Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen suvun perintömökki ja riidat

Vierailija
24.07.2019 |

Mieheni on ainoa lapsi, ja hän tulee aikoinaan perimään heidän suvun mökin. Miehen vanhemmat ovat jo vuosikymmeniä ylläpitäneet ja laittaneet sitä mökkiä sillä ajatuksella, että heidän poika sen sitten perii ja mieskin on jo ennen kuin edes mitään lapsia yritettiin saada niin laittanut sitä mökkiä ajatuksella, että hänen lapset sen sitten perii. Mies on viettänyt mökillä kaikki lapsuutensa ja nuoruutensa kesät ja mökki on hänelle hyvin rakas ja tärkeä paikka.

Miehen vanhemmat viettää siellä yhä paljon aikaa, ja koska mökki on pieni niin me voidaan kahden pienen lapsemme kanssa nukkua vain ahtaassa saunakammarissa (mökin puolella on vain pieni olohuone ja alkovi, jossa miehen vanhemmat nukkuu). Mökissä on vain sellainen "ämpäri"ulkohuussi ja vesi kannetaan järvestä saunaan ja kaivosta keittiöön. Eli mökki on pieni ja alkeellinen. Siellä ei ole meille mitään rauhaa, koska appivanhempani touhuaa koko ajan joka paikassa jotain. Vaippapesut on hankalia pelkällä ämpärivedellä ja saunakammarissa nukkuminen on hikistä ja kosteaa ja kaikki vaatteet on koko ajan kosteat. Tiskaaminen on kamala urakka ja pieniä lapsia joutuu vahtimaan aivan koko ajan rannan ja laiturin vuoksi. Sadesäällä kaikki kuusi joudumme ahtautumaan sinne pieneen olohuoneeseen, jossa lapset ei edes mahdu tuoleille istumaan vaan heille on tyynyt lattialla :( .

Minä inhoan sitä paikkaa :( . Mies rakastaa sitä yli kaiken. Ongelma on nyt se, että mies on todella loukkaantunut minulle, kun en siitä pidä enkä haluaisi siellä käydä. Koska hän ja hänen vanhempansa on suunnilleen omistanut elämänsä sen paikan laittamiseen meidän perheelle (eli mies+minä+meidän lapset). Ihan kuin mies ajattelisi, että en rakasta häntä jos vihaan sitä mökkiä koska mökki=hän ja hän=mökki. Siedin sitä mökkiä ennen lasten syntymää, mutta kahden pienen lapsen kanssa se on käynyt niin ahtaaksi ja hankalaksi, että olen alkanut sitä vihaamaan. Mies saisi käydä siellä yksin minun mielestä, mutta ei halua, koska hän laittaa sitä meille perheelle ja se on hänen mielestä se juttu siinä mökissä.

Asiasta on tullut riitoja meille, koska mies on niin loukkaantunut minulle ja minä en osaa esittää että rakastaisin sitä paikkaa. Mies ei suostu ymmärtämään, että en halua sinne mennä. Hänen mielestä siinä mökissä ei ole mitään vikaa vaan se on todella hyvä mökki. Miten nämä riidat saisi loppumaan?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa sarjaa kuin muutkin saman tyypin provot: samalla tavalla tietyin maneerein kirjoitettu ja aina vielä joku ihan superkilleriylläri mukana, tässä tuo ämpärihuussi ja että lapsille ei ole edes istumapaikkaa - ai että mitä surkeutta!!! :D jestas. Ja ap ei kommentoi millään tavalla positiivisesti mitään, ainoastaan tyrmää kaikki järkevät ehdotukset: ei ole rahaa, ajomatka on pitkä, ei kehtaa sanoa jne jne. 

Jos on oikeasti varaa ajella sinne mökille jatkuvasti tuota kahden tunnin matkaa, niin aivan varmasti olisi varaa esim. ostaa se tilava teltta pihalle omaksi tilaksi perheelle, ihan nyt vähintäänkin tehdä pihan nurkkaan edes ns. oikea huussi, esim. sellainen nykyaikainen kompostoiva tms. 

En todellakaan usko, että että siellä viisi henkilöä vuosikausia viettää aikaa p*skomalla ämpäriin ja sitten sitä kompostiin tyhjentäen. Hohhoijaa. 

On meillä rahaa ostaa tilava teltta, mutta en halua telttaa. Se saunakammari on sentään parempi kuin teltta.  Ja olisi meillä rahaa ostaa sinne nykyaikainen kompostoiva juttu ämpärin tilalle sinne huussiin ja pumppu järveen. Mutta kun se ei ole minun mökki eikä minulla ole mitään sanavaltaa siellä. Appivanhempani tykkäävät alkeellisesta mökkeilystä, he eivät halua sinne pumppua järveen. Eikä se kompostori ämpärin tilalla helpottaisi elämääni yhtään. Ap

Pumppu maksaa muutaman kympin, käy kaupasta hakemassa. Käytät sitä itse lasten pesuihin, nostat ylös vedestä kun oot lähdössä. Kantakoot ne ketkä haluaa, sä voit tehdä toisin. Jos oot ihan nössö niin sano että sulla selkä vaivaa. Mutta sähän ootkin provo.

Mun mielestä alkeellisissa oloissa on lasten kanssa helpompaa, saunalla pidetään padassa aina melko lämmin vesi ja ihan yhtä hyvin pylly pesee ämpärissä. Me mökkeillään talvellakin.

Vierailija
62/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mökkiä on vuosikaudet laitettu "ap:n miehen perhettä varten", mutta kuitenkaan sinne ei tehdä sellaisia asioita, joita perheenjäsenet toivoisivat, kuten kunnollista paikkaa jossa perheenjäsenet voivat nukkua ja rentoutua? Todella ristiriitaista ja jopa vahingollista esittää asia noin, kun se ei ole totta. Totuushan on, että mies ja vanhempansa laittavat mökkiä ihan itseään varten, saadakseen nauttia mukavasta harrastustoiminnasta. 

Lisäksi mies kohtelee ap:ta ihmisen sijaan hyödykkeenä. Ap:n pitäisi käyttää lomansa kuten mies haluaa, omista tarpeistaan ja toiveistaan piittaamatta. Reilua tämä olisi ainoastaan silloin, jos max. puolet lomasta menisi näin ja toinen puoli tehtäisiin kuten ap haluaa, mieheltä kysymättä. 

Ap, ei ole sinun tehtäväsi toimia lomallasi palveluntarjoajana, joka tuottaa miehelle tämän toivomia perhelomailuelämyksiä oman jaksamisensa kustannuksella. Olet ensi kädessä vastuussa omasta viihtymisestäsi ja rentoutumisestasi, ja vasta toissijaisesti miehesi viihtymisestä. Jälkimmäinen ei saa ajaa ensin mainitun yli, koska jos tällainen tilanne jatkuu pitkään, menetät terveytesi (joko henkisen tai fyysisen, tai molemmat).

Kerro miehelle että lomailet tästä eteenpäin tavalla, joka auttaa sinua rentoutumaan ja palautumaan vuoden työrupeamasta. Kyseinen mökki ei ole siihen sopiva ympäristö, joten et tule viettämään siellä suurta osaa lomastasi. Mies voi vapaasti sinne mennä ja viedä lapsiakin, jos ja kun hän itse siellä käymisestä nauttii. Jos mies vetää tästä pultit, niin anna vetää. Jos hän on terve ja järkevä ihminen, hän rauhoittuu kyllä hetken kuluttua ja sopeutuu tilanteeseen. Jos tilanne ei rauhoitu kohtuullisessa ajassa ja uusi lomanviettotasapaino ei ota löytyäkseen, ja erityisesti jos mies jatkaa sinun painostamistasi tässä asiassa, kehota häntä käsittelemään ongelmiaan psykoterapiassa. 

Toista ihmistä ei saa käyttää oman nautintonsa ja lomanviettonsa välineenä niin, että hänen jaksamisensa ja terveytensä ovat vaakalaudalla. Miehesi kuitenkin toimii näin, eikä ilmeisesti koe asiasta edes mitään tunnontuskia. On sinun tehtäväsi osoittaa hänelle, että et ole hänen palvelijansa vaan yhtä arvokas ja tärkeä ihminen kuin hänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aitan rakentamiseen ei ole varaa, niin nukkukaa teltassa. Tosin sellaisen kevyen aittarakennuksen saa vajaalla tonnilla, eikä pohjaksi kovin kummoisia tarvita.

Vierailija
64/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asuntovaunu lisämajoitustilana. Kun ei pidä liikennekäytössä, ei tule kovin kalliiksi.

Vierailija
65/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämpärihuussi? Ämpärihuussi, joka ei edes haittaa ap:ta? Kaikki muu vain haittaa.

En ole ikinä kuullut ämpärihuussista. Näköjään sitä oppii vanhanakin uutta. Ilmeisesti siellä huussissa on ämpäri, johon tehdään kumpikin lasti ja tämä ämpäri tyhjennetään kerran päivässä kompostiin. Mikä on sellainen "komposti", mikä kestää sen, että siihen tyhjennetään kerran päivässä pissa-kakkaämpäri?

Minusta tuntuu, että kestäisin ennemmin vaikka anoppiani kuin tuollaista.

Vierailija
66/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovaunu ihan aluksi.   Ei tarvitse olla edes liikennekäytössä - sellaisen voi hinata perille .  

Näytä tämä keskusteluketju miehellesi, ja keskustelkaa toistenne toiveista. 

Vierailija
67/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovaunukin voidaan katsoa rakennukseksi, jos se on vakituisesti samassa paikassa. Riippuu naapureiden valitusinnokkuudesta ja paikallisen viranomaisen nipotusinnokkuudesta.

Vierailija
68/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ämpärihuussi? Ämpärihuussi, joka ei edes haittaa ap:ta? Kaikki muu vain haittaa.

En ole ikinä kuullut ämpärihuussista. Näköjään sitä oppii vanhanakin uutta. Ilmeisesti siellä huussissa on ämpäri, johon tehdään kumpikin lasti ja tämä ämpäri tyhjennetään kerran päivässä kompostiin. Mikä on sellainen "komposti", mikä kestää sen, että siihen tyhjennetään kerran päivässä pissa-kakkaämpäri?

Ennenvanhaan kaikilla mökeillä oli ämpärihuussi, ja kyllä se tyhjennetään noin kerran kesässä. Sinne ämpäriin heitellään jotain kuiviketta sekaan, niin siellä se jo hieman kompostoituu, ja sitten jossain pihan perällä on kuoppa, minne se jäte kaadetaan maatumaan paremmin. Se ämpäri on siellä huussin istuimen alla. Eli ihan normi huussi.

Vierailija
69/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntovaunukin voidaan katsoa rakennukseksi, jos se on vakituisesti samassa paikassa. Riippuu naapureiden valitusinnokkuudesta ja paikallisen viranomaisen nipotusinnokkuudesta.

Voihan sen tarvittaessa siirtää toiselle puolen pihaa, jos se siitä on kiinni.

Vierailija
70/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin sen voisitte appivanhempien kanssa sopia, että jos on ihan pakko mökillä olla samaan aikaan, niin appivanhemmat voivat itse nukkua saunatuvassa ja te mökissä. Lasten takia voitte perustella.

Vierailija
71/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan kaikilla mökeillä oli ämpärihuussi, ja kyllä se tyhjennetään noin kerran kesässä. Sinne ämpäriin heitellään jotain kuiviketta sekaan, niin siellä se jo hieman kompostoituu, ja sitten jossain pihan perällä on kuoppa, minne se jäte kaadetaan maatumaan paremmin. Se ämpäri on siellä huussin istuimen alla. Eli ihan normi huussi.

Ämpäri on tilavuudeltaan 10 - 15 litraa. Yhteen ämpärilliseen ei kyllä koko kesää porukalla kakkailla. Ilmeisesti miehesi vanhempineen on laittanut ihan kunnollisen reikäpohjasaavin huussin alle ja saavin alle vadin, jossa on kalkitsematonta perusturvetta. Silloin huussi ei edes haise eikä ehkä sen tähden haittaa sinua. Kannattaako sinun tuollaisella tietämyksen tasolla sitten morkata miestäsi ja appivanhempiasi toistaitoiseksi?

Vierailija
72/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin sen voisitte appivanhempien kanssa sopia, että jos on ihan pakko mökillä olla samaan aikaan, niin appivanhemmat voivat itse nukkua saunatuvassa ja te mökissä. Lasten takia voitte perustella.

Kyseessä on appivanhempien mökki. Ei noin voi oikeasti toimia.

Vierailija
73/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mökillä sähköt?

Pyllynpesuja helpottamaan 2 vedenkeitintä ja ladattava retkisuihku (20-30 euroa). Ja uppopumppu (n 30 -50 euroa) ja puutarhapumppu (150 euroa+ imuletku ja tuloletku) on keksitty. Ja vauvojen kosteuspyyhkeet.

Meillä vesi menee 50-luvun talolta ja saunalta ulos ja noilla laitteilla elämä helpottaa jo paljon. Saa lämmintä pesuvettä. Olen lisäksi tilannut wish-kiinakaupasta ladattavan kalastuspumpun, eli siinä on pieni hana ja imupumppu, ja sillä saa kädet pestyä juoksevan veden alla ja tiskit huuhdottua, kun imupumpun nakkaa ämpäriin. Lisäksi jos mökille hommaa läpivirtauslämmittimen vesipumpun lisäksi, muutamalla satasella elon saa jo mukavammaksi.

Tilanahtaudesta pitää puhua.

Kysy mieheltä vieläkö ne teini-iässäkin joutuu istumaan lattialla?

Meidän mökki on kuivan maan mökki koska en halunnut juosta lasten perässä rannassa tai pitää heillä pelastusliivejä koko ajan päällä. Ymmärrän hyvin tuskasi. Voisit olla välillä vaan lähtemättä mökille..

Juuri näin!

Vierailija
74/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökit ovat niin tunnepitoisia asioita, joihin on sitouduttu vuosikymmenien ajan ja joista irti ottaminen on samaa kuin repisi kättä irti.

Se, ettet halua puuttua mökin kunnostukseen ja muuhun turhaan puuhasteluun antaa sinusta myös kuvan, miten se tulkitaan myös että asiat ovat sinun mielestäsi ok. Vetäytyminen ei aina tuota toivottua tulosta sinulle saati muiden asenteille.

Sinun täytyy puhua miehesi kanssa. Ja myös appivanhempiesi kanssa. 

Vierailija
75/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aittapaketti maksaa alle 10 000, miehesi yhdessä vanhempiensa kanssa todennäköisesti saisi sen suuruisen lainan.

Juttelette porukalla asian halki, ei se oo ku avaa suunsa. Ilmaisee asian ystävällisesti, että kyllähän varmasti kaikki sen on huomannut että ahdasta on. Ketju on täynnä hyviä perusteluja jo lasten kasvamisesta lähtien.

Vierailija
76/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko rakennusoikeutta jäljellä? Oma mökki teille siihen viereen. Muut vaihtoehdot ovat, että mies menee lasten kanssa mökille tai se ,että tulee ero mökin takia. Ok si kannattanut heti alussa tehdä selväksi, ettet moisessa mörskässä viihdy- etenkään appivanhempien kanssa.

On rakennusoikeutta, mutta ei rahaa rakentaa. Kuten kirjoitin aloituksessa niin ennen lapsia siedin sitä paikkaa, koska ilman lapsia alkeellisessa paikassa arjen asiat ei ole niin hankalia ja saatoimme olla vaikka onkimassa soutuveneellä koko päivän eli silloin oli sitä omaa tilaa ja rauhaa ihan eri lailla. Ja silloin olimme siellä monesti ilman appivanhempiani, mutta nyt kun meillä on nämä kaksi lasta, niin ne appivanhemmat nimenomaan heidän vuoksi haluaa olla siellä aina kun me. Ap

Mun isovanhemmat vastustivat sähköjen hankkimista ja harmittelivat kun emme siskoni kanssa enää halunneet mökille. Vanhempani keksivät sanoa, että olisimme siellä enemmän jos olisi valot mökissä niin näkisimme lukea kirjoja (olimme ysärin lapsia, jotka luki tosi paljon). Seuraavalla viikolla oli sähköt tilauksessa... Todellisuudessa vanhempiani vttutti kökkiä myös sähköttömällä mökillä, kun ei ollut jääkaappia ja ruokaa tehtiin kaasupullon päälle laitettavalla keittolevyllä, jos ei grillattu...

Vierailija
77/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vielä kertonut miksi asuntovaunu ei käy. Asuntoautokin voidaan hinata mökkitontille, jos siitä on moottori tms. entinen eikä enää sovellu ajeluun. Eikö ne lapsetkaan voi edes kerran kesässä kokeilla teltassa nukkumista? Ai ei vaippaikäiset, mutta vähän isommat? Tai "lainatkaa" se asuntoauto t. vaunu vaikka joltakin vanhalta parilta, joka ei enää kykene caravaanaroimaan. Voitte palauttaa jos ei suju t. lainaajat tulevat parempaan kuntoon. Vuokratakin voi vaikka vähän paremman version, jos pätäkkää siihen on. Sen ymmärrän, ettei ap:aa kiinnosta ottaa lainaa mihinkään mökkijuttuun, kun ei ole hänen mökkikään!

Kertakäyttöastiat voi polttaa siellä saunan pesässä. Tai hommaa se tiskitoosa, mihin ei tarvi vesijohtoliitäntää. Jotain pumppua on ehdotettu, miksei se käy?

Vierailija
78/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummukka kirjoitti:

Hankkikaa asuntovaunu, vaikka käytetty. Sen voi kuljetuttaa sitten pois kun ei ole enää tarvetta.

Saa olla omat tavarat paikoillaan eikä tarvitse rakennuslupaa.

En olekaan tullut ajatelleeksi asuntovaunua! Täytyy selvittää mitä ne maksaa. Meillä ei ole paljoa rahaa (en ole töissä vaan hoitovapaalla näiden meidän 1,5-vuotiaan ja kolmevuotiaan kanssa). Ainakin siitä saisimme edes oman pienen rauhan sinne mökille. Ap

Vierailija
79/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tää voi olla ihan oikea tarina.

Persaukisia, kädettömiä puuhastelijoita, joille mökistä on tullut elämää suurempi pyhättö.

Rahaa ei ole laittaa kunnolla, niin sitten mennään traditioiden voimin vanhassa lautamökissä. Sitä sitten tomerasti ”laitetaan” tuleville sukupolville, eikä huomata ajan kulkua mökin nykyisen kunnon ja tilojen ohi.

Ollaan sokeita, eikä nähdä, että käsissä on kädettömän tee-se-itse-miehen kyhäelmä jota hellitään kuin unelmaa menneistä kesistä jolloin poikansa pienenä kirmaili nurmikolla.

Otan osaa.

Kiitos osanotosta! Appivanhempani ovat aika persaukisia, jääneet juuri eläkkeelle aika pienipalkkaisista töistä. Ja meillä tosiaan on vain miehen palkkatulot, koska olen näiden kahden pienen kanssa nyt hoitovapaalla pois töistä. Mutta en minä kyllä omaa palkkaani appivanhempien mökin parantamiseen haluaisikaan laittaa toisaalta, koska ei minulla siellä mitään sanavaltaa mihinkään ole, he päättävät kaiken (ja se on ok, koska heidän mökkihän se onkin). He ovat vähän vanhan kansan ihmisiä, eivät he niin ajattele moderneja juttuja vaan heille kelpaa hyvin se ämpärissä peseytyminen järvestä kannetulla vedellä. Ap

Vierailija
80/84 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa sarjaa kuin muutkin saman tyypin provot: samalla tavalla tietyin maneerein kirjoitettu ja aina vielä joku ihan superkilleriylläri mukana, tässä tuo ämpärihuussi ja että lapsille ei ole edes istumapaikkaa - ai että mitä surkeutta!!! :D jestas. Ja ap ei kommentoi millään tavalla positiivisesti mitään, ainoastaan tyrmää kaikki järkevät ehdotukset: ei ole rahaa, ajomatka on pitkä, ei kehtaa sanoa jne jne. 

Jos on oikeasti varaa ajella sinne mökille jatkuvasti tuota kahden tunnin matkaa, niin aivan varmasti olisi varaa esim. ostaa se tilava teltta pihalle omaksi tilaksi perheelle, ihan nyt vähintäänkin tehdä pihan nurkkaan edes ns. oikea huussi, esim. sellainen nykyaikainen kompostoiva tms. 

En todellakaan usko, että että siellä viisi henkilöä vuosikausia viettää aikaa p*skomalla ämpäriin ja sitten sitä kompostiin tyhjentäen. Hohhoijaa. 

On meillä rahaa ostaa tilava teltta, mutta en halua telttaa. Se saunakammari on sentään parempi kuin teltta.  Ja olisi meillä rahaa ostaa sinne nykyaikainen kompostoiva juttu ämpärin tilalle sinne huussiin ja pumppu järveen. Mutta kun se ei ole minun mökki eikä minulla ole mitään sanavaltaa siellä. Appivanhempani tykkäävät alkeellisesta mökkeilystä, he eivät halua sinne pumppua järveen. Eikä se kompostori ämpärin tilalla helpottaisi elämääni yhtään. Ap

Pumppu maksaa muutaman kympin, käy kaupasta hakemassa. Käytät sitä itse lasten pesuihin, nostat ylös vedestä kun oot lähdössä. Kantakoot ne ketkä haluaa, sä voit tehdä toisin. Jos oot ihan nössö niin sano että sulla selkä vaivaa. Mutta sähän ootkin provo.

Mun mielestä alkeellisissa oloissa on lasten kanssa helpompaa, saunalla pidetään padassa aina melko lämmin vesi ja ihan yhtä hyvin pylly pesee ämpärissä. Me mökkeillään talvellakin.

Voinhan minä sen pumpun itseäni varten tosiaan ostaa ja nostaa pois järvestä kun lähdemme. Mutta en minä siellä muutenkaan ole juuri vettä joutunut kantamaan, yleensä sen kantaa appiukko ja mieheni. Eikä se veden kantaminen nyt ole se isoin ongelma vaan se, että mies loukkaantui syvästi kun tajusi, että en rakasta mökkeillä niissä ahtaissa alkeellisissa oloissa hänen vanhempiensa ja lastemme kanssa niin, että ei ole mitään omaa rauhaa eikä päätäntävaltaa ja siitä tuli sitten riitaa. (Mies ei kaipaa omaa rauhaa, koska hän päinvastoin tykkää olla tiiviisti vanhempiensa seurassa kun kerrankin heitä tapaa, emme tapaa heitä mitenkään joka viikko, koska he asuu 100 km meiltä).

Varmaan kestäisin alkeellisen pienen oman mökin, jossa olisi aina vain me itse ja saisin päättää siellä kaiken itse. Ap