Mies haluaa ehdottomasti abortin, minä en
Sain viime viikolla tietää olevani raskaana. Aiemmin, kun ollaan keskusteltu miehen kanssa, ollaan molemmat oltu abortin kannalla. Kuitenkin nyt yllättäen asian konkretisoiduttua ajatus keskeytyksestä tuntuu ylitsepääsemättömän kamalalta ja on oikeastaan ajanut mut siihen tilaan, että olen aborttipapereiden hakemisen jälkeen maannut viimeisen viikon kotonani neljän seinän sisällä itkemässä ja pakenemassa ajatusta.
Mies on viikonloppureissussa kavereidensa kanssa, eilen illalla viestitellessämme kyseli, pitäisikö ensi viikolla vaan "käydä hoitamassa homma pois alta", koko ajatus raskaudesta on hänen mukaansa ihan kamala ja hän haluaa vain eroon siitä, totesi sivulauseessa myös että varmaan tappaisi itsensä hyvin pian, jos pidettäisiin lapsi.
Kaikki tuo sattui ihan älyttömästi, enkä ole edes varma miksi. Ahdistaa niin paljon. Lääkäri sanoi, etten voi antaa kenenkään muun tehdä päätöstä puolestani ja että on tehtävä se päätös, jonka kanssa pystyy elämään. En halua tuhota mieheni elämää, mutta samalla pelkään, että oma mielenterveyteni romahtaa abortin myötä. En kuitenkaan usko, että pystyisi äitiyteen yksin, olen tällä hetkellä työtön ja mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Ahdistaa niin saakelisti. Onko kukaan ollut esim. vastaavassa tilanteessa? Mikä oli ratkaisunne ja mitä siitä seurasi?
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammat perustelee hormoneilla epärationaalisia päätöksiä vuonna 2019. Tämä pistää miettimään, että miten jonkun elämästä voi päättää sellainen, joka ei osaa ajatella selkeästi. Tämä siis ihan mammojen omasta suusta ja ilmeisesti on ihan ok. Voiko myös päättää jonkun päivän ja sitten oikeudessa vedota että hormonit? Toinen vaihtoehto on että hormonipäissään pitää aiemmasta selväpäisenä sovitusta kiinni.
Miten ne hormonit enää vaikuttaa noihin, jotka ovat täällä kertoneet katuneensa miehen painostuksesta tekemäänsä aborttia vuosikaudet?
Minä hyväksyn abortin täysin ja uskon että monille naisille siitä ei tule mitään psyykkisiä jälkiseurauksia vaan ovat täysin ok asian kanssa. Mutta kenenkään ei pitäisi tehdä sitä toisen painostuksesta tai vaatimuksesta. Ensinnäkin painostaminen on väärin ja toiseksi silloin katumuksen riski on suuri.
mitä sitten sitten jos katuu? Parempi itse katua kun viedä itsekkäällä päätöksellä lapselta isä. Minä minä minä, ettekö näe kuinka itsekästä tuo on? Vielä kerran, mitä sitten jos sinua kaduttaa, ei se ole maailman loppu?? Sitten on näytä epätasapainoisia, jotka syyttävät kaikesta tuota aborttia, olen työtön, koska tein abortin, minulla ri ole ystäviä, koska tein abortin. En voi olla koskaan onnellinen, koska tein abortin. Heitä en kuuntelisi muissakaan asioissa.
Olipas typerä vuodatus. Se on lapsen isän ihan oma päätös onko lapsen kanssa vai ei. Ei se ole naisen vastuulla eikä naiselle voi ulkoistaa isän puutetta "viedä lapselta isä"... Ihan on isä itse vastuussa isyydestään.
Toiseksi vaikka jollekin abortti on pikkujuttu, siinä kuitenkin tapetaan ihmisen alku, ja monelle se on aika iso asia. Tiedän monia, jotka ovat katuneet ja joilla asia on vaivannut kymmeniä vuosia ja tullut vaikkapa eteen myöhemmän toivotun raskauden aikana. Ihan työni puolesta näitä näen ja sitä tunteiden kirjoa.
En ota kantaa siihen, mitä aloittajan tulisi tehdä, eikä pitäisi kenenkään muunkaan. Vain hän itse voi tietää, minkä päätöksen kanssa pystyy elämään.
Minä taas tapaan työni puolesta ihmisiå jotka vielä kymmenien vuosien päästäkin ovat äärimmäisen onnellisia siitå että tekivät aikanaan abortin ja ihmettelevät miten osasivatkaan tehdän silloin oikein. Ja ettå elämä ei olisi mennyt niin kuin meni eli hyvin ilman sitä päätöstå.
Työni puolesta tiedän ettå vain häviävän pieni osa katuu aborttia ja silloinkin yleensä vain kun on tullut siihen painostetuksi kun olisi itse halunnut jatkaa raskautta. Abortin tuleekin aina olla naisen päätös.
Tapaa työni puolesta myös ihmisiå jotka katuvat tehtyå lasta. Se jos joku on raskas asia kantaa.
No tietenkin jos abortti on oma vakaa päätös, harva sitä pohjimmiltaan katuu vaikka voisi surettaa jonkin aikaa. Miksi vertaat tuollaisia tapauksia tähän?
Minä työskentelen mm perheväkivaltaa (henkistä tai fyysistä) kokeneiden naisten kanssa ja nimenomaan täältä nousee näitä tapauksia, joissa kaduttaa että on uhrannut lapsen miehen painostuksen alla. Se on aivan eri asia. Abortin täytyy olla oma varma päätös, vaikka kipeäkin, mitään muuta ei kannata edes ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas sellaisia kommentteja joissa korostetaan elämäntilannetta ja tartutaan kiinni aloittajan sairauksiin. Silti itse olen aina sitä mieltä, että elämässä ei välttämättä ole koskaan oikeaa hetkeä. Jos nyt teet abortin voi olla ettet koskaan saakkaan "uutta" lasta tai se elämäntilanne on edelleen se sama, joten en liikaa peilaisi näihin juttuihin. Myös sinulla on oikeus saada lapsi, vaikka et olisikaan missään parhaassa tilanteessa. Ei tämä elämä ole mikään kilpailu siitä kenellä paras hetki elämässä ja ajoitus vaan kyllä muidenkin vähän heikommassa tilanteessa olevien on oikeus saada haluamansa lapsi jos niin tahtoo. Toivon, ettet mieti sitä että lapsi kärsisi huonoista oloistaan jos sinulla ei ole tarjota hänelle mitään rikkauksia vaan se riittää jos sitä rakkautta löytyy.
Ymmärrän sen, että mietit myös aborttia ja sitä onkin syytä harkita jos koet, ettet esim jaksaisi lapsen kanssa tai se rasittaisi sinua liikaa. Muuten toivon todella ettet taivu toisen tahtoon ja teet oman päätöksesi. Saat varmasti apua vauvan kanssa jos päätät sen pitää, mutta abortti on sitten se lopullinen asia ja et tule saamaan rauhaa jos toisen takia sen teet. Se pitää olla oma päätös, vaikka oltaisiinkin sovittu mitä tahansa. Minusta en myös todella ikävää, kun mies uhkailee sinua. Kukaan ihminen ei saisi tehdä niin ja minusta sinä olet vaan viisas ihminen, kun mietit eri vaihtoehtoja. Jos sinusta tuntuu silti, että jaksat vauvan kanssa niin pidä se todellakin tai tee oma päätös mihin miehesi ei saisi vaikuttaa. Itse en hyväksyisi tuollaisia puheita mieheltä todellakaan. Hän tässä varmaan enemmän "apua" kaipaisi kuin sinä.
Eikö sillä ole merkitystä että lapsella ei ole isää? Elämässä on myös vääriä hetkiä. Jos ei pysty elättämään itseään, niin miten voit suositella että tämä henkilö tekee lapsen?? Perustele nyt jollain muulla kuin että minusta tuntuu argumenteilla.
Ihan mielenkiinnosta kysymys:
Jos pariskunta yrittää lasta, nainen tulee toivotusti raskaaksi, mutta joutuukin raskauden alkumetreillä leskeksi. Tällöinkin lapsi tulee olemaan ilman isää.
Sinustako tuossa tilanteessa tulee tehdä abortti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä tekisin näillä tiedoilla.
Ihan ensiksi mies vaihtoon tai ainakin väliaikaisesti suhde tauolle. Kiristävä ja uhkaileva, henkistä väkivaltaa käyttävä mies ei helpota päätöstäsi vaan sumentaa ajatuksesi.
Kun mies on pois kuviosta, keskittyisin kuuntelemaan omia tuntemuksiani. Haluanko lapsen oikeasti? Uskonko että jaksan? Onko tukiverkkoja tai voinko tukeutua vaikka neuvolan terveydenhoitajaan? Miltä rahallinen tilanne näyttää, uskonko työllistyväni tai pärjääkö yhteiskunnan tukien varassa? Mitä lapsen saaminen tai abortti todella itselle merkitsee?
Näihin kysymyksiin kun haet vastauksia, uskon että ajatuksesi alkavat selkeentyä. Tsemppiä!
Ei yhteiskunnan tukien varaan tule lasta tehdä. Jos olet eri mieltä, niin perustele jollakin muulla kuin tunteilla.
Meillä on yhteiskunta, jossa lähdetään siitä, että heikommista pidetään huolta. Monesti tuo on tilapäistä ja apua saanut ponnistaa omille jaloilleen. Vain pieni osa roikkuu pysyvästi tukien varassa.
Jos itsellä on usko siihen, että voi työtä saada äitiysloman jälkeen, ei ole mikään häpeä nojata tukiverkkoon. Jos vain vakityöstä voisi lapsia tehdä, syntyvyys olisi vieläkin karumpaa kuin mitä se jo on. Lapsilisät ja elatusmaksut saa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
No johan se lukee otsikossa. Sinä et halua aborttia. Tietenkään et silloin sitä tee. Ihan järjetöntä tehdä abortti vastoin omaa tahtoa, miksi edes mietit moisia.
Järki käteen. Jos elämäntilanne on se että lasta ei tule tehdä, siinä ei auta se mitä haluaa. Minä haluan merenrantahuvilan, mutta en selviä sitten ylläpidon vaatimista kuluista ja veloista, joten onko minun nyt haettava lainaa ja ostettava tuo huvila? Ei pelkällä halulla tule oikeuttaa asioita, resursseilla voi. Onko aplla resursseja kasvattaa ja elättää lapsi? Ei taida olla.
mistä tiedät hänen elämäntilanteesta? Hänellä voi olla takana tukijoukkoja auttamassa esim. Ja kuinka vanha mies on? Onko pahasti pelästynyt asiaa vain? mutta kun aikaa menee hitusen eteenpäin niin mieli voi muuttua ja kun abortti on tehty, tehtyä ei saa peruutettua enään ja se siinä on kauheinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan se lukee otsikossa. Sinä et halua aborttia. Tietenkään et silloin sitä tee. Ihan järjetöntä tehdä abortti vastoin omaa tahtoa, miksi edes mietit moisia.
Järki käteen. Jos elämäntilanne on se että lasta ei tule tehdä, siinä ei auta se mitä haluaa. Minä haluan merenrantahuvilan, mutta en selviä sitten ylläpidon vaatimista kuluista ja veloista, joten onko minun nyt haettava lainaa ja ostettava tuo huvila? Ei pelkällä halulla tule oikeuttaa asioita, resursseilla voi. Onko aplla resursseja kasvattaa ja elättää lapsi? Ei taida olla.
Olisikohan jo vatsassa kasvavan lapsen pitäminen hieman eri asia, kuin merenranrahuvilan haluaminen? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei olisi raskaana niin en suosittelisi hänelle raskauden yrittämistä nyt, mutta hän on jo raskaana eikä halua aborttia, joten hänen ei pidä sitä tehdä. Ja Suomessa pärjää ihan hyvin taloudellisesti lapsen kanssa vaikka olisi työtön. Ja ap:n sairaus on hoidossa, bipo ei ole este vanhemmuudelle. Turha lietsoa paniikkia, ap:lla on aivan hyvät mahdollisuudet olla hyvä äiti lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammat perustelee hormoneilla epärationaalisia päätöksiä vuonna 2019. Tämä pistää miettimään, että miten jonkun elämästä voi päättää sellainen, joka ei osaa ajatella selkeästi. Tämä siis ihan mammojen omasta suusta ja ilmeisesti on ihan ok. Voiko myös päättää jonkun päivän ja sitten oikeudessa vedota että hormonit? Toinen vaihtoehto on että hormonipäissään pitää aiemmasta selväpäisenä sovitusta kiinni.
Miten ne hormonit enää vaikuttaa noihin, jotka ovat täällä kertoneet katuneensa miehen painostuksesta tekemäänsä aborttia vuosikaudet?
Minä hyväksyn abortin täysin ja uskon että monille naisille siitä ei tule mitään psyykkisiä jälkiseurauksia vaan ovat täysin ok asian kanssa. Mutta kenenkään ei pitäisi tehdä sitä toisen painostuksesta tai vaatimuksesta. Ensinnäkin painostaminen on väärin ja toiseksi silloin katumuksen riski on suuri.
mitä sitten sitten jos katuu? Parempi itse katua kun viedä itsekkäällä päätöksellä lapselta isä. Minä minä minä, ettekö näe kuinka itsekästä tuo on? Vielä kerran, mitä sitten jos sinua kaduttaa, ei se ole maailman loppu?? Sitten on näytä epätasapainoisia, jotka syyttävät kaikesta tuota aborttia, olen työtön, koska tein abortin, minulla ri ole ystäviä, koska tein abortin. En voi olla koskaan onnellinen, koska tein abortin. Heitä en kuuntelisi muissakaan asioissa.
Olipas typerä vuodatus. Se on lapsen isän ihan oma päätös onko lapsen kanssa vai ei. Ei se ole naisen vastuulla eikä naiselle voi ulkoistaa isän puutetta "viedä lapselta isä"... Ihan on isä itse vastuussa isyydestään.
Toiseksi vaikka jollekin abortti on pikkujuttu, siinä kuitenkin tapetaan ihmisen alku, ja monelle se on aika iso asia. Tiedän monia, jotka ovat katuneet ja joilla asia on vaivannut kymmeniä vuosia ja tullut vaikkapa eteen myöhemmän toivotun raskauden aikana. Ihan työni puolesta näitä näen ja sitä tunteiden kirjoa.
En ota kantaa siihen, mitä aloittajan tulisi tehdä, eikä pitäisi kenenkään muunkaan. Vain hän itse voi tietää, minkä päätöksen kanssa pystyy elämään.
No juurikin näin, miten se nyt naisen vastuulla muka on, jos isä päättää olla olematta isä lapselleen? Kyllä jokainen kantaa vastuun ihan omasta vanhemmuudestaan, eikä tätä(kään) voi naisen syyksi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei olisi raskaana niin en suosittelisi hänelle raskauden yrittämistä nyt, mutta hän on jo raskaana eikä halua aborttia, joten hänen ei pidä sitä tehdä. Ja Suomessa pärjää ihan hyvin taloudellisesti lapsen kanssa vaikka olisi työtön. Ja ap:n sairaus on hoidossa, bipo ei ole este vanhemmuudelle. Turha lietsoa paniikkia, ap:lla on aivan hyvät mahdollisuudet olla hyvä äiti lapselle.
On hienoa kehottaa yhteiskunnan elättinä olevan lisääntymään, ja vielä todeta että näin pärjää hyvin. Ap voi sitten opettaa näitä selviytymistaitoja lapselleen. Perustele miksi muiden ihmisten tulisi maksaa apn lapsen elatus, varsinkin kun lähtökohdat eivät ole mairittelevia. Mitä tämä tekee suuressa mittakaavassa yhteiskunnallemme? Ei todellakaan ole hyväksyttävää lisääntyä, jos ei pysty itse elättämään lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan jo vatsassa kasvavan lapsen pitäminen hieman eri asia, kuin merenranrahuvilan haluaminen? :)
On. Lapsi vaatii resursseja huomattavasti enemmän. Onko niitä aplla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hienoa kehottaa yhteiskunnan elättinä olevan lisääntymään, ja vielä todeta että näin pärjää hyvin. Ap voi sitten opettaa näitä selviytymistaitoja lapselleen. Perustele miksi muiden ihmisten tulisi maksaa apn lapsen elatus, varsinkin kun lähtökohdat eivät ole mairittelevia. Mitä tämä tekee suuressa mittakaavassa yhteiskunnallemme? Ei todellakaan ole hyväksyttävää lisääntyä, jos ei pysty itse elättämään lastaan.
Jos vanhemmat joutuvat yt:ssä työttömiksi, niin mitäs tehdään olemassaoleville lapsille?
Pakkoadoptio vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt se lapsi ei vaadi mitään rahallisia resursseja, kun niihin viittaat. Raskaana olevalle äidille neuvolakäynnit yms ovat ilmaisia. Synnytys on ensimmäinen asia, mikä oikeasti vaatii rahaa ja senkin osalta voi olla maksukatto jo täynnä, jos on perussairaus ja käyntejä sen tiimoilta. Tarvikkeet lapselle voi haalia ilmaiseksi fb:n roskalava ja kirppis ryhmistä, jos ei ole liian tarkka siitä, että kaiken on oltava jotain tiettyä. Ensimmäinen puoli vuotta mennään imetyksellä pääosin, sekin on ilmaista siinä mielessä, että kunhan itse syö järkevästi. Vaipat on isoin kuluerä siis, mutta kestovaipoilla (joita saa siis ilmaiseksi tai hyvin halvalla, jos viitsii etsiä) sekin on hyvin pieni kulu.
Eli käytännössä rahallisia resursseja tarvitaan isommissa määrin vasta lapsen kasvaessa. Melkein tuonne eskari-ikään voi sanoa lapsen olevan suhteellisen halpa elättää, jos hieman jaksaa nähdä vaivaa ja etsiä vaatteet, lelut jne kirppareilta. Silloin aloittaja voi olla jo työssä ja täysin kykenevä elättämään itsensä ja lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas sellaisia kommentteja joissa korostetaan elämäntilannetta ja tartutaan kiinni aloittajan sairauksiin. Silti itse olen aina sitä mieltä, että elämässä ei välttämättä ole koskaan oikeaa hetkeä. Jos nyt teet abortin voi olla ettet koskaan saakkaan "uutta" lasta tai se elämäntilanne on edelleen se sama, joten en liikaa peilaisi näihin juttuihin. Myös sinulla on oikeus saada lapsi, vaikka et olisikaan missään parhaassa tilanteessa. Ei tämä elämä ole mikään kilpailu siitä kenellä paras hetki elämässä ja ajoitus vaan kyllä muidenkin vähän heikommassa tilanteessa olevien on oikeus saada haluamansa lapsi jos niin tahtoo. Toivon, ettet mieti sitä että lapsi kärsisi huonoista oloistaan jos sinulla ei ole tarjota hänelle mitään rikkauksia vaan se riittää jos sitä rakkautta löytyy.
Ymmärrän sen, että mietit myös aborttia ja sitä onkin syytä harkita jos koet, ettet esim jaksaisi lapsen kanssa tai se rasittaisi sinua liikaa. Muuten toivon todella ettet taivu toisen tahtoon ja teet oman päätöksesi. Saat varmasti apua vauvan kanssa jos päätät sen pitää, mutta abortti on sitten se lopullinen asia ja et tule saamaan rauhaa jos toisen takia sen teet. Se pitää olla oma päätös, vaikka oltaisiinkin sovittu mitä tahansa. Minusta en myös todella ikävää, kun mies uhkailee sinua. Kukaan ihminen ei saisi tehdä niin ja minusta sinä olet vaan viisas ihminen, kun mietit eri vaihtoehtoja. Jos sinusta tuntuu silti, että jaksat vauvan kanssa niin pidä se todellakin tai tee oma päätös mihin miehesi ei saisi vaikuttaa. Itse en hyväksyisi tuollaisia puheita mieheltä todellakaan. Hän tässä varmaan enemmän "apua" kaipaisi kuin sinä.
Eikö sillä ole merkitystä että lapsella ei ole isää? Elämässä on myös vääriä hetkiä. Jos ei pysty elättämään itseään, niin miten voit suositella että tämä henkilö tekee lapsen?? Perustele nyt jollain muulla kuin että minusta tuntuu argumenteilla.
Eri
Mitä merkitystä sillä mielestäsi on jos lapsella ei ole isää? Tässäkin maassa on isättömiä, äidittömiä ja ihan orpojakin. On lapsia joilla on kaksi isää, kaksi äitiä tai molempia kahdet.
Onko niiden lasten elämä jotenkin vähäisempää vai mitä haet takaa tuolla isättömyys kommentilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat joutuvat yt:ssä työttömiksi, niin mitäs tehdään olemassaoleville lapsille?
Pakkoadoptio vai?
ei tietysti, täysin eri asia. Omituista ettet ymmärrä että lapsista tulee kyetä huolehtimaan itse, pelkkä että haluaa lapsen ei tähän riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lapset ovat hyvinkin kannattava investointi yhteiskunnalle ja maksavat itsensä monikymmenkertaisesti takaisin, jos lapset kasvavat keskituloisiksi työssäkäyviksi aikuisiksi. Vaikka lapsella olisi isojakin keskiarvosta poikkeavia tuen tarpeita, jokainen etenkin pieniin lapsiin sijoitettu euro maksaa itsensä takaisin monet kerrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on jo raskaana, ja hänelle abortti ei ole oikea valinta, eli hän on jo lisääntynyt.
Ja miten niin suuressa mittakaavassa? Ap:n tilanne on harvinainen, suurin osa ihmisistä hankkii edelleenkin lapsia parisuhteessa.
Minä kannatan hyvinvointiyhteiskuntaa ja maksan mielelläni suuretkin verot jos niillä ylläpidetään inhimillisyyttä. Suomessa on sellainen järjestelmä että ap:n tilanteessa olevia autetaan ja on todellakin hyväksyttävää ottaa apu vastaan. Jos ei hyväksy sitä niin kannattaa pyrkiä poliittiseen muutokseen tai muuttamaan jonnekin, mkssä on karumpi systeemi. Ei haukkumaan ihmisiä anonyymisti netissä.
Miehen reaktio on kyllä täysin ymmärrettävä: ap:han tässä on valehdellut ka johtanut haetaan väittämällä, että tekisi abortin, jos tulisi raskaaksi. Turha sitä miestä on vihata siitä, että luotti kumppaniinsa joka paljastuikin petturiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Mitä merkitystä sillä mielestäsi on jos lapsella ei ole isää? Tässäkin maassa on isättömiä, äidittömiä ja ihan orpojakin. On lapsia joilla on kaksi isää, kaksi äitiä tai molempia kahdet.
Onko niiden lasten elämä jotenkin vähäisempää vai mitä haet takaa tuolla isättömyys kommentilla?
Että jokaisella tulisi lähtökohtaisesti olla oikeus molempiin vanhempiin. Ei todellakaan niin että joku omia halujaan kuunnellen, tietoisesti evää tämän mahdollisuuden pois. Tämä on sama asia kun sanotaan että suomalaisetkin rais.kaa, niin he tekevät, mutta tuleeko ongelmia lisätä vain siksi, että niitä on jo lähtökohtaisesti olemassa. Onko veronkeräämisen tarkoitus auttaa heitä lisääntymään, jotka eivät kykene elättämään edes itseään, tämä ei ole kovinkaan kauaskantoinen ajattelutapa. Asioita kun ei vain voi oikeuttaa omilla tunteillaan, oli sitten kyse väk.iv.altarikoksesta tai lapsen saattamisesta maailmaan.
Itsekästä tehdä huonoon tilanteeseen lapsi ja vain toivoa että elämä kannattelee ja joku auttaa.
Minun vanhemmallani on kaksisuuntainen. Käyn töissä, omaan koulutukset ja maksan veroja. En pahemmin sairastele, en käytä päihteitä jne.
Koen itseni kaikin tavoin yhteiskuntakelpoiseksi, mutta sinun mukaasi minä en saisi olla edes olemassa.