Kihlautumisen merkityksestä
Aikanaan muistan, kuinka oli jotenkin muotia mennä kihloihin ja jos sitten joku harva joskus kihlautuneista sitten meni naimisiin, niin pyyntö naimisiinmenosta tehtiin erikseen ja siitä tiedotettiin ja juhlittiin kuin joskus vuosikymmeniä sitten kihlautumista, joka oli lupaus avioliitosta.
Miten kihlat nykyään mielletään? Lähipiirissä on juuri 18-vuotta täyttänyt tyttö ja 20-vuotias poika, jotka vajaan vuoden seurustelun jälkeen muuttivat yhteen ja menivät kihloihin. Onko tavallista mennä kihloihin,jos on yhtään pitempään yhdessä, mutta ilman ajatusta naimisiinmenosta (ikinä)?
Kommentit (26)
Se on lupaus naimisiin menosta, eikä sitä turhaan viivytellä.
Me oltiin vajaa vuos kihloissa ennen vihkimistä.
Kihloilla oli merkitystä niinä aikoina kun kumppanin kanssa oltiin loppuelämä. Naimisiinmeno ei ollut pelkästään kahden ihmisen välinen, vaan kahden suvun välinen sopimus. Kihlaus varmisti sen, että suvut voivat auttaa toisiaan (hyötyä toisistaan) jo kihlausaikana ilman pelkoa siitä, että tulisi takkiin. Nykyään avioliitossa ei ole enää suku mukana, joten se on yksi ja sama ollaanko kihloissa.
Mä olin parisuhteessa melkein 17 vuotta, niistä 11 vuotta kihloissa ilman että missään vaiheessa oli tarkoitus mennä naimisiin.
Vierailija wrote:
Mielestäni ihan täyttä pelleilyä kaikki kihlat ja aviot, kun yhdessä voi olla ihan vaan muutenkin ilman mitään "rekisteröintejä".
Naisille tärkeää koska sillä on saavinaan jonkun vakuuden siitä ettei mies karkaa toisen naisen matkaan ja omistautuu vain hänelle. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Toinen on taloudellinen hyöty ellei tee avioehtoa ja erossa saa hyvät tienestit.
Koska kyseessä ei ole mikään virallinen juttu, jokainen pari saa itse sopia, miten haluaa kihlauksen nähdä. Me olemme olleet yhdessä yli vuosikymmenen, mutta kumpikaan ei haluta koskaan naimisiin. Kihloissa kyllä ollaan ihan siksi, kun tykkäämme että on sormus varatun merkkinä sormessa. Ei ole siis meillä avioliittolupaus eikä mikään lupaus muutenkaan, vain merkki muille, että tämä tyyppi on varattu tällä hetkellä.
Teinikihlat oli muotia jo silloin kun olin teini toistakymmentä vuotta sitten, ei se mikään uusi ilmiö ole. Kihlaus on nykyään vaan uusi termi poika/tyttöystävälle, avioliitto on erikseen ja vaikka nämä "kihlat" naimisiin päätyisivätkin niin yleensä uuden kosinnan kautta.
Vierailija wrote:
Teinikihlat oli muotia jo silloin kun olin teini toistakymmentä vuotta sitten, ei se mikään uusi ilmiö ole. Kihlaus on nykyään vaan uusi termi poika/tyttöystävälle, avioliitto on erikseen ja vaikka nämä "kihlat" naimisiin päätyisivätkin niin yleensä uuden kosinnan kautta.
Kiitos tästä. Osasit kirjoittaa paljon paremmin sen mitä siis pohdin eli juuri teinikihlat ja sitten oikeat kosinnat erikseen.
Me menimme kihloihin kun mies kysyi josko tahtoisin naimisiin hänen kanssaan. => Vastaukseni kyllä. => Mies ehdotti, että menisimme sormusostoksille. => Ostimme kihlasormukset (ja vihkisormuksenkin valmiiksi) ja aloimme keskustella sopivasta hääpäivästä. Koska en halunnut talvihäitä, vierähti syyskuun kosinnasta aikaa toukokuulle, kunnes pääsimme naimisiin ja siellä ollaan edelleen. :-)
Teinikihlat tarkoittaa sitä, kun ollaan kihloissa ilman, että aiotaan mennä naimisiin.
Oikeat kihlat tarkoittaa sitä, että pari on menossa oikeasti naimisiin.
Vierailija wrote:
Koska kyseessä ei ole mikään virallinen juttu, jokainen pari saa itse sopia, miten haluaa kihlauksen nähdä. Me olemme olleet yhdessä yli vuosikymmenen, mutta kumpikaan ei haluta koskaan naimisiin. Kihloissa kyllä ollaan ihan siksi, kun tykkäämme että on sormus varatun merkkinä sormessa. Ei ole siis meillä avioliittolupaus eikä mikään lupaus muutenkaan, vain merkki muille, että tämä tyyppi on varattu tällä hetkellä.
Te ette ole oikeasti kihloissa.
Vierailija wrote:
Mä olin parisuhteessa melkein 17 vuotta, niistä 11 vuotta kihloissa ilman että missään vaiheessa oli tarkoitus mennä naimisiin.
Nolo. Kihlaus on lupaus avioliitosta. Ja jos ette meinanneetkaan mennä naimisiin niin ette te mitään kihloissa olleet. Tai no, teinikihloissa varmaan kun on sen ikäiset ei tajua vielä välttämättä mitään.
Vierailija wrote:
Meillä sama. Yhdessä ollaan oltu 9 vuotta, viime karkauspäivänä ostin miehelle sormuksen ja käytiin ostamassa mulle vielä samana päivänä. Tiedä vaikka joskus mentäisiin naimisiinkin, mutta kummallakaan ei siihen ole mitään hinkua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä sama. Yhdessä ollaan oltu 9 vuotta, viime karkauspäivänä ostin miehelle sormuksen ja käytiin ostamassa mulle vielä samana päivänä. Tiedä vaikka joskus mentäisiin naimisiinkin, mutta kummallakaan ei siihen ole mitään hinkua.
Onnea teillekin teinikihlautumisen johdosta :)
Kihloissa ollaan kun on vastattu myöntävästi kosintaan:
- tuletko vaimokseni? / Menetkö kanssani naimisiin? / Tai muu vastaava kysymys.
- kyllä.
Tällöin pari on keskenään sopinut naimisiin menosta ja tällöin seurusteleva pari on kihlautunut.
Päivämäärä tai edes vuosi, on ollut tapana sopia. Esimerkiksi ensi kesänä / sitten kun on saanut opiskelut päätökseen tms.
Kihlaus ei ole avioliiton tavoin virallinen asia, joten jokainen pari tehkööt miten parhaaksi näkee. Ymmärrän kyllä, että osa ajattelee asiasta perinteisesti eli niin että häiden ajankohta sovitaan kihlautuessa. Itse olen ollut kihloissa useamman vuoden. Naimisiin sitten joskus, ei olla ajankohtaa päätetty.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onnea teillekin teinikihlautumisen johdosta :)
Kiitos kiitos, joskin vähän outoa onnitella vuosien jälkeen. :D
Teinejä ei olla oltu kumpikaan kymmeneen vuoteen.
Ei ole keneltäkään muulta pois se miten kukakin pariskunta käsittää kihlauksen. Maailma pyörii ihan samalla tavalla kuin aiemminkin mentiin kihloihin avioliittoaikeissa tai sitten ihan muuten vaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mielestäni ihan täyttä pelleilyä kaikki kihlat ja aviot, kun yhdessä voi olla ihan vaan muutenkin ilman mitään "rekisteröintejä".
Naisille tärkeää koska sillä on saavinaan jonkun vakuuden siitä ettei mies karkaa toisen naisen matkaan ja omistautuu vain hänelle. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Toinen on taloudellinen hyöty ellei tee avioehtoa ja erossa saa hyvät tienestit.
Kerrotko miten siinä erossa voi tienata? Vien mieheni vihille vaikka heti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kerrotko miten siinä erossa voi tienata? Vien mieheni vihille vaikka heti.
No menet naimisiin ja otat eron niin saat puolet, ei niin vaikeaa?