Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen suvun perintömökki ja riidat

Vierailija
24.07.2019 |

Mieheni on ainoa lapsi, ja hän tulee aikoinaan perimään heidän suvun mökin. Miehen vanhemmat ovat jo vuosikymmeniä ylläpitäneet ja laittaneet sitä mökkiä sillä ajatuksella, että heidän poika sen sitten perii ja mieskin on jo ennen kuin edes mitään lapsia yritettiin saada niin laittanut sitä mökkiä ajatuksella, että hänen lapset sen sitten perii. Mies on viettänyt mökillä kaikki lapsuutensa ja nuoruutensa kesät ja mökki on hänelle hyvin rakas ja tärkeä paikka.

Miehen vanhemmat viettää siellä yhä paljon aikaa, ja koska mökki on pieni niin me voidaan kahden pienen lapsemme kanssa nukkua vain ahtaassa saunakammarissa (mökin puolella on vain pieni olohuone ja alkovi, jossa miehen vanhemmat nukkuu). Mökissä on vain sellainen "ämpäri"ulkohuussi ja vesi kannetaan järvestä saunaan ja kaivosta keittiöön. Eli mökki on pieni ja alkeellinen. Siellä ei ole meille mitään rauhaa, koska appivanhempani touhuaa koko ajan joka paikassa jotain. Vaippapesut on hankalia pelkällä ämpärivedellä ja saunakammarissa nukkuminen on hikistä ja kosteaa ja kaikki vaatteet on koko ajan kosteat. Tiskaaminen on kamala urakka ja pieniä lapsia joutuu vahtimaan aivan koko ajan rannan ja laiturin vuoksi. Sadesäällä kaikki kuusi joudumme ahtautumaan sinne pieneen olohuoneeseen, jossa lapset ei edes mahdu tuoleille istumaan vaan heille on tyynyt lattialla :( .

Minä inhoan sitä paikkaa :( . Mies rakastaa sitä yli kaiken. Ongelma on nyt se, että mies on todella loukkaantunut minulle, kun en siitä pidä enkä haluaisi siellä käydä. Koska hän ja hänen vanhempansa on suunnilleen omistanut elämänsä sen paikan laittamiseen meidän perheelle (eli mies+minä+meidän lapset). Ihan kuin mies ajattelisi, että en rakasta häntä jos vihaan sitä mökkiä koska mökki=hän ja hän=mökki. Siedin sitä mökkiä ennen lasten syntymää, mutta kahden pienen lapsen kanssa se on käynyt niin ahtaaksi ja hankalaksi, että olen alkanut sitä vihaamaan. Mies saisi käydä siellä yksin minun mielestä, mutta ei halua, koska hän laittaa sitä meille perheelle ja se on hänen mielestä se juttu siinä mökissä.

Asiasta on tullut riitoja meille, koska mies on niin loukkaantunut minulle ja minä en osaa esittää että rakastaisin sitä paikkaa. Mies ei suostu ymmärtämään, että en halua sinne mennä. Hänen mielestä siinä mökissä ei ole mitään vikaa vaan se on todella hyvä mökki. Miten nämä riidat saisi loppumaan?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi laajentaa että mahtuisi olemaan? Hittoako hyvällä laiturilla mitään tekee, jos ei missään mahdu hyvin nukkumaan?

Ei ap ole sanonut että se olisi hyvä laituri :D .

Vierailija
42/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mökkiä on vuosia laitettu ja laitettu, niinkö? Mitä siellä sit on tehty? Edelleen on vaan ahdas ja alkeellinen. Jotenkin outoa.

Onko sinulla kokemusta 50-luvun mökeistä? Niissä on koko ajan laittamista ja kunnostamista. Katon korjaamista, räystäiden laittoa, laiturin korjaamista, huoltomaalaamista, polttopuiden tekoa ja sellaista. Pienellä rahalla itse tehden ovat sitä itse ylläpitäneet ja kunnostelleet. Ap

Tekijät ovat kädettömiä. Siellä mitään oo tehty kunnolla vuosia ja vuosia. Ensin tehty pojalle, sitten pojan tulevalle perheelle ja nyt tehdään jo teidän lapsille ja heidän perheille... Kukaan ei vaan ole tajunnut tehdä tilaa.

Niin ovatkin kädettömiä, mutta haluavat tehdä itse. Mutta ei se asia minulle kuulu kun ovat sanoneet hyvin selvästi, että osaavat tehdä itse ilman ammattilaisia. (Vaikka oikeasti eivät osaa vaan se on vain sellaista kädetöntä puuhastelua). Ap

Ap on kädellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi ylipäätään olla kenenkään sukulaisen kanssa viikonloppua, saatika viikkoa jossain mökillä. Itseni kanssa kyllä ja toki pienen oman perheen. Mutta että koko ajan pitäisi olla muiden ihmisten kanssa samassa tilassa ulkona tai sisällä- hyi saatana.

Jos ei mies suostu mökkeileen yksin tai lasten kanssa, silloin ongelma on hänellä ei sinulla.

Vierailija
44/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa asuntovaunu, vaikka käytetty. Sen voi kuljetuttaa sitten pois kun ei ole enää tarvetta.

Saa olla omat tavarat paikoillaan eikä tarvitse rakennuslupaa.

Vierailija
45/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mökillä sähköt?

Pyllynpesuja helpottamaan 2 vedenkeitintä ja ladattava retkisuihku (20-30 euroa). Ja uppopumppu (n 30 -50 euroa) ja puutarhapumppu (150 euroa+ imuletku ja tuloletku) on keksitty. Ja vauvojen kosteuspyyhkeet.

Meillä vesi menee 50-luvun talolta ja saunalta ulos ja noilla laitteilla elämä helpottaa jo paljon. Saa lämmintä pesuvettä. Olen lisäksi tilannut wish-kiinakaupasta ladattavan kalastuspumpun, eli siinä on pieni hana ja imupumppu, ja sillä saa kädet pestyä juoksevan veden alla ja tiskit huuhdottua, kun imupumpun nakkaa ämpäriin. Lisäksi jos mökille hommaa läpivirtauslämmittimen vesipumpun lisäksi, muutamalla satasella elon saa jo mukavammaksi.

Tilanahtaudesta pitää puhua.

Kysy mieheltä vieläkö ne teini-iässäkin joutuu istumaan lattialla?

Meidän mökki on kuivan maan mökki koska en halunnut juosta lasten perässä rannassa tai pitää heillä pelastusliivejä koko ajan päällä. Ymmärrän hyvin tuskasi. Voisit olla välillä vaan lähtemättä mökille..

Vierailija
46/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä marmatat? Ihana kun on perintömökki sitten myös teidän lapsille.

Vierailija
47/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää joku pieni nukkuma mökki pihaan pystyyn. Mun vanhemmat on laittanut kaksi semmoista koska alkuperäinen mökki on pieni eikä muuten mahduttaisi sinne kaikki. Ne on semmosia vähän leikkimökkiä isompia joissa toisessa on kerrossänky, parisängyn kokoinen ala sönky ja ylhäällä yhdenhengen vuode. Toisessa levitettävä sohva. Ostettiin kosteuden kerääjiä kesää varten kun silloin tosiaan on ikävän kosteaa nukkua. Suosittelen.

Vierailija
48/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa sarjaa kuin muutkin saman tyypin provot: samalla tavalla tietyin maneerein kirjoitettu ja aina vielä joku ihan superkilleriylläri mukana, tässä tuo ämpärihuussi ja että lapsille ei ole edes istumapaikkaa - ai että mitä surkeutta!!! :D jestas. Ja ap ei kommentoi millään tavalla positiivisesti mitään, ainoastaan tyrmää kaikki järkevät ehdotukset: ei ole rahaa, ajomatka on pitkä, ei kehtaa sanoa jne jne. 

Jos on oikeasti varaa ajella sinne mökille jatkuvasti tuota kahden tunnin matkaa, niin aivan varmasti olisi varaa esim. ostaa se tilava teltta pihalle omaksi tilaksi perheelle, ihan nyt vähintäänkin tehdä pihan nurkkaan edes ns. oikea huussi, esim. sellainen nykyaikainen kompostoiva tms. 

En todellakaan usko, että että siellä viisi henkilöä vuosikausia viettää aikaa p*skomalla ämpäriin ja sitten sitä kompostiin tyhjentäen. Hohhoijaa. 

Vierailija
49/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun mielipidettäsi ei kunnioiteta?  Siinähän tämä ongelma on, ei siinä mökkeilyssä. 

Keräät nyt itsesi ja opettele sanomaan Ei, selvästi niin, että se menee jakeluun. Ja jos mies alkaa siitä kiukutella, se on hänen ongelmansa.

Menköön yksin sinne, kun kerran pitää viehättävänä elellä alkeellisissa oloissa, sinä et lähde. Piste. 

Vierailija
50/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa sarjaa kuin muutkin saman tyypin provot: samalla tavalla tietyin maneerein kirjoitettu ja aina vielä joku ihan superkilleriylläri mukana, tässä tuo ämpärihuussi ja että lapsille ei ole edes istumapaikkaa - ai että mitä surkeutta!!! :D jestas. Ja ap ei kommentoi millään tavalla positiivisesti mitään, ainoastaan tyrmää kaikki järkevät ehdotukset: ei ole rahaa, ajomatka on pitkä, ei kehtaa sanoa jne jne. 

Jos on oikeasti varaa ajella sinne mökille jatkuvasti tuota kahden tunnin matkaa, niin aivan varmasti olisi varaa esim. ostaa se tilava teltta pihalle omaksi tilaksi perheelle, ihan nyt vähintäänkin tehdä pihan nurkkaan edes ns. oikea huussi, esim. sellainen nykyaikainen kompostoiva tms. 

En todellakaan usko, että että siellä viisi henkilöä vuosikausia viettää aikaa p*skomalla ämpäriin ja sitten sitä kompostiin tyhjentäen. Hohhoijaa. 

Olen täysin samaa mieltä.

Vierailija
51/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitta tai asuntovaunu pihaan, pumppu saunalle ja ehkä sellainen sähköinen suihkusysteemi. Helpottuu huomattavasti elämä.

Vierailija
52/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ootte ihan samanlaisia mökkihulluja isovanhempia ku kersanne ovat saaneet omaa jälkikasvua. Samalla lailla kirmailevat lapset pihalla..

Vierailija
53/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko teille sanomalaisille maksetaan provikkaa onnistuneesta aloituksesta

Vierailija
54/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano miehelle (ystävällisesti) että et viihdy mökil kun hänen vanhempansa ovat siellä, joten et aio tulla sinne muuta kuin jos saatte olla omalla perheellä (voit myös kysyä miltä hänestä tuntuisi viettää lähes koko vuosilomansa sinun vanhempiesi kanssa).

Tai sano että voit käydä mökillä kun lapset ovat isompia, nyt.koet.sen liian raskaaksi. Ja että sinua loukkaa, että mies haluaa sinun venyttävän omia jaksamisen rajojasi mökin takia. Että sinulla nyt vaan on tietty jaksamisen taso ja se ei veny siitä että mies niin rakastaa mökkiä. Kysy myös, että

Oikeasti, sä olet miehen pienten lasten äiti ja miehen tunteita mökkiä kohtaan pitäisi suojella enemmän kuin sun tarpeita?

Miehen on kyllä tosi vaikea vaimon tahdosta sanoa omille vanhemmilleen että eivät ole tervetulleita samaan aikaa mökille. Varsinkaan jos itse on vielä eri mieltä ja että pitää mökkeilyä mukana ahtaudesta ja puutteista huolimatta.

Tuo on ehdottomasti helpompi tie että lasten kanssa mökkeily on vaan liian raskasta ja sitä pitää hankaluutensa vuoksi rajoittaa.

Ei sitä tarvitse appiksille sanoa, mutta miehelle voi.

Vierailija
55/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää voi olla ihan oikea tarina.

Persaukisia, kädettömiä puuhastelijoita, joille mökistä on tullut elämää suurempi pyhättö.

Rahaa ei ole laittaa kunnolla, niin sitten mennään traditioiden voimin vanhassa lautamökissä. Sitä sitten tomerasti ”laitetaan” tuleville sukupolville, eikä huomata ajan kulkua mökin nykyisen kunnon ja tilojen ohi.

Ollaan sokeita, eikä nähdä, että käsissä on kädettömän tee-se-itse-miehen kyhäelmä jota hellitään kuin unelmaa menneistä kesistä jolloin poikansa pienenä kirmaili nurmikolla.

Otan osaa.

Vierailija
56/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meillä rahaa ostaa tilava teltta, mutta en halua telttaa. Se saunakammari on sentään parempi kuin teltta.  Ja olisi meillä rahaa ostaa sinne nykyaikainen kompostoiva juttu ämpärin tilalle sinne huussiin ja pumppu järveen. Mutta kun se ei ole minun mökki eikä minulla ole mitään sanavaltaa siellä. Appivanhempani tykkäävät alkeellisesta mökkeilystä, he eivät halua sinne pumppua järveen. Eikä se kompostori ämpärin tilalla helpottaisi elämääni yhtään. Ap

Vierailija
57/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset kasvaa aika äkkiä, ei mene montaa vuotta, niin eivät todellakaan suostu nukkumaan teidän kanssa saunan eteisessä ja kököttämään lattialla tyynyjen päällä.

Kannatan käytetyn asuntovaunun hankkimista tontille. Niitä saa edullisesti ja teillä on edes joku suht säädyllinen nukkumapaikka. 

Itse en menisi tuollaiselle mökille yhdeksikään yöksi, vaikka koko maailmankaikkeus loukkaantuisi.

Vierailija
58/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän keskustelun aloittajaa ja uskon että hyvin todellista elämää on. Itsellä kokemusta vastaavasta jo yli 20 vuotta. Mutta meillä vastaava säätäminen loppui kun oli liian monta lastenlasta ja loppui tila ja hermot - kaikilta. Nykyään on rakennettu lisää tilaa per perhe ja jokaisella on järki päässä, riitelyksi se menee jos perheillä ei ole omaa tilaa ja aikaa.

Eli puhut suoraan asiasta rauhallisesti ja rakentavasti miehesi vanhempien kanssa. Et voi etukäteen tietää mitä he sanovat, voi hyvinkin olla että anoppisi on ihan samaa mieltä ollut jo pidemmän aikaa että tarvitsette lisää tilaa ja nykyajan kehitystä asumiseen. Kannattaa myös todeta, että te vanhenette kaikki, he tarvitsevat mukavampaa ja helpompaa elämää kun liikkuminen vaikeutuu, te tarvitsette lepoa & rakkautta & seksiä lomalla työvuoden jälkeen ja kun lapsenne ovat teinejä, heillä pitää olla tilaa pelata pleikkaa ja rageta teille rauhassa. Eli otatte lainaa pankista ja suunnittelette yhdessä millaista kesäelämää haluatte viettää kymmenen vuoden päästä yhdessä.

Ymmärrän, tämä kuulostaa aloittaneesta nyt utopialta. Mutta ei ole. Tätä samaa mökkituskaa käydään joka kolmannessa suomalaisessa kolmen sukupolven yhteydessä ja parempi aika alkaa, kun jokainen myöntää että aika entinen ei palaa. Meillä on käyty tämä läpi ja kaikki on ovat edelleen puheväleissä ja jopa hetkittäin jokseenkin onnellisia. Miehesi vanhemmat vaikuttavat olevan myöskin aika kivoja ja normaaleja (kaikilla ei sitä onnea ole) eli sulla on hyvät onnistumisen välineet.

Ihan toimen ongelma on, että jatkossa tulee hirveästi myyntiin alkeellisia kesätaloja mistä perilliset eivät pääse mitenkään eroon mutta se on jo ihan eri asia.

Vierailija
59/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän APta kirjoitti:

Ymmärrän keskustelun aloittajaa ja uskon että hyvin todellista elämää on. Itsellä kokemusta vastaavasta jo yli 20 vuotta. Mutta meillä vastaava säätäminen loppui kun oli liian monta lastenlasta ja loppui tila ja hermot - kaikilta. Nykyään on rakennettu lisää tilaa per perhe ja jokaisella on järki päässä, riitelyksi se menee jos perheillä ei ole omaa tilaa ja aikaa.

Eli puhut suoraan asiasta rauhallisesti ja rakentavasti miehesi vanhempien kanssa. Et voi etukäteen tietää mitä he sanovat, voi hyvinkin olla että anoppisi on ihan samaa mieltä ollut jo pidemmän aikaa että tarvitsette lisää tilaa ja nykyajan kehitystä asumiseen. Kannattaa myös todeta, että te vanhenette kaikki, he tarvitsevat mukavampaa ja helpompaa elämää kun liikkuminen vaikeutuu, te tarvitsette lepoa & rakkautta & seksiä lomalla työvuoden jälkeen ja kun lapsenne ovat teinejä, heillä pitää olla tilaa pelata pleikkaa ja rageta teille rauhassa. Eli otatte lainaa pankista ja suunnittelette yhdessä millaista kesäelämää haluatte viettää kymmenen vuoden päästä yhdessä.

Ymmärrän, tämä kuulostaa aloittaneesta nyt utopialta. Mutta ei ole. Tätä samaa mökkituskaa käydään joka kolmannessa suomalaisessa kolmen sukupolven yhteydessä ja parempi aika alkaa, kun jokainen myöntää että aika entinen ei palaa. Meillä on käyty tämä läpi ja kaikki on ovat edelleen puheväleissä ja jopa hetkittäin jokseenkin onnellisia. Miehesi vanhemmat vaikuttavat olevan myöskin aika kivoja ja normaaleja (kaikilla ei sitä onnea ole) eli sulla on hyvät onnistumisen välineet.

Ihan toimen ongelma on, että jatkossa tulee hirveästi myyntiin alkeellisia kesätaloja mistä perilliset eivät pääse mitenkään eroon mutta se on jo ihan eri asia.

Ai ap:n pitäisi vielä ottaa lainaa ja investoida mökkiin, jonka omistaa hänen appivanhemmat eikä hän itse (eikä varmaan koskaan tule omistamaankaan)?

Vierailija
60/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota miehellesi asuntoautoa. Eihän se miltään luksukselta tunnu nukkua missään kosteassa saunatilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän