Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis autoilijat ei oikeasti väistä suojatielle astuvaa???

Vierailija
29.07.2019 |

Itse annan AINA tietä jalankulkijalle. Kyllä se on surmanloukko jos itse kävelet. 40 alueella ajetaan 60kmh suojatien yli ja jos kävelijä pitäisi kiinni oikeudestaan kävellä suojatien yli niin ruumiita tulisi. Poliisi voisi alkaa valvoa näitä suojatien yli kävelijän edestä kaahaavia autoja pienten ylinopeuksien sijaan!

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse en ole kyllä huomannut ettei väistettäisi. Ainakin Helsingissä autoilijat antaa hyvin tietä. Tietysti jalankulkijan pitää selvästi ilmaista, että on oikeasti menossa yli, muutenhan autoilijalla ei ole syytä väistää.

Joo. Minä siellä keskikorokkeella muuten vaan taivastelen. Ei aikomustakaan mennä tien yli.

T: Päivän Paistattelija.

Jaa, no taivastele vaan. Minä menen mieluummin yli saman tien. Voithan sinä jäädä sinne lintuja bongaamaan ja somettamaan, mutta et varmaan odota, että kaikki liikenne pysähtyy siksi aikaa, kunnes olet saanut pääskysi tägättyä sinne lintukyttääjien fasepookkiin.

Vierailija
22/90 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa väistä. Monissa maissa Euroopassa on tiukemmat autokoulut, eikä mitään itsetehtyjä "opettajia" sallita. Siellä väistetään.

Tämä. 1000xtämä. Monissa Euroopan maissa on sosiaalinen itsemurha olla antamatta jalankulkijalle tietä. Siinä leimautuu epäkohteliaaksi noloksi häirikköääliöksi. Suomessa valtaosa autoilijoista on niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävin Espanjassa ja Portugalissa, siellä jalankulkija oli kuningas ja autot antoivat tilaa poikkeuksetta.

Vierailija
24/90 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä oli aivan uskomaton tilanne kun molempiin suuntiin 2 kaistaa jolla jokaisella auto, kaikki pysähtyi suojatien eteen antamaan mulle kunniakujan :D miliisi oli toisaalta valvomassa 100 metrin päässä.

Vierailija
25/90 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/90 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenne on joustoa molempiin suuntiin. Minkäänlaisten äkkijarrutuksien tekeminen on typerää, jos kävelijä yhtäkkiä vaihtaakin suuntaa ja olisi ennalta-arvaamattomasti menossa suojatien yli. Toisaalta voin mieluusti nostaa jalkaa kaasulta ja päästää pyöräilijän tie yli, jos se sujuvoittaa liikennettä vaikka ei olisikaan velvollisuutta väistää. Parasta on, jos ei autolla tarvitsisi tehdä paljoa täydellisiä pysähdyksiä liikennevalojen ulkopuolella. En myöskään oleta, että kävelijänä autoilijat tulevat levittämään punaista mattoa suojatien yli.

Vierailija
27/90 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä oli aivan uskomaton tilanne kun molempiin suuntiin 2 kaistaa jolla jokaisella auto, kaikki pysähtyi suojatien eteen antamaan mulle kunniakujan :D miliisi oli toisaalta valvomassa 100 metrin päässä.

Venäläinen vaimoni on hieman toista mieltä sikäläisen liikenteen vaarallisuudesta.

Vierailija
28/90 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin viime viikolla jäädä auton alle suojatiellä. Olin rullaluistimilla ylittämässä jo tietä, kun auto kurvaa täydestä vauhdista parkkipaikalle. Yleensä kääntyvä ajoneuvo hidastaa jo ihan sen kääntymisenkin takia, mutta ei tämä sankari. Käsittämättömintä oli se, että kun sain viime sekunneilla väistettyä roimasti sivuun ja sain vielä pidettyä itseni pystyssä, ja jäin vihaisena viittilöimään moiselle urpolle, että haloo! Niin samaisen suojatien eteen pysähtynyt mummoikää lähestyvä NAISKUSKI heiluttelee MINULLE vihaisena keskisormea 😳.

Tiedoksi KAIKILLE autoilijoille: parkkipaikalta tulevalla, sekä menevällä autoilijalla on väistämisvelvollisuus KAIKKEA liikennettä kohtaan. Suojatiellä väistämisvelvollisuus on kaikkia jalankulkijoita kohtaan, rullaluistelijat lasketaan jalankulkijoiksi. Joten sinä mummoikäinen seniili akka, joka minulle heiluttelit keskisormea, kun meinasin päästä hengestäni, niin ole hyvä, ota silmä köteen ja opettele uudestaan liikennesäännöt. Jos edelleen sen jälkeen tekee mieli huitoa keskisormea jalankulkijoille suojatiellä, niin ole hyvä ja luovuta korttisi lähimmälle poliisilaitokselle saatesanoin, että olet liian vanha ja id*ootti, joten olen vaaraksi liikenteelle.

Ajan itsekin paljon autoa ja otan sen kunnia-asiana, että heikommat ja pienemmät tienkäyttäjät pääsevät elossa ylittämään tien. Se on yksinkertaisesti minun velvollisuuteni.

Vierailija
29/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki tai sääntö ei lopulta estä ihmisiä toimimasta väärin, eli rikkomaan niitä. Kyse on ihmisen omasta asenteesta. Asennevamma jos on, niin ei välitä tai piittaa mistään.

Vierailija
30/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turussa ja oikein hämmästelen aina, miten kohteliaita autoilija ovat. Aina he pysähtyvät, kun olen aikeissa ylittää tien. Kiitos heille!

Vierailija
31/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennesäännöt löytyvät tieliikennelaista.

Tieliikennelaki

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

Vierailija
32/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täasäkin asiassa vaaditaan pelisilmää. Itsekin annan tietä jalankulkijalle, jos tämä oikeasti on sen näköinen, että haluaa sen tien ylittää. Jotkut seisovat 2-3 metriä suojatiestä, eivätkä tee elettäkään tullakseen lähemmäksi. Näille on turha pysähtyä. Jotkut alkavat vaan huitoa, että menes siitä (hiemna varttuneemmat naisihmiset on usein tällaisia) tai hyvin vastahakoisen näköisenä ylittävät tien. Samoin kaksi- tai useampikaistaisilla saa olla todella varovainen, varsinkin lasten kanssa. Olen samaa mieltä siitä, että tätä pitäisi valvoa enemmän.

Tuo on muuten rasittava ilmiö, kun pysähtyy suojatien eteen, niin jalankulkija alkaa huitomaan, että mene vain ensin.

Kun on kerran nähnyt sen pysähtymisen vaivan, niin siinä kohtaa todellakin on sen jalankulkijan syytä kipittää tien yli. Itse huidon tällöin takaisin ja odottelen vaikka huomiseen, että ylittää tien.

Kyse on siis ihmistä, jotka ovat seisomassa ihan ajotien reunassa eli selkeästi aikovat mennä tien yli.

Vierailija
33/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kävellä auton alle, sillä taivas on täynnä saman mielisiä oikeassa olijoita

Ihanaa leijonat ihanaa, reippaina käymme rekkain alle, koska se tuntuu niin ihanalle 

Vierailija
34/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei väistä, kortti pois. Näinhän käy, jos poliisi tai liikennevalvontakamera näkee.

Tieliikennelain mukaan risteystä (joka suojatiekin on) tulee myös lähestyä sellaisella nopeudella, että muut tienkäyttäjät näkevät pysähtymisaikeesi.

Eli ei kaasu pohjassa kohti suojatietä tai muuta väistämisvelvollista risteystä ja sitten hypätä jarrun päälle, vaan hiljennetään ajoissa.

Suojateitä on vain teillä ja kaduilla, joilla on max 50 km/h nopeusrajoitus. Ei ole vaikea ajaa ennakoivasti.

Vierailija
35/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kylässä ei liikaa suojateitä ole, mutta keskustassa kaupan edessä näkee päivittäin sekä autoilijan, joka ei väistä jalankulkijaa, kuin myös pyöräilijän, joka ajaa suojatielle (selvyyden vuoksi todettakoon, ettei ole pyörätien jatke) auton eteen. Onnettomuutta odotellessa.

Vierailija
36/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on ne jotka pysähtyy suojatien eteen ja viittoilee autoilijalle, että menkää vaan autot ensin. Pyytävät siis rikkomaan tieliikennelakia. 

Kerran kävi niin, että yksi tälläinen viittoili minulle, että mene vaan, vaikka seisoi kaistojen välikorokkeella. No, takanani oli poliisiauto, joten en todellakaan mennyt, koska en halunnut tuossa tilanteessa rikkoa lakia. Viittoilin jalkankulkijalle, että mene nyt hyvä mies sinä ensin. 

Onneksi poliisiautosta toinen poliiseista huusi täälle viittoilijalle, että meneppäs nyt tien yli, niin saadaan liikenne rullaamaan. 

Vaikka nämä viittolijat tarkoittaa hyvää ja ovat vilpittömiä teoissaan, niin toimiessaan näin he pyytävät autoilijaa rikkomaan lakia. Parasta vaan ihan jokaisen jalankulkijan on ylittää se suojatie silloin, kun auto pysähtyy antamaan tilaa sen tehdä.  

Vierailija
37/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuka suojatielle astuu. Nainen niukoissa kesävaatteissa saa autot pysähtymään. Ihan testattu juttu 👍

Vierailija
38/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä huomaa oikein et kiihdytetään autoa ettei jalankulkija vaan tule suojatielle ja näin ollen autoilija pääsee eka, ihme kulttuuri. Jokaiselle autoilijalle pitäisi olla selvää että suojatien ylittäjällle on oikeus mennä ekaksi, näitäkin kuskeja onneksi on, autoilija itsekin.

Luulin, että tämä olisi jyvääääskyläläisten kuskien erityispiirre, mutta näköjään sitä osataan muuallakin. 

Vierailija
39/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 80 % ellet ole hyppäämässä konepellin eteen. Väistän itsekin suurimman osan, mutta hätäjarrutuksiin en ala.

Vierailija
40/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan naiskuskit ei väistä vaan ainoastaan mulkaisevat. Eikä kyllä väistä kaikki mieskuskitkaan, mutta sentään osa. Sellainenkin havainto on tullut tehtyä, että jos auto on viron kilvissä niin silloin jalankulkijaa väistetään melkoisen varmasti oli kuski kumpi tahansa.

Liikun kävellen ihan joka päivä ja oikeastaan kaikkialle joten kokemusta tästä löytyy yllin kyllin.

Olen huomannut saman! En tiedä onko jokin sukupuolikysymys, että etenkään sellaiset keski-ikäiset naiset paahtavat surutta suojatien yli, kun minä, heitä vähän nuorempi nainen olisin ylittämässä tietä. Sen sijaan miehet antaa hyvin tietä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi