Alan ymmärtää miksi lomilla ihmisillä palaa hermot puolisoon saati erot lisääntyvät - olen yksi heistä joka pohtii vakavissaan erillisiä asuntoja
Huomenna lähtisi lento lomakohteeseen ja mitä tekee mies - istuu koneella pelaamassa, vaikka pitäisi pestä pyykkiä, siivota, pakata ja tehdä melkoisen paljon lähdön eteen asioita. Kävi mielessä että kävisin vetämässä johdon irti seinästä, sen sijaan vain seurailen seurausten kypsymistä taustalta samalla kun pakkaan OMIA ja lapsen tavaroita.
Aiemmin lomalla kuvittelin että menemme aikuisten kesken jonnekin. Mies lupaili hotelliyötä yhdestä kaupungista tai menoa porijazzeille, kumpikaan ei toteutunut. Porijazzit menivät ohi, mutta hotelliyö vaihtui kahteen olueen kaupungilla. Tuntuu että millään omilla haluamisillani saati millään olisi mitään väliä, mutta olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain. Kyse ei ole tukiverkkojen puutteesta vaan miehen viitseliäisyydestä. Minua ei sitten kiinnosta lukea kommentteja siitä miten ette ole saaneet yhteistä aikaa viiteentoista vuoteen kun 19-vuotiaalle ei ole lapsenvahtia ja 15-vuotiasta ei voi jättää tunniksi yksin kotiin, koska meidän ongelmamme johtuvat yksistään siitä että toiveitani ei huomioida tai mikään ei vain järjesty.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Kuka teidän petheessä tienaa eniten? Kuka vaihtaa öljyt autoon sun muuta autoon liittyvää kuten renkaan vaihdot? Kuka pesee matot? Ikkunat? Tekee ruoan ja imuroi? Lumityöt ja syksyllä haravoi pihan? Ruohonleikkuu? Tietokoneeseen tulee häikkää? Huonekalujen siirtely? Remppojen teko ainakin nk pienet rempat? Kuka maalaa kodissa seiniä.kattoja jne?
Minä tienaan enemmän kuin vaimo.
Auton öljyt vaihtaa auton huoltofirma.
Renkaat vaihtaa rengasliike.
Meillä ei ole mattoja.
Ikkunat pesee vaimo. Minä autan tarvittaessa.
Kumpikin tekee oman ruokansa, mutta toisinaan syön myös vaimon tekemää. Hän ei syö minun tekemää, koska se on liian tulista.
Lumityöt, haravoinnit ja ruohonleikkuut hoitaa huoltofirma.
Tietokoneen korjaan minä, vaikka vaimolla alan koulutus.
Huonekaluja ei siirrellä. Paikat mietitty aikoinaan yhdessä.
Minä teen pienet rempat.
Maalaushommia ei ole ollut tarvetta tehdä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka teidän petheessä tienaa eniten? Kuka vaihtaa öljyt autoon sun muuta autoon liittyvää kuten renkaan vaihdot? Kuka pesee matot? Ikkunat? Tekee ruoan ja imuroi? Lumityöt ja syksyllä haravoi pihan? Ruohonleikkuu? Tietokoneeseen tulee häikkää? Huonekalujen siirtely? Remppojen teko ainakin nk pienet rempat? Kuka maalaa kodissa seiniä.kattoja jne?
antaa miehen pelata ja jos ei älyä itsr pakata niin herättää aamulla tuntia aiemnin että lähteekö kultsi matkalle ja pusuttelua. Ei pidä ottaa ongelmaa pakkaamisesta.
Tulikohan tuohon kommentin kirjoittajalla joku ajatusvirhe? Tuskin hänen oli tarkoitus kirjoittaa, että nainen herättää miehen aamulla tuntia aikaisemmin. Kai nyt aikuinen ihminen osaa itse laittaa herätyksen päälle?
Tietenkin osaa, mutta ainakaan meillä vaimo ei herää siihen ja häntä saa herätellä pitkään ja lopuksi saa haukut, kun ei herättänyt ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestä itse, äläkä odota vain toisen tekevän.
Kuulostaa että ap järjestää kaiken jo muutenkin. Miksei mies voisi järjestää ITSE ehdottomaansa asiaa?!
Miksi mies ei voi jättää ITSE ehdottamaansa reissua/tapahtumaa sikseen, jos tulee siihen lopputulokseen, ettei sittenkään ITSE nauttisi siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaatko nyt sitten likaisia vaatteita?
No kai mies pesee vaatteensa jos tahtoo puhtaita?
Ei pese. Ei osaa.
Et sinäkään osaa. Pesukoneesi ne pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antaa miehen pelata ja jos ei älyä itsr pakata niin herättää aamulla tuntia aiemnin että lähteekö kultsi matkalle ja pusuttelua. Ei pidä ottaa ongelmaa pakkaamisesta.
Tulikohan tuohon kommentin kirjoittajalla joku ajatusvirhe? Tuskin hänen oli tarkoitus kirjoittaa, että nainen herättää miehen aamulla tuntia aikaisemmin. Kai nyt aikuinen ihminen osaa itse laittaa herätyksen päälle?
Tietenkin osaa, mutta ainakaan meillä vaimo ei herää siihen ja häntä saa herätellä pitkään ja lopuksi saa haukut, kun ei herättänyt ajoissa.
Herätätkö sinä vaimosi jokaisena työaamuna? En itse rupeaisi. Teillä iltalennot taitaa olla ainoa toimiva tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätätkö sinä vaimosi jokaisena työaamuna? En itse rupeaisi. Teillä iltalennot taitaa olla ainoa toimiva tapa.
Herätän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätän.
Lopeta. Kyllä vaimosi oppii kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätän.
Lopeta. Kyllä vaimosi oppii kun on pakko.
Ei opi. On kokeiltu.
Meillä näin: Lapsia 3. Tänä kesänä ei pidempiä reissuja tehtykkään,kuin max 2 yötä. Pesin,pakkasin ja hankin eväät pienimmälle ja muulle perheelle myös ajo matkoille. Miehen kamoja en pakannut,käytti samoja vaatteita,eikä harjaa hampaitaan. Joten ei pakannut myöskään itse mitään mukaan. Noloa! Meidän piti lähteä viikoksi reissuun,mutta se jäi. Sekin olisi mennyt varmaan samoilla alku valmisteluilla. Iso homma on aina miettiä mitä tarvitsee mukaan.Lapsetkin niiin eri ikäisiä! Ymmärrän hyvin ap.
Vierailija kirjoitti:
Huono. Mitäs jos on pesemättä ne vaatteet vielä, jotka nimenomaan reissuun tarvitaan. Vaikka kaapissa pitkään olleet uimapuvut jne, jotka ainakin minä pesen ennen lähtöä usein. On saatettu jo monta koneellista pestä, mutta jotain tärkeää onkin unohtunut? Ja mieskin voisi antaa oman panoksensa pakkaamiseen jne.
Tai jospa on ajateltukin vaihtaa esim. lakanat ennen lähtöä, ettei tarvitse sitten tultua, ja halutaankin pestä likaiset pois heti?
kuka maksaa matkan?
jos se tutkii jotain nähtävyyksiä, ylläriä sinne matkalle?
Ymmärrän ap sinua. olemme olleet 50 v yhdessä ja nyt alkoi keittää juuri tuo ukon itsekkyys. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että nainen ei osaa vaihtaa auton renkaita jossain perheessä ja mies sanoo että menehän vaihtamaan renkaat. Eli pakkaat suosiolla miehen matka-askin muutamat kalsarit jotka oot laittanut miehen kaapiin. Tt paitoja muutama ja sortsit. Siinä se on. Ottakoot muut tilpehöörit tai olkoot ottamatta.
Nykymiehet ja naiset vaihdattaa autonrenkaat öljyt yms autoliikkeessä. Ja mikä vaikea homma autonrenkaiden vaihto on? Ai niin sekin on vaikea ja raskas homma kun mies sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Naisena voisit tehdä naisten hommia ja lopettaa sen nalkuttamisen. Mies sen elämäsi maksaa.
Naisten työllisyysaste on 72% ja miesten 73 eli älä huoli kyllä me naiset omat elåmämme kustannamme.
Se vaan on kumma että todella moni mies vapaamatkustaa naisensa siivellä ja naisensa kodissa.
Nainen käy kokopäivätyössä ja tekee ja hoitaa lapset ja kodin pihatyöt ja lumityöt ja vie auton huoltoon ja sopii remppafirmojen kanssa jne. Mitä mies tekee? Käy töissä ja ikisee.
En yhtään ihmettele että niin moni nainen ottaa eron miesriippakivestä. Kummasti elämå kevenee kun ei tarvitse katsoa sohvalla mätänevää p.askakasaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lähes tyhjät lentolaukut kaikilla. Matkan aikana ostamme tarvittavat vaatteet,kengät ja hyg.tarvikkeet. Vaatekaappi uudistuu edullisesti,ei pakkausstressiä,kiukuttelua- pari viikkoa menee joutuisasti. Näin jo yli 40 vuotta. Suosittelen.
Eli pesettekö te lomalla ne uutena ostamanne vaatteet ennen ensimmäistä käyttöä? En kyllä viitsisi itse käyttää lomaani shoppailuun ja pyykkäämiseen.
Jos ette pese ennen käyttämistä uusia vaatteita niin en todellakaan suosittele! Olen ollut teksiitiejä valmistavassa tehtaassa töissä enkä tosiaankaan laittaisi uusia vaatteita pesemättä köyttöön. Saatikkaan jotain ulkomailla valmistettuja. Ruotsissa taisi kuolla pari rahtikontin purkajaa kun menivät liian pian avamaansa rahtikonttiin ilman happilaitteita jne. Rahtikontteihin suihkutetaan niin voimakkaita myrkkyjä matkan ajaksi että ne ovat hengenvaarallisia. Näillä myrkyillä torjutaan tuholaisia, homeita ym.
Juu ja vaikka teille ei olisi koskaan tullut uusista pesemättömistä vaatteista mitään haittoja heti niin ne myrkyt kertyvät elimistöönne... eroon voi päästä osasta myrkkyjä raskauden aikana kun niitä siirtyy sikiöön sekä imetyksen välityksellä... onnea lapsillenne ja lapsenlapsillenne...
Meillä on osittain sama tilanne. Mies suunnittelee kyllä muttei uskalla tehdä viimeistä päätöstä, esim ostaa lippuja tuosta vaan. Niinpä se usein on sitten niin että jos haluan että jonnekin matkalle lähdetään niin minä ostan liput ja laitan hänellekin tiedoksi että parempi varata loma tähän aikaan tai saat jäädä kotiin. Eli tietyllä tapaa suunnittelen, etsin edulliset, ja maksan lennot ko.kohteeseen. Samoin kohteeseen esim valmiiksi musikaaliliput jne, vertailen esitykset, päätän ja hankin.
Kotimaan matkailun osalta esim päätin että päivänä x mennään Särkänniemeen, ja silloin mentiin. Kyllä mies mukaan lähtee, mutta en minäkään hänen henkkohtaisia asioitaan pakkaa, huolehdin omat ja lasten, siivoamisen yms matkaan lähtevät muut loppuhetken valmistelut (sähköjohdot irti, postilaatikko, pilaantuvat ruoat pois, siivoamiset yms) tai niiden toteutumisen, eli kylmästi käskytän niin miestä kuin lapsia tekemään hommia. Jos jäisin odottelemaan ja ihmettelemään niin mitään ei tapahtuisi. Mies kyllä sitten tekee kun avaan suuni siitä mitä hänen on tehtävä. Ja huom sanon ihan ystävällisesti mutta napakasti, ei tarvitse alkaa raivoamaan. Mutta kyllä, joudun suunnittelemaan ja kellottamaan päässäni tehtävät lähtöpäivälle (ja/tai edelliselle).
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin niin että antaisin ihan rauhassa jättää pakkaamisen viime tippaan, ja siinä vaiheessa kun kone halkoo taivaita ilman meitä saisi mies kuulla kunniansa! Elämä ei ole yhtä kuin suunnitelmat, monesti olen huomannut että on jännittävämpää seurata katastrofin syntymistä kuin että juuri ja juuri saa suunnitelmat menemään kuin on halunnut, mutta niin että ikävä maku on jäänyt nalkuttamisesta. Me ihmiset olemme siitä jänniä että kaikki olemme erilaisia ja reagoimme asioihin omalla tavallamme - toinen pakkaa kolme viikkoa etuajassa ja toinen samana aamuna.
Olen aikaisin pakkaaja, mies lähtee housut kintuissa. Nykyään en vahingossakaan muistuttele pakkaamisesta ja huutele kellonaikoja vartin välein - mies on sittemmin oppinut itse huolehtimaan näistä. Ei tarttee olla äiti miehelleen kun ei käyttäydy kuin äiti.
Ei asioista tarvitse nalkuttamalla sanoa. Enkä ymmärrä miksi osaltasi vastuullisena aikuisena (toisen vastuullisen aikuisen kanssa/puolesta) antaisit asioiden mennä siihen pisteeseen että jäisitte pois lennolta koska mies ei tehnyt mitään ja antaisit hänen sitten kuulla kunniansa? Sekö olisi kiva ratkaisu, jonka olisi voinut myöskin hyvin estää jo aiemmin mutta kun nyt päätit vähän kouluttaa miestäsi? Itse huolehtisin omat ja lasten tavarat (ja huom juuri tässä tilanteessa on esimerkillistä miten sillä siinähän samalla kasvatan tulevia vaimoja ja miehiä matkalle lähtijöinä), ja jos mies ei ole valmis lähtemään/saanut pakattua omiaan ajoissa että ehtii lennolle mukaan, niin se on vaan tasan tarkkaan mies joka jää katselemaan kun lento lähti jo. En pilaisi muiden matkaa sillä että mies ei ehdi tai kouluttaisin miestäni että hänen vikansa kun kaikkien loma on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono. Mitäs jos on pesemättä ne vaatteet vielä, jotka nimenomaan reissuun tarvitaan. Vaikka kaapissa pitkään olleet uimapuvut jne, jotka ainakin minä pesen ennen lähtöä usein. On saatettu jo monta koneellista pestä, mutta jotain tärkeää onkin unohtunut? Ja mieskin voisi antaa oman panoksensa pakkaamiseen jne.
Tai jospa on ajateltukin vaihtaa esim. lakanat ennen lähtöä, ettei tarvitse sitten tultua, ja halutaankin pestä likaiset pois heti?
Miten ne kaapissa makaavat uimapuvut likaantuvat? Järjen käyttö sallittua, turhan työn kun jättää tekemättä niin heti on paljon vähemmän hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että nainen ei osaa vaihtaa auton renkaita jossain perheessä ja mies sanoo että menehän vaihtamaan renkaat. Eli pakkaat suosiolla miehen matka-askin muutamat kalsarit jotka oot laittanut miehen kaapiin. Tt paitoja muutama ja sortsit. Siinä se on. Ottakoot muut tilpehöörit tai olkoot ottamatta.
Nykymiehet ja naiset vaihdattaa autonrenkaat öljyt yms autoliikkeessä. Ja mikä vaikea homma autonrenkaiden vaihto on? Ai niin sekin on vaikea ja raskas homma kun mies sen tekee.
Meillä nämä menee niinpäin, että nainen ei halua kuullakaan mistään renkaidenvaihdoista. Se on ilmiselvästi miehen työ, koska on niin vaikea ja raskas. Nalkutetaan vain että miksei ole jo tehty. Olen koettanut kannustaa kokeilemaan ja oppimaan itse, kun on hyvät tilat ja konetyökalutkin, mutta ei. Tämän naisen maailmassa vallitsee selvä jako; on erikseen työt joita varten pallit ovat välttämätön avu, ja sitten ne kaikki muut, jotka jaetaan tasan.
Joo, sitähän siinä tarkoitettiin. Onko se niin kamalan hankalaa viettää vuodessa muutaman kerran perheenä aikaa myös lasten toiveet huomioiden?