Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären miesystävä mökillä - ei osannut perkata kalaa :/

Vierailija
29.07.2019 |

Mikäköhän tuollainen "mies" on joka ei osaa perkata kalaa? Ei lähtenyt edes mieheni ja poikani kanssa kalareissulle, vaan jäi mieluummin meidän naisten kanssa mökille valmistelemaan ruokaa ja pötköttelemään. Meidän miehet sitten vähän kiusoittelivat tätä kaupunkilaispoikaa ja koittivat saada perkaamaan kaloja, mutta hän sanoi ettei osaa tehdä sitä. :/

Olen kieltämättä hieman pettynyt tähän tyttären mieheen, ihan fiksu ja opiskelee yliopistossa mutta mielestäni on tiettyjä asioita joita miehen pitäisi osata tehdä ja muutenkin tuollainen suvun miesten kanssa kalareissusta kieltäytyminen on aika epäilyttävää.

Kommentit (257)

Vierailija
81/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimenpide on perkaus, ja verbi on yleiskielessä "perata", lounaismurteissa "perkata". Jälkimmäisen muodon kannattajat ovat siis Turun suunnalta kotoisin.

Lapissa sanotaan myös perkata eikä perata. 

Tämä onkin vauva.fi, ei lappi.fi

On tämä myös osa lappia ja pietaria.

Vierailija
82/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimenpide on perkaus, ja verbi on yleiskielessä "perata", lounaismurteissa "perkata". Jälkimmäisen muodon kannattajat ovat siis Turun suunnalta kotoisin.

Olen asunut 40 vuotta Turussa ja täällä ei todellakaan "perkata" yhtään mitään, vaan perataan ihan normaalisti. Armoa meille turkulaisille! Meillä on kyllä verskat, muttei ihan kaikkia muita kamaluuksia sentään.

Minusta verskasta on kovaa vauhtia kehkeytymässä oiva yleiskielen sana. Mitä se sitten tarkoittaakaan. Tulee mieleen verinen terska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, ap ei osaa edes kirjoittaa 😭

Lol ei ole suomea

Vierailija
84/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on perata, ei perkata. Oikeinkirjoitus ensin haltuun ja sitten vasta trolli ulos.

Se on murresana. Saa kai täällä murteella kirjoittaa. 

Ai niinku reagtio?

Vierailija
85/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bingo sanoi mustalaistäti.

Vierailija
86/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on monella petrattavaa, en nyt jaksa lähteä perkaamaan mistä on kyse. Voisiko kalasta tehdä pergamentin ja sitten tuon verbi puhekielessä olisi pergata ja tästä sitten se on aplla muotoutunut sanaksi perkata. Eli toisinsanoen ap tahtoo että nuoriherra tekee kalastussaaliista pergamentin? Perkasin tätä asiaa nyt kuitenkin, vaikka en niin sanonut tekeväni.

Vierailija
87/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 40 vuotta Turussa ja täällä ei todellakaan "perkata" yhtään mitään, vaan perataan ihan normaalisti. Armoa meille turkulaisille! Meillä on kyllä verskat, muttei ihan kaikkia muita kamaluuksia sentään.

Minusta verskasta on kovaa vauhtia kehkeytymässä oiva yleiskielen sana. Mitä se sitten tarkoittaakaan. Tulee mieleen verinen terska.

Yritin kuvitella jokapäiväistä tilannetta, jossa tarvitaan sanaa veriselle terskalle, mutta epäonnistuin :D 

Mutta jos pitää perkata verskat niin onko se perskaamista?

Vierailija
88/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

499-kela kirjoitti:

Kyllä sitä aikuisesti oikeasti pitää myös osata perata kalaa. 🤔

Silakkaa en osaa, ehkä myös minulle tarjottiin perkausta.

Jos lohesta puhutaan niin sen täytyy olla perkaamista. Sen verta kala fani olen että tiedän tämän mutta ei kalan perkaaminen onnistu minulta.

Tämä tietää vain asennetta.

Kannattaako tässä ketjussa takertua tuohon: " Sen verta kala fani"?

Kai sekin jotain murretta on.

Vierailija
89/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleen tyttäresi miehen otti eikä sinulle, vanhus.

Ja osaanpa kuvitella, mikä on se erityisosaaminen, jota tyttäresi arvostaa enemmän kuin kalanperkuutaitoa, koska tuskin hän on lähdössä erämaahan survivalistiksi.

Vierailija
90/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perata.

Nuolla

Vierailija
91/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

499-kela kirjoitti:

Jos lohesta puhutaan niin sen täytyy olla perkaamista. Sen verta kala fani olen että tiedän tämän mutta ei kalan perkaaminen onnistu minulta.

Joo Lapin murretta

92/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi sietää kalaa ollenkaa, eikä kiinnosta vattuakaa valmistaminen, minä kysyn aina ennakkoon ruokailu suunnitelmista ja otan sitten vaikka omani mukaan.

Yhtä hyvin voisi kysyä maalaisjunteilta että hei, osaatko koodata nettisivua ja vaihtaa tietokoneen prosessoria? Ihan perustaitoja nykyää... näillä taidoilla voi tienata reilusti enemmän kuin kalalla.

Vierailija
93/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin kuvitella jokapäiväistä tilannetta, jossa tarvitaan sanaa veriselle terskalle, mutta epäonnistuin :D 

Mutta jos pitää perkata verskat niin onko se perskaamista?

Mä en osaa kuvitella myöskään verskaa jokapäiväiseen käyttöön. Terskalle kyllä olisi tilausta. N54

Vierailija
94/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perata.

Nuolla

On se kyllä sääli, ettei mies osaa kalaa nuolla, mutta varmaan tytär sen opettaa.

Vierailija
95/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

499-kela kirjoitti:

"No sitä vähä lammaskin"

Vierailija
96/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on perata, ei perkata. Oikeinkirjoitus ensin haltuun ja sitten vasta trolli ulos.

Perkaus on oikein. Ääliö.

Varkauskin on, mutta verbi on perata ja varastaa, ei perkata ja varkastaa.

Yritätkö olla fiksu. Meillä sanotaan murteella perkata ja varastaa. En tiedä mistä tuon varkastaa revit. 

Vierailija
97/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Minä en voi sietää kalaa ollenkaa, eikä kiinnosta vattuakaa valmistaminen, minä kysyn aina ennakkoon ruokailu suunnitelmista ja otan sitten vaikka omani mukaan.

Yhtä hyvin voisi kysyä maalaisjunteilta että hei, osaatko koodata nettisivua ja vaihtaa tietokoneen prosessoria? Ihan perustaitoja nykyää... näillä taidoilla voi tienata reilusti enemmän kuin kalalla.

Olet oikeassa. Kummankos välityksellä mekin tässä viestittelemme, internetin vai silakan?

Vierailija
98/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

499-kela kirjoitti:

Joo Lapin murretta

Nyt sit ruokitaan suomenkieltä.

Vierailija
99/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkaus on oikein. Ääliö.

Varkauskin on, mutta verbi on perata ja varastaa, ei perkata ja varkastaa.

Yritätkö olla fiksu. Meillä sanotaan murteella perkata ja varastaa. En tiedä mistä tuon varkastaa revit. 

Sanakirjasta. Se on semmoinen paperille painettu juttu, jossa on kirjaimia ja sanoja.

Vierailija
100/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sinä käyttää puhelintasi tai tietokonettasi yhtä hyvin kuin hän? Vai tarvitsetko apua niiden kanssa toisinaan?

Isäni aina selittää korkea aika opetella jne juttuja mut itse ei opettele käyttämään tietokonettaan tai puhelintaan vaan aina saa olla neuvomassa samat asiat.

Isäni tosin osaa tanssia ja sanoo ettei nykyajan ihmiset osaa tanssia. Miksikö? Koska nykyään tanssitaan ja käydään vähemmän kakassa kuin ennen.

Se, ettei osaa perata kalaa, ei kerro miehestä lähes mitään - vain sen, ettei ole joko saanut tilaisuutta perata kalaa tai kukaan ei ole opettanut. Nythän sinulla on oiva tilaisuus opettaa, miten hän tekee sen "oikein" eli sinun tavallasi. Muutenhan joutuisit opettamaan hänet kuitenkin uudelleen, kun hänet olisi kuitenkin opetettu väärin. Nyt hän on kuin tyhkä taulu.

Taidot heijastelevat enemmän ympäristöä, yhteiskunnan arvoja ja muuttuvaa kulttuuria, kuin ihmistä itseään. Nykyaikana naiset eivät osaa enää kirjontaa yhtä paljon kuin ennen, koska sitä ei tarvita. Eivätkä miehet osaa miekkailla. Kehitysmaan ihmiset eivät osaa ajaa pyörällä. Kenessäkään näistä ei ole vikaa.

Osaatko itse

-sienestää

-miekkailla

-ajaa tukkipuita vai mitä se nyt olikaan

-käyttää twitteriä

Jne

Oletko ajasta jäljessä vai edellä? Vai just tässä hetkessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän