Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ensimmäistä kertaa sushiravintolaan, neuvoja kaivataan

Vierailija
24.07.2019 |

En tiedä yhtään tykkäänkö mutta olen rohkea maistamaan. Eikös näiden syömisern liity jotain niksejä jotka pitää hallita? Syömäpuikkojen kanssa olen ihan avuton.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sushia syödään puikoilla, tosin myös saat syödä haarukalla jos ei puikoilla onnistu. Sushipalan kuuluu olla niin pieni, että sen saa kertallaan suuhun. Se dipataan ensin soijaan ja sitten syödään. Eri makujen välillä on tarkoitus puhdistaa suu inkiväärillä.

Jos et osaa neuvoa oikein, niin älä neuvo.

Mielestäni Suomessa voi syödä suomalaisittain. Japanissa voi yrittää japanilaisia tapoja, ainakin karsia loukkaavat mokat pois.

Vierailija
42/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sushia syödään puikoilla, tosin myös saat syödä haarukalla jos ei puikoilla onnistu. Sushipalan kuuluu olla niin pieni, että sen saa kertallaan suuhun. Se dipataan ensin soijaan ja sitten syödään. Eri makujen välillä on tarkoitus puhdistaa suu inkiväärillä.

Mielestäni Suomessa voi syödä suomalaisittain. Japanissa voi yrittää japanilaisia tapoja, ainakin karsia loukkaavat mokat pois.

No sen haarukan lyöminen siihen sushiin on moka, koska japanilaisittain ruokaa ei kuulu "seivästää".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta siis onko todellakin täysin junttia syödä sushia veitsellä ja haarukalla? Olen kyllä huomannut, että juuri kukaan ei niin tee. Itse en osaa syödä puikoilla enkä haluaisi syödä sormin. :D

On junttia. 

Höpsistä. Länsimaissa on normaalia syödä ravintoloissa veitsellä ja haarukalla vaikka olisimmekin etnisessä ravintolassa. Itse syön puikoilla, mutta vapisevakätinen äitini ei siihen pysty. Hän on kuitenkin oikeutettu syömään sushia siinä missä muutkin :) Vaikka täällä monet "sushioppineet" väittävätkin että käsinkin voi syödä, niin en ole kertaakaan nähnyt kenenkään näin tekevän Suomessa. Sormisyöminen on myös hieman haastavaa mikäli haluaa levitellä wasabia sushipalalleen ja kostutella sitä soijassa - etenkin kun hyvin harvassa suomalaisessa sushiravintolassa se riisi on täydellisen kiinteää.

Minulla ei kädet toimi kunnolla, joten haarukan ja veitsen käyttö on vaikeaa. Syön sushini aina sormin ja kukaan ei ole paheksunut moista. Minulla on myös useampi ystävä, joka toimii samoin.

ohis

Vierailija
44/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua epäilyttää, että nää haarukalla ja veitsellä sushia syövät käyvät sellaisissa ravintoloissa, joissa on tarjolla muutakin kuin sushia. Varsinaisissa sushiravintoloissa harvemmin on haarukoita esillä, ne pitää erikseen pyytää.

Vierailija
45/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole yhtään tasokasta sushiravintolaa.

Kaikkiko olet testannut?

Vierailija
46/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen haarukan lyöminen siihen sushiin on moka, koska japanilaisittain ruokaa ei kuulu "seivästää".

Ihan vtun sama.

Sulla ei taida ikä riittää tälle palstalle.

Vierailija
47/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Sakura ruoka, Hämeentie 64. Ihan paras.

Vierailija
48/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luckiesfun 👍

Vierailija
49/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wasabia ei ole tarkoitus sekoittaa soijaan! Jos olette hyvässä sushi-ravintolassa ja kokki näkee teidän tekevän noin, se on suoranainen loukkaus. Ensin siis kevyesti wasabia sushipalaan (oikein hyvässä ravintolassa ei tarvitse tätäkään, koska kokki on laittanut sitä näkemyksensä mukaan), sitten kevyt dippaus (nigireissä kalapuolelta, ei riisipuolelta) ja suuhun. Eri makuisten palojen välissä inkivääriä. 

Vierailija
50/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita sushikokkeja on eri koulukunnista. Jotku on sanoneet, että wasabi sekoitetaan soijaan. Musta se vaan ei oo ok.

Vierailija
51/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushin syöminen haarukalla ja veitsellä on kyllä junttiuden huippu. Mä syön puikoilla ja joskus isommat sormilla, jos ne näyttää hajoavilta.

Vierailija
52/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raakaa kalaa, yök.

Näin minäkin ajattelin ennen. Nyt en voi syödä suolakalaa.

Vierailija
53/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereella on yks

Nyt kiinnostaa. Mikä?

Oon eri, mutta itse oon saanut Hanko Sushissa tosi hyvää joka kerta. En tiedä viittasiko alkuperäinen Marusekiin, jota ei enää ole.

Vierailija
54/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereella on yks

Nyt kiinnostaa. Mikä?

Oon eri, mutta itse oon saanut Hanko Sushissa tosi hyvää joka kerta. En tiedä viittasiko alkuperäinen Marusekiin, jota ei enää ole.

Ja tiedän, että Hankoja on Tampereella kaksi.

Vierailija
55/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeaoppiset tavat syödä sushia:

-Nigirit kuuluu dipata kalapuoli edellä soijaan, ei missään nimessä riisi edellä . Näin estetään nigirit hajoaminen. Riisi myös imee liikaa soijaa. Sushin kuuluu maistua muullekin kuin soijakastikkeelle.

- inkiväärillä on tarkoitus "puhdistaa paletti" kahden eri palan välissä. Sitä EI kuulu laittaa sushin päälle, niinkuin jotkut juntit tekee.

- Japanilaisen etiketin mukaan wasabia ei kuulu sushia syödessä sekoittaa soijan joukkoon. (Tämä on sallittua sashimia syödessä, mutta ei nigirejä tai makeja). Wasabi sivellään sushin pintaan. Sekoitettaessa makujen harmonia menee piloille.

Näin siis Japanissa, mutta tuskin ketään hirveästi katsoo jos Suomessa syöt haarukalla ja veitsellä ja vaikka ketsupilla.

Japanissa niillä se homma menee oikeasti niin, että ne tekee ihan mitä niitä huvittaa, ja kyllä jotkut sielläkin sekoittaa sitä wasabia soijaan. Nämä säännöt on tiukkoja lähinnä länsimaalaisten keskuudessa, jotka pingottaa liikaa ja yrittää tehdä asioita jotenkin oikeaoppisesti. Japanissa se on aivan sama miten paljon yrittää sulautua ympäristöön, kun jo kilometrin päästä puolisokeakin erottaa härmäläisen japanilaisesta.

Vierailija
56/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereella on yks

Nyt kiinnostaa. Mikä?

Alkuperäinen Hanko sushi on kylläkin Hangossa. Jostain ihmeen syystä kaikki luulee, että se "Hanko" on joku japanilainen sana.

Vierailija
57/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereella on yks

Nyt kiinnostaa. Mikä?

Alkuperäinen Hanko sushi on kylläkin Hangossa. Jostain ihmeen syystä kaikki luulee, että se "Hanko" on joku japanilainen sana.

Siellähän toi tieto lukee Hanko sushin seinällä :D samoin kuin että han ko on japania ja tarkoittaa sinettiä ja henkilökohtaista laatuleimaa. En oo vielä sellaiseen törmännyt, joka ei tätä olisi tiennyt, eli ts joka ei tota olisi osannut sieltä ravintolan seinältä lukea.

-lainaamasi

Vierailija
58/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on junttia jos sattuu syömään "väärin". Voi voi. Tämän ketjun perusteella taas moni jättää menemättä ettei nyt vaan toimi juntisti. 

Jokainen syököön sushinsa ihan itselleen sopivalla tavalla ja sen ei pitäisi kenenkään ongelma olla. 

Vierailija
59/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan tuosta wasabin sekoittamisesta soijaan. Kukin tyylillään, pääasia että saa nauttia ruoasta.

Vierailija
60/102 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään enemmän nigereistä kuin makakeista.