Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären miesystävä mökillä - ei osannut perkata kalaa :/

Vierailija
29.07.2019 |

Mikäköhän tuollainen "mies" on joka ei osaa perkata kalaa? Ei lähtenyt edes mieheni ja poikani kanssa kalareissulle, vaan jäi mieluummin meidän naisten kanssa mökille valmistelemaan ruokaa ja pötköttelemään. Meidän miehet sitten vähän kiusoittelivat tätä kaupunkilaispoikaa ja koittivat saada perkaamaan kaloja, mutta hän sanoi ettei osaa tehdä sitä. :/

Olen kieltämättä hieman pettynyt tähän tyttären mieheen, ihan fiksu ja opiskelee yliopistossa mutta mielestäni on tiettyjä asioita joita miehen pitäisi osata tehdä ja muutenkin tuollainen suvun miesten kanssa kalareissusta kieltäytyminen on aika epäilyttävää.

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalan peraaminen on vaikeaa.

On varmasti, jos ei osaa edes kirjoittaa.

Vierailija
242/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni tosin osaa tanssia ja sanoo ettei nykyajan ihmiset osaa tanssia. Miksikö? Koska nykyään tanssitaan ja käydään vähemmän kakassa kuin ennen.

Käydään kakassa?! Minä käyn ainakin vain kakalla.

Vihervassarit käyvät kakassa, on luontainen asia ja tykkäävät pyöriä siinä.

Ylioppilaslehden päätoimittaja Vappu Kaarenoja ja toimittaja Aurora Rämö kuvailevat lehden 100-vuotisjuhlanumerossa yksityiskohtaisesti, miltä tuntuu ulostaa Helsingistä Turkuun matkaavassa bussissa housuihin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000581996.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. inf.

perata

akt. ind. prees., yks. 1.

perkaan

akt. ind. imperf., yks. 3.

perkasi

akt. kond. prees., yks. 3.

perkaisi

akt. pot. prees., yks. 3.

perannee

akt. imperat. prees., yks. 3.

peratkoon

akt. 2. partis.

perannut

pass. imperf.

perattiin

Meillä päin ruukathan sanoa perkata. Eikö tätä nyt voisi pikkuhiljaa hyväksyä ja ymmärtää. 

Ei! Hyi teitä.

Vierailija
244/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookko nää Perkkaalta, perkkaatko nää ahvenia?

Vierailija
245/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse tyttäresi kanssa käynyt kalassa ja perannut?

Yhtälailla teitäkin voisi ilkkua kun jäitte vain valmistamaan ruokaa ja lepäilemään.

Vierailija
246/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan, kun ei ymmärtänyt tuota siansaksaa mitä puhutte siellä jäämerellä

Vierailija
247/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Ihmisen ainut pätevyys on kalanperkuu. Ootko aatellu mennä Pohjois-Norjaan töihin? Siellä on kysyntää sille tieto-taidolle.

Vierailija
248/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä oli kalamiehen poika. Ei osannut perata, kuten ei nykyinenkään miehisen ammatin mies.

Vierailija
249/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen kalalle, joten en voi/osaa perata kalaa. En ilmeisesti ole mies.

250/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lause-esimerkki oikeinkirjoituksesta

"Kirjolohi on helppo perkata ja fileroida onhan saaliskala yleensä kooltaan kilon kahtapuolta, suurimmat jopa yli kahden kilon painoisia."

Ei perata.

Kannattaa katsoa sanojen taivutukset Kielitoimiston sanakirjasta eikä netin ruokaohjeista. Infinitiivi on perata, taivutusmuodot perkaan, perkasin, olen perannut. Substantiivit perkuu, perkaus, perkaaminen. Ilmiötä sanotaan astevaihteluksi. Ap:n tyttären poikaystävä varmaan osaa tämäntapaisia asioita.

Vierailija
251/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävän äiti mökillä: ei osannut puhua eikä kirjoittaa :/

Mikäköhän tuollainen "nainen" on, joka ei osaa kommunikoida äidinkielellään? Ei  ole siis mikään heikkolahjainen tms. Ei lähtenyt edes tyttöystäväni ja minun kanssa keskustelemaan vaan mulkoili vieressä vihaisesti ja puhisi suuttuneena omiaan.  Yritimme vähän kiusoitella sitä juttelemaan kanssamme mutta raukkaparka ei ilmeisesti ollenkaan osaa, vaan tekee kaikista keskusteluista tosi kiusallisia ja pahantuulisia. :/

Olen kieltämättä hieman pettynyt tähän anoppiehdokkaaseen, on kai ihan fiksu ja käy töissä mutta mielestäni on tiettyjä asioita, joita ihmisen pitäisi osata tehdä ja muutenkin tuollainen kaikkien keskusteluiden ja ilmapiirin pilaaminen on aika epäilyttävää.

Vierailija
252/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

499-kela kirjoitti:

Kyllä sitä aikuisesti oikeasti pitää myös osata perata kalaa. 🤔

Silakkaa en osaa, ehkä myös minulle tarjottiin perkausta.

Jos lohesta puhutaan niin sen täytyy olla perkaamista. Sen verta kala fani olen että tiedän tämän mutta ei kalan perkaaminen onnistu minulta.

Tämä tietää vain asennetta.

Kannattaako tässä ketjussa takertua tuohon: " Sen verta kala fani"?

Kai sekin jotain murretta on.

Joo Lapin murretta

Vammaisten kieltä.

Vierailija
253/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kalalle, joten en voi/osaa perata kalaa. En ilmeisesti ole mies.

Perkata.

Vierailija
254/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, kun vävykokelas tykkää makata sohvalla ja muiden täytyy perkata kalat. Kannattaisi varmaan vävyn koittaa paketa tuolta nopeasti, ennen kuin aamu koettaa.

Vierailija
255/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa. Miehelle kaveri opetti mökillä, mutta tuskin enää osaa.

Asumme Helsingissä, ei mökkiä. Syödään lähinnä kasvisruokaa.

Oudompaa se olisi, jos osattaisiin.

Vierailija
256/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.bab.la/taivutus/suomi/perata

Siinä on kaikki taivutusmuodot perkaamiselle. Verbinä taipuu perata.

Vierailija
257/257 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimenpide on perkaus, ja verbi on yleiskielessä "perata", lounaismurteissa "perkata". Jälkimmäisen muodon kannattajat ovat siis Turun suunnalta kotoisin.

Olen asunut 40 vuotta Turussa ja täällä ei todellakaan "perkata" yhtään mitään, vaan perataan ihan normaalisti. Armoa meille turkulaisille! Meillä on kyllä verskat, muttei ihan kaikkia muita kamaluuksia sentään.

Minusta verskasta on kovaa vauhtia kehkeytymässä oiva yleiskielen sana. Mitä se sitten tarkoittaakaan. Tulee mieleen verinen terska.

Yritin kuvitella jokapäiväistä tilannetta, jossa tarvitaan sanaa veriselle terskalle, mutta epäonnistuin :D 

Mutta jos pitää perkata verskat niin onko se perskaamista?

Mä en osaa kuvitella myöskään verskaa jokapäiväiseen käyttöön. Terskalle kyllä olisi tilausta. N54

Niin varmaan. Mutta kun olet suomi naiseksi jo liian vanha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi