei älyä itsr pakata niin herättää aamulla tuntia aiemnin että lähteekö kultsi matkalle ja pusuttelua. Ei pidä ottaa ongelmaa pakkaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä pakkammisessa on että täytyy viikkoa enne tehdä? Itse kun pakkaan menee korkeintaan 5min. Jos jotain unohtuu voi ostaa paikan päältä. Naiset saa maailman yksinkertaisimmatkin asiat vaikuttamaan siltä kuin ne olisi jotain ydinfysiikkaa.
Jeesus mikä kommentti, juuri tätä pleikan edessä viihtyvää lahnaosastoa, huhhuh!
Onko täällä joku sanonut, että se pitäisi tehdä viikkoa ennen? Mutta harvalla on koko perheelle erillistä vara-arsenaalia, joka kulkee nimellä "lomavaatteet", jotka vain 5 min ennen lähtöä lykätään laukkuun.
Ei, sen sijaan kannattaa pari päivää aiemmin alkaa katsoa, että lapsille on varattu tarpeeksi kohteeseen sopivaa ehjää vaatetta esim. viikon reissua varten eikä pakkaamishetkellä puolet vaatekaapista ole pyykkikorissa. Saattaapa siinä pakatessa huomata, että jotain puuttuu ja sen ehtii vielä käydä hankkimassa. Mieslapsen on tätä tietysti vähän vaikea hahmottaa, koska on kiva elää hetkessä oman karvaisen navan ja iphonen kanssa.
Ainiin eikun voidaanhan me nelihenkisen perheen matkabudjetti käyttää paikallisen vaatekaupan kassaan, kun oli mukavampi selata facebookia ja iltalehteä sadannen kerran samana päivänä eikä viititty ennakoida.
No kylläpäs sinua nyt raivostuttaa. Vaatteet ovat käyttötavaraa ja jos reissusta ostaa uusia vaatteita ne kyllä kulkevat mukana palatessa. Ehkä ei kannata lähteä reissuun jos on noin pa.
Oi ja voi, olipa hyvä yritys vetää köyhyyskortti tähän. Kommenttisi perusteella voi toki päätellä maailmankatsomuksestasi paljon. Jos kotona on tarpeeksi sopivia vaatteita, niin kyllä kannattaa mieluummin jättää ne pesemättömänä kotiin ja ostaa reissusta uusia. Kyse ei ole vain rahasta, mutta tätä osa-aluetta on varmaan sinulle turha tarkemmin selittää.
Osaltaan kyse on tietysti myös rahasta, ainakin minulle. Miksi ihmeessä ostaisin jotain, jolle mulla ei ole tarvetta. Ymmärrän kyllä näkemyksesi, sillä et ole ainoa, joka haluaa näyttää että ei tässä olla köyhiä ja kipeitä vaan voidaan ostaa mitä huvittaa. Usein näillä henkilöillä on visa tapissa ja ovat korviaan myöten veloissa, kun on pakko näyttää maailmalle miten hyvin menee. Tuppaa menemään niin, että ne joilla ei oikeasti ole pulaa rahasta, eivät myöskään leveile sillä. Ennakoivat, suunnittelevat, säästävät tavoitteellisesti. Ei tarkoita pihistelyä, mutta mahdollisesti tätäkin osa-aluetta joidenkin voi olla vaikea hahmottaa.
Suosittelen että opettelet lukemaan. Tuossa ei missään leveilty rahalla, kunhan suositeltiin että matkakassassa on hieman joustoa pahan varalle. Ehkä vietät seuraavan lomasi aapisen parissa? Säästyy rahaakin ja on sitten matkakassassa ylimääräistä kun seuraavan kerran lähtdette reissuun. Oma talouteni on terveellä pohjalla siksi, etten käytä rahaa hölmöyksiin kuten lomaviikkoihin turistirysissä kiitos vaan kysymästä.
No miksipä siis olet tuollaisen miehen kanssa? Eikä varmaan ole eka lomanne, ainako on noin käyttäytynyt? Tai tuskinpa se ap vastailee. Eiköhän koko sakki ole nyt paskaisilla vaatteilla kohteessa kun ei toinen noussut laittamaan pyykkiä koneeseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap makaa itse av-palstalla. Ja kokoaa vielä huonekalujakin lähtöä edellisenä päivänä.
Lisäksi tämäkin ketju on taas täynnä "ihan kaikki miehet"-ölinää.
Mitäs te muut palstavalaat olette tänään saaneet aikaiseksi? Maanneet palstalla?
Laitoin lapsille aamupalaa, kävin pienemmän kanssa kaupungilla asioilla, tein ruuat, pesin pyykkiä 2 koneellista, ripustin pyykit, nukutin pienemmän päiväunille=hetki omaa aikaa isomman ulkoillessa pihalla, iltalenkki, pikku imurointia, lattioiden pesua ym siivousta, iltapalat, lasten hammaspesut ja nukkumaanlaitto.
Lasten isä (ollaan erottu lähes 3v sitten) pommittaa viesteillä kun häntä ottaa päähän ettei sossu kustanna koko hänen elämäänsä ja kuinka vaivalloista on ottaa lapset yhdeksi yöksi kylään että saan illan itselleni ja ystävälleni... Onneksi ei ole enää saman katon alla marisemassa ja makaamassa.
Ei kuulosta kovin rankalta oikean työnteon rinnalla. Montako vuotta olet maannut kotona, ja mitä ajattelit tehdä yhteiskunnan hyväksi? Jos pyykkien ripustaminen on mielestäsi mainitsemisen arvoinen asia, niin mikä onkaan koulutuksesi? Sairaanhoitaja vai lähäri?
Voi poju pieni kun nämä tehdään sen "oikean" työn lisäksi. Esim. se virkeä sairaanhoitaja, joka ensin passaa sinut sinne sängyn pohjalle.
Ja on ne vaan mainitsemisen arvoisia, koska miehet eivät niistä suoriudu. No, minun on poikkeus ja on nytkin hoitanut vaatehuollon muutaman viikon, kun minua ei ole huvittanut. Yleensä pesee myös astiat. Mutta on jo eläkkeellä eikä käy turhan rasittavaksi :)
Olisitte nähnyt mieheni ja teinin yhteisen ison matkalaukun sisällön. 90 prossaa oli tyhjänä. Tää pakkaus tapahtui illalla ja lähtö aamulla.
Teinin sai pakottaa hommaan.
Isäpuoleni sanoi aina että passi ja hammasharja riittää ja hän oli Finnairin palveluksessa ja lensi usein.
Vierailija kirjoitti:
a. Kuka teidän petheessä tienaa eniten?
b. Kuka vaihtaa öljyt autoon sun muuta autoon liittyvää kuten renkaan vaihdot?
c. Kuka pesee matot?
d. Ikkunat?
e. Tekee ruoan ja imuroi?
f. Lumityöt ja syksyllä haravoi pihan?
g. Ruohonleikkuu?
h. Tietokoneeseen tulee häikkää?
i. Huonekalujen siirtely?
j. Remppojen teko ainakin nk pienet rempat?
k. Kuka maalaa kodissa seiniä.kattoja jne?
Meillä näin:
a. vaimo
b. mies (vaimo pesee molemmat autot ja siivoaa myös sisältä kerran kuussa, kura-aikaan useammin)
c. vaimo (tosin mies kantaa pesupaikalle ja kotiin olkkarin maton, joka on niin painava, etten jaksa kantaa)
d. vaimo
e. vaimo (mies tekee joskus sunnuntaisin päiväruuan)
f. vaimo
g. vaimo
h. vaimo vie tietokonehuoltoon
i. vaimo
j. vaimo ja mies, riippuen rempan laadusta ja käytettävistä työkaluista
k. seinät vaimo, kattomaalausfirma katon
Vaimo hoitaa myös ruokakaupassa käynnin ja kaiken lapseen liittyvän, esim. päiväkotiviemiset, hoitoaikojen ilmoittamiset, harrastuksiin kuljettamiset, aamu- ja iltaruuat, hampaidenpesun, D-vitamiinien ostamiset, uudet pyörät ja muun harrastusvälineet, leikkitreffit, kummien synttärikortit, lomariennot (äiti+lapsi kylpylään, huvipuistoon, kotieläinpuistoon, lastentapahtumiin jne.), kirjastokäynnit, uudet vaatteet ja kengät ja niiden nimikoimisen, vaatehuollon, pieneksi käyneiden vaatteiden myymisen kirpparilla.
Miehelle on tietoisesti nakitettu vasu-keskustelut ja neuvolakäynnit sekä kerran viikossa lapsen haku päiväkodista, jotta vaimo voi jäädä tekemään töihin koko illaksi viikolla kertyneet rästityöt. Toisinaan vaimo myös määrää miehen lukemaan iltasadun tai menemään lapsen kanssa saunaan, jotta vaimo saa illalla hetken omaa rauhaa tai saunoa itsekseen ihan rauhassa.
Meillä on onnellinen liitto ja hyvä perhe-elämä. Emme ole koskaan laittaneet lasta mihinkään hoitoon (paitsi työpäiviksi päiväkotiin), meillä on ihan tarpeeksi parisuhdeaikaa arjessa, vaikka lapsi pyöriikin jaloissa. Mies saa häärätä lapsen kanssa aina kun siltä tuntuu, leikkivät pihassa tai lähtevät pyöräilemään tms., lapsi pääsee aina miehen mukaan vaikka huoltikselle tai kauppaan. Jos minusta tuntuu, että nyt menee pinna, ei tarvitse kuin sanoa miehelle, että mitäs jos lähtisitte nyt vaikka hampurilaiselle tai Leo's Leikkimaahan.