Siis autoilijat ei oikeasti väistä suojatielle astuvaa???
Itse annan AINA tietä jalankulkijalle. Kyllä se on surmanloukko jos itse kävelet. 40 alueella ajetaan 60kmh suojatien yli ja jos kävelijä pitäisi kiinni oikeudestaan kävellä suojatien yli niin ruumiita tulisi. Poliisi voisi alkaa valvoa näitä suojatien yli kävelijän edestä kaahaavia autoja pienten ylinopeuksien sijaan!
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin annetaan ihan hyvin tilaa suojatielle astuvalle. Tästä helsinkiläiset autoilijat saa kyllä hyvän arvosanan.
Helsingissä myös jalankulkijat ovat reippaita, eivätkä jää odottamaan että autoilija pysäyttää koko liikenteen vaan menee reippaasti yli heti, kun näkee auton hidastavan. Liikenne sujuu, kun ymmärretään sen olevan yhteispeliä.
Minä tyyttään aina korotetulla suojatiellä, vaikka pyöräilijää ei näkyisikään. Se on autoilijan vuoro ajaa ja eläkeläisten aika nousta aamukahville.
Vierailija kirjoitti:
Täällä junttilassa nimeltä Joensuu jalankulkijoita ei osata väistää, Helsingissä sujuu paljon mallikkaammin.
Kyllä osataan, kuvaamasi tilanne on poikkeus tai kuljettaja on Kouvolasta kotoisin.
En ymmärrä, olen jo kyllä iäkäs mutta kertaakaan ei ole ongelma ollut etteikö autoilija olisi antanut tietä, päinvastoin jäävät jotkut jopa odottamaan, ja asun stadissa. Tosin minulla on semmoinen nykyään ilmeisesti huono tapa että en ryntää mistään puskasta tielle jos huomaan auton lähestyvän, niin kire ei vielä one ollut, Ajattelen tätä itsesuojeluvaistona.
Muutama vuosi sitten kerroin kaupungilla yhdelle poliisille risteyksestä, joka on oikea surmanloukku lapsille.
Seur päivänä.pyöräilin siitä ohi ja poliisi oli pysäyttänyt monta autoa ja kirjoitteli vähän lappusia heille. Kiitin kyllä virkavaltaa tästä nopeasta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset ovat epävarmoja suojatiellä ja odottavat viimeiseen asti nähdäkseen, päästääkö se auto tien yli vai ei. Sen sijaan, että ajaisi ihan siihen suojatien eteen ja pysähtyisi, olen kokenut paremmaksi tehdä selvästi havaittavan hiljennyksen jo hyvissä ajoin ennen suojatietä. (Tämä tietenkin vain yksikaistaisilla teillä.) Lapset näkevät jo kaukaa, että tuo auto hiljensi ja uskaltavat lähteä ylitykseen samalla kun matelen hitaalla vauhdilla eteenpäin.
Aluksi tein tätä vain lasten kohdalla, mutta myöhemmin olen laajentanut muihinkin jalankulkijoihin. Kohtaaminen ja jalankulkijan kadunylitys saadaan näin hoidettua nopeammin ja sujuvammin kummankin osapuolen kannalta.
Näin se meneekin autoilijan kannalta kätevimmin. Hidastaa hyvissä ajoin ennen suojatietä. Välttämättä ei tarvitse pysähtyä kokonaan.
Tästä iso kiitos rekkakuskeille, jotka ovat poikkeuksetta kohdallani näin toimineet🥰
Hirveän monella taitaa jo olla automaattivaihteet, kun moni kuitenkin pysähtyy. Manuaalin ajajana aina harmittaa yllättäen suojatielle pomppaavat. Varsinkin ylämäissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsellänikin on sellainen kokemus, että autoilijat antavat jopa ylikohteliaasti tietä, kiitos vaan yhteistyöllä se liikenne sujuu
Minua hävetti yksi eksä, joka antoi ylikohteliaasti tietä, vaikka ihmiset seisoivat vähän kauempana suojatiestä eivätkä olleet mitenkään selkeästi aikeissa mennä yli. Sitten kauhealla kiireellä menivät ja vaikuttivat vähän siltä, ettei se ollut edes tarkoituksena alun perinkään :DD 🤦🏼 en viitsinyt sanoa mitään, mutta oli se vähän noloa. Teki myös äkkijarrutuksia suojatien edessä, vaikka ajoi hitaasti. Itsehän hiljennän hyvissä ajoin moottorijarrutuksella ja pysähdyn kevyesti, en yhtäkkiä töks töks. 🤦🏼 ja jos joku ei näytä siltä että on menossa tien yli, en jää siihen väkisin antamaan tietä. Näitä törkeitä kaahareita näkee kyllä paljon. Ihan kylmänviileästi kaahataan jalankulkijan ohi ja miksei vaikka myös päälle, jos ei kerkeä liiemmin ympärilleen katsomaan.
"Lapsillekin opetetaan kuinka on katsottava molempiin suuntiin ettei tule autoja jotta voi ylittää suojatien. Tuo pitäisi muuttaa varmistaaksesi että autoilija on huomannut sinut väistääkseen suojatielle astujaa."
Öööö. Eiköhän se pointti ole se, että varmistetaan ettei ole auto ajamassa päälle, kun menee suojatielle.
Just viime perjantaina meinasin jäädä auton alle suojatietä ylittäessäni. Auto kaahasi nurkan takaa ylinopeutta sille tielle, jossa olin tietä ylittämässä ja painoi vielä lisää kaasua, kun olin astumassa hänen kaistalle. Jos en olisi pysähtynyt ja ottanut nopeasti kolme harppausta taaksepäin, olisin varmasti lentänyt katuun.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän monella taitaa jo olla automaattivaihteet, kun moni kuitenkin pysähtyy. Manuaalin ajajana aina harmittaa yllättäen suojatielle pomppaavat. Varsinkin ylämäissä.
Ehkä kannattaisi luopua ajokortista?
Harmitteletko myös kolmion takana ollessasi, kun risteävällä tiellä joku auto pomppaa eteen? Aivan täysin vastaava tilanne.
Jalankulkijalle on annettava tietä suojatiellä, laki on aivan yksiselitteinen. Jalankulkijalla ei ole mitään velvollisuutta päästää sinua ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin annetaan ihan hyvin tilaa suojatielle astuvalle. Tästä helsinkiläiset autoilijat saa kyllä hyvän arvosanan.
Helsingissä myös jalankulkijat ovat reippaita, eivätkä jää odottamaan että autoilija pysäyttää koko liikenteen vaan menee reippaasti yli heti, kun näkee auton hidastavan. Liikenne sujuu, kun ymmärretään sen olevan yhteispeliä.
Minä ymmärrän sen verran, että autoilija voi hidastaa monesta eri syystä. Minunkin autoni edestä on juossut aikuinen ihminen, johon meinasin törmätä. Tosin tässä ei ollut edes suojatiestä kyse. Hidastin ihan muista syistä enkä edes nähnyt koko tyyppiä. Hän sitten oletti että autoilija antaa tietä paikassa, jossa ei ole edes suojatietä. Juu no en anna, enkä ketään edelleenkään edes nähnyt. Jos minulla on vähänkään epävarma olo siitä että pysähtyykö auto ei, en mene yli.
Vierailija kirjoitti:
Just viime perjantaina meinasin jäädä auton alle suojatietä ylittäessäni. Auto kaahasi nurkan takaa ylinopeutta sille tielle, jossa olin tietä ylittämässä ja painoi vielä lisää kaasua, kun olin astumassa hänen kaistalle. Jos en olisi pysähtynyt ja ottanut nopeasti kolme harppausta taaksepäin, olisin varmasti lentänyt katuun.
Auto painoi kaasua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän sen verran, että autoilija voi hidastaa monesta eri syystä. Minunkin autoni edestä on juossut aikuinen ihminen, johon meinasin törmätä. Tosin tässä ei ollut edes suojatiestä kyse. Hidastin ihan muista syistä enkä edes nähnyt koko tyyppiä. Hän sitten oletti että autoilija antaa tietä paikassa, jossa ei ole edes suojatietä. Juu no en anna, enkä ketään edelleenkään edes nähnyt. Jos minulla on vähänkään epävarma olo siitä
Ps. Oli pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkaan naiskuskit ei väistä vaan ainoastaan mulkaisevat. Eikä kyllä väistä kaikki mieskuskitkaan, mutta sentään osa. Sellainenkin havainto on tullut tehtyä, että jos auto on viron kilvissä niin silloin jalankulkijaa väistetään melkoisen varmasti oli kuski kumpi tahansa.
Liikun kävellen ihan joka päivä ja oikeastaan kaikkialle joten kokemusta tästä löytyy yllin kyllin.
Tämä. Naiskuskit kaiketi pelkää sitä auton hiljentämistä tai jotain. Itse varon aina erityisesti naiskuskeja. Sellaiset parikymppiset tyttelit isin autolla on kaikkein törkeimpiä.
Olen ihmetellyt samaa. Moni suorastaan kiihdyttää vaikka pitäisi pysätä kun joku on astumassa jalkakäytävälle.
Itse hidastan aina kun joku näyttää siltä, että tulemassa suojatielle... Ei ole aikaa ajaa jonkun päältä ja menettää korttia yms. oikeusjuttuja. Ymmärrän että takana tulevia voi veettää, mutta ei voi mtn. Löytyy kojelautakamera, koska välillä ihan oikeita törttöjä liikenteessä, aikuiset ajaa suojatielle pyörälllä missä pitäisi taluttaa yms.
Eilen viimeksi jotain turisteja tuli pyörällä jalkakäytävää pitkin melkein lastenvaunujen ja lasten päälle, vaikka pyörätie olisi ollut vieressä. :) Menivät myös autotielle miten sattuu. Suomalaisia turisteja btw.
Viimeksi kun pysäytin auton päästääkseni suojatiellä kadun yli nuoren äidin ja kaksi lasta, takana oleva auton kuski soitti torvea!
Suomessa pitäisi olla suojatien edessä sellaiset tolpat, joissa on punainen valo. Näin jossain ulkomailla. Voisi olla vähän tehokkaampi kun suojatien liikennemerkki, josta moni autoilija viis veisaa. Edes sellaisissa ylityskohdissa, jossa on keskellä alue, eivät pysähdy että voisi ylittää koko kadun.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun pysäytin auton päästääkseni suojatiellä kadun yli nuoren äidin ja kaksi lasta, takana oleva auton kuski soitti torvea!
Suomessa pitäisi olla suojatien edessä sellaiset tolpat, joissa on punainen valo. Näin jossain ulkomailla. Voisi olla vähän tehokkaampi kun suojatien liikennemerkki, josta moni autoilija viis veisaa. Edes sellaisissa ylityskohdissa, jossa on keskellä alue, eivät pysähdy että voisi ylittää koko kadun.
Varsinainen torvi se kuski takanasi. Tottakai jalankulkijalle annetaan tilaa ylittää suojatie. Itse ajan pääasiassa pk-seudulla, jossa tämä on aika hyvin hallussa.
Yleensä teen aikeeni käyttää suojatietä selväksi ja reippaasti sen ylitänkin. Mutta joskus kun toipilaana yritän käydä kaupassa, niin olen huitonut autot menemään kun jään pitämään hengäshdystaukoa siihen vähän matkan päähän ja autoilijat päättää pysäyttää antaakseen tietä, vaikka en ole ylittämässä vielä sitä suojatietä, jolloin autoilija ei riko lakia, kun ketään ei ole tulossa suojatielle. Vaikka kyllähän sitä autoilijaa syytetään, jos jalankulkija sattuukin olemaan kuspää joka haluaa aiheuttaa ongelmia muille, jopa oman terveytensä kustannuksella, joten ymmärrän sinäänsä autolijan halun jäädä paikallaan odottamaan että voi ylittää suojatien turvallisesti.
Toisaalta kotikatuni päässä ei ole suojatietä ollenkaan, joten kävelijänä olen väistövelvollinen, silti liian moni autoilja pysähtyy siinäkin, vaikka voisin hyvinkin olla siinä odottamassa kyytiä, mitä olen sitäkin tehnyt ja yritin katsella vain siihen suuntaan mistä kyyti tulisi ja näyttää siltä etten ole liikkumassa kävellen mihinkään siitä, silti sieltä toisesta suunnasta tullut autoilija pysäytti ja yritti huitoa että mene tien yli. Kai se lopulta tajusi huitomisestani ettei minulla ole asiaa tien toiselle puolen koska lopulta suostui jatkamaan ajamistaan.
Toki on niitäkin ihmisiä, jotka kirkkain silmin uskoo siihen opetukseen, että on annettava autojen mennä ensin ennen kuin ylittää suojatien. Lapsillekin opetetaan kuinka on katsottava molempiin suuntiin ettei tule autoja jotta voi ylittää suojatien. Tuo pitäisi muuttaa varmistaaksesi että autoilija on huomannut sinut väistääkseen suojatielle astujaa. Onneksi jo välillä on tätäkin opetusta kuullut, mutta yhä on tekemistä että tuo lainvastaisen toiminnan opettaminen loppuisi. Hyväähän he tarkoittavat, haluavat opettaa lapsille varovaisuutta, mutta näistä lapsista kasvaa aikuisia, jotka luulevat ettei autoilijan tarvitse väistää suojatielle astuvaa "koska näin minulle opettettiin lapsena ja poliisi se tässä ei lakia tiedä, nih!" kun poliisi tulee pysäyttämään.