Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären miesystävä mökillä - ei osannut perkata kalaa :/

Vierailija
29.07.2019 |

Mikäköhän tuollainen "mies" on joka ei osaa perkata kalaa? Ei lähtenyt edes mieheni ja poikani kanssa kalareissulle, vaan jäi mieluummin meidän naisten kanssa mökille valmistelemaan ruokaa ja pötköttelemään. Meidän miehet sitten vähän kiusoittelivat tätä kaupunkilaispoikaa ja koittivat saada perkaamaan kaloja, mutta hän sanoi ettei osaa tehdä sitä. :/

Olen kieltämättä hieman pettynyt tähän tyttären mieheen, ihan fiksu ja opiskelee yliopistossa mutta mielestäni on tiettyjä asioita joita miehen pitäisi osata tehdä ja muutenkin tuollainen suvun miesten kanssa kalareissusta kieltäytyminen on aika epäilyttävää.

Kommentit (257)

Vierailija
101/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie perkaisin näin, että kuhan jonkun kustannuksella saa nauraa niin on monella palstalaisella itestään erityisen hyvä mieli.

Vierailija
102/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju juontaa juurensa siihen että turussa tarjotaan kusipäisesti niiden mielestä íđíóóteille perkausta ja niiden pitämistä perrausta.

Ei sen kummallisempaa kuin hyvin ymmärretty jotta voi korjata virheet ja tarkistaa De Facto itse. Minulle ainakin tarjottiin perkausta "suomenkielellä" turun saaristossa. Enää ei tee mieli mennä ellei maistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on perata, ei perkata. Oikeinkirjoitus ensin haltuun ja sitten vasta trolli ulos.

Perkaus on oikein. Ääliö.

Varkauskin on, mutta verbi on perata ja varastaa, ei perkata ja varkastaa.

Yritätkö olla fiksu. Meillä sanotaan murteella perkata ja varastaa. En tiedä mistä tuon varkastaa revit. 

Sanakirjasta. Se on semmoinen paperille painettu juttu, jossa on kirjaimia ja sanoja.

Siis pitääkö täällä kirjoittaa vain kirjakieltä eikä saa käyttää omia murresanoja halutessaan?

Minä ainakin sanon perkata ja sanon myös kaalta vaikka kirjakielessä se on kaalia. 

Vierailija
104/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni tosin osaa tanssia ja sanoo ettei nykyajan ihmiset osaa tanssia. Miksikö? Koska nykyään tanssitaan ja käydään vähemmän kakassa kuin ennen.

Kalassa.......... :D Kai se kakkia sentään osaa.

Vierailija
105/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen kaverin vanhemmat ja isovanhemmat. Oikeastaan isä ja isoäiti. Lapsena usein heidän mökillään mukana, ja itsellä ei ollut näitä landen taitoja. Sen sijaan että olisivat opastaneet, niin ilkkuivat. No ei jaksa olla katkera, paljon mukavia hetkiä siellä ja eipä heidänkään elo niin auvoisaa ollut myöhempinä vuosina.

Tuossa piilee salattu viisaus, vai oliko se viiskaus?

Vierailija
106/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Minä en voi sietää kalaa ollenkaa, eikä kiinnosta vattuakaa valmistaminen, minä kysyn aina ennakkoon ruokailu suunnitelmista ja otan sitten vaikka omani mukaan.

Yhtä hyvin voisi kysyä maalaisjunteilta että hei, osaatko koodata nettisivua ja vaihtaa tietokoneen prosessoria? Ihan perustaitoja nykyää... näillä taidoilla voi tienata reilusti enemmän kuin kalalla.

Kyllä ainakin tämä maalaisjuntti vaihtaa prosessorin tietokoneeseen, tai miksei mihin tahansa muuhunkin, jos se on vain fyysisesti mahdollista. Voin myös perata kalan jos sellainen jostain ilmaantuu. Minä voin kyntää vaikka pellon tai kaataa metsää jos vain huvittaa. Voin myös käydä kaupungissa loma-asunnollani, tosin sinne matkustamiseen käytän lentokonetta, koska autolla tai metrolla sinne ei pääse. Mitä sinä kaupinkilaispelle tiedät yhtään mistään?

Vierailija
107/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Minä en voi sietää kalaa ollenkaa, eikä kiinnosta vattuakaa valmistaminen, minä kysyn aina ennakkoon ruokailu suunnitelmista ja otan sitten vaikka omani mukaan.

Yhtä hyvin voisi kysyä maalaisjunteilta että hei, osaatko koodata nettisivua ja vaihtaa tietokoneen prosessoria? Ihan perustaitoja nykyää... näillä taidoilla voi tienata reilusti enemmän kuin kalalla.

Kyllä ainakin tämä maalaisjuntti vaihtaa prosessorin tietokoneeseen, tai miksei mihin tahansa muuhunkin, jos se on vain fyysisesti mahdollista. Voin myös perata kalan jos sellainen jostain ilmaantuu. Minä voin kyntää vaikka pellon tai kaataa metsää jos vain huvittaa. Voin myös käydä kaupungissa loma-asunnollani, tosin sinne matkustamiseen käytän lentokonetta, koska autolla tai metrolla sinne ei pääse. Mitä sinä kaupinkilaispelle tiedät yhtään mistään?

Ainakin sen, että suuruudenhulluus kulkee kimpassa huumorintajuttomuuden kanssa 😂

Vierailija
108/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimenpide on perkaus, ja verbi on yleiskielessä "perata", lounaismurteissa "perkata". Jälkimmäisen muodon kannattajat ovat siis Turun suunnalta kotoisin.

Olen pitkän ikäni asunut Turussa,mutten ole koskaan täällä kuullut sanaa perkata :o

Tavattoman hauska ketju tästä on kehittynyt xD

Vierailija
109/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomenkieleen oltaisiin otettu enemmän roomalais-germaanista vaikutusta siis finlandian kieleen niin meillä olisi enemmän kalaa ja enemmän perkaamista ulkosuomalaisille ja enemmän perattavaa meille sisäsuomalaisille.

Ei se oo mikään linja-auto vaa bussi!

Vierailija
110/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol, ap ei osaa edes kirjoittaa 😭

Lol ei ole suomea

Kohta on 😊

Vierailija
111/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kalangoida milloin vain.

Ei nyt kyllä sielu siedä niin paljon.

Vierailija
112/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on perata, ei perkata. Oikeinkirjoitus ensin haltuun ja sitten vasta trolli ulos.

Varkauskin on, mutta verbi on perata ja varastaa, ei perkata ja varkastaa.

Yritätkö olla fiksu. Meillä sanotaan murteella perkata ja varastaa. En tiedä mistä tuon varkastaa revit. 

Sanakirjasta. Se on semmoinen paperille painettu juttu, jossa on kirjaimia ja sanoja.

Siis pitääkö täällä kirjoittaa vain kirjakieltä eikä saa käyttää omia murresanoja halutessaan?

Minä ainakin sanon perkata ja sanon myös kaalta vaikka kirjakielessä se on kaalia. 

Toiset sanoo ja toiset tekee.

Vierailija
113/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkata on meänkieltä. 

Vierailija
114/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perkata on meänkieltä. 

perkata on mänän kieltä.

Vierailija
115/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkata on meänkieltä. 

perkata on mänän kieltä.

Meänkieli

https://fi.wikipedia.org/wiki/Me%C3%A4nkieli

Vierailija
116/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perata - perkaus

Perkata - perkkaus

Vierailija
117/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lause-esimerkki oikeinkirjoituksesta

"Kirjolohi on helppo perkata ja fileroida onhan saaliskala yleensä kooltaan kilon kahtapuolta, suurimmat jopa yli kahden kilon painoisia."

Ei perata.

Se on perata, senkin imbesilli.

Vierailija
118/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kalangioisin, niin ilman koukkua, koska kalat on kivoja elävinä. Tiesittekö, niillä on kaveruussuhteita ja ne oppivat juttuja, ovat siis fiksumpia kuin jotkut ihmiset.

Vierailija
119/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ruukataan perkata eikä perata. 

Vierailija
120/257 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perkata on meänkieltä. 

Ja eikös se luokitella omaksi kielekseen eikä murteeksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän