Alan ymmärtää miksi lomilla ihmisillä palaa hermot puolisoon saati erot lisääntyvät - olen yksi heistä joka pohtii vakavissaan erillisiä asuntoja
Huomenna lähtisi lento lomakohteeseen ja mitä tekee mies - istuu koneella pelaamassa, vaikka pitäisi pestä pyykkiä, siivota, pakata ja tehdä melkoisen paljon lähdön eteen asioita. Kävi mielessä että kävisin vetämässä johdon irti seinästä, sen sijaan vain seurailen seurausten kypsymistä taustalta samalla kun pakkaan OMIA ja lapsen tavaroita.
Aiemmin lomalla kuvittelin että menemme aikuisten kesken jonnekin. Mies lupaili hotelliyötä yhdestä kaupungista tai menoa porijazzeille, kumpikaan ei toteutunut. Porijazzit menivät ohi, mutta hotelliyö vaihtui kahteen olueen kaupungilla. Tuntuu että millään omilla haluamisillani saati millään olisi mitään väliä, mutta olisi ollut hauska käydä kesällä pariskuntana jossain. Kyse ei ole tukiverkkojen puutteesta vaan miehen viitseliäisyydestä. Minua ei sitten kiinnosta lukea kommentteja siitä miten ette ole saaneet yhteistä aikaa viiteentoista vuoteen kun 19-vuotiaalle ei ole lapsenvahtia ja 15-vuotiasta ei voi jättää tunniksi yksin kotiin, koska meidän ongelmamme johtuvat yksistään siitä että toiveitani ei huomioida tai mikään ei vain järjesty.
Kommentit (313)
Pakkaatko nyt sitten likaisia vaatteita?
Seurusteluaikana mies oli tosi aktiivinen eikä näyttänyt mitään merkkejä moisesta?
Vierailija kirjoitti:
Järjestä itse, äläkä odota vain toisen tekevän.
kyllä näin on!
Jätä siivoaminen kun se ei ole ihan pakollista. Mitä mies sanoo kun yrität keskustella asiasta?
Kuka jättää pyykinpesuun samalle päivälle kun pitää pakata?
Jotain järjestelmällisyyttä pyydän.
Sano sille, että mietit jo eroa kun homma ei skulaa.
Otsikosta tulin ajatelleeksi sitä että lomilla oikeasti on aikaa nähdä sitä puolisoa ja miten tämän toimii rutiinien ulkopuolella, mikä ehkä osittain selittänee asiaa. Voi monelle selvitä että se perusarki on opittu muualta, mutta kun langat on omissa käsissä niin kaikki jää levälleen.
Järjestä itse äläkä valita! Kaikissa ihmissuhteissa toinen on aina aktiivisempi puoli. Järjestämiseet harvoin menevät tasan, vaan toinen ajautuu ottamaan niistä enemmän vastuuta. Voit kiukutella asiaa vastaan tai sitten voit toimia ja olla tyytyväinen siitä, että asiat menivät niin kuin halusit.
"Aiemmin lomalla kuvittelit, että menette aikuisten kesken jonnekin." Älä kuvittele, vaan ilmaise selkeästi miehellesi, mitä haluat. Jos jotain haluat, toteuta se itse. Varaa ne liput tai hotelli. Menen yksin tai ota miehesi mukaan, jos siltä tuntuu. Toiset miehet ovat joissain asioissa aloitekyvyttömiä, eivätkä itse tilaa lippuja tai varaa hotellihuoneita, mutta saattavat lähteä mielellään mukaan, jos vaimo vain järjestää. Itselläni on tällainen mies, minä hoidan matkaliput ja varaamiset, mies hoitelee toisenlaisia asioita, tekee esim ruokaa, tyhjentää ulkohuussin mökillä, korjailee yms.
AP, ymmärrän täysin, meillä ihan samanlaista. Ja joo, voi toki järjestää itse, pyykätä aiemmin jne. mutta kun kyse ei ole tästä vaan siitä, ettei se toinen osapuoli tee asian eteen mitään eikä itse haluaisi joutua aina siihen rooliin. Jonkunhan ne on pakko kuitenkin tavarat pakata jne. Eikä aina haluaisi kysyä eikö toinen älyä vai viitsi.
Joistakin tyypeistä tulee passiiviisia palvelun ja taloudenhoidon odottajia sen jälkeen kun puoliso on ollut hoitovapaalla ja he itse tottuneet tulemaan valmiille (ruokaa tehty, pyykit pesty, imuroitu), varsinkin jos heidän oma äitinsä ollut aina kotona. Meillä kävi näin vaikka aiemmin tehtiin yhdessä ja molemmat osallistuivat aktiivisesti. Ja tosiaankaan seurusteluaikana ei ollut tällaisesta varoitusmerkkejä, olisin toki juossut lujaa.
Jos puoliso ei pyykkää ja pakkaa, niin sittenhän hän lähtee likaisilla vaatteilla tai heittää 5min ennen lähtöä jotain kasaan ja kärsii lomakohteessa siitä mikä puuttuu. Et kai tee hänelle mitään valmiiksi?
Jos on lapsia niin sen ymmärrän että heille on pakko pakata ja ärsyttää jos toinen aikuinen ei osallistu.
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Kyllä vain. Mies on taantunut tässä lapsen kasvaessa tasaiseen tahtiin. Äsken hän havahtui koneelta ja kiukuttelee minulle kun ei löydä omia vaatteitaan ja pitäisi pakata. En tasan pakkaa aikuisen miehen puolesta ja vielä vähemmän tällaiselle reissulle, joka on ollut tiedossa jo tovin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen kanssa voi puhua?
en ole ap mutta vastaus on EI. Luuletko ettei vastavassa tilanteessa olevat ole yrittäneet puhua puolisolleen aikuisen ihmisen tavoin tai ilmaista omia toiveitaan? Usein se osallistumaton ei vain halua niitä kuulla tai ei niistä piittaa vaan jatkaa omalla tyylillään ja luottaa että kyllä se toinen kuitenkin vastuullisena ihmisenä huolehtii liput, varaukset ja lasten asiat. Hän ei halua itse nähdä sitä vaivaa perheensä puolesta.
Jos tämä passiivinen osapuoli ei itse näe asiassa ongelmaa, ei osallistu eikä halua osallistua eikä suostu tai osaa asiasta puhua saati että näkisi tarpeelliseksi lähteä minnekään perheveuvolaan tai muuallekaan puhumaan, niin mitä tässä muuta luontevasti tulisi mieleen kuin ryhtyä miettimään eri osoitteiden etuja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän täytyy tehdä kaikki yhdessä? Jos mies kaipaisi lomaltaan lähinnä täyttä rentoutta ja kotoilua tietokoneella pelaten, niin miksi hänen täytyy osallistua sinun menoihisi? Meillä tehdään niin että minä tasan löhöän lomat kotona, pelaan tietokoneella ja juon kaljaa enkä mene kuin lähikauppaan, mutta mies käy sitten missä tykkää käydä koska hän kaipaa aktiivisempaa lomaa.
Luitko koko aloitusta? Ihanko oikeasti kuvittelet että alan pakkaamaan aikuisen miehen tavaroita sellaiselle reissulle johon hän ihan itse keväällä teki kovasti lähtöä. Miksi muutenkin kaiken pitäisi olla naisten vastuulla? Ap
Vierailija kirjoitti:
"Aiemmin lomalla kuvittelit, että menette aikuisten kesken jonnekin." Älä kuvittele, vaan ilmaise selkeästi miehellesi, mitä haluat. Jos jotain haluat, toteuta se itse. Varaa ne liput tai hotelli. Menen yksin tai ota miehesi mukaan, jos siltä tuntuu. Toiset miehet ovat joissain asioissa aloitekyvyttömiä, eivätkä itse tilaa lippuja tai varaa hotellihuoneita, mutta saattavat lähteä mielellään mukaan, jos vaimo vain järjestää. Itselläni on tällainen mies, minä hoidan matkaliput ja varaamiset, mies hoitelee toisenlaisia asioita, tekee esim ruokaa, tyhjentää ulkohuussin mökillä, korjailee yms.
Noniin. Mies itse alkoi lupailemaan että hän järjestää meille ohjelmaa. Olisi tiedossa vähän hotelliyötä ja hän hoitaa lapsenvahdit, ei tarvitse murehtia mistään, ota rauhassa. Kun suuri hetki koitti ja istuimme terassilla, niin mies hoputti minua juomaan juomani nopeasti koska parkkiaika loppuu ja pitää palata takaisin. Ainoa vain ettei mies hoida muutakaan. Minä teen ruoan, lapsen asiat, pakkailut, siivoilut, pyykinpesut, huonekalujen kokoamiset, poisviemiset ja muut korjailut. Ap
Järjestä itse, äläkä odota vain toisen tekevän.