Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kielioppivirhe häiritsee sinua eniten?

Vierailija
26.07.2019 |

Minua ärsyttää, kun possessiivisuffikseja ei osata enää käyttää. Kun pitäisi sanoa esim. minun autoni, sinun autosi, hänen autonsa, niin sanotaan minun auto, sinun auto, hänen auto. Hyvin häiritsevää! Jopa lastenohjelmat ovat alkaneet jättää tuon suffiksin pois.

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanavirheet ja 'lihosi' (lihoa) kauheaa kielen raiskausta; esim. 'mä lihosin, mies lihosi'.

Vierailija
22/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison-Britannian virheellinen taivutus. Tätä näkee paljon jopa ammattikirjoittajilla, mm. Ylellä. Todellisuudessa Iso-Britanniassa ei ole koskaan ollut suositeltu muoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enään, ompa, sydämmessä

24/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kielioppivirheet pistävät silmään, mutta eniten tällä hetkellä häritsevät ”pystyä tehdä” -tyyppiset rakenteet ja kaikkein eniten ehkä pisteen puuttuminen järjestysluvusta päivämääriä ilmaistaessa. Pahimmillaan sekoittuu kellonaikaan. 13.10 on minulle kellonaika, ei päivämäärä.

Vierailija
25/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee- sanan raiskauksen lisäksi

-olen/olet/olemme jne. innoissaan/häpeissään/jne.

kun ei osata enää taivuttaa sanoja oikeaan muotoon

Vierailija
26/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappalejaon puuttuminen

Vierailija
27/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ison-Britannian virheellinen taivutus. Tätä näkee paljon jopa ammattikirjoittajilla, mm. Ylellä. Todellisuudessa Iso-Britanniassa ei ole koskaan ollut suositeltu muoto.

Tätä samaa olen hämmästellyt. Jopa Matti Rönkä puhuu Iso-Britanniasta. Ihan korviin sattuu. Muutenkin jotkut jättävät adjektiivin taivuttamatta. Puhutaan esim. pinkki housuista. 

Vierailija
28/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä-passiivi.

Dinneri ym. slangiväännökset, joita etenkin räppärit Lahdesta viljelevät

Vierailija
29/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ketä sanaa käytetään vaikka pitäisi sanoa KUKA ! Tätä en voi käsittää, milloin sitä on alettu käyttämään noin väärin, ihan järkyttävää! 

Vierailija
30/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se häiritsee, kun ihmiset eivät osaa verbin perusmuotoa, esim. haluun pelaa. Puhekielessä tuohon on jo valitettavasti tottunut, mutta kirjoitukseen sitä ei pitäisi päästää.

Vierailija
31/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ketä sanaa käytetään vaikka pitäisi sanoa KUKA ! Tätä en voi käsittää, milloin sitä on alettu käyttämään noin väärin, ihan järkyttävää! 

Tietyillä murrealueilla sitä on käytetty noin aina, ei siis ole sen vanhempi tai nuorempi kuin kuka, toinen vain hyväksyttiin yleiskieleen.

Vierailija
32/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun iltapäivälehtien uutisissa kirjoitetaan "käy" korvaten tapahtua -sanaa. Siis ihmisten luona käydään kylässä ja tapahtumia tapahtuu. Tapahtuma ei käy missään.

Vierailija
33/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten häiritsee välimerkkien käyttämättömyys, koska se oikeasti tekee tekstistä vaikeaselkoista. Jotkut possessiifisuffiksit ja isot alkukirjaimet ovat melko merkityksettömiä ja kuulostaa vain hifistelyltä, jos joku niistä nillittää. 

Vierailija
34/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan koditionaalissa infitiiviä: Kun se sanos, kun se puhus....

Vierailija
35/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyillä murrealueilla sitä on käytetty noin aina, ei siis ole sen vanhempi tai nuorempi kuin kuka, toinen vain hyväksyttiin yleiskieleen.

Mutta mediassa pitää käyttää yleiskieltä, ei murteita.

Vierailija
36/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä, ku pitäisi sanoa kuka.

Ja tämä:

"Mä käyn nopee suihkussa" kun pitäisi sanoa "mä käyn nopeesti suihkussa"

Kyllähän suomen kieli edelleen taipuu...

Vierailija
37/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mediassa pitää käyttää yleiskieltä, ei murteita.

Miksi? Ellei kyse ole uutistenlukijasta, enkä ole tuota uutistenlukijan suusta kuullut...

Vierailija
38/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä

(!!!)

Vierailija
39/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terminator-fanit jotka kirjoittaa "Conner".

Vierailija
40/163 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyssanavirheet ja 'lihosi' (lihoa) kauheaa kielen raiskausta; esim. 'mä lihosin, mies lihosi'.

Kielitoimiston sanakirja tuntee myös verbin "lihota", josta tuo "lihosi" tulee.

Itseäni ärsyttää "olevinaan tekee" -tyyppiset ilmaukset, kun pitäisi sanoa "on tekevinään".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme