Antaisitko 15 vuotiaan pyöräillä valtatiellä?
Perusteluita?
Tyttö haluaisi lähteä kaverinsa kanssa huomenna pyörällä kaupunkiin mutta silloin pitäisi pyöräillä noin 3 km valtatietä jossa autot ajaa todella lujaa. Aiemmin olen antanut pyöräillä vain täällä maantiellä jossa ei ole paljoa liikennettä.
Uskaltaako noin nuoren päästää valtatielle pyörällä ilman aikuista?
Kommentit (54)
Pakkohan se on päästää halutessaan liikkumaan. Pakko on myös hieman kritisoida sitä ettei pyöräilijöiden ja muiden kevyiden liikkumisvälineiden käyttäjille ole saatu aikaiseksi turvallista, erillistä tieverkostoa. Eikös aikuisten pidä lain mukaan muutenkin pyöräillä autojen seassa? Hullun hommaa mielestäni.
itse sain luvan ajaa 12v. tyttöni sai luvan 13v kun osoitti omaavansa järkeä ja että osaa olla varovainen.
Miksi 15 vuotiaalla joka joutuu liikkumaan valtatiellä ei ole mopoautoa?
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene bussilla?
joistain paikoista bussit lopetettiin 40 vuotta sitten
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08a03611-c032-4a19-951a-94c39395816f
En päästäisi. Niin monet autoilijat ovat nykyään täysiä sekopäitä.
Vierailija kirjoitti:
Koska harvoin poistuu kotoa mihinkään varsinkaan loma-aikoina ja en ala hankkimaan mitään mopo(auto)a koska saa kuitenkin parin vuoden päästä ajokortin. Täyttää siis tänä vuonna 16. Joskus on mennyt koulusta suoraan kaupunkiin mutta silloin jompi kumpi vanhemmista on päässyt hakemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene bussilla?
Kesäaikaan täältä kulkee bussi 2 kertaa päivässä suuntaansa. Aamulla aikaisin ja myöhään iltapäivällä. Kaupungista tulee pois linja-auto klo 10 ja 19. Sen lisäksi lastenlippu 15 km matkalta maksaa 4 € yhteen suuntaan ja tyttö ei halua että minä tai hän joutuu maksamaan semmoisia summia vaikka voisin kyllä tarvittaessa maksaakin... mutta nuo aikataulut on niin huonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska harvoin poistuu kotoa mihinkään varsinkaan loma-aikoina ja en ala hankkimaan mitään mopo(auto)a koska saa kuitenkin parin vuoden päästä ajokortin. Täyttää siis tänä vuonna 16. Joskus on mennyt koulusta suoraan kaupunkiin mutta silloin jompi kumpi vanhemmista on päässyt hakemaan. Ap
En ehkä antaisi ellen itse olisi joskus pyöräillyt kaupungista tuon nuoren kanssa.
t: se jonka 12 vuotias pyöräilee.
Ei antaisi, valtatie ei ole KENELLEKÄÄN hyvä pyöräilypaikka!
Siellä tulee helpommin ruumiita 🖤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene bussilla?
Kesäaikaan täältä kulkee bussi 2 kertaa päivässä suuntaansa. Aamulla aikaisin ja myöhään iltapäivällä. Kaupungista tulee pois linja-auto klo 10 ja 19. Sen lisäksi lastenlippu 15 km matkalta maksaa 4 € yhteen suuntaan ja tyttö ei halua että minä tai hän joutuu maksamaan semmoisia summia vaikka voisin kyllä tarvittaessa maksaakin... mutta nuo aikataulut on niin huonot.
Eli arvostat tyttäresi hengen hinnaksi jotain vajaa 8€? Aika halvalla menee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteluita?
Tyttö haluaisi lähteä kaverinsa kanssa huomenna pyörällä kaupunkiin mutta silloin pitäisi pyöräillä noin 3 km valtatietä jossa autot ajaa todella lujaa. Aiemmin olen antanut pyöräillä vain täällä maantiellä jossa ei ole paljoa liikennettä.
Uskaltaako noin nuoren päästää valtatielle pyörällä ilman aikuista?
Ei missään nimessä kannata, pidä teinisi pumpulissa niin kauan kuin ikinä kykenet, niin kyllä hyvä tulee!
Itse ajoin jo 11 vuotiaana yksikseni vuosittain tuhansia kilometreja Suomen vilkkaimmalla maantiellä (kolmostie). Etenkin vastatuuleessa toivoin mahdollisimman paljon rekkoja, koska niistä sai aina hetkellisesti imua. Polijn siis kilpapyörällä, koska harrastin kilpapyöräilyä. Siihen aikaan ei natiaisia pidetty pumpulissa, vaan niiden annettiin elää. Pentuja ei hyysätty, eikä treeneihin kuskattu. Mutta me emme olleetkaan pullamössösukupolvea.
Jos ei 15 vuotias osaa ajaa valtaien reunassa, ei se osaa ajaa muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat pyöräily onnettomuudet tulee taajamissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne tulee kun taajamassa eniten ajetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene bussilla?
Eli arvostat tyttäresi hengen hinnaksi jotain vajaa 8€? Aika halvalla menee...
Tuossahan luki että ap olisi valmis maksamaan sen matkan mutta aikataulut ovat surkeat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne tulee kun taajamassa eniten ajetaan.
Tuskinpa vain kun puhutaan ajokilometreistä.
Vaarallisempaa muuten vanhusten on mennä pyräilemään kuin nuorten. Vai väitätkö myös että vanhemmat ihmiset pyöräilee enemmän kuin nuoret.
Autoilijat TAPPAVAT viattomia lapsia! Mikseivät autoilijat osaa edes yksinkertaisimpia liikennesääntöjä?
Riippuu ihan nuoren ajo tavoista mutta oma 12 v pyöräilee kyllä.