Olen miettinyt, pitäisikö lapseni muuttaa isänsä luo
Meillä tuli ero n. kaksi vuotta sitten. Mies meni heti eron jälkeen uuteen suhteeseen ja hankki lapsen myös tämän naisen kanssa. Mies on ollut eron jälkeen minua kohtaan välttelevä ja tehnyt kaikella tavalla selväksi, että olen hänen silmissään mitätön tyyppi.
Tällä hetkellä poikani asuu luonani ja käy isänsä luona viikonloput. Tilanne johtuu osittain siitä, että muutimme toiselle paikkakunnalle mutta myös siitä, että jo alunperin poika asui minun kanssa suurimman osan aikaa.
Viime ajat ovat olleet pojan kanssa vaikeita. Hän on alkanut oireilemaan, myös väkivaltaisesti. Olen yrirttäyt saada tukea ex-mieheltäni, mutta hän on tehnyt selväksi, ettei häntä kiinnosta minun asiani, ainoastaan pojan asiat. Sanoo kyllä olevansa huolissaan pojasta, mutta minua hän ei ole millään tavalla auttanut - päinvastoin. Hän kertoo minulle, kuinka toivoisi pojan muuttuvan, ikään kuin minä ainoastaan olisin kykenevä kasvattamaan lastamme.
Alan olla loppu sekä lapsen kasvatukseen, että myös ex-mieheni myötätunnottomaan käytökseen ja siihen, että hän kohtelee minua kuin spitaalista. Olen hakenut myös ulkopuolista apua, mutta sitä on vaikea saada.
En usko, että pojan ongelmat helpottuisivat isänsä luona. Hän oireilee van minun kanssa. Ulkopuolisille tämä saattaa näyttää siltä, että minä olen tilanteeseen syyllinen. Itse uskon kuitenkin, että poika oireilee minulle, koska pitää minua turvallisena. Isänsä kanssa ollessaan ei näytä samanlaisia tunteita, ei saa raivokohtauksia eikä muutakaan. Myös koulussa käyttäytyy moitteettomasti. Ainoastana minä joudun sietämään hänen aggressiivia kohtauksia.
Olen tosi uupunut, enkä pian jaksa enää. Uskon myös, että poika oireilee osaltaan myös siksi, että kokee isänsä ja äitinsä välisen suhteen ristiriitaisena. Ja jos ehdottaisin pojan muuttuoa isän luo,en olisi yhtään varma tulisiko isä ja erityisesti hänen uusi puoliso siihen suostumaan.
Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?
Kommentit (84)
Minkä ikäinen poika?
Jos olet ihan loppu lapsen kanssa, sinulla on täysi oikeus saada tukea toiselta vanhemmalta. Hän voi toki kieltäytyä mutta ethän menetä mitään jos kysyt.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen poika?
Jos olet ihan loppu lapsen kanssa, sinulla on täysi oikeus saada tukea toiselta vanhemmalta. Hän voi toki kieltäytyä mutta ethän menetä mitään jos kysyt.
Millaista tukeaex-puolisolta voisi pyytää?
Ex-mieheni on sanonut suoraan, ettei hntä kiinnosta minun asiani.
Et pärjää pojan kanssa, ei ex voi sitä auttaa. Kusy haluaisiko poika muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen poika on ja mitä hän on itse mieltä asiasta?
Emme ole puhuneet isän luo muutosta pojan kanssa. Hän on kyllä huutanut minulle joskus kohtauksissaan, että vihaa minua ja että olen maailman huonoin äiti ja haluaa muuttaa isänsä luo. Myöhemmin, kohtauksen laannuttua, hän on perunut puheensa ja sanonut, että haluaa asua minun kanssa. Kohtauksien jälkeen lapsi on oma, ihana itsensä. Luulen, että lapsella on jotain kuormaa, jota hän purkaa raivotessaan. Lapsi saa kohtauksia silloin kun asetan hänelle rajat ja hän joutuu noudattamaan jotain yhteisesti sovittua sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
En usko isänkään pärjäävän. isän omassa elämänhallinnassa on myös pahoja puutteita, enkä jaksa uskoa, että hän ottaisi tässä asiassa vastuuta. Mutta toisaalta minäkin olen ihan loppu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko isänkään pärjäävän. isän omassa elämänhallinnassa on myös pahoja puutteita, enkä jaksa uskoa, että hän ottaisi tässä asiassa vastuuta. Mutta toisaalta minäkin olen ihan loppu...
Jollet sinä jaksa, eikä miehesikään jaksa/halua, niin tee lapsestasi lasu. Näin pääsette tuen piiriin ja voitte saada pojalle tukiperheen ja jotain muutakin apua tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollet sinä jaksa, eikä miehesikään jaksa/halua, niin tee lapsestasi lasu. Näin pääsette tuen piiriin ja voitte saada pojalle tukiperheen ja jotain muutakin apua tilanteeseen.
Luulen, että tarvitsisin kipeästi terapiaa, jossa saisin purkaa ja puhua tätä tilannetta jonkun ammattilaisen kanssa. Sillä tavalla jaksaisin paremmin pojankin kanssa. Mutta terapiaan on todella vaikea päästä. Jos tekee lasun, otetaanko äidin uupumus enemmän tosissaan? Saisinko silloin apua helpommin?
Niin, ensin muutetaan toiselle paikkakunnalle ja sitten passitetaan lapsi taas takaisin toiselle kun on vaikeaa. Hienoa! Minuakaan ei kiinnosta exän asiat, ei sitten yhtään. Suhteessa kun tiesi miten kaikki tehdään ja miten lasta kasvatetaan. Nyt kun on aikansa vieraannuttanut lasta minusta, niin nyt sitten pyydetään apua. Ei kiinnosta hänen ongelmansa, lapsen haluan luokseni asumaan, mutta se ei ole enää lapsen puolelta niin ysinkertaista kun on valehdellut millainen paska minä olen.
Sun täytyy jutella vielä kertaalleen eksäsi kanssa, ja kertoa, että sä et enää jaksa (surullista), ja mikäli isä ei ota lasta luokseen, teet lapsesta lasun. Sitä kautta viimeistään saatte apua. Vaikka se ei lopulta ehkä ole mieluista avun saantia lapsen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ensin muutetaan toiselle paikkakunnalle ja sitten passitetaan lapsi taas takaisin toiselle kun on vaikeaa. Hienoa! Minuakaan ei kiinnosta exän asiat, ei sitten yhtään. Suhteessa kun tiesi miten kaikki tehdään ja miten lasta kasvatetaan. Nyt kun on aikansa vieraannuttanut lasta minusta, niin nyt sitten pyydetään apua. Ei kiinnosta hänen ongelmansa, lapsen haluan luokseni asumaan, mutta se ei ole enää lapsen puolelta niin ysinkertaista kun on valehdellut millainen paska minä olen.
Ikävä kuulla sinun surullisesta tilanteesta. Toivon kuitenkin, että ymmärrät, ettei kaikki tilanteet ole samanlaisia. Et voi vetää päätelmiä toisten tilanteista oman elämäsi pohjalta. Minä muutin toiselle paikkakunnalle työn ja monen muun asian takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla sinun surullisesta tilanteesta. Toivon kuitenkin, että ymmärrät, ettei kaikki tilanteet ole samanlaisia. Et voi vetää päätelmiä toisten tilanteista oman elämäsi pohjalta. Minä muutin toiselle paikkakunnalle työn ja monen muun asian takia.
Ap
En voikkaan. Näkisin kuitenkin että muuttaminen pois toiselle paikkakunnalle on se viimeinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista apua äiti voi saada jaksamiseen sosiaalihuollon kautta?
Onko tää joku siitä down-keskustelusta? Ei kehtaa kertoa että 25-vuotias poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En voikkaan. Näkisin kuitenkin että muuttaminen pois toiselle paikkakunnalle on se viimeinen ratkaisu.
Mies jättää naisen ja lapsen ja nainen on sidottu asumaan miehen vaikutuspiirissä? Nyt en saa kiinni logiikastasi.
- ei Ap
Ero ja isällä uusi perhe ja lapsi alle kahden vuoden. Ja ihmettelet että lapsella ei ole kaikki hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista apua äiti voi saada jaksamiseen sosiaalihuollon kautta?
Jaa, sinäkö se tässä tärkein olitkin, mä luulin, että sun lapsesi tarvitsee sitä apua, ja tukeakin. Sillä susta ei ole siihen. Mutta joo, kyllä mutsikin sitä kautta saa helpommin apua.
Minkä ikäinen poika on ja mitä hän on itse mieltä asiasta?