Mikä kielioppivirhe häiritsee sinua eniten?
Minua ärsyttää, kun possessiivisuffikseja ei osata enää käyttää. Kun pitäisi sanoa esim. minun autoni, sinun autosi, hänen autonsa, niin sanotaan minun auto, sinun auto, hänen auto. Hyvin häiritsevää! Jopa lastenohjelmat ovat alkaneet jättää tuon suffiksin pois.
Kommentit (163)
Ison-Britannian virheellinen taivutus. Tätä näkee paljon jopa ammattikirjoittajilla, mm. Ylellä. Todellisuudessa Iso-Britanniassa ei ole koskaan ollut suositeltu muoto.
Kaikki kielioppivirheet pistävät silmään, mutta eniten tällä hetkellä häritsevät ”pystyä tehdä” -tyyppiset rakenteet ja kaikkein eniten ehkä pisteen puuttuminen järjestysluvusta päivämääriä ilmaistaessa. Pahimmillaan sekoittuu kellonaikaan. 13.10 on minulle kellonaika, ei päivämäärä.
Lienee- sanan raiskauksen lisäksi
-olen/olet/olemme jne. innoissaan/häpeissään/jne.
kun ei osata enää taivuttaa sanoja oikeaan muotoon
Vierailija kirjoitti:
Ison-Britannian virheellinen taivutus. Tätä näkee paljon jopa ammattikirjoittajilla, mm. Ylellä. Todellisuudessa Iso-Britanniassa ei ole koskaan ollut suositeltu muoto.
Tätä samaa olen hämmästellyt. Jopa Matti Rönkä puhuu Iso-Britanniasta. Ihan korviin sattuu. Muutenkin jotkut jättävät adjektiivin taivuttamatta. Puhutaan esim. pinkki housuista.
Sä-passiivi.
Dinneri ym. slangiväännökset, joita etenkin räppärit Lahdesta viljelevät
Kun ketä sanaa käytetään vaikka pitäisi sanoa KUKA ! Tätä en voi käsittää, milloin sitä on alettu käyttämään noin väärin, ihan järkyttävää!
Se häiritsee, kun ihmiset eivät osaa verbin perusmuotoa, esim. haluun pelaa. Puhekielessä tuohon on jo valitettavasti tottunut, mutta kirjoitukseen sitä ei pitäisi päästää.
Vierailija kirjoitti:
Kun ketä sanaa käytetään vaikka pitäisi sanoa KUKA ! Tätä en voi käsittää, milloin sitä on alettu käyttämään noin väärin, ihan järkyttävää!
Tietyillä murrealueilla sitä on käytetty noin aina, ei siis ole sen vanhempi tai nuorempi kuin kuka, toinen vain hyväksyttiin yleiskieleen.
Minua ärsyttää kun iltapäivälehtien uutisissa kirjoitetaan "käy" korvaten tapahtua -sanaa. Siis ihmisten luona käydään kylässä ja tapahtumia tapahtuu. Tapahtuma ei käy missään.
Eniten häiritsee välimerkkien käyttämättömyys, koska se oikeasti tekee tekstistä vaikeaselkoista. Jotkut possessiifisuffiksit ja isot alkukirjaimet ovat melko merkityksettömiä ja kuulostaa vain hifistelyltä, jos joku niistä nillittää.
Kun puhutaan koditionaalissa infitiiviä: Kun se sanos, kun se puhus....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä murrealueilla sitä on käytetty noin aina, ei siis ole sen vanhempi tai nuorempi kuin kuka, toinen vain hyväksyttiin yleiskieleen.
Mutta mediassa pitää käyttää yleiskieltä, ei murteita.
Ketä, ku pitäisi sanoa kuka.
Ja tämä:
"Mä käyn nopee suihkussa" kun pitäisi sanoa "mä käyn nopeesti suihkussa"
Kyllähän suomen kieli edelleen taipuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mediassa pitää käyttää yleiskieltä, ei murteita.
Miksi? Ellei kyse ole uutistenlukijasta, enkä ole tuota uutistenlukijan suusta kuullut...
Terminator-fanit jotka kirjoittaa "Conner".
Vierailija kirjoitti:
Yhdyssanavirheet ja 'lihosi' (lihoa) kauheaa kielen raiskausta; esim. 'mä lihosin, mies lihosi'.
Kielitoimiston sanakirja tuntee myös verbin "lihota", josta tuo "lihosi" tulee.
Itseäni ärsyttää "olevinaan tekee" -tyyppiset ilmaukset, kun pitäisi sanoa "on tekevinään".
Yhdyssanavirheet ja 'lihosi' (lihoa) kauheaa kielen raiskausta; esim. 'mä lihosin, mies lihosi'.