Miehen suvun perintömökki ja riidat
Mieheni on ainoa lapsi, ja hän tulee aikoinaan perimään heidän suvun mökin. Miehen vanhemmat ovat jo vuosikymmeniä ylläpitäneet ja laittaneet sitä mökkiä sillä ajatuksella, että heidän poika sen sitten perii ja mieskin on jo ennen kuin edes mitään lapsia yritettiin saada niin laittanut sitä mökkiä ajatuksella, että hänen lapset sen sitten perii. Mies on viettänyt mökillä kaikki lapsuutensa ja nuoruutensa kesät ja mökki on hänelle hyvin rakas ja tärkeä paikka.
Miehen vanhemmat viettää siellä yhä paljon aikaa, ja koska mökki on pieni niin me voidaan kahden pienen lapsemme kanssa nukkua vain ahtaassa saunakammarissa (mökin puolella on vain pieni olohuone ja alkovi, jossa miehen vanhemmat nukkuu). Mökissä on vain sellainen "ämpäri"ulkohuussi ja vesi kannetaan järvestä saunaan ja kaivosta keittiöön. Eli mökki on pieni ja alkeellinen. Siellä ei ole meille mitään rauhaa, koska appivanhempani touhuaa koko ajan joka paikassa jotain. Vaippapesut on hankalia pelkällä ämpärivedellä ja saunakammarissa nukkuminen on hikistä ja kosteaa ja kaikki vaatteet on koko ajan kosteat. Tiskaaminen on kamala urakka ja pieniä lapsia joutuu vahtimaan aivan koko ajan rannan ja laiturin vuoksi. Sadesäällä kaikki kuusi joudumme ahtautumaan sinne pieneen olohuoneeseen, jossa lapset ei edes mahdu tuoleille istumaan vaan heille on tyynyt lattialla :( .
Minä inhoan sitä paikkaa :( . Mies rakastaa sitä yli kaiken. Ongelma on nyt se, että mies on todella loukkaantunut minulle, kun en siitä pidä enkä haluaisi siellä käydä. Koska hän ja hänen vanhempansa on suunnilleen omistanut elämänsä sen paikan laittamiseen meidän perheelle (eli mies+minä+meidän lapset). Ihan kuin mies ajattelisi, että en rakasta häntä jos vihaan sitä mökkiä koska mökki=hän ja hän=mökki. Siedin sitä mökkiä ennen lasten syntymää, mutta kahden pienen lapsen kanssa se on käynyt niin ahtaaksi ja hankalaksi, että olen alkanut sitä vihaamaan. Mies saisi käydä siellä yksin minun mielestä, mutta ei halua, koska hän laittaa sitä meille perheelle ja se on hänen mielestä se juttu siinä mökissä.
Asiasta on tullut riitoja meille, koska mies on niin loukkaantunut minulle ja minä en osaa esittää että rakastaisin sitä paikkaa. Mies ei suostu ymmärtämään, että en halua sinne mennä. Hänen mielestä siinä mökissä ei ole mitään vikaa vaan se on todella hyvä mökki. Miten nämä riidat saisi loppumaan?
Kommentit (84)
Sitä mökkiä on vuosia laitettu ja laitettu, niinkö? Mitä siellä sit on tehty? Edelleen on vaan ahdas ja alkeellinen. Jotenkin outoa.
Pyydä rakentamaan tilava aitta, jossa teille on tilaa nukkua. Ja järjestämään juokseva vesi.
mitä jos laittaisit miehesi huolehtimaan lapset ja tiskit. näkee mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tuota että jos on valmiiksi pieni mökki niin miksi sinne pitää kaikkien änkeä samaan aikaan. Ettekö voisi mennä sinne joskus vain teidän perhe (ilman isovanhempia)?
Ollaan me siellä välillä ilman isovanhempia ja minun mielestä parasta olisikin jakaa käyttövuorot. Mutta isovanhemmat nimenomaan haluaa olla siellä aina kun me, koska he haluaa tavata meidän perhettä ja lastenlapsiaan ja katsoa kun "lapsenlapset kirmaa nurmikolla kuin heidän poika aikoinaan" jne jne. Eli isovanhemmat haluaa olla siellä ylipäätään melkein aina (kuulemma koska kesä on niin lyhyt) ja muutenkin jos me sanotaan, että voitaisiin käydä mökillä niin he innostuu niin paljon, että ollaan lähdössä heidän kanssa yhdessä sinne mökille ja appeni alkaa höpöttämään miten lämmittää sitten meille siellä saunaa ja tekee vastaa jne jne, että ei heitä saa jäämään kotiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
mitä jos laittaisit miehesi huolehtimaan lapset ja tiskit. näkee mitä tarkoitat.
Mies hoitaa siellä yhtä paljon tiskejä ja lapsia kuin minä. Ellei ole hoitamassa katonkorjausta tai huussin tyhjennystä tms. Ei se ole ongelma, että mies vain lepäilisi ja minä raataisin. Vaan se, että vihaan sitä ahdasta alkeellista paikkaa, jossa ei ole hetkenkään omaa rauhaa eikä tilaa. Ap
Onko rakennusoikeutta jäljellä? Oma mökki teille siihen viereen. Muut vaihtoehdot ovat, että mies menee lasten kanssa mökille tai se ,että tulee ero mökin takia. Ok si kannattanut heti alussa tehdä selväksi, ettet moisessa mörskässä viihdy- etenkään appivanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mökkiä on vuosia laitettu ja laitettu, niinkö? Mitä siellä sit on tehty? Edelleen on vaan ahdas ja alkeellinen. Jotenkin outoa.
Onko sinulla kokemusta 50-luvun mökeistä? Niissä on koko ajan laittamista ja kunnostamista. Katon korjaamista, räystäiden laittoa, laiturin korjaamista, huoltomaalaamista, polttopuiden tekoa ja sellaista. Pienellä rahalla itse tehden ovat sitä itse ylläpitäneet ja kunnostelleet. Ap
Jos mökkiä on laitettu kovasti jne niin miksi sinne ei ole tehty lisää tilaa? Rakentakaa sinne jonkinlainen aitta. Sehän on kiva kun tontilla on useampia pieniä rakennuksia joissa viettää aikaa.
Mekin ajateltu rakentaa sellainen vaikka varsinaista tilanpuutetta ei ole että ei mahduttaisi kolme sukupolvea sulassa sovussa olemaan. Mökit nyt aina ovat vähän pieniä niin voisi aina olla pikkaisen enemmän tilaa.
Ei sinun sitä mökkiä tarvitse rakastaa, mutta sietää täytyy. Sitten pienillä käytännön säädöillä (kuten vuorottelu mökillä olossa isovanhempian kanssa yms..) saadaan siellä olo viihtyisämmäksi.
Ja voihan sinne tehdä sellaisiakin kunnostuksia, että tuo alkeellisuus hiljalleen poistuu. Vaikka sisävessa, juokseva vesi yms... Ei ne vuonna 2019 ihan mitään mahdottomia ajatuksia pitäisi olla.
Hoitaako mies vaippapesuja, lasten vahtimista ja tiskaamista siellä mökillä vai jäävätkö ne pääasiassa sinulle? Nuo ovat oikeasti ne inhottavimmat työt. Ihan kivahan siellä mökillä on käydä vähän luonnonhelmassa nikkaroimassa, pilkkomassa puita, lämmittämässä saunaa tai maalaamassa seinää yms. Jos nuo ovat olleet niitä miehen hommia siellä niin vaihtakaa rooleja. Sano että tulet ihan mielelläsi kunhan mies ottaa päävastuun lapsista mökillä.
eikös nää jätevesilait koske teitä? mihin kippaatte huussiämpärin? nyt kyllä vähän ontuu tämä nyyhkytarina
Vierailija kirjoitti:
Onko rakennusoikeutta jäljellä? Oma mökki teille siihen viereen. Muut vaihtoehdot ovat, että mies menee lasten kanssa mökille tai se ,että tulee ero mökin takia. Ok si kannattanut heti alussa tehdä selväksi, ettet moisessa mörskässä viihdy- etenkään appivanhempien kanssa.
On rakennusoikeutta, mutta ei rahaa rakentaa. Kuten kirjoitin aloituksessa niin ennen lapsia siedin sitä paikkaa, koska ilman lapsia alkeellisessa paikassa arjen asiat ei ole niin hankalia ja saatoimme olla vaikka onkimassa soutuveneellä koko päivän eli silloin oli sitä omaa tilaa ja rauhaa ihan eri lailla. Ja silloin olimme siellä monesti ilman appivanhempiani, mutta nyt kun meillä on nämä kaksi lasta, niin ne appivanhemmat nimenomaan heidän vuoksi haluaa olla siellä aina kun me. Ap
Voisiko siihen mökin viereen/läheisyyteen rakentaa pientä vierasmökkiä teidän käyttöönne? Saisitte lisätilaa ja myöhemmin siinä voisi lapset keskenään nukkua, kun te olisitte miehen kanssa päämökissä. Siis kun lapset ovat lähempänä teini-ikää. Myös lasten kavereita voisi siinä majoittaa.
Vähän samaa ihmettelen jos "vuosikymmeniä" laitettu, niin olisi luullut että olisi jotain osaa laajennettu, tehty kompostoiva ulkohuussi, laitettu pumppu järveen tms. Eli mitä siellä on sitten oikeasti "laitettu" kaikki nämä vuodet..?
Jos on kasvanut siihen ajatukseen että mökki on parasta maailmassa, niin vaikea siitä ajatuksesta on luopua.
Älä ala osoittamaan mieltä, äläkä siirrä mökin heikkouksia miehen syyksi.
Mutta yritä nyt ainakin saada mies ottamaan vastuuta niistä asioita jotka ovat mökillä hankalia.
Lasten vaipanvaihdot ja pyllyjen pesut käyttää mieheltä varmaan paremmin, kun on siellä mökillä tottunut toimimaan ilman juoksevaa vettä ;)
Kyllä meillä väheni mökillä käymiset kun lapset olivat pieniä. En ylipäätään ymmärrä sitä että lomalla hakeudutaan kotia huonompiin oloihin, se on jotenkin täysin idioottimaista. Suurin syy mökkeilyn vähenemiseen oli siinä että vanhempien mielestä se mökki on myös maailman paras paikka ja aikuisten lasten pitäisi jotenkin ansaita mökillä oleskelu, joten paskahuusin tyhjennys on tietysti yksi homma mikä täytyy tehdä silloin kun ollaan siellä mökillä ja siihen tulee osallistua, mieluiten tietysti pitäisi itse ehdottaa että saako tehdä sen.
Minä en ymmärrä tuota että jos on valmiiksi pieni mökki niin miksi sinne pitää kaikkien änkeä samaan aikaan. Ettekö voisi mennä sinne joskus vain teidän perhe (ilman isovanhempia)?