9-euron työt lopetettava - työläiset vie palkkatyön työntekijältä . Tajutkaa jo vihdoinkin !
Yritykset ovat hoksanneet ettei tarvitse palkata asianmukaisesti työntekijää.
Soittaa vaan työkkäriin.
Sieltä karenssin uhalla pakotetaan ammatti-ihminen duuniin.
9euron kulukorvauksella per päivä.
Ellei työnhakija suostu menemään, niin viedään hänen minimityöttömyysturva eli työmarkkinatuki (518e/kk).
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aatella niin monet työttömät toivoo saavansa sellaisen lottovoiton kuin työpaikan jonka palkalla elättää itsensä, ja samaan aikaan tälläkin palstalla osa ulisee miten ahdistaa kun pitää mennä töihin! voi että, jos se on niin kamalaa niin irtisano itsesi ja jää työttömäksi, huomaatpa sitten miten ahdistavaa se voi olla.
Nytkö siis ei saa kokea negatiivisia tunteita huonosta työpaikasta?
Itsekin olen ollut huonossa työssä, jossa oli ahdistava olla. Hain toisen työpaikan ja vaihdoin työtä. Sillä selvisi se.
olen ollut sekä huonossa työpaikassa että työttömänä ja itselle se työttömyys oli stressaavampi kokemus.
huonossa työpaikassa illat ja viikonloput olivat stressittömiä mutta kun olet työttömänä, sinulla ei ole stressi- lomaa. rahahuolet ja huoli tulevaisuudesta ei jättäneet rauhaan ja veivät yöunet.
on nykyään aika harvoja työpaikkoja mitä voit vaihtaa lennossa. hoitoala on yksi niistä mutta tuntuu, että alasta on tehty sellainen että alan ammattilaiset vaihtavatkin usein työpaikkaa ja lopulta jättävät koko alan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ruikutus jatkuu vain. Olen tehnyt 5,5 euron tuntipalkalla jätskikiskassa töitä. En valittanut, koska ei jätskikiskaan mitään tutkintoa vaadita. Yhdeksän euroa on jo paljon rahaa millekään yritykselle maksettavaksi. Ottakaa huomioon, että yhdeksän euron lisäksi työnantajan pitää maksaa työntekijästä paljon muita kustannuksia. Vaikea kuvitella, että tämän palstan ruikuttajat olisivat paljon enemmän tuon kokonaissaldon arvoisia, jos sitäkään. Perustakaa ruikuttajat itse yritys ja puhukaa sitten, mitä on yritystoiminnan realiteetit ja niin edelleen. Että edes tietäisitte jostain jotain ettekä vain treenaisi äänihuulia täällä.
Yritys ei maksa 9 euron päiväkorvausta vaan se tulee yhteiskunnalta. 9 euron ilmaistyöntekijästä ei tule mitään kuluja yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa yksikin koulu, jossa opettaja opettaa 9:n euron päiväpalkalla?
En nimeä koulua mutta sukulainen oli työkokeilussa koulunkäyntiavustajana ja jos opettaja oli sairaana tai poissa niin sijaista ei aina hankittu. Hän piti ne tunnit/päivät kokeilijana.
Koulunkäyntiavustaja-työkokeilijat sijaistavat suomessa opettajia.
Suoraan työttömyyskortistoon valmistuu jatkuvasti koulutettuja opettajia samaan aikaan.
Jos työkokeilija sijaistaa itsenäisesti kesken työkokeilun opettajaa kun ope on vaikka pari päivää sairauslomalla, niin siitä pitää maksaa ihan oikea palkka ja niinä päivinä työkokeilija ei ole työkokeilija, vaan normaalisti töissä. Koulu on tehnyt tuossa väärin, ei TE-toimisto.
Te-toimistolle kuuluisi kokeilujen valvonta.
Itse olen antanut palautetta kun jouduin kokeilussa tettiläisten opastajaksi jo toisella viikolla kokeilua eikä te-toimisto tehnyt muuta kuin myhäili. Nyt antaisin palautetta tuollaisesta toiminnasta jo paljon kipakammin mutta tuolloin olin vielä ns. heikompi ja siihen koko homma tähtääkin. Sumutetaan työttömiä katteettomilla lupauksilla ja muka pakoilla osallistua.
Valvoa mitä? Kyllä te on työkokeilijan itsensä tiedettävä, mitä sopimuksessa luki ja osattava kieltäytyä asioista, jotka eivät hänelle kuulu. Jos asia on epäselvä, sitä voi kysyä te-toimistosta.
No ainakin tätä:
"Työkokeilu voidaan järjestää, jos työkokeilun järjestäjä on ennen työkokeilusopimuksen tekemistä tarjonnut työsopimuslain edellyttämällä tavalla työtä irtisanotuille, lomautetuille tai osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen. Työkokeilumahdollisuuden tarjoaja vastaa siitä, että työkokeilulle ei ole työsopimuslain mukaista estettä."
Käytännössä rajaisi pois suuren osan palvelualan työnantajista. Silti te-toimisto myöntää kokeiluja mm. kauppoihin. Nimenomaan te-toimiston pitäsi estää kokeilu vaikka kokeilija itse vaatisi päästä kokeilemaan. Te-toimiston kuuluu valvoa että mennään säätöjen mukaan.
Tuo kohta on muutenkin ongelmallinen koska eihän kokeilija ole menossa töihin joten miten mitään töitä voidaan tarjota esim. osa-aikaisille ensin. Muutenkin veikkaan että te-toimiston puolelta valvontaa ei ole.
Tässä toinen kohta:
"TE-toimisto arvioi, voiko työkokeilusta koitua sen järjestäjälle sellaista etua, joka vääristäisi yritysten ja yksityisten elinkeinonharjoittajien välistä kilpailua. Kilpailun vääristyminen estää työkokeilun järjestämisen."
Jos kokeilija sijaistaa palkallisia ja kertoo sen te-toimistolle niin kokeilu pitäisi pystyä keskeyttämäään heti. Käytännössä tuota on vaikea näyttää toteen. Ja te-toimiston kuulusi nimenomaan valvoa tuota myös siinä tapauksessa että kokeilija ei itse siitä kerro. Kilpailun vääristäminen ei ole ihan pikku juttu.
Kiinnostaa nyt tämä, että millä tavoin te-toimistosta valvotaan työkokeilijan työkokeilua hänelle osoitetulla työpaikalla?
Tuossa ruohonjuuritason kannanotto aiheeseen.
"Olen myös kuullut työntekijöiden huokaisevan, että tulisivat jo ne harjoittelijat, emme muuten mitenkään saa uutta sesonkia esille. Kellä tämä työ teetettäisiin ilman harjoittelijoita? No omilla työntekijöillä tietysti, palkkaa vastaan!"
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4117074-anne-nyman-palkaton-harj…
Säännöt ja säädökset voivat olla mitä vain mutta käytäntö on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa yksikin koulu, jossa opettaja opettaa 9:n euron päiväpalkalla?
En nimeä koulua mutta sukulainen oli työkokeilussa koulunkäyntiavustajana ja jos opettaja oli sairaana tai poissa niin sijaista ei aina hankittu. Hän piti ne tunnit/päivät kokeilijana.
Koulunkäyntiavustaja-työkokeilijat sijaistavat suomessa opettajia.
Suoraan työttömyyskortistoon valmistuu jatkuvasti koulutettuja opettajia samaan aikaan.
Jos työkokeilija sijaistaa itsenäisesti kesken työkokeilun opettajaa kun ope on vaikka pari päivää sairauslomalla, niin siitä pitää maksaa ihan oikea palkka ja niinä päivinä työkokeilija ei ole työkokeilija, vaan normaalisti töissä. Koulu on tehnyt tuossa väärin, ei TE-toimisto.
Te-toimistolle kuuluisi kokeilujen valvonta.
Itse olen antanut palautetta kun jouduin kokeilussa tettiläisten opastajaksi jo toisella viikolla kokeilua eikä te-toimisto tehnyt muuta kuin myhäili. Nyt antaisin palautetta tuollaisesta toiminnasta jo paljon kipakammin mutta tuolloin olin vielä ns. heikompi ja siihen koko homma tähtääkin. Sumutetaan työttömiä katteettomilla lupauksilla ja muka pakoilla osallistua.
Valvoa mitä? Kyllä te on työkokeilijan itsensä tiedettävä, mitä sopimuksessa luki ja osattava kieltäytyä asioista, jotka eivät hänelle kuulu. Jos asia on epäselvä, sitä voi kysyä te-toimistosta.
No ainakin tätä:
"Työkokeilu voidaan järjestää, jos työkokeilun järjestäjä on ennen työkokeilusopimuksen tekemistä tarjonnut työsopimuslain edellyttämällä tavalla työtä irtisanotuille, lomautetuille tai osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen. Työkokeilumahdollisuuden tarjoaja vastaa siitä, että työkokeilulle ei ole työsopimuslain mukaista estettä."
Käytännössä rajaisi pois suuren osan palvelualan työnantajista. Silti te-toimisto myöntää kokeiluja mm. kauppoihin. Nimenomaan te-toimiston pitäsi estää kokeilu vaikka kokeilija itse vaatisi päästä kokeilemaan. Te-toimiston kuuluu valvoa että mennään säätöjen mukaan.
Tuo kohta on muutenkin ongelmallinen koska eihän kokeilija ole menossa töihin joten miten mitään töitä voidaan tarjota esim. osa-aikaisille ensin. Muutenkin veikkaan että te-toimiston puolelta valvontaa ei ole.
Tässä toinen kohta:
"TE-toimisto arvioi, voiko työkokeilusta koitua sen järjestäjälle sellaista etua, joka vääristäisi yritysten ja yksityisten elinkeinonharjoittajien välistä kilpailua. Kilpailun vääristyminen estää työkokeilun järjestämisen."
Jos kokeilija sijaistaa palkallisia ja kertoo sen te-toimistolle niin kokeilu pitäisi pystyä keskeyttämäään heti. Käytännössä tuota on vaikea näyttää toteen. Ja te-toimiston kuulusi nimenomaan valvoa tuota myös siinä tapauksessa että kokeilija ei itse siitä kerro. Kilpailun vääristäminen ei ole ihan pikku juttu.
Kiinnostaa nyt tämä, että millä tavoin te-toimistosta valvotaan työkokeilijan työkokeilua hänelle osoitetulla työpaikalla?
Ei millään tavalla. Työttömälle annetaan työkokeilusopimuslappu, työtön hakee kokeilupaikan ja täyttää lapun yhdessä hankkimansa paikan edustajan kanssa, kokeilu alkaa, kokeilu loppuu ja työkokeilupaikka täyttää palautelapun, työtön vie sen työkkäriin, virkailija lukasee sen läpi ja viskaa roskiin. Näin ainakin jokin aika sitten.
Ei mitään tarkistuksia ennalta eikä jälkeen koskien työkokeilupaikan järjestäjää. Samaan paikkaan voidaan myöntää jatkuvalla syötöllä kokeilijoita. Näin toimii esim. paikalliset ykstityisten kirpputorien pitäjät.
Olen ollut "kokeilijana" kaupassa hyllyttämässä tavaroita ja samassa pikkumarketissa oli samaan aikaan toinenkin kokeilija ja muutamia merkonomiopiskelijoita. Ihan keskenään tehtiin hommia, palkallisia näkyi silloin tällöin. Noin puolet työvoimasta ei saanut tuona kyseisenä ajanjaksona palkkaa. Sanomattakin selvää että siellä oli myös osa-aikaisia työntekijöitä joille olisi ensin kuulunut tarjota lisätunteja mutta ei työkkäri tätä mitenkään valvonut.
Eniten harmitti että näin kanssakokeilijan hieman myöhemmin toisessa kauppaketjussa taas kokeilemassa. Työtahdissa hänellä ei ollut mitään vikaa.
Te-toimistolle kuuluisi kokeilujen valvonta
"Millä tavoin te-toimistosta valvotaan työkokeilijan työkokeilua hänelle osoitetulla työpaikalla?"
"Ei millään tavalla.
Työttömälle annetaan työkokeilusopimuslappu, työtön hakee kokeilupaikan ja täyttää lapun yhdessä hankkimansa paikan edustajan kanssa, kokeilu alkaa, kokeilu loppuu ja työkokeilupaikka täyttää palautelapun, työtön vie sen työkkäriin, virkailija lukasee sen läpi ja viskaa roskiin. Näin ainakin jokin aika sitten.
Ei mitään tarkistuksia ennalta eikä jälkeen koskien työkokeilupaikan järjestäjää. Samaan paikkaan voidaan myöntää jatkuvalla syötöllä kokeilijoita. "
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin näissä kommenteissa unohtuu kaikki se muu raha, jonka yhteiskunta lapioi sen yhdeksän euron lisäksi samaan suuntaan. En odota, että kukaan rikkoisi itseään tuollaisen korvauksen takia, koska se on naurettava, mutta onhan meillä yhteiskunnassa kaikenlaisia muitakin pakkoja.
Suomessa toimii iso määrä ihmisiä, jotka nimenomaan rikkovat matalapalkka-aloilla itseään käytännössä ihan samalla rahalla. MOT.
Kansantalous romahtaa tuolla systeemillä kun yrittäjät korvaa palkattomalla työllä palkkatyön tekijät.
Tyhmää ja ahnetta ja lyhytnäköistä toimintaa perustuen sortamiselle ja toisen alentamiselle ja hyödyntämiselle omaksi hyväksi.
Onko muuten totta että näitä höpöhöpö töitä (9e/pv) ei kannattaisi mainita CVssä?
Tunsin oloni todella nöyryytetyksi kun jouduin työnhaku kurssille jossa meille opetettiin mitä tapahtuu kun painaa välilyönti näppäintä, tai mistä tulee isokirjain.. joukossa näitä "oppeja" saamassa oli myös IT alan ihminen.. että näin hyödyllisiin asioihin ne porukkaa tunkee.
Te toimisto yritti vängätä puhelimessa miten minun kannattaisi mennä juurikin tuommoiseen 9e korvaus työhön.. Sanoin että kyllä mieluummin ihan palkallisen työn haluaisin ja sitä etsinkin, siitä huolimatta tätä jankkausta jatkui ja jossain välissä tämä eukko sitten totesi oikein *ittuuntuneella äänensävyllä "et kuulosta oikein innostuneelta" ....miksihän??
MIKSI meitä köyhemmässä asemassa olevia kohdellaan niin arvottomasti että aivan sama saatko elääkseksi rahaa, kunhan vain menet? Tollompikin ymmärtää että tuo säälittävä korvaus ei riitä yhtään mihinkään.
Rajat ilmaisen työvoiman käytölle, ja enemmän kannusteita sekä pakotteita yrityksille ottaa oikeata palkallista työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin näissä kommenteissa unohtuu kaikki se muu raha, jonka yhteiskunta lapioi sen yhdeksän euron lisäksi samaan suuntaan. En odota, että kukaan rikkoisi itseään tuollaisen korvauksen takia, koska se on naurettava, mutta onhan meillä yhteiskunnassa kaikenlaisia muitakin pakkoja.
Suomessa toimii iso määrä ihmisiä, jotka nimenomaan rikkovat matalapalkka-aloilla itseään käytännössä ihan samalla rahalla. MOT.
Ilman loma- ja eläjekertymiä, koko työyhteisön halveksimana sylkykuppina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
". . . kahvila työllisti kahvilan omistajan, ammattikouluopiskelijan ja tällaisen 9e "työllistetyn". Ammattikoululainen sai koulun maksaman ateriakorvauksen, jolla sai ostettua paikasta lounaan. Molemmat saivat tietysti lisäksi "arvokasta kokemusta".
Jakson loputtua yrittäjä otti aina uudet palkattomat harjoittelijat, ketään ei otettu palkkatöihin.Etenkin näihin harjoittelijoiden ketjuttajiin pitäisi puuttua.
---
Mä olen myös ollut firmassa, jota oikeasti pyörittivät 9 euron päiväläiset, minä mukaanlukien. Me avattiin liike, hoidettiin myynti, postitus, asiakkastyö, nettisivut, markkinointi, graafiset suunnittelut, siivoaminen, kauppalistat, kahvion ylläpito (avaus, sulkeminen, laskutus, tuotteet, tuotteiden esillepano, kahvinkeitto, pöytien siivous), tapahtumaorganisointi puoliksi palkallisten kanssa ja suljettiin liike joka päivä.
Palkalliset tuli töihin yleensä klo 10-12 välillä vähän puuhastelemaan jotain ja hoitamaan sellaisia asioita, joihin meillä ei ollut oikeutta mm. firman talousasiat ja yhteistyökumppaneiden kanssa tehtävät neuvottelut ja vierailut.
Olin 3kk ja riitti. "
Suomen kilpailukyky nousee mukavasti kun 9euron päiväläiser pyörittää ilmaiseksi yrittämistä kokeilevien hyväksikäyttäjien firmoja? Yrittää pitää vaikkei ole varaa maksaa työntekijälle palkkaa!
Miksei sanota suoraan nyt että tuollainen on hyväksikäyttämistä?
Ei se ole hyväksikäyttämistä, se on tyhmyyttä! Ei työkokeilijan tai harjoittelijan tarvitse avata liikettä tai sulkea sitä, ei tarvitse tehdä yksin yhtään mitään. Niin kauan kun työttömät suostuvat tähän, niin homma jatkuu, mutta se loppuu juuri silloin, kun työtön ilmoittaa, että sopimusta tulee noudattaa. Karenssia ei tule, kun selvityspyynnössä kertoo, että joutui toistuvasti olemaan työkokeilussa yksin, ei saanut ohjausta ja joutui tekemään tehtäviä, joista ei oltu sovittu. Tietenkin tämän saman kertoo te-toimistolle jo ennen keskeyttämistä, jolloin voi vedota siihen, että te-toimistolla oli tieto epäkohdista.
Oletpa kyllä suorastaan koskettavan sinisilmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Se soitto ei riitä. Pitää osata täyttää netissä työkokeilupaikkailmoitus ja pitää nimetä työkokeilun ohjaaja. Työkokeilijan kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään ilman sitä ohjaajaa ja on kokeilijan ikioma ongelma, jos menee tekemään töitä, kun kukaan ei sitä edellytä! En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka eivät suostu lukemaan ja ymmärtämään työkokeilun ohjeistusta, vaan kuvittelevat, että työkokeilussa pitää tehdä töitä. Ei tarvitse, siellä kokeillaan ohjattuna erilaisia työtehtäviä, ei mennä aamulla ekana avaamaan putiikkia tai myydä yksin jätskiä kioskissa.
Työkokeilija ei saa karenssia, vaikka kieltäytyy tekemästä työtehtäviä, joita määrätään tekemään yksin.
Olen ollut työkokeilussa ja yksin tein ammattilaisena työt. Eivät olisi palkanneet tämän jälkeen jos olisin vaatinut itselleni "lapsenvahdin" Kyllä kaikki kokeilijat ovat hiljaa ja toivovat saavansa työpaikan.
Miten kunta liittyy työkokeiluun? Ja aktivointisuunnitelman laadinnassa taasen kuuluu te-toimiston virkailijan olla mukana.