Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyrkkisääntö, että lapsi voi olla esim. isovanhemmilla hoidossa niin monta yötä kuin on ikävuosia

Vierailija
26.07.2019 |

Mutta missä kulkee raja, jolloin tämä ei enää päde? Voiko 7v oikeasti olla kokonaisen viikon erossa vanhemmista?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja menee siinä n. 3-4 vuoden välissä. En nyt muista mistä tämän joskus luin. Lisäksi psykologi Liisa Keltikangas-Järvinen on sanonut sellaisenkin nyrkkisäännön että "vauvan/lapsen ikä plus 3". Siten että vauvalla ikä kuusina plus 3 tuntia. Lapsella ikä vuosina plus 3 vuorokausina.

Ja ehkä tuo em. sillai käytännönjärkeä mukaillen, ehkä 1v ei kannata jättää 4 päiväksi isovanhemmille mutta kyllä esim. 2-vuotias jo pärjää tutuulla isovanhemmilla.

Vierailija
22/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps. taas yksi iso syy pysyä velana. :'D Painajaismaista tuo touhu.

/6

Mikä tuossa on painajaismaista?

Se, että ensin odotetaan kaksi vuotta että saa viettää YHDEN yön parisuhdeaikaa miehen kanssa keskenään. Tai jopa, herra siunaa, 2 yötä! :D Ei kiitos.

/6

Onko veloilla tapana ottaa elämänohjeet keskustelupalstoilta? Ainakin ne on tuomassa julki mielipiteensä asioista jotka ei niitä koske. ohistelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/6

Se, että ensin odotetaan kaksi vuotta että saa viettää YHDEN yön parisuhdeaikaa miehen kanssa keskenään. Tai jopa, herra siunaa, 2 yötä! :D Ei kiitos.

/6

Näin se menee. Sitten ihmetellään syntyvyyden laskua.

Älä muuta sano! Ei ihme ettei napostele lisääntyminen nykyään kun vaihtoehtokin on. 

En myöskään jaksa uskoa, että isää syyllistettäisiin samalla tavalla lapsen hoitoonviemisestä liian nuorena kuin äitiä. 

/6

Vierailija
24/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on isän tai äidin kanssa niin se on kyllä ok. Minäkin ihmettelen näitä jotka laittavat yökylään näitä vuoden kahden ikäisiä pitkäksi aikaa. Ylipäätään alle vuoden ikäisen laittaminen isovanhemmille yms on minusta outoa.

Vierailija
25/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raja menee siinä n. 3-4 vuoden välissä. En nyt muista mistä tämän joskus luin. Lisäksi psykologi Liisa Keltikangas-Järvinen on sanonut sellaisenkin nyrkkisäännön että "vauvan/lapsen ikä plus 3". Siten että vauvalla ikä kuusina plus 3 tuntia. Lapsella ikä vuosina plus 3 vuorokausina.

Ja ehkä tuo em. sillai käytännönjärkeä mukaillen, ehkä 1v ei kannata jättää 4 päiväksi isovanhemmille mutta kyllä esim. 2-vuotias jo pärjää tutuulla isovanhemmilla.

Korjaan tähän että siis: ikä plus KAKSI. Ja vauvalla puhe kuukausista.

Vierailija
26/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siiderivalas-mamman on pakko päästä bilettämään 1 kk lapsen syntymän jälkeen viimeistään, joten 1 v ikäisenä lapsi viettää jo helposti viikon isovanhempien luona, kun äidin pitää päästä ulkomaille. Ei täältä kannata kysyä, täällä ei ole lapsistaan välittäviä äitejä.

Kunnon äiti on kiinni lapsessaan 24/7 kunnes lapsi täyttää vuoden ja kunnon äiti menee kokopäivätöihin ja lapsi laitetaan hoitoon 8 tunniksi päivässä. Kunnon äiti ei tietenkään ota lapsiaan mukana kauppaan häiritsemään, mutta käy jotenkin sitten yksinään kaupassa ostamassa lapsille terveellistä ja tuoretta ruokaa lähes joka päivä jättämättä kuitenkaan lapsiaan hoitoon. Niin ja käy treenaamassa ne läskit pois kehostaan kuntosalilla.

Sitten kun lapsi menee kouluun n. 7 vuotiaana, niin lapsi voi hyvin olla tuntikausia muiden kuin äidin kanssa, mutta isovanhempien seura ei sovi, eikä ainakaan viikoksi putkeen. Eikä ainakaan ellei äitiä kosketa fyysisesti vähintään 7 tunnin välein. Puheluita ei nimittäin lasketa.

Oikein kunnollinen äiti hoitaa itse lapsensa ja jopa kotikouluttaa heidät, koska kunnolliset lapset ovat aina vain äitinsä kanssa. Yöt ja päivät.

Vierailija
27/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan tähän että siis: ikä plus KAKSI. Ja vauvalla puhe kuukausista.

Linkit olisi näissä aina kova sana.

Vierailija
28/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yksivuotiaana muutaman päivän sairaalassa ilman vanhempia. Olin kuitenkin vielä syönyt rintaakin siihen asti.

Minulla on dissosiaatiodiagnoosi sekä epävakaa persoona. Lieneekö muutakin hylkäämistä tapahtunut lapsena mutta tuo yksittäinen ajanjakso on varmasti vaikuttanut suuresti.

T. 80-luvun vauva

Vierailija
29/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuullut tuon jutun niin, että pieni lapsi voi olla hoidossa niin monta tuntia, kuin on ikää kuukausissa. Ts. kuukauden vanha tunnin, kolmekuinen kolme tuntia. Vuoden ikäinen 12 tuntia, kaksi vuotias sen kokonaisen vuorokauden.

Monessa maassa äitiysloma loppuu 3 kuukauden jälkeen. Näissä maissa viranomaiset ovat miettineet, että kolmekuukautinen vauva pärjää ihan hyvin 8 tuntia hoidossa.

Vierailija
30/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, miksei jopa alle 1 v voisi jo olla muutaman päivän hoidossa isovanhemmilla...

Tutustu lapsen kehitysvaiheisiin.

Mm. tällaisten takia traumatisoituneita aikuisia on keskuudessamme.

Vierailija
31/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi hajoa tai saa elinikäistä traumaa vaikka erossa olisi välillä, vaikka joku ameriikan Voguen pseudopsykologi kirjoittaisi tuhat kolumnia.

Vierailija
32/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin naurettavaa!

Riippuu tietysti aivan siitä, kuinka tutuilla lapsi on yötä. Monissa perheissä isovanhemmat tai vanhempien sisarukset ovat todella tuttuja ja lapsella turvallinen olo vaikka viikon parivuotiaana. 

Ihan vauvaa en vain luontaisesti jättäisi ollenkaan. Ihan vauvalla tarkoitan korkeintaan nelikuista. 

Vierailija
33/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huonosti nukkuvat lapset ovat olleet vauvasta asti mummoloissa yökylässä että olen saanut nukkua. Meillä isovanhemmat kuuluvat perheeseen ja eivät ole mitään vieraita niinku aika monella näyttää olevan.

Vierailija
34/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herramunjee, kuinka hyvinvoivaa pullamössöä on kansasta tullut, jos oikein psykologin Käskystä lasketaan kuinka monta tuntia vauva pärjää ilman vanhempia traumoitta.

Vierailija
35/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä ajattelisin niin päin, että jossain vaiheessa tuo ei enää päde vaan lapsi selviää jo pidemmistäkin jaksoista hoidossa. Yhden ja kahden yön ero on valtava, mutta viikon ja kahdeksan päivän ero ihan mitätön. Vai meneekö se 14-vuotias rikki kolmesta viikosta mummolassa, kun osa lapsista muuttaa vuoden vanhempina lukion tai amiksen alussa pois kotoakin?

Vierailija
36/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän riipu siitä miten paljon tämä hoitaja on ollut lapsen kanssa tekemisissä. Jos vaikkapa isovanhempaa tavataan useamman kerran viikossa, hän pitää sylissä ja hoitaa myös, tällaisen hoitajan luo on helpompi jäädä kuin sen mummon, joka kerran vuodessa purjehtii paikalle valtavan syntymäpäivälahjasäkin kanssa. Samaan tapaanhan se lapsi isäänsäkin tutustuu :D

Jos ottaa vaikka satunnaisesti MLL:n hoitajan, tuollainen kaava voi olla hyvä ohjenuora, mutta ei tietenkään takaa, ettei tulisi hylkäämiskokemusta.

Vierailija
37/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minä ajattelisin niin päin, että jossain vaiheessa tuo ei enää päde vaan lapsi selviää jo pidemmistäkin jaksoista hoidossa. Yhden ja kahden yön ero on valtava, mutta viikon ja kahdeksan päivän ero ihan mitätön. Vai meneekö se 14-vuotias rikki kolmesta viikosta mummolassa, kun osa lapsista muuttaa vuoden vanhempina lukion tai amiksen alussa pois kotoakin?

Kolme viikkoa mummolassa. Mikäli mummo on vielä työelämässä, menee häneltä 75% lomastaan lapsenlapsen vahtimisessa. Jos taas jo eläkkeellä, niin ei yhtään sen mukavampi tilanne vanhukselle tuollainen kolmen viikon hoitonakki. Miksette hoida ihan itse omianne, kun olette ne kerran menneet tekemään?

Vierailija
38/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen pitäisi olla isovanhemmilla yötä? Ovatko molemmat vanhemmat yötyössä yhtäaikaa ja kaikki päiväkodit kiinni? Kun joku sattuu olemaan isoäiti tai isoisä, se ei tee kenestäkään automaattisesti luotettavaa ja pätevää lastenhoitajaa. Valitettavasti osa isovanhemmista on oitis kumoamassa vanhempien säännöt (ruoka-ajat, nukkumaanmenoajat jne.). Osa isovanhemmista ei halua, jaksa tai viitsi hoitaa lapsia. Osa isovanhemmista ei ole omia lapsiaankaan hoitanut, niin miten he yhtäkkiä olisivat päteviä ja osaavia hoitajia lapsenlapselle?

Vauvaikäistä ei pidä laittaa yöhoitoon, koska kiintymyssuhde ja lapsentahtinen  imetys menee pilalle. Lapsesta kasvaa tasapainoinen ihminen, vaikka hän ei olisi koskaan isovanhemmilla hoidossa. Sukulaisiin, ystäviin ja tuttaviin voi pitää yhteyttä monin tavoin - ilman, että kippaa lapsensa heille 24/7 hoitoon!

Vierailija
39/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/6

/6

Meillä ei ole ollu 6 vuoteen yhtää yötä parisuhdeaikaa. Muksu joka yö kotona

Vierailija
40/56 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuon säännön yhteydessä nimenomaan, että sääntö pätee n. 7-vuotiaisiin saakka, sen jälkeen ei enää ajatella että 8v -- 8 yötä, 10v - 10 yötä jne.

Ei se mikään ehdoton sääntö ole. Itse olen sitä karkealla tasolla noudattanut ja on tuntunut ihan sopivalta. Vauvalle ja taaperolle on stressaavaa olla erossa vanhemmista pitkiä aikoja, vaikka yksilöllistä vaihtelua on paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi