Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-euron työt lopetettava - työläiset vie palkkatyön työntekijältä . Tajutkaa jo vihdoinkin !

Vierailija
27.07.2019 |

Yritykset ovat hoksanneet ettei tarvitse palkata asianmukaisesti työntekijää.
Soittaa vaan työkkäriin.
Sieltä karenssin uhalla pakotetaan ammatti-ihminen duuniin.
9euron kulukorvauksella per päivä.
Ellei työnhakija suostu menemään, niin viedään hänen minimityöttömyysturva eli työmarkkinatuki (518e/kk).

Kommentit (295)

Vierailija
201/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yrityksen pitää pärjätä bisneksissään ilman valtion tarjoamia orjia tai mennä konkurssiin kannattamattomana.

Täsmälleen näin. 

Ei toisen toimeentulon kustannuksella pyöritetä selkeästi kannattamatonta firmaa (jolla ei varaa maksaa palkkoja työntekijälle). Härskiä ja itsekästä hyväksikäyttää työmarkkinatuen karensilla uhattuja työttömiä.

202/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9.ekun päivät on luotu sitä varten ettei .Kunnan tarvitse maksaa sakkomaksuja

Työttömistä  ne duunit ei johda mihinkään .

Mika.rajala mikarajala

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun vaan lopettaa valittaminen ja mennä töihin?

Hohhoi voiko kuluneempaa lausetta ollakaan.. Kerroppas neropatti minne kaikki töitä haluavat voivat vain mennä? Menenkö tuohon lähikauppaan ja sanon ovelta että moi tulin tänne töihin millon ois palkkapäivä? Niinpä. 

Työttömyys on monelle tarpeeksi paskaa ilman että työllistyneet tulee vielä erikseen tallomaan päälle ja vähättelemään tilannetta. 

No onhan niitä paikkoja vaikka kuinka mutta kun työ tai palkka ei ilmeisesti kelpaa. Voitko ymmärtää sen raivostuksen siitä, kun syyllistetään menestyksestä vaikka on tehnyt kaikkia paskahommia valittamatta palkasta, jotta on päässyt etenemään. En halunnut tukia vaan olen tehnyt niitä töitä mitä saan, vaikka olenkin korkeasti koulutettu. Nyt oman alan hyvissä töissä. Näin myös tuttavapiirissäni, ja kaikille tällaisille riittää töitä. On vaan lopetettava se laiskottelu ja nirsoilu.

Vierailija
204/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitenkään poikkeuksellista, että opettaja tuli ilmoittamaan, ettei nyt ehdi (jaksa) pitää äidinkielen kaksoistunteja 5-luokkalaisille, että menepä Jaana ja keksi niille jotain, tunnit alkavat 10 minuutin päästä.

Tuota en kyllä usko. Yksikään opettaja ei tule sanomaan, ettei jaksa pitää tunteja. On eri asia, jos sairastuu äkillisesti eikä ole ketään toista opettajaa sijaiseksi. Silloinkin se opettaja kyllä kertoo, missä kohtaa kirjaa ollaan menossa. Joskus voi olla myös niin, että on jokin huoltajapalaveri tai kiusaamispalaveri tms. jota ei huoltajien töiden takia voida järjestää kuin jonain tiettynä hetkenä, eikä silloin voi opettaja olla tuntia pitämässä. On rehtorin asia järjestää oikea sijainen, ei opettajan.

Vierailija kirjoitti:

Koulunkäyntiavustajalle tyrkätään aina ne haastavimmat tapaukset, jotka tarvitsisivat ihan oikeaa ammattiapua, eikä minun kaltaista 24-vuotiasta lapsetonta naista. Olisi pitänyt tietää ADD, ADHD, Asperger jne. ja miten ne vaikuttavat lapsen oppimiseen, miten lasta olisi paras opettaa oman kirjainyhdistelmänsä kanssa ja miten nämä neurologiset häiriöt vaikuttavat lapsen kehitykseen eri ikäkausina. Ai niin ja viittomakieltä olisi pitänyt osata kanssa.

Ne ADD:t sun muut ovat siellä tavisluokissa muiden seassa. Niitä opettaa se ihan sama tavisopettaja, jolla ei ole pätkääkään enempää tietämystä noista asioista kuin sinullakaan. Erityisopetukseen ei mahdu kaikkia, ja jos joskus saisikin paikan, vanhemmat kieltävät pienryhmäsiirron. Joissakin kouluissa on kiertävä erityisopettaja, joka ei edes ole talossa joka päivä. On mahdotonta suoda rauhallinen, lakisääteinen oppimisympäristö niille kaikille muille, joilla ei ole mitään diagnoosia. Siihen kuitenkaan ole opettaja syyllinen vaan rehtori.

Valitettavasti minun täytyy kertoa, että olet väärässä olettamuksesi kanssa, että näin ei tapahtunut. Jos et usko, asia ei muutu siitä miksikään. Näin kävi, vuosi oli 2006, paikkana Itä-Suomi. Sen enemmän en ala erittelemään, en halua, että minua tunnistetaan tästä.

Tää on varsinainen Villi Länsi tämä 9euron/päivä maailma. Kaikenlaisia rikkomuksia tulee vastaan säännöllisin väliajoin ja aivan karmeita tarinoita työpaikoista, työnantajista ja kokemattomalle ihmiselle sälytetyistä ammattivastuista...

Niin toivon, että voisin sanoa, että olet oikeassa ja minä vain valehtelin.

Äikän tunnit minulle tyrkkäsi rehtori itse, kun hänellä oli toimistossaan parempaa tekemistä. Kävi vain kerran, mutta muita tunteja vedin itse yksikseni usein. Ja kuten joku täällä kertoi miten lukion jälkeen joutui koulunkäyntiavustajaksi auttamaan niitä haastavimpia tapauksia, niin aivan sama juttu minulla.

Että uskokaan, millaiset persoonat teidän lapsia opettaa.

Vierailija
205/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti en näe asiassa ongelmaa. Miehellä on yritys., hänen kaikilla kavereillaan on yritykset ja suvussakin on muutama yritys. Eikä yksikään ole kertaakaan hakenut/saanut 9 Euron harjoittelijaa. Työ on rankkaa, fyysistä ja osaamista vaativaa työtä lähes kaikissa noissa yrityksissä ja työntekijät saa ihan oikeaa palkkaa. Jopa amiksen pakollisesta harjoittelusta mies maksoi 16-vuotiaalle 6 Euroa/h, kun yleensä noista ei makseta. Poika oli tyytyväinen, koska sai ainoana luokastaan palkkaa ekasta harjoittelusta.

Tuntuu, että näitä 9-euron duunareita käytetään lähinnä semmoisissa keveissa ja helpoissa töissä, johon on jonona ihmisiä tulossa. Ei tarvi osata mitään, saa lähinnä hengata töissä hauskassa ilmapiirissä tai muuten toteuttaa itseään. Jos ihmisiä kiinnostaisi raskas ja rankka työ, saisi siitä kouluttamatonkin ihan oikeaa palkkaa. Oletteko kuulleet esim. siivoojasta, joka olisi "työkokeilussa"? Tai asfalttimiehestä tai rakennusapumiehestä yms.? Ette ole. Niissä maksetaan oikeaa palkkaa. Mutta kun ei kiinnosta. Mielummin ollaan työttömänä ja halutaan johonkin helppoon duuniin ja ihmetellään, kun työtä on tarjolla vaan harjoitteluna...

Työkokeilijoita haetaa mm. erilaisiin viherpipertäjien vihannestenkasvatushankkeisiin eli tule tutustumaan maatalouteen (?) ja kasvattamaan kanssamme porukan perunat ja juurekset. Viljelemme biodynaamisia luomutuotteita, joten torjunta-aineita ei käytetä (suomennos: vietät koko kesäsi kitkien käsin ja kastellen viljelyksiä nokkosvedellä). Tuo on riistämistä ja tätä todellakin tekevät erilaiset ruokapiirit.

Törkeää.

Täytyypä katsoa tarkemmin tuotakin alaa ketkä tuonakltaista toisen heikon aseman hyväksikäyttöä harrastaa. . .

Vierailija
206/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet firmat käyttää härskisti hyväkseen tätä työkokeilujuttua.

Itse olen karvaasti joutunut pettymään kolmesti, kun olen kussakin firmassa ollut työkokeilussa. Ovat sillä aikaa luvanneet mulle ummet ja lammet tulevaisuudesta ja kunnes viimeinen viikko koittaa. Kiitos panoksestasi.

Parhain oli, että yhteen firmaan innoissani uudistin niiden nettisivut. Eikä tulevaisuutta kys firmassa. Olivat vilpittömän tyytyväisiä ja innoissaan, että nyt on sivut. Jälkeenpäin mietittynä, että hemmetin halvalla saivat moiset. Siellä myös haastattelin itselleni seuraajaa, vaikka mulle sanottiin, että työkaveria. Olinpa sinisilmäinen.

Näistä sitten kerroin tietty TE-toimistossa ja olivat vaan, että meh... ikävää, että mulla on noin kurja kokemus.

Neljänteen paikkaan sain jäädä vuodeksi palkkatuella. Olihan sentään jotain. Helpotti kummasti taloudellista tilannetta 1600 E/kk. Sain sitä kautta kipinän ihan toiselle alalle. Syksyllä menen kouluun.

Sanonpahan vaan, että enää en työkokeiluun suostu. Sanoin sen TE toimistoonkin, saavat pitää tunkkinsa sen suhteen.

Vierailija
207/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli työkokeiluja tai mikä lie harjoittelija. Mutta tämäpä oliiin valveutunut yksilö ja kieltäytyi heti ekana päivänä jäämästä yksin liikkeeseen, sulkemassa sitä, tulemasta aamulla yksin avaamaan jne! Hänellä pitää olla työpaikalla ohjaaja ja vastuuhenkilö paikalla. Yksin hän ei tee mitään.

Työnantaja ihan tuskastui. Eihän siitä

Ole mitään hyötyä!

Ihan oikein kerrankin!

Vierailija
208/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nirsoilua tai laiskottelua jos haluaa vapaa ajastaan vastineeksi oikeaa palkkaa eikä mitään kulukorvausta.

Vierailija
209/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa näitä tekstejä lukiessa naurattaa, kun tuntuu sille, että 9 euron päiväsekoilut ovat vähän kuin paranormaalit ilmiöt :D Ne, joille asiat ovat tapahtuneet, myös ihan lain vastaiset väärinkäytökset, kertovat kokemuksistaan, kun taas ne, joilla ei ole 9 euron päivistä kokemusta, kirkuvat kuorossa, että "Ei voi olla, tuo ei ole totta, näin ei voi käydä, katso lakia, katso mitä TE-toimiston sivuilla sanotaan, te vaan keksitte näitä satuja ettei tartteis tehdä töitä!" 

Sitten väännetään puolin ja toisin, onko henkilön kokema kokemus oikeasti aito vai joku hallusinaatio :D

En tiedä itkisinkö vai nauraisinko, mutta just tällä hetkellä ehkä naurattaa vähän enemmän kuin itkettää :D

Vierailija
210/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Paikalllisessa K-kaupassa olin edellisen kevään yo työkokeilussa 4 kk. Oli usein yksin ainoana kassana.

Kauppias hykerteli kun oli ilmainen työntekijä."

Suomi nousuun.

Ilmaistyönteolla ja toisten surutta riistämisellä.

Miksette tosiaan ryhdy vauvatalkoisiin ?

Vierailija
211/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos työpanoksestasi.

Tosin luvattiin sulle että EHKÄ jos oikein ahkeroit ilman palkkaa mulle SAATAT saada ihan oikeaa palkkaa työkokeilun jälkeen.

Mut ei vaiskaan.

Pitää katsos antaa muillekin työkokeilijoille mahku näyttää kyntensä.

Eli älä ole itsekäs ja kaikkea hyvää sulle.

Hähä.

Vierailija
212/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nirsoilua tai laiskottelua jos haluaa vapaa ajastaan vastineeksi oikeaa palkkaa eikä mitään kulukorvausta.

Vapaa-aika? Etkös ollut työnhakija?

Vierailija
213/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitenkään poikkeuksellista, että opettaja tuli ilmoittamaan, ettei nyt ehdi (jaksa) pitää äidinkielen kaksoistunteja 5-luokkalaisille, että menepä Jaana ja keksi niille jotain, tunnit alkavat 10 minuutin päästä.

Tuota en kyllä usko. Yksikään opettaja ei tule sanomaan, ettei jaksa pitää tunteja. On eri asia, jos sairastuu äkillisesti eikä ole ketään toista opettajaa sijaiseksi. Silloinkin se opettaja kyllä kertoo, missä kohtaa kirjaa ollaan menossa. Joskus voi olla myös niin, että on jokin huoltajapalaveri tai kiusaamispalaveri tms. jota ei huoltajien töiden takia voida järjestää kuin jonain tiettynä hetkenä, eikä silloin voi opettaja olla tuntia pitämässä. On rehtorin asia järjestää oikea sijainen, ei opettajan.

Vierailija kirjoitti:

Koulunkäyntiavustajalle tyrkätään aina ne haastavimmat tapaukset, jotka tarvitsisivat ihan oikeaa ammattiapua, eikä minun kaltaista 24-vuotiasta lapsetonta naista. Olisi pitänyt tietää ADD, ADHD, Asperger jne. ja miten ne vaikuttavat lapsen oppimiseen, miten lasta olisi paras opettaa oman kirjainyhdistelmänsä kanssa ja miten nämä neurologiset häiriöt vaikuttavat lapsen kehitykseen eri ikäkausina. Ai niin ja viittomakieltä olisi pitänyt osata kanssa.

Ne ADD:t sun muut ovat siellä tavisluokissa muiden seassa. Niitä opettaa se ihan sama tavisopettaja, jolla ei ole pätkääkään enempää tietämystä noista asioista kuin sinullakaan. Erityisopetukseen ei mahdu kaikkia, ja jos joskus saisikin paikan, vanhemmat kieltävät pienryhmäsiirron. Joissakin kouluissa on kiertävä erityisopettaja, joka ei edes ole talossa joka päivä. On mahdotonta suoda rauhallinen, lakisääteinen oppimisympäristö niille kaikille muille, joilla ei ole mitään diagnoosia. Siihen kuitenkaan ole opettaja syyllinen vaan rehtori.

Valitettavasti minun täytyy kertoa, että olet väärässä olettamuksesi kanssa, että näin ei tapahtunut. Jos et usko, asia ei muutu siitä miksikään. Näin kävi, vuosi oli 2006, paikkana Itä-Suomi. Sen enemmän en ala erittelemään, en halua, että minua tunnistetaan tästä.

Tää on varsinainen Villi Länsi tämä 9euron/päivä maailma. Kaikenlaisia rikkomuksia tulee vastaan säännöllisin väliajoin ja aivan karmeita tarinoita työpaikoista, työnantajista ja kokemattomalle ihmiselle sälytetyistä ammattivastuista...

Niin toivon, että voisin sanoa, että olet oikeassa ja minä vain valehtelin.

Äikän tunnit minulle tyrkkäsi rehtori itse, kun hänellä oli toimistossaan parempaa tekemistä. Kävi vain kerran, mutta muita tunteja vedin itse yksikseni usein. Ja kuten joku täällä kertoi miten lukion jälkeen joutui koulunkäyntiavustajaksi auttamaan niitä haastavimpia tapauksia, niin aivan sama juttu minulla.

Että uskokaan, millaiset persoonat teidän lapsia opettaa.

En usko, että tapahtui ja sinäkin puhut 13 vuotta vanhoista asioista. Kannattaa katsoa kalenterista mikä vuosi on menossa jopa pitkäaikaistyöttömän ennen kuin suoltaa kokemustaan nykytilanteesta.

Vierailija
214/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa näitä tekstejä lukiessa naurattaa, kun tuntuu sille, että 9 euron päiväsekoilut ovat vähän kuin paranormaalit ilmiöt :D Ne, joille asiat ovat tapahtuneet, myös ihan lain vastaiset väärinkäytökset, kertovat kokemuksistaan, kun taas ne, joilla ei ole 9 euron päivistä kokemusta, kirkuvat kuorossa, että "Ei voi olla, tuo ei ole totta, näin ei voi käydä, katso lakia, katso mitä TE-toimiston sivuilla sanotaan, te vaan keksitte näitä satuja ettei tartteis tehdä töitä!" 

Sitten väännetään puolin ja toisin, onko henkilön kokema kokemus oikeasti aito vai joku hallusinaatio :D

En tiedä itkisinkö vai nauraisinko, mutta just tällä hetkellä ehkä naurattaa vähän enemmän kuin itkettää :D

Ketään ei kiinnosta kuinka sinua siellä oikein naurattaa tyhmine hymiöinesi höystettynä niin kovasti muiden hyväksikäyttö.

Vierailija
215/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanedustajat näyttävät kansalle esimerkkiä kuinka nostaa vastikkeetomia tukia eikä edes hävetä. Ne saavat palkaa ja omaisuuskaan ei vaikuta ja tuet ovat suuruudeltaan ihan eri luokkaa mitä tavallisella tallaajalla. Kyllähän se alkaa tavallista ihmistä ihmetyttämään kuinka lorvimisesta saa joku ihan järkyttävän suuruisen summan ja toinen ei kuin ripusen millä juuri ja juuri pärjää. 

Kansanedustajien sopeutumisraha ON käytännössä hyväosaisten sossutukea.

Koska niillä on katos erilainen kulurakenne.

Vierailija
216/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta kuinka sinua siellä oikein naurattaa tyhmine hymiöinesi höystettynä niin kovasti muiden hyväksikäyttö.

Nauran täällä ihan siksi, että olen itse käynyt läpi monta 9 euron/päivä hommaa, ja kun niistä kertoo muille, ei niitä haluta uskoa. Törmään samaan olettamukseen kuin moni tässä keskustelussa, että en ole tehnyt oikeita töitä, en olisi ollutkaan palkan arvoinen, minulla ei ole ollut vastuuta ja olen suunnilleen vaan ollut keittämässä kahvia, vaikka todellisuudessa olen saattanut esimerkiksi vetää isoa tapahtumaorganisointia tai tehdä muuta sen verran merkittävää työtä, että vein siinä joltakulta ihan palkkatyön.

Eli, nauran, koska en ymmärrä  miten moni on sitä vastaan, että nämä kokemukset eivät voi olla aitoa vaan paranormaalia harhaa. 

Vierailija
217/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän joku kertoi, miten oli joutunut yt:ssä irtisanotuksi, ja sitten jonkin ajan päästä joutui entiseen hommaansa orjatyöhön. Että pahimmillaan näinkin.

Käytännössä noi ei voi olla, koska työnantaja ei saa työkokeiluun entistä työntekijäänsä, jos irtisanomisesta on alle 2 vuotta.

Entistä hommaansa voi tehdä uuden työnantajan alaisena, ymmärrätkö?

9 euron kulukorvauksella päivässä.

Riittää työmatkoihin (ehkä) ainakin yhteen suuntaan ellei matka ole pitkä.

Työkokeilussa ei voi, ellei ole ollut työttömänä 2 vuotta. Silloinkaan ei tarvitse osata sitä työtä ja ohjaajan on oltava koko ajan vierellä.

Höpöhöpö. Voi olla vaikka viikon päästä työttömäksi jouduttuaan.

Höpsis itsellesi. Lue laki, soveltamisohjeet ja hallituksen esitys, palataan sitten asiaan. Jos on koulutus ja työkokemusta, niin työkokeiluun ei jouduta.

Mikä hallituksen esitys? Tuossa on linkkiä työkokeiluun.

https://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/i…

Missään ei puhuta 2 vuoden työttömyysajasta saatikka ettei sinne joutuisi jos on koulutusta tai työkokekemusta. Harva työtön on sellainen jolta puuttuisi nuo ja vielä molemmat. Käytäntö on myös eri asia kuin nuo säädökset ja myös alalle juuri valmistunut voi joutua painostuksesta työkokeiluun omalle alalleen.

Tosissasiko kysyt, että mikä hallituksen esitys? No tietenkin se lakiesitys perusteluineen, joka annettiin eduskunnalle ennen kuin laki säädettiin! Te-palvelut.fi -sivuilla on asiat esitetty hyvin lyhyesti, miksi ihmeessä et suostu etsimään alkuperäistä tietoa?

Juuri alalle valmistunut voi ihan hyvillä mielin sanoa, että työkokeilu ei ole ensisijainen palveluni, ohjeen mukaan ensin on työnvälitys ja palkkatukipaikat, työkokeilu tulee kuvaan mukaan vasta sitten, kun muut keinot eivät riitä.

Ihan aikuisten oikeasti: miksi työttömät ei halua ottaa selvää asioista, oletteko te työttömiä siksi, että teette kaiken vähän sinnepäin ja toimitte töissäkin huhujen perusteella ottamatta asioista selvää?

Olisiko antaa linkkiä tuohon lukemaasi lakiesitykseen? Työkokeilu on ollut voimassa jo vähintään 2000-luvun alusta, luultavasti 90-luvulta tosin eri nimellä. miksi ihmeessä lukisin jotain esityksiä kun lakikin on olemassa. Alkuperäinen väitti ettei työkokeiluun voi mennä/joutua ennen 2 vuoden työttömyyttä mutta tämä ei pidä paikkaansa.

Itse sotket kokeilun kuntouttavaan. Kannattaisi olla kirjoittamatta asioista joista ei tiedä ymmärrä yhtään mitään tai vähintäänkin myöntää olleensa väärässä.

Vierailija
218/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se on huonompi osaisille naureskella kun ei itse (ainakaan vielä) ole samojen ongelmien äärellä.. Moni olisi muille tyrkyttämässä innokkaasti 9e korvausta mutta jos itsellä pitäisi niin kyllä alkaisi huuto että en muuten tee 

Vierailija
219/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-aika? Etkös ollut työnhakija?

Työkokeilija on työkokeilun ajan edelleen työtön työnhakija ja velvoitettu hakemaan töitä. Niitä töitä vaan haetaan sen työkokeilupäivän päätteeksi. Eli kyllä, työkokeilu vie sen normaalin vapaa-ajan. Eikä siitä saa kuin sen 9€ korvauksen. Normi työttömyyskorvaus tulee siitä työttömyydestä ja työnhausta, ei työkokeilusta.

Vierailija
220/295 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti en näe asiassa ongelmaa. Miehellä on yritys., hänen kaikilla kavereillaan on yritykset ja suvussakin on muutama yritys. Eikä yksikään ole kertaakaan hakenut/saanut 9 Euron harjoittelijaa. Työ on rankkaa, fyysistä ja osaamista vaativaa työtä lähes kaikissa noissa yrityksissä ja työntekijät saa ihan oikeaa palkkaa. Jopa amiksen pakollisesta harjoittelusta mies maksoi 16-vuotiaalle 6 Euroa/h, kun yleensä noista ei makseta. Poika oli tyytyväinen, koska sai ainoana luokastaan palkkaa ekasta harjoittelusta.

Tuntuu, että näitä 9-euron duunareita käytetään lähinnä semmoisissa keveissa ja helpoissa töissä, johon on jonona ihmisiä tulossa. Ei tarvi osata mitään, saa lähinnä hengata töissä hauskassa ilmapiirissä tai muuten toteuttaa itseään. Jos ihmisiä kiinnostaisi raskas ja rankka työ, saisi siitä kouluttamatonkin ihan oikeaa palkkaa. Oletteko kuulleet esim. siivoojasta, joka olisi "työkokeilussa"? Tai asfalttimiehestä tai rakennusapumiehestä yms.? Ette ole. Niissä maksetaan oikeaa palkkaa. Mutta kun ei kiinnosta. Mielummin ollaan työttömänä ja halutaan johonkin helppoon duuniin ja ihmetellään, kun työtä on tarjolla vaan harjoitteluna...

Olen kuullut siivoojasta, varastotyöntekijästä, hyllyttäjästä ja hevostallilla kokeilevasta. Kaikki fyysisiä töitä.

Ehkä teitä yrittäjiä pitää verottaa vielä hieman enemmän jotta toisenlaiset yrittäjät saavat työntekijöitä valtion piikkiin. Ehkä sitten se ongelma valkenee teillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi