Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis autoilijat ei oikeasti väistä suojatielle astuvaa???

Vierailija
29.07.2019 |

Itse annan AINA tietä jalankulkijalle. Kyllä se on surmanloukko jos itse kävelet. 40 alueella ajetaan 60kmh suojatien yli ja jos kävelijä pitäisi kiinni oikeudestaan kävellä suojatien yli niin ruumiita tulisi. Poliisi voisi alkaa valvoa näitä suojatien yli kävelijän edestä kaahaavia autoja pienten ylinopeuksien sijaan!

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin annetaan ihan hyvin tilaa suojatielle astuvalle. Tästä helsinkiläiset autoilijat saa kyllä hyvän arvosanan.

Vierailija
42/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran takavuosina kun ajoin Köyliön "keskustan" läpi, niin siellä taisi olla yksi tai kaksi suojatietä. Joku vanhempi ukko oli siinä suojatien edessä ja pysäytin autoni, jotta hän pääsee ylittämään sen. Kyseinen äijä oli aivan ihmeissään ja jäi katsomaan minua monttu auki. Olin ilmeisesti ensimmäinen autoilija vuosiin siellä, joka pysähtyi antamaan tietä jalankulkijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi läheltä piti-tilannetta on ollut. Toisella kertaa oli muutoin tyhjä risteys paitsi risteyksen takana auto oli pysähtyneenä. Minä menin suojatielle ja sama auto tuli täyttä vauhtia kohti. Olisin jäänyt alle jollei se olisi koukannut korokkeen kautta.

Samassa kohtaa jouduin vetämään lapseni pois suojatieltä, kun kääntyvä auto ei pysähtynytkään.

Molemmilla kerroilla oli päivä ja hyvä sää. Olisin ottanut rekkarit ylös, mutta ei siinä.

Eikä tarvitse mennä kuin Tallinnaan ja autot antaa aina tietä. Ja kun sen tietää, niin jalankulkijat ei massoina ylitä tietä. Vaan muutama kerrallaan. Liikenne soljuu hyvin molempien näkökulmasta.

Vierailija
44/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittoilijat joo ehkä tarkoittaa hyvää, mutta ovat itsekkäitä. Jos auto hidastaa niin selkein olisi, että menisi yli eivätkä kuvittelisi, että heillä on oikeus alkaa muuttaa tieliikenne lakia. Joskus oli joku niin keskittynyt omaan lakiinsa ja napaansa, että viittominen oli jo aggressiivista, eikä huomioinut mitä ympärillä tapahtuu, kuvitteli vaan olevansa joku liikenteen ohjaaja. Takaa tuli toinen henkilö jonka kanssa tilanne oli selkeä. Minä hidastin ja pysähdyin, hän meni yli.

Vierailija
45/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla harva autoilija päästää kävelijöitä tien yli. Ja sairainta on, että vauvan kanssa vaunuilla mentäessä sain vielä harvemmin tietä kuin yksin kulkiessa.

Vierailija
46/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuka suojatielle astuu. Nainen niukoissa kesävaatteissa saa autot pysähtymään. Ihan testattu juttu 👍

Minä päästän ihan kaikki jalankulkijat ohi. Mutta jos näen, että koira on tulossa omistajansa kanssa, niin saatan pysähtyä silloinkin, kun olisin ehtinyt ylittää suojatien. Näin saan ihastella sitä koiraa pidemmän aikaa ja rauhassa <3

Vierailija
47/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maarianhamina on Suomen ykköspaikka tässä. Siellä 99,5% autoilijoista pysähtyy automaationa suojatien eteen. Ne harvat autot jotka ei pysähdy, kulkee mannersuomen rekisterissä. 

Helsinki on sitten hyvänä kakkosena. Siellä kanssa hyvin autoilijat pysähtyy suojatien eteen antmaan jalankulkijoille ylitysrauhan. 

Muualla onkin vielä tekemistä tämän asian kanssa.

Vierailija
48/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse en ole kyllä huomannut ettei väistettäisi. Ainakin Helsingissä autoilijat antaa hyvin tietä. Tietysti jalankulkijan pitää selvästi ilmaista, että on oikeasti menossa yli, muutenhan autoilijalla ei ole syytä väistää.

Olen jopa loikkinut alta pois astuttuani suojatielle hyvin selkeästi ja silti auto vaan tulee. Suojatien yli kääntyvät ovat myös todella huononäköisiä. Kyllä se on nykyään riski olla kävelijä. 

Vierailija
49/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia on ne jotka pysähtyy suojatien eteen ja viittoilee autoilijalle, että menkää vaan autot ensin. Pyytävät siis rikkomaan tieliikennelakia. 

Kerran kävi niin, että yksi tälläinen viittoili minulle, että mene vaan, vaikka seisoi kaistojen välikorokkeella. No, takanani oli poliisiauto, joten en todellakaan mennyt, koska en halunnut tuossa tilanteessa rikkoa lakia. Viittoilin jalkankulkijalle, että mene nyt hyvä mies sinä ensin. 

Onneksi poliisiautosta toinen poliiseista huusi täälle viittoilijalle, että meneppäs nyt tien yli, niin saadaan liikenne rullaamaan. 

Vaikka nämä viittolijat tarkoittaa hyvää ja ovat vilpittömiä teoissaan, niin toimiessaan näin he pyytävät autoilijaa rikkomaan lakia. Parasta vaan ihan jokaisen jalankulkijan on ylittää se suojatie silloin, kun auto pysähtyy antamaan tilaa sen tehdä.  

Toi on oikeasti ärsyttävää. Älkää please viitoilko siinä suojatien reunassa ja leikkikö liikennepoliisia. Saatatte vain autoilijan kiusalliseen tilanteeseen tuossa.

Vierailija
50/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lapset ovat epävarmoja suojatiellä ja odottavat viimeiseen asti nähdäkseen, päästääkö se auto tien yli vai ei. Sen sijaan, että ajaisi ihan siihen suojatien eteen ja pysähtyisi, olen kokenut paremmaksi tehdä selvästi havaittavan hiljennyksen jo hyvissä ajoin ennen suojatietä. (Tämä tietenkin vain yksikaistaisilla teillä.) Lapset näkevät jo kaukaa, että tuo auto hiljensi ja uskaltavat lähteä ylitykseen samalla kun matelen hitaalla vauhdilla eteenpäin.

Aluksi tein tätä vain lasten kohdalla, mutta myöhemmin olen laajentanut muihinkin jalankulkijoihin. Kohtaaminen ja jalankulkijan kadunylitys saadaan näin hoidettua nopeammin ja sujuvammin kummankin osapuolen kannalta.

Vierailija
51/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lapset ovat epävarmoja suojatiellä ja odottavat viimeiseen asti nähdäkseen, päästääkö se auto tien yli vai ei. Sen sijaan, että ajaisi ihan siihen suojatien eteen ja pysähtyisi, olen kokenut paremmaksi tehdä selvästi havaittavan hiljennyksen jo hyvissä ajoin ennen suojatietä. (Tämä tietenkin vain yksikaistaisilla teillä.) Lapset näkevät jo kaukaa, että tuo auto hiljensi ja uskaltavat lähteä ylitykseen samalla kun matelen hitaalla vauhdilla eteenpäin.

Aluksi tein tätä vain lasten kohdalla, mutta myöhemmin olen laajentanut muihinkin jalankulkijoihin. Kohtaaminen ja jalankulkijan kadunylitys saadaan näin hoidettua nopeammin ja sujuvammin kummankin osapuolen kannalta.

Näin se meneekin autoilijan kannalta kätevimmin. Hidastaa hyvissä ajoin ennen suojatietä. Välttämättä ei tarvitse pysähtyä kokonaan.

Vierailija
52/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti annan tietä heille jotka näyttävät siltä että ovat oikeasti menossa. Hidastan reilusti, mutta jos ei näytä siltä että on mihinkään menossa niin en jää odottelemaan. Suojatien reunalla tapittavat ovat todella rasittavia. Ei tarvitse odottaa, että auto on kokonaan pysähtynyt.

Vierailija
53/90 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täytyy kuitenkin muistaa että myös jalankulkijalla on ajoradan ylitystilanteissa oma velvollisuutensa. Suojatielle astuvan jalankulkijan velvollisuuksiin kuuluu noudattaa sitä varovaisuutta, mitä lähestyvän ajoneuvon nopeus ja etäisyys edellyttävä.""

Taidat olla somessa ylittäessäsi katua, sinulla ei ole mitään allemenemisoikeutta, kuten ei autoilijalla päälleajo-oikeutta.

Vierailija
54/90 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimit, kuten kuuluukin, eli osoitat selkeästi, että aiot väistää heitä. Tieliikennelain 25 pykälä - Väistämisen osoittaminen:

Ajoneuvolla ajettaessa on selvästi ja hyvissä ajoin osoitettava aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä.

Vierailija
55/90 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tunkea sinne suojatielle auton eteen.

Mä annan autojen menmä aina ensin ja menen itse ylitse kaikessa rauhassa vasta sitten.

Vierailija
56/90 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian aikaisin annetaan tietä ja myös skuuttaajille ja pyöräilijöille tavallisellakin suojatiellä.

Vierailija
57/90 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täytyy kuitenkin muistaa että myös jalankulkijalla on ajoradan ylitystilanteissa oma velvollisuutensa. Suojatielle astuvan jalankulkijan velvollisuuksiin kuuluu noudattaa sitä varovaisuutta, mitä lähestyvän ajoneuvon nopeus ja etäisyys edellyttävä.""

Taidat olla somessa ylittäessäsi katua, sinulla ei ole mitään allemenemisoikeutta, kuten ei autoilijalla päälleajo-oikeutta.

Jalankulkijoiden tulee varoa niitä ajoneuvon kuljettajia, jotka eivät anna heille esteetöntä kulkua suojatien yli. Autoilijoilla on kuitenkin se väistämisvelvollisuus tilanteessa, nimeltä esteetön kulku. Jalankulkijoiden suojatien ylitystä ei saa estää tai häiritä, vaan se pitää olla heille täysin esteetön. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden ehdottomuutta.

Ajoradan ajoneuvon kuljettajilla on siis suuri velvollisuus tilanteessa, mutta jalankulkijat joutuvat varomaan niitä ajoneuvon kuljettajia, jotka syystä tai toisesta eivät väistäkään, vaikka heidän kuuluu niin tehdä.

Vierailija
58/90 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia on ne jotka pysähtyy suojatien eteen ja viittoilee autoilijalle, että menkää vaan autot ensin. Pyytävät siis rikkomaan tieliikennelakia. 

Kerran kävi niin, että yksi tälläinen viittoili minulle, että mene vaan, vaikka seisoi kaistojen välikorokkeella. No, takanani oli poliisiauto, joten en todellakaan mennyt, koska en halunnut tuossa tilanteessa rikkoa lakia. Viittoilin jalkankulkijalle, että mene nyt hyvä mies sinä ensin. 

Onneksi poliisiautosta toinen poliiseista huusi täälle viittoilijalle, että meneppäs nyt tien yli, niin saadaan liikenne rullaamaan. 

Vaikka nämä viittolijat tarkoittaa hyvää ja ovat vilpittömiä teoissaan, niin toimiessaan näin he pyytävät autoilijaa rikkomaan lakia. Parasta vaan ihan jokaisen jalankulkijan on ylittää se suojatie silloin, kun auto pysähtyy antamaan tilaa sen tehdä.  

Toi on oi

Minusta viittoilevat autoilijat on ärsyttäviä. Pysähdyn välillä suojatien reunaan huilaamaan ja ne luulee, että aion mennä yli. En aio. Aiakaan heti. Viiton, että autoiluja saa mennä ensin ja mä vedän henkeä sillä aikaa. En lähde väsyneenä kompuroimaan auton eteen.

Vierailija
59/90 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nämä viittolijat tarkoittaa hyvää ja ovat vilpittömiä teoissaan, niin toimiessaan näin he pyytävät autoilijaa rikkomaan lakia. Parasta vaan ihan jokaisen jalankulkijan on ylittää se suojatie silloin, kun auto pysähtyy antamaan tilaa sen te

Sitten ollaankin pattitilanteessa. Lain mukaan se autoilija ei saa ajaa suojatien yli, ennen kuin suojatielle astuva tai sinne aikova sen ylittää. Kun pysähdyt lepäämään suojatien kohdalle, niin se on ehdottoman väärin. Valitse lepopaikkasi jatkossa viisi metriä toiseen suuntaan, niin liikenne sujuu kaikkien kannalta jouhevasti.

Vierailija
60/90 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella viime viikolla joku jantteri näytti keskaria teinipomminsa tuulilasin läpi, kun astuin suojatielle ja hän joutui hiljentämään vauhtia. Menin siis suojatielle hyvissä ajoin, en viime hetkessä. Ehkä häntä ärsytti, kun joutui kuluttamaan jarrupaloja? 

Tai sitten olin hänen autoilu-uransa ajan ensimmäinen jalankulkija, joka ei jäänytkään odottelemaan autojen ylimenoa ensin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi