Olen miettinyt, pitäisikö lapseni muuttaa isänsä luo
Meillä tuli ero n. kaksi vuotta sitten. Mies meni heti eron jälkeen uuteen suhteeseen ja hankki lapsen myös tämän naisen kanssa. Mies on ollut eron jälkeen minua kohtaan välttelevä ja tehnyt kaikella tavalla selväksi, että olen hänen silmissään mitätön tyyppi.
Tällä hetkellä poikani asuu luonani ja käy isänsä luona viikonloput. Tilanne johtuu osittain siitä, että muutimme toiselle paikkakunnalle mutta myös siitä, että jo alunperin poika asui minun kanssa suurimman osan aikaa.
Viime ajat ovat olleet pojan kanssa vaikeita. Hän on alkanut oireilemaan, myös väkivaltaisesti. Olen yrirttäyt saada tukea ex-mieheltäni, mutta hän on tehnyt selväksi, ettei häntä kiinnosta minun asiani, ainoastaan pojan asiat. Sanoo kyllä olevansa huolissaan pojasta, mutta minua hän ei ole millään tavalla auttanut - päinvastoin. Hän kertoo minulle, kuinka toivoisi pojan muuttuvan, ikään kuin minä ainoastaan olisin kykenevä kasvattamaan lastamme.
Alan olla loppu sekä lapsen kasvatukseen, että myös ex-mieheni myötätunnottomaan käytökseen ja siihen, että hän kohtelee minua kuin spitaalista. Olen hakenut myös ulkopuolista apua, mutta sitä on vaikea saada.
En usko, että pojan ongelmat helpottuisivat isänsä luona. Hän oireilee van minun kanssa. Ulkopuolisille tämä saattaa näyttää siltä, että minä olen tilanteeseen syyllinen. Itse uskon kuitenkin, että poika oireilee minulle, koska pitää minua turvallisena. Isänsä kanssa ollessaan ei näytä samanlaisia tunteita, ei saa raivokohtauksia eikä muutakaan. Myös koulussa käyttäytyy moitteettomasti. Ainoastana minä joudun sietämään hänen aggressiivia kohtauksia.
Olen tosi uupunut, enkä pian jaksa enää. Uskon myös, että poika oireilee osaltaan myös siksi, että kokee isänsä ja äitinsä välisen suhteen ristiriitaisena. Ja jos ehdottaisin pojan muuttuoa isän luo,en olisi yhtään varma tulisiko isä ja erityisesti hänen uusi puoliso siihen suostumaan.
Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pärjää pojan kanssa, ei ex voi sitä auttaa. Kusy haluaisiko poika muuttaa.
En usko isänkään pärjäävän. isän omassa elämänhallinnassa on myös pahoja puutteita, enkä jaksa uskoa, että hän ottaisi tässä asiassa vastuuta. Mutta toisaalta minäkin olen ihan loppu...
Jollet sinä jaksa, eikä miehesikään jaksa/halua, niin tee lapsestasi lasu. Näin pääsette tuen piiriin ja voitte saada pojalle tukiperheen ja jotain muutakin apua tilanteeseen.
Mitä tukiperhe tähän auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ensin muutetaan toiselle paikkakunnalle ja sitten passitetaan lapsi taas takaisin toiselle kun on vaikeaa. Hienoa! Minuakaan ei kiinnosta exän asiat, ei sitten yhtään. Suhteessa kun tiesi miten kaikki tehdään ja miten lasta kasvatetaan. Nyt kun on aikansa vieraannuttanut lasta minusta, niin nyt sitten pyydetään apua. Ei kiinnosta hänen ongelmansa, lapsen haluan luokseni asumaan, mutta se ei ole enää lapsen puolelta niin ysinkertaista kun on valehdellut millainen paska minä olen.
Ikävä kuulla sinun surullisesta tilanteesta. Toivon kuitenkin, että ymmärrät, ettei kaikki tilanteet ole samanlaisia. Et voi vetää päätelmiä toisten tilanteista oman elämäsi pohjalta. Minä muutin toiselle paikkakunnalle työn ja monen muun asian takia.
Ap
En voikkaan. Näkisin kuitenkin että muuttaminen pois toiselle paikkakunnalle on se viimeinen ratkaisu.
Mies jättää naisen ja lapsen ja nainen on sidottu asumaan miehen vaikutuspiirissä? Nyt en saa kiinni logiikastasi.
- ei Ap
Et taida sitten olla kovin välkky. Ehkä sitten ymmärrät kun joku vie lapsesi toiselle paikkakunnalle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko isänkään pärjäävän. isän omassa elämänhallinnassa on myös pahoja puutteita, enkä jaksa uskoa, että hän ottaisi tässä asiassa vastuuta. Mutta toisaalta minäkin olen ihan loppu...
Jollet sinä jaksa, eikä miehesikään jaksa/halua, niin tee lapsestasi lasu. Näin pääsette tuen piiriin ja voitte saada pojalle tukiperheen ja jotain muutakin apua tilanteeseen.
Millaista apua äiti voi saada jaksamiseen sosiaalihuollon kautta?
Jaa, sinäkö se tässä tärkein olitkin, mä luulin, että sun lapsesi tarvitsee sitä apua, ja tukeakin. Sillä susta ei ole siihen. Mutta joo, kyllä mutsikin sitä kautta saa helpommin apua.
Aika monessa tutkimuksessa on todettu että äidin hyvinvointi vaikuttaa suoraan lapsen hyvinvointiin. On oikeasti melko hyvä satsaus hoitaa äitiä tällaisissa tilanteissa. Sillä tavalla voitaisiin välttyä monilta huostaanotoilta ja itse asiassa äidin auttaminen on monesti myös huostaanottoa halvempi ratkaisu.
Lakatkaa vastaamasta tälle pöljälle kun ei kerro lapsen ikää.
Se on aika oleellinen keskusteluun vaikuttava seikka.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi jo kerroit, että vedät rajat väärin. Selkeästi haastat riitaa.
Ei exän tarvitse mitenkään sinun kanssasi olla tekemisissä. Tämä on ihan hassu ajatuskin.
Nyt en ihan ymmärrä mistä viime kerrasta puhut.
Ei eksän toki tarvitse olla minun kanssa tekemisissä, ei kukaan häntä voi siihen velvoittaa. Luulen kuitenkin lapsen oireilun johtuvan osittain meidän vanhempien välisestä ristiriidasta.
Ap
Joo, ap taitaa olla vähän viriviritööttööt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista apua äiti voi saada jaksamiseen sosiaalihuollon kautta?
Jaa, sinäkö se tässä tärkein olitkin, mä luulin, että sun lapsesi tarvitsee sitä apua, ja tukeakin. Sillä susta ei ole siihen. Mutta joo, kyllä mutsikin sitä kautta saa helpommin apua.
Aika monessa tutkimuksessa on todettu että äidin hyvinvointi vaikuttaa suoraan lapsen hyvinvointiin. On oikeasti melko hyvä satsaus hoitaa äitiä tällaisissa tilanteissa. Sillä tavalla voitaisiin välttyä monilta huostaanotoilta ja itse asiassa äidin auttaminen on monesti myös huostaanottoa halvempi ratkaisu.
Lapsi oireilee, mutta sun mielestä tämä lapsi ei tarvitse apua? Oletat, että lapsen oireilu poistuu, kun äidin mieliala kohenee? Eli edelleen, lasu, jos miehestä ei ole avuksi, niin lapsi pääsee avun ja tuen piiriin, ja kyllä, myös tämä väsynyt mutsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei exän tarvitse mitenkään sinun kanssasi olla tekemisissä. Tämä on ihan hassu ajatuskin.
Ei eksän toki tarvitse olla minun kanssa tekemisissä, ei kukaan häntä voi siihen velvoittaa. Luulen kuitenkin lapsen oireilun johtuvan osittain meidän vanhempien välisestä ristiriidasta.
Ap
Mikä ihmeen ristiriita.
Lapsi reagoi sinun tasapainottomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Oli lapsi 4 tai 14, tai 24, niin apua se tarvitsee, kuten näemmä äiteensäki.
Mies ei viihtynyt ja nyt lapsi oireilee. Miehen syy? Kannattaisiko joskus katsoa sinne peiliin?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan koko lasta olemassa?
Vitut sillä mitään lasta ole, kun ei ymmärrä sen iästäkään helvettiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Oli lapsi 4 tai 14, tai 24, niin apua se tarvitsee, kuten näemmä äiteensäki.
4-vuotiaan omalla mielipiteellä - asuuko siis isän vai äidin luona - ei ole merkitystä, mutta 14-vuotiaan mielipiteellä jo on.
Voimia, ap! Näistä asiattomista kommenteista ei kannata välittää.
Varmasti on rankkaa ja sinä sekä lapsi tarvitsette tukea. Lapsen isä on moukka kun käyttäytyy sinua kohtaan ilkeästi.
Perheneuvola. Menet sinne ensin lapsen kanssa ja myöhemmin voit mennä yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt lapsen ikä tai GTFO.
Olkoon menneksi. 38 ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä ihmeen ristiriita.
Lapsi reagoi sinun tasapainottomuuteen.
Ja mistäköhän päättelet, että ap on tasapainoton? Ainakin nämä viestit, joita hän on tänne kirjoittanut, vaikuttavat ihan järkeviltä. Sen sijaan tasapainottomuuteen viittaavat kommentit jättäisin ihan omaan arvoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. On se aika oleellista onko lapsi 1v_vai_21v jos ajattelee lapsen muuttamista isälleen ja opettelemista olemaan ilman AP/äitiä.
Eihän AP tarvii kertoa tarkkaa ikää, voi ilmoittaa lapsen olevan seimi-, tarha-, alakoulu-, yläkoulu- tai lukioikäinen.
AP on pohtinut, aloituksen mukaan, pitäisikö lapsen muuttaa isälleen. Saat sitä pohtia jatkossakin ihan itsekses, kun et suostu kertomaan, keskusteluun oleellisesti vaikuttavaa, lapsen ikää.
Onko sulla AP kaikki muumit laaksossa. Haluat keskustella mutta pihtaat tietoa, josta kukaan ei sua tunnista.