Sairaudet jotka erikoisuudentavoittelu on mitätöinyt
Kerätään tähän sairauksia, jotka ovat todellisia, mutta jotka erikoisuudentavoittelijat ovat pilanneet.
Vakavat allergiat. Pahimmillaan reaktioon voi kuolla.
Keliakia. Lieneekö tämäkin allergia. Tämä jengi voi saada oireita pienen pienistäkin määristä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Nuorena nättinä naisena katsotaan kieroon, kun pyydän gluteenitonta. Mulla on keliakia, mutta nykymuodin takia ilmeisesti luullaan, että olen linjojani vahtiva trendipelle. Oikeasti oksennan jopa verta, jos syön vahingossa gluteeniviljoja.
Gluteenittomaan ruokavalioon on muitakin syitä kuin linjojen vahtiminen tai keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Masennus. Vakavasti masentuneena vituttaa naisten lehdissä avautuvat kevytmasentuneet, jotka on kokenut 2kk työuupumuksen ja sitten kaikki onkin taas hyvin.
Normaali ihminen ymmärtää, että masennustakin on eriasteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin täytyy sanoa migreenistä, että jopa näin lapsesta asti migreeneistä kärsineellä ja lääkärin diagnosoimalla on erilaisia kohtauksia. Särky ei ole joka kerta yhtä voimakas. Säryn voimakkuus vaihtelee välilä 1-10. Samoin muut oireet vaihtelevat välillä 1-10. Eli minulla voi olla esim. aika lievä särky, mutta oksennan monta kertaa, toinen puoli kehosta puutuu jne. Joskus pahimmassa kivussa en ole oksentanut kertaakaan. Minulla todellakaan ei ole joka kohtaus samanlainen.
Minulla on aika tehokas lääke ja parhaimmassa tapauksessa se on auttanut kohtaukseen 20 minuutissa. Joskus olen saanut kohtauksen ohi ennen kuin se alkaa kunnolla. Tällaisissa tapauksissa voin jäädä töihin. On minulla sellaisiakin kohtauksia, että työkaverit ovat luulleet aivoinfarktiksi ja meinanneet soittaa ambulanssin. Ei siis voi sanoa, että migreeni on aina yhden ja saman lainen.
Minulla on kohtauksia varten triptaanit ja pahoinvointilääke ja käytössä myös estolääkitys. Varsinkin estolääkityksen myötä kohtaukset ovat lieventyneet, mutta kyllä ne ihan migreeniä on. Arvatenkaan en pahemmin kerro töissä lievästä kohtauksesta, koska en halua täälläkin ilmenneiden puheiden ja epäilyjen kohteeksi.
Sama täällä, kärsinyt migreenistä myös lapsesta saakka. Mikä sinula on estolääkkeenä?
Minulla on verenpainelääke Valsartan ja Bisoprolol. Aloitin vuosi sitten ja sen jälkeen on tullut vain 1 tai 2 poissaoloa töistä migreenin takia. On sattunut hyvä tuuri, kun löytyi heti toimivat lääkkeet. Onko itselläsi estolääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!
Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä . Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?
Mitkä migreenin oireet? Kyllä se laukaisee ihan migreenin! Vaikka migreeni onkin mm. hormonaalisista syistä yleisempi naisilla, on myös migreenistä kärsiviä miehiä. Ben Zyscowitz varmaan tunnetuimpia esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin täytyy sanoa migreenistä, että jopa näin lapsesta asti migreeneistä kärsineellä ja lääkärin diagnosoimalla on erilaisia kohtauksia. Särky ei ole joka kerta yhtä voimakas. Säryn voimakkuus vaihtelee välilä 1-10. Samoin muut oireet vaihtelevat välillä 1-10. Eli minulla voi olla esim. aika lievä särky, mutta oksennan monta kertaa, toinen puoli kehosta puutuu jne. Joskus pahimmassa kivussa en ole oksentanut kertaakaan. Minulla todellakaan ei ole joka kohtaus samanlainen.
Minulla on aika tehokas lääke ja parhaimmassa tapauksessa se on auttanut kohtaukseen 20 minuutissa. Joskus olen saanut kohtauksen ohi ennen kuin se alkaa kunnolla. Tällaisissa tapauksissa voin jäädä töihin. On minulla sellaisiakin kohtauksia, että työkaverit ovat luulleet aivoinfarktiksi ja meinanneet soittaa ambulanssin. Ei siis voi sanoa, että migreeni on aina yhden ja saman lainen.
Minulla on kohtauksia varten triptaanit ja pahoinvointilääke ja käytössä myös estolääkitys. Varsinkin estolääkityksen myötä kohtaukset ovat lieventyneet, mutta kyllä ne ihan migreeniä on. Arvatenkaan en pahemmin kerro töissä lievästä kohtauksesta, koska en halua täälläkin ilmenneiden puheiden ja epäilyjen kohteeksi.
Sama täällä, kärsinyt migreenistä myös lapsesta saakka. Mikä sinula on estolääkkeenä?
Minulla on verenpainelääke Valsartan ja Bisoprolol. Aloitin vuosi sitten ja sen jälkeen on tullut vain 1 tai 2 poissaoloa töistä migreenin takia. On sattunut hyvä tuuri, kun löytyi heti toimivat lääkkeet. Onko itselläsi estolääkitystä?
Minulla on estolääkkeenä Emconcor, joka on ollut minulla käytössä alusta lähtien. Olen myös onnekas, että sopiva lääke löytyi heti. Kesä lisää minulla migreeniriskiä huomattavasti, mutta jos huomaan ottaa täsmälääkkeen heti (Sumatriptan + pahoinvointilääke), kohtaus menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena nättinä naisena katsotaan kieroon, kun pyydän gluteenitonta. Mulla on keliakia, mutta nykymuodin takia ilmeisesti luullaan, että olen linjojani vahtiva trendipelle. Oikeasti oksennan jopa verta, jos syön vahingossa gluteeniviljoja.
Gluteenittomaan ruokavalioon on muitakin syitä kuin linjojen vahtiminen tai keliakia.
No jos se on se, että vilja pierettää, niin tarviiko sen takia vaatia joka kahvikekkereille erityisjärjestelyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se on se, että vilja pierettää, niin tarviiko sen takia vaatia joka kahvikekkereille erityisjärjestelyt?
Oletpa tietämätön.
Keliakia
Laktoosi-intoleranssi
Moni allergia
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minulla syy on IBS. Ei ole ikävä sitä jumalatonta turvotusta ja kivuliaita vatsavaivoja.
Allergiat. Ollaan "allergisia" sellaisilla ruuille, mistä ei vaan satuta tykkäämään. Yleensä unohtuvat siinä vaiheessa, kun on hieman alkoa alla tai ne normaalit pöperöt näyttävät paremmilta. Oikeasti allergiset sitten syövät niitä juuri heille valmistettuja ruokia.
Kaikki omatoimidiagnoosit, joita wt itse itselleen tekee. Eli suurin osa allergioista ja laktoosi-intoleransseista. Sähköyliherkkyys, hajusteyliherkkyys, kaikki hemmetin stressiripulit ja paniikkipieretykset ja muut ns. toiminnalliset oireet. Ne ovat mitättömien tapa esiintyä erikoisina, kerjätä huomiota ongelmalla, jota ei ole.
Oikeastihan ne ovat psyykkisiä ongelmia, huomionkerjuuta ja fobioita. Neurooseiksi niitä olisi ennen sanottu. Niissä on se jännä puoli, että niitä voidaan kyllä hoitaa psykoterapian keinoin. Moni tuollainen vaiva katoaisi placebo-lääkityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki omatoimidiagnoosit, joita wt itse itselleen tekee. Eli suurin osa allergioista ja laktoosi-intoleransseista. Sähköyliherkkyys, hajusteyliherkkyys, kaikki hemmetin stressiripulit ja paniikkipieretykset ja muut ns. toiminnalliset oireet. Ne ovat mitättömien tapa esiintyä erikoisina, kerjätä huomiota ongelmalla, jota ei ole.
Oikeastihan ne ovat psyykkisiä ongelmia, huomionkerjuuta ja fobioita. Neurooseiksi niitä olisi ennen sanottu. Niissä on se jännä puoli, että niitä voidaan kyllä hoitaa psykoterapian keinoin. Moni tuollainen vaiva katoaisi placebo-lääkityksellä.
Stressivatsa on vanhanaikainen ja vähättelevä ilmaisu. Uusi nimi on parempi, IBS-ärtyvä suolisto. On mielenkiintoista että väität kuvitelluksi ongelmaksi päivittäistä housuun paskomista ja jopa päivystykseen vieviä kipuja.
ADHD. Eräs hiukan humalassa ollut puolituttu jopa väitti ettei minua ole lapsena piiskattu tarpeeksi, vaikeni kun sanoin että kyllä kuule on lyöty risuilla ja kengillä ja seisottu talvipakkasessa puoli-alasti vaan eipä sillä parantunut! Teki vain kylkiäiseksi masennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Allergiat. Ollaan "allergisia" sellaisilla ruuille, mistä ei vaan satuta tykkäämään. Yleensä unohtuvat siinä vaiheessa, kun on hieman alkoa alla tai ne normaalit pöperöt näyttävät paremmilta. Oikeasti allergiset sitten syövät niitä juuri heille valmistettuja ruokia.
Aika totta! Mulla on aikuisenakin lääkärin toteama maitoallergia. En tee siitä numeroa, koska oireet ovat niukkoja, mutta joskus huvittaa kun tungetaan sitä hylaa nokan alle. (Köksille ei ilmeisesti opeteta, että laktoosi on sokeri ja allergiat aiheutuvat proteiineista)
En jaksa tapella. Jos on vatsa kipeä, en syö. Jos on nälkä, syön ja sitten kärsin. Mutta nälkäkuolema olisi pahempi kuin ohimenevät suolistokrampit ja tukkeutuva nenä.
Monesti ne allergisten erikoisruuat on niin paskoja jo ulkonäöltään saati rakenteeltaan, että moni mieluummin syö kiviä kuin niitä. Ja joskus se allergisen ruoka on niin hyvännäköistä, että loppuu ennen mua.
Mutta en mainosta allergiaani saati kulje epipen taskussa. On muuta elämänsisältöä, eikä identiteettini rakennu allergian varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!
Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä . Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?
Mitkä migreenin oireet? Kyllä se laukaisee ihan migreenin! Vaikka migreeni onkin mm. hormonaalisista syistä yleisempi naisilla, on myös migreenistä kärsiviä miehiä. Ben Zyscowitz varmaan tunnetuimpia esimerkkejä.
Migreeni on sairaus, jossa voi olla hyvin monenlaisia oireita. Yksi yleisimmistä ja pahimmista oireista on erittäin kova päänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen lukuisia. Niin, verensokerin lasku voi laukaista migreenin, ei tarvitse puhu migreenin oireista, sillä kyse on ihan migreenistä.
Tuskin pelkkä verensokerin lasku riittää koko migreenisairautta laukaisemaan, mutta oireita se voi joillakin laukaista.
Minulla on migreeni, mutta verensokerin lasku laukaisee minulla yleensä ihan tavallisen päänsäryn. Hyvin harvoin minulla on ollutkaan migreenipäänsärkyä, mutta muita migreenin oireita on ollut jatkuvasti viime vuosina.
Minulla on migreeni ja silti kärsin välillä ns tavallisestakin päänsärystä. Ei ole mitään migreenin oireita erikseen, on migreeni jonka oirekuva on tietty mutta se joko on tai ei ole. Migreeni sairautena ei tietenkään aiheudu verensokerin laskusta. Puhut sekavia.
Eivät kaikkien migreenipotilaiden oireet ole samanlaisia. Meidän suvussa on monella migreeni, mutta eri sukulaisilla on varsin erilaisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen lukuisia. Niin, verensokerin lasku voi laukaista migreenin, ei tarvitse puhu migreenin oireista, sillä kyse on ihan migreenistä.
Tuskin pelkkä verensokerin lasku riittää koko migreenisairautta laukaisemaan, mutta oireita se voi joillakin laukaista.
Minulla on migreeni, mutta verensokerin lasku laukaisee minulla yleensä ihan tavallisen päänsäryn. Hyvin harvoin minulla on ollutkaan migreenipäänsärkyä, mutta muita migreenin oireita on ollut jatkuvasti viime vuosina.
Ymmärräthän sinä, että migreeneitä on erilaisia? Ei ole niin, että sinulla täytyy olla kaikki 10 + oiretta ja vasta sitten kärsit migreenistä. Verensokerin laskeminen ei sinänsä aiheuta migreeniä sairautena, mutta voi hyvinkin laukaista sen kuten mm. stressi, kuukautiset ja tietyt ruoatkin.
Totta kai ymmärrän. En kirjoittanutkaan mitään sellaista, että pitäisi olla kaikki mahdolliset oireet, vaan sanoin nimenomaan, että minulla on harvoin edes migreenisärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on yksi triggeri. Voit lukea asiasta täältä, jos et usko: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Siellä lukee, että voi laukaista yksittäisen sairausKOHTAUKSEN. Eri asia kuin itse sairauden laukaiseminen.