Tyttären miesystävä mökillä - ei osannut perkata kalaa :/
Mikäköhän tuollainen "mies" on joka ei osaa perkata kalaa? Ei lähtenyt edes mieheni ja poikani kanssa kalareissulle, vaan jäi mieluummin meidän naisten kanssa mökille valmistelemaan ruokaa ja pötköttelemään. Meidän miehet sitten vähän kiusoittelivat tätä kaupunkilaispoikaa ja koittivat saada perkaamaan kaloja, mutta hän sanoi ettei osaa tehdä sitä. :/
Olen kieltämättä hieman pettynyt tähän tyttären mieheen, ihan fiksu ja opiskelee yliopistossa mutta mielestäni on tiettyjä asioita joita miehen pitäisi osata tehdä ja muutenkin tuollainen suvun miesten kanssa kalareissusta kieltäytyminen on aika epäilyttävää.
Kommentit (257)
Minäkään en osaa perkata kalaa. En tiedä mitä se perkkaaminen edes on.
Perata osaan kyllä. Junttien seurassa en tosin tee sitäkään.
Toivottavasti ap erottaa raastamisen ja rakastamisen toisistaan
OK, eli hän ei kykennyt peraamaan kalaa.
KAMALAA 😮 Kieltäytyikö saunastakin? Tai leipooko?
No minä oon 56v. mies Stadista.
Olen kerran perannut silakoita kymmenkunta - köksän tunnilla - kun kaverit valitsivat minut siihen...
Kalastanutkaan en ole koskaan.
En oikeastaan tykkää olla landellakaan. Ainakaan pitkään.
Twerkkaajia kirjoitti:
Tykkään perkaamisesta. Jos siitä tulisi hupi hupaisaa niin voisin vaikka kalangoida. On nuo yliopistot kyllä sellasii perraajioita että hyhhyh.
Vargas 😂
Meilläpä käykin Mörkö Anttila perkaamassa kalat. En anna kenenkään muun kuin Mörkön perkata meidän kaloja. Mörkössä on enemmän miestä kuin yhdessäkään toisessa, joka on meillä yrittänyt perkata kaloja.
https://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/perata
Vaikka ap keksikin omasta mielestään nokkelan trollin, me haluamme ensin oikeinkirjoituksen kuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa perkata? Kalaa perataan.
Perkata = puhdistaa kalat, marjat
Vierailija kirjoitti:
Kalan perkaaminen= oikein.
Kalan peraaminen= väärin.
Googlettakaa.
Olet ihan oikeassa. Jätä nyt vain huomiotta, että puhumme sanasta perata, emme sanasta perkaaminen.
Tuosta googletuksen tulos verbille perata:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on perata, ei perkata. Oikeinkirjoitus ensin haltuun ja sitten vasta trolli ulos.
Se on murresana. Saa kai täällä murteella kirjoittaa.
Ei, verskoista tuli jo murreyliannostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalan perkaaminen= oikein.
Kalan peraaminen= väärin.
Googlettakaa.
Kyllä. Mutta verbin perusmuoto on perata, ei perkata.
Vaikka se taipuukin: minä perkaan, sinä perkaat, hän perkaa...
Nimenomaan murteella sanotaan perkata eikä perata. Meillä kotona ei ikinä käytetä sanaa perata verbin perusmuodossa vaan nimenomaan perkata.
Ei se perkaus kenestäkään miestä tee, mutta toisaalta ei myöskään tee fiksumpaa palstalaisista mollata aloittajan älykkyyttä murresanan käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Lause-esimerkki oikeinkirjoituksesta
"Kirjolohi on helppo perkata ja fileroida onhan saaliskala yleensä kooltaan kilon kahtapuolta, suurimmat jopa yli kahden kilon painoisia."
Ei perata.
No eihän ole lainaus oikeinkirjoituksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan
perata
verbi
/ˈpe̞rɑt̪ɑ(ʔ)/
(taivutus: perkaan, perkasi, perannut ja niin edelleen) poistaa jostakin jotakin tarpeetonta tai haitallista, puhdistaa, siivota, kitkeä, raivata.
Esimerkiksi: Perata kaloja. Perata marjoja, sieniä. Perata kasvimaata, rikkaruohot kasvimaasta. Perata ojaa, koskea. Perata metsää.
Lähde: suomen sanakirja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perkattua jauhenlihaa = Vedellä puhdistettua (pestyä) jauhenlihaa.
Et taida käydä ihan täysillä :D