ensimmäistä kertaa sushiravintolaan, neuvoja kaivataan
En tiedä yhtään tykkäänkö mutta olen rohkea maistamaan. Eikös näiden syömisern liity jotain niksejä jotka pitää hallita? Syömäpuikkojen kanssa olen ihan avuton.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta siis onko todellakin täysin junttia syödä sushia veitsellä ja haarukalla? Olen kyllä huomannut, että juuri kukaan ei niin tee. Itse en osaa syödä puikoilla enkä haluaisi syödä sormin. :D
On. Se näyttää ulkopuolisille yhtä "tyylikkäältä" kuin jos pihviravintolassa leikkelisit ensin pihvin pieniksi palasiksi ja sitten lusikoisit suuhun. Sushin syöminen puikoilla ei ole vaikeaa. Itse syön aina sushit puikoilla, vaikka en osaa niillä syödä muita, pienempiä ruokia (nuudelit yms). Ja tosiaan sormin syöminen on täysin ok myös hienoissa sushipaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään tasokasta sushiravintolaa.
Tampereella on yks
Minkä niminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa syödä sorminkin jos et osaa puikkoja käyttää. Mutta mene jonnekin buffet-tyyppiseen niin voit valita monia erilaisia ja sitten löytää suosikkisi! Ja sekoita pieni pala wasabia soijakastikkeeseen, se riittää yleensä. Hyvää ruokahalua!
Buffet-sushi ei yleensä ole lähellekään niin hyvää kuin tilauksesta tehty. Pitää siis valita, haluaako syödä paljon vai hyvää.
No onpa kuitenkin tullut sen verran monessa hyvässä buffassa syötyä että en ole samaa mieltä kanssasi, en lähellekään.
voi yöks, matoja ja loisia tiedossa, hyvää ruokahalua vaan
Sushia on kyllä helpointa syödä puikoilla. Katso ohjeita vaikka youtubesta ja harjoittele kotona siirtelemällä esim. herneitä tms. lautaselta toiselle. Itse en edes pitele puikkoja sataprosenttisesti oikein, mutta saan silti makit ja nigirit dipattua soijaan ja sitten suuhun. Käsin en haluaisi niitä syödä ja dippailla ja haarukalla se on paljon vaikeampaa.
Oikeaoppiset tavat syödä sushia:
-Nigirit kuuluu dipata kalapuoli edellä soijaan, ei missään nimessä riisi edellä . Näin estetään nigirit hajoaminen. Riisi myös imee liikaa soijaa. Sushin kuuluu maistua muullekin kuin soijakastikkeelle.
- inkiväärillä on tarkoitus "puhdistaa paletti" kahden eri palan välissä. Sitä EI kuulu laittaa sushin päälle, niinkuin jotkut juntit tekee.
- Japanilaisen etiketin mukaan wasabia ei kuulu sushia syödessä sekoittaa soijan joukkoon. (Tämä on sallittua sashimia syödessä, mutta ei nigirejä tai makeja). Wasabi sivellään sushin pintaan. Sekoitettaessa makujen harmonia menee piloille.
Näin siis Japanissa, mutta tuskin ketään hirveästi katsoo jos Suomessa syöt haarukalla ja veitsellä ja vaikka ketsupilla.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta siis onko todellakin täysin junttia syödä sushia veitsellä ja haarukalla? Olen kyllä huomannut, että juuri kukaan ei niin tee. Itse en osaa syödä puikoilla enkä haluaisi syödä sormin. :D
On junttia.
Vierailija kirjoitti:
Kotona voi syödä sushit miten haluaa, mutta sushiravintolassa en edes ole nähnyt haarukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On junttia.
Höpsistä. Länsimaissa on normaalia syödä ravintoloissa veitsellä ja haarukalla vaikka olisimmekin etnisessä ravintolassa. Itse syön puikoilla, mutta vapisevakätinen äitini ei siihen pysty. Hän on kuitenkin oikeutettu syömään sushia siinä missä muutkin :) Vaikka täällä monet "sushioppineet" väittävätkin että käsinkin voi syödä, niin en ole kertaakaan nähnyt kenenkään näin tekevän Suomessa. Sormisyöminen on myös hieman haastavaa mikäli haluaa levitellä wasabia sushipalalleen ja kostutella sitä soijassa - etenkin kun hyvin harvassa suomalaisessa sushiravintolassa se riisi on täydellisen kiinteää.
Vierailija kirjoitti:
Oikeaoppiset tavat syödä sushia:
-Nigirit kuuluu dipata kalapuoli edellä soijaan, ei missään nimessä riisi edellä . Näin estetään nigirit hajoaminen. Riisi myös imee liikaa soijaa. Sushin kuuluu maistua muullekin kuin soijakastikkeelle.
- inkiväärillä on tarkoitus "puhdistaa paletti" kahden eri palan välissä. Sitä EI kuulu laittaa sushin päälle, niinkuin jotkut juntit tekee.
- Japanilaisen etiketin mukaan wasabia ei kuulu sushia syödessä sekoittaa soijan joukkoon. (Tämä on sallittua sashimia syödessä, mutta ei nigirejä tai makeja). Wasabi sivellään sushin pintaan. Sekoitettaessa makujen harmonia menee piloille.
Näin siis Japanissa, mutta tuskin ketään hirveästi katsoo jos Suomessa syöt haarukalla ja veitsellä ja vaikka ketsupilla.
Itse käytän wasabia niin, että käytän syömäpuikkojen kärjet wasabissa ennen kuin otan niihin sushin. En tiedä onko miten oikeaoppista enkä muista, mistä olen oppinut, mutta puolisoni sisko on asunut vuosikausia Japanissa joten voi olla, että häneltä.
Ja loisista huutelijalle samaan syssyyn tiedoksi, että on olemassa myös kasvis- ja jopa vegaanisia susheja, ei ole ollenkaan pakko syödä raakaa kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On junttia.
Höpsistä. Länsimaissa on normaalia syödä ravintoloissa veitsellä ja haarukalla vaikka olisimmekin etnisessä ravintolassa. Itse syön puikoilla, mutta vapisevakätinen äitini ei siihen pysty. Hän on kuitenkin oikeutettu syömään sushia siinä missä muutkin :) Vaikka täällä monet "sushioppineet" väittävätkin että käsinkin voi syödä, niin en ole kertaakaan nähnyt kenenkään näin tekevän Suomessa. Sormisyöminen on myös hieman haastavaa mikäli haluaa levitellä wasabia sushipalalleen ja kostutella sitä soijassa - etenkin kun hyvin harvassa suomalaisessa sushiravintolassa se riisi on täydellisen kiinteää.
Olen nähnyt kyllä Suomessa sormin sushia syöviä, mutten ikinä haarukalla ja veitsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On junttia.
Olen nähnyt kyllä Suomessa sormin sushia syöviä, mutten ikinä haarukalla ja veitsellä.
Mä taas näen noita haarukalla ja veitsellä syöviä ihan säännöllisesti, joka kerta kun käyn.
Helppoja makuja aloittaa ovat nigireistä
Ebi- tiikerirapu
Shake- lohi
Yakishake - halstrattu lohi
Maguro- tonnikala
Avocado
Maki-rullista helposti lähestyttäviä ovat ns. Californiarullat. Niissä on vähemmän nori-merilevää kuin ns perinteisissä makeissa, joka saattaa vaatia makuna totuttelua.
Harvoin näkee kenenkään syövän puikoilla, kyllä suomalaiset vetää haarukalla ja veitsellä ne sushit. Niin teen itsekin, vaikka epäilen että suoriutuisin jotenkuten myös puikoilla. Monessa paikkaa varsinkin buffeteissa sushit on sen verran suuria että ne on kivempi halkaista kahtia haarukalla ja veitsellä, että mahtuvat paremmin suuhun. Ei se Suomessa ole etikettivirhe että käyttää haarukkaa ja veistä, ellet sitten mene johonkin oikeasti hienoon ravintolaan.
Joo, on kuulemma etikettivirhe sekoittaa wasabi soijaan, mutta niinkin Suomessa tavataan useimmiten tehdä. Niin teen itsekin, tykkään juurikin siitä wasabi-soija-mömmöstä kun siihen dippaa sen sushin. Wasabi on mahtavaa tavaraa!
Jos et tykkää raa'asta kalasta niin valitse alkuun niitä kaikkia muita susheja, hyvässä paikassa kyllä riittää valikoimaa erilaisilla paistetuilla kaloilla tai ravuilla, tai kasvistäytteillä. On avokadoa ja sitä sellaista jännää munakkaan tyylistä, yms kivoja täytteitä mistä valita.
Eikä sitä inkivääriäkään ole pakko syödä palojen välissä jos et itse tykkää inkivääristä. Mutta hienossa ravintolassa sekin olisi etiketin mukaista. Toki näin esim raskaana ollessa inkivääriä ei suositella, eikä sitä merilevääkään isoja annoksia, eikä raakaa kalaa, joten raskaana ollessa kannattaa jättää inkiväärit väliin, tilata niitä susheja joita ei oo rullattu levään, ja keskittyä syömään niitä susheja missä ei oo raakaa kalaa :)
Bon apetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään tasokasta sushiravintolaa.
Tampereella on yks
Nyt kiinnostaa. Mikä?
ja no joo.. itseasiassa tuo makujen harmonia menee pilalle kun sekoittaa wasabin ja soijan. Aika erilaisia makuja kuitenkin ovat ja molemmat ihan kiva lisätä eikä wasabia välttämättä halua ihan kaikkeen. Ja joo, kannattaa varoa ettei soijaa tule liikaa.
Piti käydä läpi makumuistoja ja sekoittaa sekä eritellä. En tiedä osaavatko muut tuota. Makujen maistamista muistista. Ei sinänsä sen vaikeampaa kuin pukea muistikuva ihmisestä toiseen asuun.
Mä syön veitsellä ja haarukalla. Meilläkään ne palatkin on sen kokoisia etteivät mahdu kerralla suuhun. Syön nigirejä lähinnä.
Rohkeasti sushiravintolaan vain! Muut kirjoittelijat antoivat jo hyviä ohjeita (dippaaminen, wasabi, inkivääri, puikkojen käsittely)... Itse haluaisin lisätä että ota mielellään semmoinen setti missä on paljon valinnanvaraa - voit löytää uusia lempparimakuja tai sitten vaivihkaa jättää vähemmän itselle maistuvat palat deitille (tietty kohtuudella).
Omat lempparini ovat tonnikala-sashimi, ne punaiset mätipallerot, unagi (ankerias) ja wakame-salaatti. Portugalissa tuli syötyä uppopaistettua fuusiosushia (California Hot Roll), se oli aika kaukana perinteisestä sushista mutta kuitenkin tosi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin näkee kenenkään syövän puikoilla, kyllä suomalaiset vetää haarukalla ja veitsellä ne sushit. Niin teen itsekin, vaikka epäilen että suoriutuisin jotenkuten myös puikoilla. Monessa paikkaa varsinkin buffeteissa sushit on sen verran suuria että ne on kivempi halkaista kahtia haarukalla ja veitsellä, että mahtuvat paremmin suuhun. Ei se Suomessa ole etikettivirhe että käyttää haarukkaa ja veistä, ellet sitten mene johonkin oikeasti hienoon ravintolaan.
Joo, on kuulemma etikettivirhe sekoittaa wasabi soijaan, mutta niinkin Suomessa tavataan useimmiten tehdä. Niin teen itsekin, tykkään juurikin siitä wasabi-soija-mömmöstä kun siihen dippaa sen sushin. Wasabi on mahtavaa tavaraa!
Jos et tykkää raa'asta kalasta niin valitse alkuun niitä kaikkia muita susheja, hyvässä paikassa kyllä riittää valikoimaa erilaisilla paistetuilla kaloilla tai ravuilla, tai kasvistäytteillä. On avokadoa ja sitä sellaista jännää munakkaan tyylistä, yms kivoja täytteitä mistä valita.
Eikä sitä inkivääriäkään ole pakko syödä palojen välissä jos et itse tykkää inkivääristä. Mutta hienossa ravintolassa sekin olisi etiketin mukaista. Toki näin esim raskaana ollessa inkivääriä ei suositella, eikä sitä merilevääkään isoja annoksia, eikä raakaa kalaa, joten raskaana ollessa kannattaa jättää inkiväärit väliin, tilata niitä susheja joita ei oo rullattu levään, ja keskittyä syömään niitä susheja missä ei oo raakaa kalaa :)
Bon apetit.
Käydään sitten eri paikoissa, koska itse en kyllä näe veitsellä ja haarukalla syöviä muualla kuin yhdessä itä-Helsingin ostarin sushi/kiinalaisessa. MIKSI joku haluaa näyttää juntilta, joka ei hallitse etikettiä? Ei mene ymmärrykseeni. Se sormin syöminen kun on ihan käypä vaihtoehto, jos ei puikkoja osaa tai halua käyttää.
Tampereella on yks